독자반응 이론에 기초한 심미적 동시지도가 유아의 언어적 반응에 미치는 영향 (The) effects of aesthetic activities of poetry based on the reader-response criticism on the children's linguistic comprehension원문보기
본 연구는 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도방법이 유아의 언어적 반응에 영향을 미치는지 알아보고 이를 통하여 유아교육 현장에서의 바람직한 동시지도방법을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 언어적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 발견적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 상상적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시 활동 전개에 따라 유아의 언어적 반응은 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구는 경기도 일산구에 위치한 K유치원의 만5세 유아 두 학급 32명을 실험집단 16명, 비교집단 16명으로 나누어 2003년 9월 1일부터 11월7일까지 8주간 주2회씩 총16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 심미적 동시활동을 비교집단은 유아교육과정에서의 일반적인 동시 들려주기 활동을 실시하였다. 유아의 언어적 반응을 알아보기 위한 연구도구는 Stephanie(1995)의 반응 ...
본 연구는 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도방법이 유아의 언어적 반응에 영향을 미치는지 알아보고 이를 통하여 유아교육 현장에서의 바람직한 동시지도방법을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 언어적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 발견적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 상상적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시 활동 전개에 따라 유아의 언어적 반응은 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구는 경기도 일산구에 위치한 K유치원의 만5세 유아 두 학급 32명을 실험집단 16명, 비교집단 16명으로 나누어 2003년 9월 1일부터 11월7일까지 8주간 주2회씩 총16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 심미적 동시활동을 비교집단은 유아교육과정에서의 일반적인 동시 들려주기 활동을 실시하였다. 유아의 언어적 반응을 알아보기 위한 연구도구는 Stephanie(1995)의 반응 분석도구를 강은진(1996)이 수정한 도구를 본 연구 목적에 맞게 재구성하여 사용하였다. 또한 유아의 언어적 반응 유형 중 발견적 반응과 상상적 반응을 이끌어낼 수 있는 질문문항은 김유미(1998)와 이송은(2001), 김재숙(2002)의 연구를 기초로 본 연구자가 구성하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 사전검사 점수를 공변인으로 한 공분산분석(ANCOVA)을 실시하기 위해 SAS 8.2 프로그램을 사용하였다. 또한 심미적 동시 활동 전개에 따른 유아의 언어적 반응 변화는 동시지도과정에서의 유아의 반응사례를 중심으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 언어적 반응 향상에 유의한 효과가 있었다. 둘째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 발견적 반응 향상에 유의한 효과가 있었다. 셋째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 상상적 반응 향상에 효과가 있었다. 넷째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시 활동 전개에 따른 유아의 언어적 반응은 초기에는 단답형의 사실적인 표현에서 점차 동시내용을 자신의 경험과 연관시키고 지금까지와는 다른 새로운 의미를 부여하거나 상상적인 언어적 반응이 많이 나타나는 경향을 보였다.
본 연구는 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도방법이 유아의 언어적 반응에 영향을 미치는지 알아보고 이를 통하여 유아교육 현장에서의 바람직한 동시지도방법을 모색해 보는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 언어적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 발견적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 상상적 반응에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 독자반응이론에 기초한 심미적 동시 활동 전개에 따라 유아의 언어적 반응은 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구는 경기도 일산구에 위치한 K유치원의 만5세 유아 두 학급 32명을 실험집단 16명, 비교집단 16명으로 나누어 2003년 9월 1일부터 11월7일까지 8주간 주2회씩 총16회에 걸쳐 실시하였다. 실험집단은 심미적 동시활동을 비교집단은 유아교육과정에서의 일반적인 동시 들려주기 활동을 실시하였다. 유아의 언어적 반응을 알아보기 위한 연구도구는 Stephanie(1995)의 반응 분석도구를 강은진(1996)이 수정한 도구를 본 연구 목적에 맞게 재구성하여 사용하였다. 또한 유아의 언어적 반응 유형 중 발견적 반응과 상상적 반응을 이끌어낼 수 있는 질문문항은 김유미(1998)와 이송은(2001), 김재숙(2002)의 연구를 기초로 본 연구자가 구성하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료분석은 사전검사 점수를 공변인으로 한 공분산분석(ANCOVA)을 실시하기 위해 SAS 8.2 프로그램을 사용하였다. 또한 심미적 동시 활동 전개에 따른 유아의 언어적 반응 변화는 동시지도과정에서의 유아의 반응사례를 중심으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 언어적 반응 향상에 유의한 효과가 있었다. 둘째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 발견적 반응 향상에 유의한 효과가 있었다. 셋째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시지도는 유아의 상상적 반응 향상에 효과가 있었다. 넷째, 독자반응이론에 기초한 심미적 동시 활동 전개에 따른 유아의 언어적 반응은 초기에는 단답형의 사실적인 표현에서 점차 동시내용을 자신의 경험과 연관시키고 지금까지와는 다른 새로운 의미를 부여하거나 상상적인 언어적 반응이 많이 나타나는 경향을 보였다.
