한글 맞춤법 사용 실태 및 맞춤법 교육의 문제 : 고등학생을 중심으로 (The) actual condition of the orthography in Korea and the faults of the Korean language education system : Reflected in the Korean language curriculum for high school students원문보기
원만한 사회생활을 하기 위해서는 올바른 언어생활을 하도록 해야 하고, 올바른 언어생활을 하기 한글 맞춤법 규정이 있는 것이다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준으로 올바르게 사용 할 수 있는 능력을 기를 필요가 있다. 본 연구의 목적은 맞춤법 사용 실태의 심각성을 인식하고, 현재 제7차 교육과정에서 맞춤법 교육을 받은 학생들이 가지고 있는 맞춤법 교육에 대한 생각과 문제점 및 개선방안을 물어 앞으로의 맞춤법 교육의 나아...
원만한 사회생활을 하기 위해서는 올바른 언어생활을 하도록 해야 하고, 올바른 언어생활을 하기 한글 맞춤법 규정이 있는 것이다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준으로 올바르게 사용 할 수 있는 능력을 기를 필요가 있다. 본 연구의 목적은 맞춤법 사용 실태의 심각성을 인식하고, 현재 제7차 교육과정에서 맞춤법 교육을 받은 학생들이 가지고 있는 맞춤법 교육에 대한 생각과 문제점 및 개선방안을 물어 앞으로의 맞춤법 교육의 나아갈 방안을 제시해 보고자 하는 것이다. 맞춤법 사용 실태를 개선하기 위해서는 효과적인 맞춤법 교육이 이루어져야 한다. 또한 우리말을 바르게 표기하기 위해서는 맞춤법에 대한 기본적인 원리를 이해해야 할 뿐만 아니라 실제 생화에서도 우리말을 바르게 사용하려는 태도를 가져야한다. 이를 위해 맞춤법에 대한 인지도와 사용실태를 설문을 통하여 조사 · 분석하였고, 맞춤법의 원리와 7차 교육과정 중 맞춤법 관련 내용을 국어과 교육과정과 국어 · 문법 교과서를 통해 현재 교육과정에서의 맞춤법 교육이 어느 정도 다루어지고 있는지를 알아보았다. 이런 과정을 통하여 7차 교육과정에서 맞춤법 교육을 받은 대학생과 현재 고등학교에서 교육을 받고 있는 고등학생을 중심으로 설문을 실시하고 맞춤법 사용실태를 조사하였다. 또한 인지도 분석을 통하여 학생들이 생각하고 있는 맞춤법의 인식과 맞춤법 교육의 문제점을 알아보고, 원인과 대안을 알아보았다. 본 연구의 의의는 7차 교육과정에서 맞춤법 교육의 문제점을 맞춤법 사용실태와 인지정도를 알아보는 설문을 통해 알아보고, 학생들이 생각하는 맞춤법 교육의 문제점과 그들이 원하는 맞춤법 교육이 무엇인지를 제시하였다는 점이다. 앞으로 새롭게 시작될 8차 교육과정에서는 현재 맞춤법 교육이 가지고 있는 문제들을 극복하고 학습자들이 원하는 교육으로, 또 이를 위해 보다 나은 교사의 지도방법을 제시할 수 있는 교육의 방향으로 나아가길 희망한다.
