이 논문은 김유정의 생애와 그의 소설이 어떠한 연결고리를 가지는지 알아보는데 목적을 둔다. 이를 바탕으로 하여 그의 소설에 드러난 해학성과 작가의 콤플렉스와 양가감정, 성매매의 문제에 대해 살펴보고, 교과과정 텍스트로서의 김유정 소설이 지니는 한계성과 개선방향을 제시하고자 하였다.한 작가의 문학적 특질은 작가의 작품세계를 다양한 면에서 연구해야 얻어질 수 있다. 그런데 김유정과 그의 소설은 주로 192,30년대의 시대 상황과 관련지어 연구되었다. 이 논문에서는 김유정과 그의 작품에 대한 더욱 깊고 넓은 이해를 시도해보고자 작가의 삶의 모습이 작품에 어떻게 투영되어 나타나고 있는지 살펴보았다.2장에서는 어머니의 부재, 연애의 실패, 형과 누이와의 단절 등 작가의 삶에서 결핍된 부분에 대해서 살펴보았다. 이러한 작가의 결핍은 작품을 창작하고자 하는 심리로 이어져 그의 불행한 삶은 작품을 더욱 풍요롭게 해주는 역할을 한다. 현실에서 충족되기 어려운 욕구를 작품에서 충족시키고자 한 예술가의 일반적인 심리는 김유정도 마찬가지였다.3장에서는 작품에 드러난 자전적 요소와 해학성, 성매매의 문제에 대해서 살펴보았다. 김유정의 작품에는 무지하고 어리숙한 주인공의 모습이 해학적으로 드러난다. 작가는 암울한 시대를 살던 하층민들의 삶의 모습을 해학적으로 표현함으로써 아픈 곳을 더욱 아프게 꼬집어내고 있는 것이다. 김유정은 어머니에게도 이성에게도 사랑받지 못하는 삶을 살았는데, 이는 여성에 대한 콤플렉스로 이어져 작품의 남주인공들의 행동 패턴에도 영향을 미치고 있다. 이는 희화화된 무기력한 남주인공, 또는 여성을 마음대로 조종하는 남주인공의 모습으로 드러난다. 이는 작가의 현실 속에서 여성과의 관계에서 축적된 ...
이 논문은 김유정의 생애와 그의 소설이 어떠한 연결고리를 가지는지 알아보는데 목적을 둔다. 이를 바탕으로 하여 그의 소설에 드러난 해학성과 작가의 콤플렉스와 양가감정, 성매매의 문제에 대해 살펴보고, 교과과정 텍스트로서의 김유정 소설이 지니는 한계성과 개선방향을 제시하고자 하였다.한 작가의 문학적 특질은 작가의 작품세계를 다양한 면에서 연구해야 얻어질 수 있다. 그런데 김유정과 그의 소설은 주로 192,30년대의 시대 상황과 관련지어 연구되었다. 이 논문에서는 김유정과 그의 작품에 대한 더욱 깊고 넓은 이해를 시도해보고자 작가의 삶의 모습이 작품에 어떻게 투영되어 나타나고 있는지 살펴보았다.2장에서는 어머니의 부재, 연애의 실패, 형과 누이와의 단절 등 작가의 삶에서 결핍된 부분에 대해서 살펴보았다. 이러한 작가의 결핍은 작품을 창작하고자 하는 심리로 이어져 그의 불행한 삶은 작품을 더욱 풍요롭게 해주는 역할을 한다. 현실에서 충족되기 어려운 욕구를 작품에서 충족시키고자 한 예술가의 일반적인 심리는 김유정도 마찬가지였다.3장에서는 작품에 드러난 자전적 요소와 해학성, 성매매의 문제에 대해서 살펴보았다. 김유정의 작품에는 무지하고 어리숙한 주인공의 모습이 해학적으로 드러난다. 작가는 암울한 시대를 살던 하층민들의 삶의 모습을 해학적으로 표현함으로써 아픈 곳을 더욱 아프게 꼬집어내고 있는 것이다. 김유정은 어머니에게도 이성에게도 사랑받지 못하는 삶을 살았는데, 이는 여성에 대한 콤플렉스로 이어져 작품의 남주인공들의 행동 패턴에도 영향을 미치고 있다. 이는 희화화된 무기력한 남주인공, 또는 여성을 마음대로 조종하는 남주인공의 모습으로 드러난다. 이는 작가의 현실 속에서 여성과의 관계에서 축적된 욕구불만이 표출된 증거로 볼 수 있다.4장에서는 교과과정 텍스트로 활용되고 있는 작품인 ‘봄봄’과 ‘동백꽃’이 어떠한 방식으로 교육되고 있는지 살펴보고 현재의 교육 방법이 지니는 한계성에 대해서 생각해보았다. 현 교과과정에서 김유정 소설의 감상의 주안점은 서정성과 해학성이다. 교과과정에서부터 김유정에 대한 고정적인 시각을 만들고 있는 것이다. 교과서는 학습자에게 절대적인 위치에 있으며 교과서를 통하여 배운 것은 같은 작가의 다른 작품을 이해하는 데 있어서 준거 역할을 한다. 즉, 김유정 작품에 대한 최초의 인식이 되는 교과서를 통한 학습은 김유정을 ‘서정성을 지닌 해학작가’라는 틀 속에 가두게 된다. 이러한 한계성은 김유정 소설이 보여줄 수 있는 많은 것들을 놓치게 만든다. 그리하여 그가 살던 시대와 그의 삶이 작품을 형상화하는데 어떠한 영향을 주었는가에 대해 생각해보게 만드는 학습과제가 요구된다. 