대안학교는 공교육의 한계를 인식하고 하나의 개혁으로서 다양한 교육과 인간존중, 자연친화적인 교육을 통하여 삶과 교육이 하나가 되는 교육을 실시하고자 현재 우리나라에 설립·운영되고 있다. 이러한 움직임 속에서 대안학교와 더불어 기독교대안학교가 태동하게 되었다. 기독교대안학교는 공교육안에서 올바른 기독교교육을 제대로 할 수 없다는 인식하에 기독교교육에 관심을 가지고 있는 기독교인들에 의해 세워지게 되었다. 과거나 현재까지 올바른 기독교 교육을 하고자 공교육 안에서 그리스도인 교사의 노력이 있었으나 많은 한계점에 부딪치고 있는 현실에서 기독교대안학교가 성경에 기초하여 기독교세계관을 가지고 교사들이 현장에서 일할 수 있는 여건이 마련된 것은 매우 긍정적인 현상이다. 그러나 기독교교육을 하기 위한 교사가 얼마나 준비되어 있는가? 라는 의문이 생긴다. 교육의 성패는 교사에게 달려있다는 말이 있듯이 교육에 있어서 교사의 위치란 강조하지 않아도 중요하다는 것을 누구나 알 수 있다. 현재 공교육에서의 그리스도인 교사보다는 모든 것을 새롭게 추구해야 하는 기독교대안학교 ...
대안학교는 공교육의 한계를 인식하고 하나의 개혁으로서 다양한 교육과 인간존중, 자연친화적인 교육을 통하여 삶과 교육이 하나가 되는 교육을 실시하고자 현재 우리나라에 설립·운영되고 있다. 이러한 움직임 속에서 대안학교와 더불어 기독교대안학교가 태동하게 되었다. 기독교대안학교는 공교육안에서 올바른 기독교교육을 제대로 할 수 없다는 인식하에 기독교교육에 관심을 가지고 있는 기독교인들에 의해 세워지게 되었다. 과거나 현재까지 올바른 기독교 교육을 하고자 공교육 안에서 그리스도인 교사의 노력이 있었으나 많은 한계점에 부딪치고 있는 현실에서 기독교대안학교가 성경에 기초하여 기독교세계관을 가지고 교사들이 현장에서 일할 수 있는 여건이 마련된 것은 매우 긍정적인 현상이다. 그러나 기독교교육을 하기 위한 교사가 얼마나 준비되어 있는가? 라는 의문이 생긴다. 교육의 성패는 교사에게 달려있다는 말이 있듯이 교육에 있어서 교사의 위치란 강조하지 않아도 중요하다는 것을 누구나 알 수 있다. 현재 공교육에서의 그리스도인 교사보다는 모든 것을 새롭게 추구해야 하는 기독교대안학교 교사의 역할과 책임이 더 많이 요구되는 것은 사실이다. 기독교대안학교는 대안학교만의 특수성에 대한 선 지식이 많이 부족하기 때문에 학교에서 일하는 교사들의 시행착오가 생길 수 있다. 그러나 그리스도인 교사는 진리의 대표자로서 현장에서 기독교교육을 기쁨으로 감당해야 하는 책임이 있다. 현재 기독교대안학교의 경우는 아직 이렇다할 교사상이 정립되어있지 않다. 따라서 이 논문의 목적은 기독교대안학교에서 올바른 기독교교육을 실시하기 위하여 모든 교육이 성경에 기초하며, 열린 교육, 자연친화적인 교육과 인간존중의 교육을 통한 교사의 역할과 책임을 제시하는데 목적을 두고 있으며, 본연구의 초점은 이 시대에 걸맞은 기독교대안학교의 교사상을 다루고자 함이 있다. 연구의 방법은 국·내외 문헌연구와 자료, 관련 논문과 인터넷 사이트를 참고하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적, 연구방법과 범위와 용어를 정의하였고, Ⅱ장에서는 대안학교의 이론적 배경으로 대안학교운동의 역사적 배경, 대안학교 교육의 원리와 교사의 특성을 살펴보고, Ⅲ장은 기독교대안학교의 역사적 배경, 교육의 원리를 정리하였다. Ⅳ장은 성경적 관점에서의 교사관과 그리스도인 교사의 역할과 책임을 살펴보고, 기독교대안학교 교사상을 신앙, 지, 덕, 체로 분리하여 제시하였다. Ⅴ장에서는 결론부분으로 본 연구를 요약하고 앞으로 기독교대안학교에 대한 연구가 이루어지도록 제언을 하였다.