원만한 사회생활을 하기 위해서는 올바른 언어생활을 하도록 해야 하고, 올바른 언어생활을 하기 한글 맞춤법 규정이 있는 것이다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준으로 올바르게 사용 할 수 있는 능력을 기를 필요가 있다. 본 연구의 목적은 맞춤법 사용 실태의 심각성을 인식하고, 현재 제7차 교육과정에서 맞춤법 교육을 받은 학생들이 가지고 있는 맞춤법 교육에 대한 생각과 문제점 및 개선방안을 물어 앞으로의 맞춤법 교육의 나아갈 방안을 제시해 보고자 하는 것이다. 맞춤법 사용 실태를 개선하기 위해서는 효과적인 맞춤법 교육이 이루어져야 한다. 또한 우리말을 바르게 표기하기 위해서는 맞춤법에 대한 기본적인 원리를 이해해야 할 뿐만 아니라 실제 생화에서도 우리말을 바르게 사용하려는 태도를 가져야한다. 이를 위해 맞춤법에 대한 인지도와 사용실태를 설문을 통하여 조사 · 분석하였고, 맞춤법의 원리와 7차 교육과정 중 맞춤법 관련 내용을 국어과 교육과정과 국어 · 문법 교과서를 통해 현재 교육과정에서의 맞춤법 교육이 어느 정도 다루어지고 있는지를 알아보았다. 이런 과정을 통하여 7차 교육과정에서 맞춤법 교육을 받은 대학생과 현재 고등학교에서 교육을 받고 있는 고등학생을 중심으로 설문을 실시하고 맞춤법 사용실태를 조사하였다. 또한 인지도 분석을 통하여 학생들이 생각하고 있는 맞춤법의 인식과 맞춤법 교육의 문제점을 알아보고, 원인과 대안을 알아보았다. 본 연구의 의의는 7차 교육과정에서 맞춤법 교육의 문제점을 맞춤법 사용실태와 인지정도를 알아보는 설문을 통해 알아보고, 학생들이 생각하는 맞춤법 교육의 문제점과 그들이 원하는 맞춤법 교육이 무엇인지를 제시하였다는 점이다. 앞으로 새롭게 시작될 8차 교육과정에서는 현재 맞춤법 교육이 가지고 있는 문제들을 극복하고 학습자들이 원하는 교육으로, 또 이를 위해 보다 나은 교사의 지도방법을 제시할 수 있는 교육의 방향으로 나아가길 희망한다.
Orthography is a guide which helps people use the right language and by using the right language, we can make our life more harmonious. Korean Standard Orthography should give people an ability to command language in proper ways. This study examines the faults in contemporary Korean language express...
Orthography is a guide which helps people use the right language and by using the right language, we can make our life more harmonious. Korean Standard Orthography should give people an ability to command language in proper ways. This study examines the faults in contemporary Korean language expressions. My aim is to highlight several problems of the 7th national educational program which is now being carried out and to propose a remedy so that we can improve our educational curriculums and systems. It is necessary to improve these faults in the method of teaching orthography in efficient ways. Furthermore, we should attempt to use correct language and to understand the principal of orthography of Korean language in daily lives. With these efforts, we could command our linguistic activities in correct ways. In the present paper, I researched the recognition and the actual condition of the orthography in Korea by posing questions. In addition, this study also covers how much the principles of orthography and the 7th national educational program have been reflected in the Korean language curriculum for high school students. For this survey, I contacted high school students who are now studying in the current educational system and also undergraduate university students who were trained in the 7th national educational program. In this paper, I would like to address the recognition of the orthography, and the actual condition of the faults of the Korean language education system throughout analyzing this sample group. The meaningful aspect of this study is that it addresses the recognition and actual condition of orthography based on results from analyzing students who have been educated under the 7th national educational program. In the meantime, this study also presents the educational methods of orthography which meet student's requirements. With the aid of recent scholarly exploration of available sources, the 8th national educational program which will be starting could give students a contentment in language educational curriculum and present teachers of Korean language a guideline in teaching their students.
Orthography is a guide which helps people use the right language and by using the right language, we can make our life more harmonious. Korean Standard Orthography should give people an ability to command language in proper ways. This study examines the faults in contemporary Korean language expressions. My aim is to highlight several problems of the 7th national educational program which is now being carried out and to propose a remedy so that we can improve our educational curriculums and systems. It is necessary to improve these faults in the method of teaching orthography in efficient ways. Furthermore, we should attempt to use correct language and to understand the principal of orthography of Korean language in daily lives. With these efforts, we could command our linguistic activities in correct ways. In the present paper, I researched the recognition and the actual condition of the orthography in Korea by posing questions. In addition, this study also covers how much the principles of orthography and the 7th national educational program have been reflected in the Korean language curriculum for high school students. For this survey, I contacted high school students who are now studying in the current educational system and also undergraduate university students who were trained in the 7th national educational program. In this paper, I would like to address the recognition of the orthography, and the actual condition of the faults of the Korean language education system throughout analyzing this sample group. The meaningful aspect of this study is that it addresses the recognition and actual condition of orthography based on results from analyzing students who have been educated under the 7th national educational program. In the meantime, this study also presents the educational methods of orthography which meet student's requirements. With the aid of recent scholarly exploration of available sources, the 8th national educational program which will be starting could give students a contentment in language educational curriculum and present teachers of Korean language a guideline in teaching their students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.