어린이에 대한 관념은 아동기를 독립된 시기로 인식하기 시작한 17세기 이래로 변화와 발전을 거듭해왔지만 미숙한 존재에서 크게 벗어나지 못했다. 미숙한 존재로서의 어린이에 대한 관념의 바탕에는 아동기를 고유한 세계를 가진 하나의 독립된 시기로 인식하기보다는 성인이 되기 위한 준비기로 인식하여 어린이들을 기존의 성인들이 닦아놓은 사회 속으로 조용히 편입될 수 있도록 훈육시키고자하는 성인들의 지배의식이 깔려있다. 아동문학작가들 또한 자신의 작품을 위해 만들어진 가상의 어린이 상을 제시함으로써 어린이에 대한 왜곡된 관념을 전달하는데 일조한다. 인생의 모든 시기는 나름대로의 완전성을 지닌다는 사실에 비추어볼 때 어린이는 미숙한 존재로 간주될 수 없다. 또한 아동기의 특성은 끊임없는 변화와 성장이라는 점을 감안할 때 순수한 어린이 또는 선한 어린이라는 식으로 어린이를 한가지 이미지로 한정시키는 것은 어린이의 다양성과 성장을 무시한 것으로 진정한 어린이의 반영이라고 보기 어렵다. 아동문학은 아동에 대한 관념을 기반으로 만들어진다. 따라서 미숙한 존재로 어린이를 간주하거나 왜곡된 어린이 상을 제시하는 것은 진정한 문학으로서의 아동문학의 발달을 저해하는 요인이 될 수 있다. 화이트(E. B. ...
어린이에 대한 관념은 아동기를 독립된 시기로 인식하기 시작한 17세기 이래로 변화와 발전을 거듭해왔지만 미숙한 존재에서 크게 벗어나지 못했다. 미숙한 존재로서의 어린이에 대한 관념의 바탕에는 아동기를 고유한 세계를 가진 하나의 독립된 시기로 인식하기보다는 성인이 되기 위한 준비기로 인식하여 어린이들을 기존의 성인들이 닦아놓은 사회 속으로 조용히 편입될 수 있도록 훈육시키고자하는 성인들의 지배의식이 깔려있다. 아동문학작가들 또한 자신의 작품을 위해 만들어진 가상의 어린이 상을 제시함으로써 어린이에 대한 왜곡된 관념을 전달하는데 일조한다. 인생의 모든 시기는 나름대로의 완전성을 지닌다는 사실에 비추어볼 때 어린이는 미숙한 존재로 간주될 수 없다. 또한 아동기의 특성은 끊임없는 변화와 성장이라는 점을 감안할 때 순수한 어린이 또는 선한 어린이라는 식으로 어린이를 한가지 이미지로 한정시키는 것은 어린이의 다양성과 성장을 무시한 것으로 진정한 어린이의 반영이라고 보기 어렵다. 아동문학은 아동에 대한 관념을 기반으로 만들어진다. 따라서 미숙한 존재로 어린이를 간주하거나 왜곡된 어린이 상을 제시하는 것은 진정한 문학으로서의 아동문학의 발달을 저해하는 요인이 될 수 있다. 화이트(E. B. White)는 『샬롯의 거미줄』(Charlotte's Web)에서 아동이란 과연 성인에 비하여 미숙한가에 관한 근본적 의문을 제기한다. 이 이야기 속에서 자연은 문명보다 우수한 가치로 묘사되고 있는데 이러한 자연세계와 교류하는 어린이인 펀(Fern)의 능력은 문명사회에 길들어서 자연의 진정한 가치를 파악하지 못하는 어른들에 비해 우월하게 부각된다. 하지만 펀은 영원히 어린이로 머무르는 주인공이 아니다. 그녀는 헛간사회(barnyard)라는 매개를 통하여 다음 단계의 성장으로 나아간다. 헛간사회는 이 작품 속에 등장하는 또 하나의 세상이다. 동물들이 말을 하고 거미의 사랑으로 새끼돼지가 영원한 생명을 얻는 헛간사회는 리얼리즘의 규칙을 따르는 인간세상의 한가운데에 존재하는 판타지의 작은 세상으로 그려지고 있다. 인간 세상에 속한 어린이인 펀은 울타리너머의 헛간사회를 바라보며 헛간사회의 친구들과 함께 기뻐하고 슬퍼하고 감동하며 자신이 앞으로 살아가야 할 세상을 자연스럽게 배워나간다. 이러한 헛간사회는 펀에게 있어서 감추어진 그녀만의 작은 세상이며 소우주이다. 펀과 헛간사회는 어린이 독자와 아동문학에 대한 메타포로 해석될 수 있다. 펀이 헛간이라는 작은 세상을 통해 그녀가 속한 현실세상을 알아가듯이 어린이 독자들은 아동문학이라는 세상을 통해 자신의 앞에 펼쳐진 세상을 간접적으로 경험하며 성장의 기반을 구축해간다. 헛간의 한가운데에는 샬롯(Charlotte)의 거미줄이 있다. 샬롯의 거미줄은 삶과 죽음, 사랑과 우정 등 삶의 본질적 문제들을 모두 함축하고 있으며 어떻게 거미줄처럼 얽힌 인생의 복잡한 문제들을 풀어갈 것인가에 관한 방법을 제시해준다. 이러한 거미줄의 중요성을 깨달으며 펀은 성장한다. 판타지의 세계 한 가운데에 존재하는 샬롯의 거미줄은 아동문학에 감추어진 메시지와 같다. 어린이 독자들은 독서를 통해 즐거움을 얻을 뿐만 아니라 작가가 함축적으로 전달하는 메시지를 습득해 가는 것이다. 헛간사회를 통한 펀의 성장을 아동문학을 통한 어린이의 성장으로 해석할 수 있는 근거가 여기에 있다. 이렇듯 헛간사회에는 인생의 복잡성을 우회적으로 전달하는 아동문학의 기술(technique)과 책 속의 어린이와 책 밖의 어린이, 작가사이의 관계 등, 아동문학과 어린이 그리고 성장사이의 메커니즘이 그대로 담겨져 있다.
