최근 도심지 건설공사에서 많이 사용하고 있는 지하연속벽(Slurry Wall)을 지하 본체구조로 이용할 경우의 지지방법으로 역타설(Top Down) 공법과의 접합부는 매우 중요한 요소이다. 기존 문헌 및 연구보고서에 대한 고찰결과, 흙막이 벽체를 구성하는 공법과 흙막이 벽체를 지지하는 공법에 대한 연구는 많으나 이 공법들의 접합부 설계에 대한 연구가 미비한 실정이다.특히, 국내의 구조설계는 토목분야의 구조설계와 건축분야의 구조설계로 분리되어 흙막이 벽체는 토목분야의 구조설계에서 수행하며 지하 본체구조물은 건축분야의 구조설계에서 수행하므로 그 경계부분, 즉 접합부에 대한 설계기준의 정립이 필요하다.본 연구는 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계에 대하여 문헌고찰과 실제적인 사례분석을 통하여 표준화 및 시공성이 우수하고 경제적이며 합리적인 설계기준을 제시하여 구조설계에 활용하도록 하는 것을 목적으로 한다.본 논문의 구성은 다음과 같다. 제1장은 연구의 배경, 목적, 범위 및 방법에 대하여 논하였으며, 제2장은 ...
최근 도심지 건설공사에서 많이 사용하고 있는 지하연속벽(Slurry Wall)을 지하 본체구조로 이용할 경우의 지지방법으로 역타설(Top Down) 공법과의 접합부는 매우 중요한 요소이다. 기존 문헌 및 연구보고서에 대한 고찰결과, 흙막이 벽체를 구성하는 공법과 흙막이 벽체를 지지하는 공법에 대한 연구는 많으나 이 공법들의 접합부 설계에 대한 연구가 미비한 실정이다.특히, 국내의 구조설계는 토목분야의 구조설계와 건축분야의 구조설계로 분리되어 흙막이 벽체는 토목분야의 구조설계에서 수행하며 지하 본체구조물은 건축분야의 구조설계에서 수행하므로 그 경계부분, 즉 접합부에 대한 설계기준의 정립이 필요하다.본 연구는 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계에 대하여 문헌고찰과 실제적인 사례분석을 통하여 표준화 및 시공성이 우수하고 경제적이며 합리적인 설계기준을 제시하여 구조설계에 활용하도록 하는 것을 목적으로 한다.본 논문의 구성은 다음과 같다. 제1장은 연구의 배경, 목적, 범위 및 방법에 대하여 논하였으며, 제2장은 지하연속벽 공법의 정의, 용도, 특징, 시공순서, 유의사항, 지하연속벽과 본체구조물의 결합방법 및 이음방법에 대하여 고찰하였다. 제3장은 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계사례를 조사하고 분석하였으며, 제4장은 각 부재별 접합부 설계제안 및 시공성, 경제성 분석을 실시하였다. 제5장은 결론 및 향후 연구과제에 대하여 제안하였으며 그 결과는 다음과 같다.1) 지하연속벽을 본체구조의 일부로 이용할 경우의 결합방법은 설계 및 시공성이 가장 용이한 분리벽 방식으로 설계하고 있으며, 지하연속벽과 본체구조물의 이음방식은 철근을 구부리는 방식이 주로 사용되고 있다.2) 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 이음방식에 대하여 3개의 프로젝트를 중심으로 사례분석 결과, 각 부재의 접합부에 사용된 이음철근(Dowel Bar)의 규격은 D13, D16, D19로 다양하며, 철근 간격은 200, 250, 300, 400㎜로 설계되었다. 또한 철근량은 많은 차이가 있으며, 각 프로젝트별 철근량의 비율은 1 : 1.67 : 1.74의 분포를 보이고 있다.3) 지하연속벽과 본체구조물의 접합부에 대한 표준화 방안은 각 프로젝트별 현장 상황 및 지반 여건이 다르므로 모두 동일하게 적용할 수 없으나 각 부재별 접합부의 소요 철근량은 차이가 크지 않으므로 철근의 규격 및 간격에 대한 기준을 제시하여 구조설계시 활용하도록 권장한다.4) 본 연구는 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계에서 가장 일반적인 이음방식에 한하여 실시하였고 일부의 사례분석을 통하여 기준을 제시하였으므로 보다 광범위한 연구가 필요하며, 향후 이음방식은 단순화, 표준화, 시공정밀도 및 경제성 등의 요인으로 철근기계이음인 커플러(COUPLER)를 이용한 방식이 사용될 것으로 예상되므로 이에 대한 연구가 필요하다고 판단된다.