이는 주요 학습과제로 제시되어 있는 해학성과 표현방법 등을 학생들로 하여금 더욱 자연스럽게 내면화 할 수 있는 통로의 역할을 할 수 있다.This paper is to research the matter of connection between Kim, Yu-Jeong''s life and his novels. It is to examine the wit, a complex as an author, and the matter of prostitution on his novel. In addition, this paper aims at making a study of the limitation of his novel as a text in a curriculum of secondary schools and also suggesting an alternative.The characteristic of an author can be perceived by various studies on his literary works. Kim, Yu-Jeong and his novels were being studied in relation with the circumstances of 1920~30''s. In this paper, I examined how the aspect of the author''s life expressed on his novels to understand his works thoroughly.In chapter 2, I studied about the lacks, for example, of his mother, a failure in love affair, and a severance between his brothers and sisters. These kind of lacks are connected to a desire for his writing novels. Besides, his unfortunate life plays an important role in making his works richer. His wishes for being satisfied on his novels are the same as other writers, even though those wishes will be hardly realized in real lives.In chapter 3, I studied an autobiographical point of view, the matter of the wit, and that of prostitution. Kim, Yu-Jeong describes his innocent and dull heroes and heroines humorously in his works. He shows us the bitterness of the lower classes'' lives in the colonial period conversely through his humorous expressions. Kim, Yu-Jeong lived without his mother''s love and was never loved by women. It made him get a complex to a woman and had a effect on the patterns of heroes in his novels. He described some heroes as spiritless men humorously and others as dictators in their family lives. These are clear proofs of his unsatisfied desires in connection with women.In chapter 4, I studied how ‘봄봄’ and ‘동백꽃’ in curriculums were used as texts and considered the limitation of current education in secondary schools. In current curriculums, the main points of teaching are lyricism and humor. Students'' fixed ideas are to made in this way. A textbook has its own authority and makes the students believe all descriptions are true. Therefore a textbook has the power to play a important role as a standard among students. In other words, students cannot but regard Kim, Yu-Jeong as ''a lyrical writer with humor'' by this kind of education. The limitation like this makes students miss so much important facts and lessons. Therefore, it is necessary to make students think about the way how the author''s life and circumstance were connected with his works. In this way, students can learn the sense of humor and the way of expression which were presented as the objects of a study.