어린이에 대한 관념은 아동기를 독립된 시기로 인식하기 시작한 17세기 이래로 변화와 발전을 거듭해왔지만 미숙한 존재에서 크게 벗어나지 못했다. 미숙한 존재로서의 어린이에 대한 관념의 바탕에는 아동기를 고유한 세계를 가진 하나의 독립된 시기로 인식하기보다는 성인이 되기 위한 준비기로 인식하여 어린이들을 기존의 성인들이 닦아놓은 사회 속으로 조용히 편입될 수 있도록 훈육시키고자하는 성인들의 지배의식이 깔려있다. 아동문학작가들 또한 자신의 작품을 위해 만들어진 가상의 어린이 상을 제시함으로써 어린이에 대한 왜곡된 관념을 전달하는데 일조한다. 인생의 모든 시기는 나름대로의 완전성을 지닌다는 사실에 비추어볼 때 어린이는 미숙한 존재로 간주될 수 없다. 또한 아동기의 특성은 끊임없는 변화와 성장이라는 점을 감안할 때 순수한 어린이 또는 선한 어린이라는 식으로 어린이를 한가지 이미지로 한정시키는 것은 어린이의 다양성과 성장을 무시한 것으로 진정한 어린이의 반영이라고 보기 어렵다. 아동문학은 아동에 대한 관념을 기반으로 만들어진다. 따라서 미숙한 존재로 어린이를 간주하거나 왜곡된 어린이 상을 제시하는 것은 진정한 문학으로서의 아동문학의 발달을 저해하는 요인이 될 수 있다. 화이트(E. B. White)는 『샬롯의 거미줄』(Charlotte's Web)에서 아동이란 과연 성인에 비하여 미숙한가에 관한 근본적 의문을 제기한다. 이 이야기 속에서 자연은 문명보다 우수한 가치로 묘사되고 있는데 이러한 자연세계와 교류하는 어린이인 펀(Fern)의 능력은 문명사회에 길들어서 자연의 진정한 가치를 파악하지 못하는 어른들에 비해 우월하게 부각된다. 하지만 펀은 영원히 어린이로 머무르는 주인공이 아니다. 그녀는 헛간사회(barnyard)라는 매개를 통하여 다음 단계의 성장으로 나아간다. 헛간사회는 이 작품 속에 등장하는 또 하나의 세상이다. 동물들이 말을 하고 거미의 사랑으로 새끼돼지가 영원한 생명을 얻는 헛간사회는 리얼리즘의 규칙을 따르는 인간세상의 한가운데에 존재하는 판타지의 작은 세상으로 그려지고 있다. 인간 세상에 속한 어린이인 펀은 울타리너머의 헛간사회를 바라보며 헛간사회의 친구들과 함께 기뻐하고 슬퍼하고 감동하며 자신이 앞으로 살아가야 할 세상을 자연스럽게 배워나간다. 이러한 헛간사회는 펀에게 있어서 감추어진 그녀만의 작은 세상이며 소우주이다. 펀과 헛간사회는 어린이 독자와 아동문학에 대한 메타포로 해석될 수 있다. 펀이 헛간이라는 작은 세상을 통해 그녀가 속한 현실세상을 알아가듯이 어린이 독자들은 아동문학이라는 세상을 통해 자신의 앞에 펼쳐진 세상을 간접적으로 경험하며 성장의 기반을 구축해간다. 헛간의 한가운데에는 샬롯(Charlotte)의 거미줄이 있다. 샬롯의 거미줄은 삶과 죽음, 사랑과 우정 등 삶의 본질적 문제들을 모두 함축하고 있으며 어떻게 거미줄처럼 얽힌 인생의 복잡한 문제들을 풀어갈 것인가에 관한 방법을 제시해준다. 이러한 거미줄의 중요성을 깨달으며 펀은 성장한다. 판타지의 세계 한 가운데에 존재하는 샬롯의 거미줄은 아동문학에 감추어진 메시지와 같다. 어린이 독자들은 독서를 통해 즐거움을 얻을 뿐만 아니라 작가가 함축적으로 전달하는 메시지를 습득해 가는 것이다. 헛간사회를 통한 펀의 성장을 아동문학을 통한 어린이의 성장으로 해석할 수 있는 근거가 여기에 있다. 이렇듯 헛간사회에는 인생의 복잡성을 우회적으로 전달하는 아동문학의 기술(technique)과 책 속의 어린이와 책 밖의 어린이, 작가사이의 관계 등, 아동문학과 어린이 그리고 성장사이의 메커니즘이 그대로 담겨져 있다.