최근 도심지 건설공사에서 많이 사용하고 있는 지하연속벽(Slurry Wall)을 지하 본체구조로 이용할 경우의 지지방법으로 역타설(Top Down) 공법과의 접합부는 매우 중요한 요소이다. 기존 문헌 및 연구보고서에 대한 고찰결과, 흙막이 벽체를 구성하는 공법과 흙막이 벽체를 지지하는 공법에 대한 연구는 많으나 이 공법들의 접합부 설계에 대한 연구가 미비한 실정이다.특히, 국내의 구조설계는 토목분야의 구조설계와 건축분야의 구조설계로 분리되어 흙막이 벽체는 토목분야의 구조설계에서 수행하며 지하 본체구조물은 건축분야의 구조설계에서 수행하므로 그 경계부분, 즉 접합부에 대한 설계기준의 정립이 필요하다.본 연구는 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계에 대하여 문헌고찰과 실제적인 사례분석을 통하여 표준화 및 시공성이 우수하고 경제적이며 합리적인 설계기준을 제시하여 구조설계에 활용하도록 하는 것을 목적으로 한다.본 논문의 구성은 다음과 같다. 제1장은 연구의 배경, 목적, 범위 및 방법에 대하여 논하였으며, 제2장은 지하연속벽 공법의 정의, 용도, 특징, 시공순서, 유의사항, 지하연속벽과 본체구조물의 결합방법 및 이음방법에 대하여 고찰하였다. 제3장은 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계사례를 조사하고 분석하였으며, 제4장은 각 부재별 접합부 설계제안 및 시공성, 경제성 분석을 실시하였다. 제5장은 결론 및 향후 연구과제에 대하여 제안하였으며 그 결과는 다음과 같다.1) 지하연속벽을 본체구조의 일부로 이용할 경우의 결합방법은 설계 및 시공성이 가장 용이한 분리벽 방식으로 설계하고 있으며, 지하연속벽과 본체구조물의 이음방식은 철근을 구부리는 방식이 주로 사용되고 있다.2) 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 이음방식에 대하여 3개의 프로젝트를 중심으로 사례분석 결과, 각 부재의 접합부에 사용된 이음철근(Dowel Bar)의 규격은 D13, D16, D19로 다양하며, 철근 간격은 200, 250, 300, 400㎜로 설계되었다. 또한 철근량은 많은 차이가 있으며, 각 프로젝트별 철근량의 비율은 1 : 1.67 : 1.74의 분포를 보이고 있다.3) 지하연속벽과 본체구조물의 접합부에 대한 표준화 방안은 각 프로젝트별 현장 상황 및 지반 여건이 다르므로 모두 동일하게 적용할 수 없으나 각 부재별 접합부의 소요 철근량은 차이가 크지 않으므로 철근의 규격 및 간격에 대한 기준을 제시하여 구조설계시 활용하도록 권장한다.4) 본 연구는 지하연속벽과 본체구조물의 접합부 설계에서 가장 일반적인 이음방식에 한하여 실시하였고 일부의 사례분석을 통하여 기준을 제시하였으므로 보다 광범위한 연구가 필요하며, 향후 이음방식은 단순화, 표준화, 시공정밀도 및 경제성 등의 요인으로 철근기계이음인 커플러(COUPLER)를 이용한 방식이 사용될 것으로 예상되므로 이에 대한 연구가 필요하다고 판단된다.
In case the slurry wall frequently used in recent downtown construction works is used for the underground main body structure, the joint becomes very important when the ''top down'' process is applied to support the structure. As a result of reviewing relevant literature and preceding studies, it wa...