대안학교는 공교육의 한계를 인식하고 하나의 개혁으로서 다양한 교육과 인간존중, 자연친화적인 교육을 통하여 삶과 교육이 하나가 되는 교육을 실시하고자 현재 우리나라에 설립·운영되고 있다. 이러한 움직임 속에서 대안학교와 더불어 기독교대안학교가 태동하게 되었다. 기독교대안학교는 공교육안에서 올바른 기독교교육을 제대로 할 수 없다는 인식하에 기독교교육에 관심을 가지고 있는 기독교인들에 의해 세워지게 되었다. 과거나 현재까지 올바른 기독교 교육을 하고자 공교육 안에서 그리스도인 교사의 노력이 있었으나 많은 한계점에 부딪치고 있는 현실에서 기독교대안학교가 성경에 기초하여 기독교세계관을 가지고 교사들이 현장에서 일할 수 있는 여건이 마련된 것은 매우 긍정적인 현상이다. 그러나 기독교교육을 하기 위한 교사가 얼마나 준비되어 있는가? 라는 의문이 생긴다. 교육의 성패는 교사에게 달려있다는 말이 있듯이 교육에 있어서 교사의 위치란 강조하지 않아도 중요하다는 것을 누구나 알 수 있다. 현재 공교육에서의 그리스도인 교사보다는 모든 것을 새롭게 추구해야 하는 기독교대안학교 교사의 역할과 책임이 더 많이 요구되는 것은 사실이다. 기독교대안학교는 대안학교만의 특수성에 대한 선 지식이 많이 부족하기 때문에 학교에서 일하는 교사들의 시행착오가 생길 수 있다. 그러나 그리스도인 교사는 진리의 대표자로서 현장에서 기독교교육을 기쁨으로 감당해야 하는 책임이 있다. 현재 기독교대안학교의 경우는 아직 이렇다할 교사상이 정립되어있지 않다. 따라서 이 논문의 목적은 기독교대안학교에서 올바른 기독교교육을 실시하기 위하여 모든 교육이 성경에 기초하며, 열린 교육, 자연친화적인 교육과 인간존중의 교육을 통한 교사의 역할과 책임을 제시하는데 목적을 두고 있으며, 본연구의 초점은 이 시대에 걸맞은 기독교대안학교의 교사상을 다루고자 함이 있다. 연구의 방법은 국·내외 문헌연구와 자료, 관련 논문과 인터넷 사이트를 참고하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 필요성과 목적, 연구방법과 범위와 용어를 정의하였고, Ⅱ장에서는 대안학교의 이론적 배경으로 대안학교운동의 역사적 배경, 대안학교 교육의 원리와 교사의 특성을 살펴보고, Ⅲ장은 기독교대안학교의 역사적 배경, 교육의 원리를 정리하였다. Ⅳ장은 성경적 관점에서의 교사관과 그리스도인 교사의 역할과 책임을 살펴보고, 기독교대안학교 교사상을 신앙, 지, 덕, 체로 분리하여 제시하였다. Ⅴ장에서는 결론부분으로 본 연구를 요약하고 앞으로 기독교대안학교에 대한 연구가 이루어지도록 제언을 하였다.
After recognizing limitation of public education, as a innovation, alternative school has been established and governed for education that unify life and education through respectable for man’s life and dignity, intimate with nature and various education. In this change, christianity alternative sch...
After recognizing limitation of public education, as a innovation, alternative school has been established and governed for education that unify life and education through respectable for man’s life and dignity, intimate with nature and various education. In this change, christianity alternative school formed with alternative school. It is established by some christians who has been interested in christian education, and thought there is no proper christian education in public education. In spite that there has been an efforts of christian teachers trying for right christian education in public education, there are so much limitation. So it is affirmative that christian teachers can teach with a christian world view in christianity alternative school. But It is wonder if there are enough christian teachers. Everybody agree that a teacher is very important in education. Indeed christian teacher need to have a knowledge of alternative school's peculiarity to prevent the repetition of trial and error. There is not built a teacher image until now in christianity alternative school. Therefore, the purpose of this treatise throw out teacher's roles and responsibility to carry out christianity education in the right direction through the open, green and esteem of human being education in the alternative school. This is focused on a model of teacher in christianity alternative school of this contemporary education. The research method is to refer literature and internet sites. There are research method, limitation and definitions of terminology in the first chapter. And There are rationale for the historical background of alternative school movement and teacher's characters in the second chapter. In third chapter, the historical background of christianity alternative school and principles of teaching is pigeonholed. In fourth chapter, purposed model of teacher in christianity alternative school is separated to faith, intelligence, virtue, body. The fifth chapter is the conclusion and I purpose to research of further study about christianity alternative schools.
After recognizing limitation of public education, as a innovation, alternative school has been established and governed for education that unify life and education through respectable for man’s life and dignity, intimate with nature and various education. In this change, christianity alternative school formed with alternative school. It is established by some christians who has been interested in christian education, and thought there is no proper christian education in public education. In spite that there has been an efforts of christian teachers trying for right christian education in public education, there are so much limitation. So it is affirmative that christian teachers can teach with a christian world view in christianity alternative school. But It is wonder if there are enough christian teachers. Everybody agree that a teacher is very important in education. Indeed christian teacher need to have a knowledge of alternative school's peculiarity to prevent the repetition of trial and error. There is not built a teacher image until now in christianity alternative school. Therefore, the purpose of this treatise throw out teacher's roles and responsibility to carry out christianity education in the right direction through the open, green and esteem of human being education in the alternative school. This is focused on a model of teacher in christianity alternative school of this contemporary education. The research method is to refer literature and internet sites. There are research method, limitation and definitions of terminology in the first chapter. And There are rationale for the historical background of alternative school movement and teacher's characters in the second chapter. In third chapter, the historical background of christianity alternative school and principles of teaching is pigeonholed. In fourth chapter, purposed model of teacher in christianity alternative school is separated to faith, intelligence, virtue, body. The fifth chapter is the conclusion and I purpose to research of further study about christianity alternative schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.