The notion of a child has been changing and evolving since the 17th century when childhood began to be recognized as an independent but still immature period. Underneath the notion of a child as an immature being lies the conscious of domination of adults who, because they look upon childhood as the...
The notion of a child has been changing and evolving since the 17th century when childhood began to be recognized as an independent but still immature period. Underneath the notion of a child as an immature being lies the conscious of domination of adults who, because they look upon childhood as the preparatory stage for becoming an adult rather than an independent period in which a child has his/her own unique world, want to discipline a child so that he/she can be silently incorporated into the society built by the adults. Writers of children's literature, too, play their role in conveying the distorted conception of children by presenting an imaginary image of children they made for their literary works. In view of the fact that all stages in life have their own respective completeness, a child can never be regarded as an immature being. Considering that the characteristics of childhood are constant changes and growth however, we should also note that limiting a child to a single image such as a pure child or a good child disregards the growth of a child. The development of children's fiction in 20th century has been anchored on this controversial notion of childhood. In Charlotte's Web, E. B. White not only poses a fundamental question about whether a child is really immature as compared to an adult, but also depicts the growth of a child in realistic manner. In this story nature is portrayed as more valuable than civilization to the growth of a child. Through Fern communicating with the natural world, the author tries to deliver the message that the ability of a child experiencing a mental relationship with nature is superior to that of an adult who, tamed by the civilized society, cannot discern the true value of nature. White, however, is careful not to portray Fern as one living only in a world of purity. The barnyard society connects the world of a child to that of an adult. By means of Charlotte's web, Fern observes and vicariously experiences the world of life and death in the barnyard society where life is comprised of eating and being eaten. Through her love for Wilbur, Charlotte presents a way to overcome the limits of life destined to be tarnished. Growing up with the truth of the spider's web, Fern comes to understand the world of her father, that is, the world of an adult, and thus takes her first step toward that world. By linking the two worlds--the fantasy world and the world outside of the barnyard--and allowing Fern shuttling between these two worlds, White is able to represent the complexity of life in a roundabout and perceptive way. It is for this reason that Fern's growth through the barnyard society can be construed as symbolizing the growth of a child through reading children's literature. Fern grows up and leaves the barnyard, but the fantasy world of the barnyard would last forever and prove its power of nurturing children's imagination.
The notion of a child has been changing and evolving since the 17th century when childhood began to be recognized as an independent but still immature period. Underneath the notion of a child as an immature being lies the conscious of domination of adults who, because they look upon childhood as the preparatory stage for becoming an adult rather than an independent period in which a child has his/her own unique world, want to discipline a child so that he/she can be silently incorporated into the society built by the adults. Writers of children's literature, too, play their role in conveying the distorted conception of children by presenting an imaginary image of children they made for their literary works. In view of the fact that all stages in life have their own respective completeness, a child can never be regarded as an immature being. Considering that the characteristics of childhood are constant changes and growth however, we should also note that limiting a child to a single image such as a pure child or a good child disregards the growth of a child. The development of children's fiction in 20th century has been anchored on this controversial notion of childhood. In Charlotte's Web, E. B. White not only poses a fundamental question about whether a child is really immature as compared to an adult, but also depicts the growth of a child in realistic manner. In this story nature is portrayed as more valuable than civilization to the growth of a child. Through Fern communicating with the natural world, the author tries to deliver the message that the ability of a child experiencing a mental relationship with nature is superior to that of an adult who, tamed by the civilized society, cannot discern the true value of nature. White, however, is careful not to portray Fern as one living only in a world of purity. The barnyard society connects the world of a child to that of an adult. By means of Charlotte's web, Fern observes and vicariously experiences the world of life and death in the barnyard society where life is comprised of eating and being eaten. Through her love for Wilbur, Charlotte presents a way to overcome the limits of life destined to be tarnished. Growing up with the truth of the spider's web, Fern comes to understand the world of her father, that is, the world of an adult, and thus takes her first step toward that world. By linking the two worlds--the fantasy world and the world outside of the barnyard--and allowing Fern shuttling between these two worlds, White is able to represent the complexity of life in a roundabout and perceptive way. It is for this reason that Fern's growth through the barnyard society can be construed as symbolizing the growth of a child through reading children's literature. Fern grows up and leaves the barnyard, but the fantasy world of the barnyard would last forever and prove its power of nurturing children's imagination.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.