In case the slurry wall frequently used in recent downtown construction works is used for the underground main body structure, the joint becomes very important when the ''top down'' process is applied to support the structure. As a result of reviewing relevant literature and preceding studies, it was found that construction methods forming or supporting the lagging wall body have been much discussed, but their joint designs have little been examined.In particular, the structural designs in Korea tend to distinguish the civil engineering structures from the architectural ones; the lagging wall bodies are designed by civil engineers, while the underground main body structures are specified by architects. So, it is necessary to establish some design criteria for their boundaries or joints.With such basic conceptions in mind, this study was aimed at reviewing the literature about designs of the joint between underground slurry wall and main body structure and analyzing the cases to suggest standardized, highly constructible, economic and reasonable design criteria applicable to the joint designs.This study consists of the following chapters;The first chapter introduces background, purpose, scope and methods of study. The second chapter reviews definition, uses, characteristics, construction sequence and cautions of the underground slurry wall, and discusses the jointing and seaming methods for underground slurry wall and main body structure. The third chapter analyzes the cases of the joints between underground slurry and main body structure surveyed. The fourth chapter analyzes joint design methods suggested for each member and their constructibility and economy. The fifth chapter concludes the study by suggesting the future research challenges as follows;1) In case of using the underground slurry wall as part of the main body structure, both structures are jointed by means of the separation wall which can be designed and constructed most easily. Both structures are seamed by bending the steel bar.2) As a result of analyzing the methods of seaming the joints between underground slurry wall and main body structure by sampling 3 projects, it was found that the sizes of the dowel bars used for the joints of each member were diverse (D13, D16, D19, etc.,), while the interval of steel bars were designed at 200, 250, 300 and 400mm. In addition, the quantity of steel bars used differed wide depending on projects. The ratios of steel bar quantity were 1 : 1.67 : 1.74.3) Since the spot and ground conditions are different among projects, any standard joints for underground slurry and main body structure may not well be applied, but as the demands of steel bars for the joints of each member do not much differ among projects, some criteria for specifications and construction intervals of steel bars are suggested to be referred to in structural designs.4) This study reviewed the most general connection method in design of the joint between underground slurry wall and main body and suggested some criteria for the joint design based on the results of a case analysis. Thus, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into the mechanic steel bar seeming or 'coupler' which is expected to be popular due to its simple, standard, precise and economic construction.
In case the slurry wall frequently used in recent downtown construction works is used for the underground main body structure, the joint becomes very important when the ''top down'' process is applied to support the structure. As a result of reviewing relevant literature and preceding studies, it was found that construction methods forming or supporting the lagging wall body have been much discussed, but their joint designs have little been examined.In particular, the structural designs in Korea tend to distinguish the civil engineering structures from the architectural ones; the lagging wall bodies are designed by civil engineers, while the underground main body structures are specified by architects. So, it is necessary to establish some design criteria for their boundaries or joints.With such basic conceptions in mind, this study was aimed at reviewing the literature about designs of the joint between underground slurry wall and main body structure and analyzing the cases to suggest standardized, highly constructible, economic and reasonable design criteria applicable to the joint designs.This study consists of the following chapters;The first chapter introduces background, purpose, scope and methods of study. The second chapter reviews definition, uses, characteristics, construction sequence and cautions of the underground slurry wall, and discusses the jointing and seaming methods for underground slurry wall and main body structure. The third chapter analyzes the cases of the joints between underground slurry and main body structure surveyed. The fourth chapter analyzes joint design methods suggested for each member and their constructibility and economy. The fifth chapter concludes the study by suggesting the future research challenges as follows;1) In case of using the underground slurry wall as part of the main body structure, both structures are jointed by means of the separation wall which can be designed and constructed most easily. Both structures are seamed by bending the steel bar.2) As a result of analyzing the methods of seaming the joints between underground slurry wall and main body structure by sampling 3 projects, it was found that the sizes of the dowel bars used for the joints of each member were diverse (D13, D16, D19, etc.,), while the interval of steel bars were designed at 200, 250, 300 and 400mm. In addition, the quantity of steel bars used differed wide depending on projects. The ratios of steel bar quantity were 1 : 1.67 : 1.74.3) Since the spot and ground conditions are different among projects, any standard joints for underground slurry and main body structure may not well be applied, but as the demands of steel bars for the joints of each member do not much differ among projects, some criteria for specifications and construction intervals of steel bars are suggested to be referred to in structural designs.4) This study reviewed the most general connection method in design of the joint between underground slurry wall and main body and suggested some criteria for the joint design based on the results of a case analysis. Thus, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into the mechanic steel bar seeming or 'coupler' which is expected to be popular due to its simple, standard, precise and economic construction.
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