The purpose of this study was to examine the effects on the children's vocabulary and language expression development through the aesthetic activities of poetry based on Reader-Response Criticism and to find the encouraging program that involves children's poetry activities. For the purpose, the det...
The purpose of this study was to examine the effects on the children's vocabulary and language expression development through the aesthetic activities of poetry based on Reader-Response Criticism and to find the encouraging program that involves children's poetry activities. For the purpose, the detailed research questions are as follows : 1. How are the effects on the children's linguistic comprehension and expression through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism ? 1-1. How are the effects on children's discovery response through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? 1-2. How are the effects on children's imaginary response through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? 2. How are the effects on the children's language expression development through the fpllow-up activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? The subjects were 32 children who attended in K public kindergarten located in Ilsan, Kyonggido, korea and they were divided into 2 groups( 16 children for the experimental group and 16 children for the control group). The period was 8 weeks from September 1, 2003 to November 7, totally 16 times, twice a week. The experimental group were given the aesthetic activities of poetry and the poetry activities following the curriculum of the early childhood education- general listening activities of poetry- for the control group. To examine the reaction of the children, I used the response analytic instrument from Eun Jin, Kang (1996) and the ideas also came from Stephanie(1995). The questionnaires which were used for the data - discovery response and imaginary response- were based on the studies from Yu Mi, Kim(1998), Song Eun, Lee(2001), and Jae Sook, Kim(2002). The collected data was analyzed by ANCOVA and used SAS 8.2 program. The results of this study were as followings : First, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's linguistic reaction. Second, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's discovery response. Third, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's imaginary response. Fourth, Children's linguistic reactions through the aesthetic activities of poetry were just simple short answers at the beginning but as the time passed by, the children connected their experiences with the poetry, making translation about the poetry in new and different ways and much imaginary linguistic reaction were show were activated.
The purpose of this study was to examine the effects on the children's vocabulary and language expression development through the aesthetic activities of poetry based on Reader-Response Criticism and to find the encouraging program that involves children's poetry activities. For the purpose, the detailed research questions are as follows : 1. How are the effects on the children's linguistic comprehension and expression through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism ? 1-1. How are the effects on children's discovery response through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? 1-2. How are the effects on children's imaginary response through the aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? 2. How are the effects on the children's language expression development through the fpllow-up activities of poetry based on the Reader-Response Criticism? The subjects were 32 children who attended in K public kindergarten located in Ilsan, Kyonggido, korea and they were divided into 2 groups( 16 children for the experimental group and 16 children for the control group). The period was 8 weeks from September 1, 2003 to November 7, totally 16 times, twice a week. The experimental group were given the aesthetic activities of poetry and the poetry activities following the curriculum of the early childhood education- general listening activities of poetry- for the control group. To examine the reaction of the children, I used the response analytic instrument from Eun Jin, Kang (1996) and the ideas also came from Stephanie(1995). The questionnaires which were used for the data - discovery response and imaginary response- were based on the studies from Yu Mi, Kim(1998), Song Eun, Lee(2001), and Jae Sook, Kim(2002). The collected data was analyzed by ANCOVA and used SAS 8.2 program. The results of this study were as followings : First, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's linguistic reaction. Second, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's discovery response. Third, Aesthetic activities of poetry based on the Reader-Response Criticism make significant improvement in the children's imaginary response. Fourth, Children's linguistic reactions through the aesthetic activities of poetry were just simple short answers at the beginning but as the time passed by, the children connected their experiences with the poetry, making translation about the poetry in new and different ways and much imaginary linguistic reaction were show were activated.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.