이 논문은 김유정의 생애와 그의 소설이 어떠한 연결고리를 가지는지 알아보는데 목적을 둔다. 이를 바탕으로 하여 그의 소설에 드러난 해학성과 작가의 콤플렉스와 양가감정, 성매매의 문제에 대해 살펴보고, 교과과정 텍스트로서의 김유정 소설이 지니는 한계성과 개선방향을 제시하고자 하였다.한 작가의 문학적 특질은 작가의 작품세계를 다양한 면에서 연구해야 얻어질 수 있다. 그런데 김유정과 그의 소설은 주로 192,30년대의 시대 상황과 관련지어 연구되었다. 이 논문에서는 김유정과 그의 작품에 대한 더욱 깊고 넓은 이해를 시도해보고자 작가의 삶의 모습이 작품에 어떻게 투영되어 나타나고 있는지 살펴보았다.2장에서는 어머니의 부재, 연애의 실패, 형과 누이와의 단절 등 작가의 삶에서 결핍된 부분에 대해서 살펴보았다. 이러한 작가의 결핍은 작품을 창작하고자 하는 심리로 이어져 그의 불행한 삶은 작품을 더욱 풍요롭게 해주는 역할을 한다. 현실에서 충족되기 어려운 욕구를 작품에서 충족시키고자 한 예술가의 일반적인 심리는 김유정도 마찬가지였다.3장에서는 작품에 드러난 자전적 요소와 해학성, 성매매의 문제에 대해서 살펴보았다. 김유정의 작품에는 무지하고 어리숙한 주인공의 모습이 해학적으로 드러난다. 작가는 암울한 시대를 살던 하층민들의 삶의 모습을 해학적으로 표현함으로써 아픈 곳을 더욱 아프게 꼬집어내고 있는 것이다. 김유정은 어머니에게도 이성에게도 사랑받지 못하는 삶을 살았는데, 이는 여성에 대한 콤플렉스로 이어져 작품의 남주인공들의 행동 패턴에도 영향을 미치고 있다. 이는 희화화된 무기력한 남주인공, 또는 여성을 마음대로 조종하는 남주인공의 모습으로 드러난다. 이는 작가의 현실 속에서 여성과의 관계에서 축적된 욕구불만이 표출된 증거로 볼 수 있다.4장에서는 교과과정 텍스트로 활용되고 있는 작품인 ‘봄봄’과 ‘동백꽃’이 어떠한 방식으로 교육되고 있는지 살펴보고 현재의 교육 방법이 지니는 한계성에 대해서 생각해보았다. 현 교과과정에서 김유정 소설의 감상의 주안점은 서정성과 해학성이다. 교과과정에서부터 김유정에 대한 고정적인 시각을 만들고 있는 것이다. 교과서는 학습자에게 절대적인 위치에 있으며 교과서를 통하여 배운 것은 같은 작가의 다른 작품을 이해하는 데 있어서 준거 역할을 한다. 즉, 김유정 작품에 대한 최초의 인식이 되는 교과서를 통한 학습은 김유정을 ‘서정성을 지닌 해학작가’라는 틀 속에 가두게 된다. 이러한 한계성은 김유정 소설이 보여줄 수 있는 많은 것들을 놓치게 만든다. 그리하여 그가 살던 시대와 그의 삶이 작품을 형상화하는데 어떠한 영향을 주었는가에 대해 생각해보게 만드는 학습과제가 요구된다. 이는 주요 학습과제로 제시되어 있는 해학성과 표현방법 등을 학생들로 하여금 더욱 자연스럽게 내면화 할 수 있는 통로의 역할을 할 수 있다.This paper is to research the matter of connection between Kim, Yu-Jeong''s life and his novels. It is to examine the wit, a complex as an author, and the matter of prostitution on his novel. In addition, this paper aims at making a study of the limitation of his novel as a text in a curriculum of secondary schools and also suggesting an alternative.The characteristic of an author can be perceived by various studies on his literary works. Kim, Yu-Jeong and his novels were being studied in relation with the circumstances of 1920~30''s. In this paper, I examined how the aspect of the author''s life expressed on his novels to understand his works thoroughly.In chapter 2, I studied about the lacks, for example, of his mother, a failure in love affair, and a severance between his brothers and sisters. These kind of lacks are connected to a desire for his writing novels. Besides, his unfortunate life plays an important role in making his works richer. His wishes for being satisfied on his novels are the same as other writers, even though those wishes will be hardly realized in real lives.In chapter 3, I studied an autobiographical point of view, the matter of the wit, and that of prostitution. Kim, Yu-Jeong describes his innocent and dull heroes and heroines humorously in his works. He shows us the bitterness of the lower classes'' lives in the colonial period conversely through his humorous expressions. Kim, Yu-Jeong lived without his mother''s love and was never loved by women. It made him get a complex to a woman and had a effect on the patterns of heroes in his novels. He described some heroes as spiritless men humorously and others as dictators in their family lives. These are clear proofs of his unsatisfied desires in connection with women.In chapter 4, I studied how ‘봄봄’ and ‘동백꽃’ in curriculums were used as texts and considered the limitation of current education in secondary schools. In current curriculums, the main points of teaching are lyricism and humor. Students'' fixed ideas are to made in this way. A textbook has its own authority and makes the students believe all descriptions are true. Therefore a textbook has the power to play a important role as a standard among students. In other words, students cannot but regard Kim, Yu-Jeong as ''a lyrical writer with humor'' by this kind of education. The limitation like this makes students miss so much important facts and lessons. Therefore, it is necessary to make students think about the way how the author''s life and circumstance were connected with his works. In this way, students can learn the sense of humor and the way of expression which were presented as the objects of a study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.