호르크하이머는 세계대전을 전후하여 형성된 인류 문명에 대한 위기의식으로부터 자신의 철학을 출발시키고 있다. 인류가 맞이한 문명 위기를 극복하기 위해 과거의 잘못을 비판하고 새로운 방향을 추구하고 있으며, 오늘날의 입장에서 볼 때 그런 호르크하이머의 입장은 좌파적 내지는 마르크스주의적이라고 할 수 있다. 이런 입장에서 호르크하이머는 서구 철학의 근본을 이루고 있는 이성을 비판하고 있으며, 이 논문은 그런 호르크하이머의 이성 비판을 주로 다루고 있다. 칸트 이래의 비판 철학을 계승하고 있는 호르크하이머는 이런 ...
호르크하이머는 세계대전을 전후하여 형성된 인류 문명에 대한 위기의식으로부터 자신의 철학을 출발시키고 있다. 인류가 맞이한 문명 위기를 극복하기 위해 과거의 잘못을 비판하고 새로운 방향을 추구하고 있으며, 오늘날의 입장에서 볼 때 그런 호르크하이머의 입장은 좌파적 내지는 마르크스주의적이라고 할 수 있다. 이런 입장에서 호르크하이머는 서구 철학의 근본을 이루고 있는 이성을 비판하고 있으며, 이 논문은 그런 호르크하이머의 이성 비판을 주로 다루고 있다. 칸트 이래의 비판 철학을 계승하고 있는 호르크하이머는 이런 비판 이론을 통해 새로운 이성 개념을 이끌어 내려 하고 있다.호르크하이머의 이성에 대한 비판을 다루기 위해서 먼저 이 논문은 서론에서 주로 관념론 철학에서 이성을 어떻게 이해하고 있었는가에 대한 개념을 간략하게 설명하고 있다. 왜냐하면 호르크하이머가 기본적으로 관념론 철학의 영향 하에 있던 철학자였고 따라서 그가 비판하고 있는 이성의 개념이 관념론 철학자들의 그것과 밀접하게 관련될 수 밖에 없기 때문이다. 따라서 칸트와 헤겔의 이성 개념을 간략하게 소개한 뒤, 호르크하이머에게 직접 영향을 주고 또는 받기도 했을 현대의 철학자들, 즉 아도르노, 마르쿠제, 하버마스 등에 대해서도 간략하게 정리하고 있다.이런 기반 위에 본 논문은 먼저 전체적인 입장에서 호르크하이머가 서구의 이성 개념을 수학적 자연 과학의 과대망상적인 자기기만에 불과했다고 비판하는 내용을 분석하고 있다. 이런 호르크하이머의 비판은 현재 사회의 자본주의적 양식을 파괴하지 않고 대중을 위한 인도주의적 입장에서 사회학적 제 모순을 해결하려는 마르크스적 사회 철학의 방법론으로 연결된다.뒤 이어 호르크하이머는 자신만의 독특한 이성 개념에 대한 구분을 통하여 보다 구체적인 이성 비판을 발전시키고 있다. 즉 이성을 객체적 이성과 주체적 이성으로 구분하고 있는데 객체적 이성은 자연의 질서 또는 우주의 운행 원리를 철학적으로 파악한 것으로서 이것은 대 철학체계에서 주장하는 이데아적 세계 질서와 상통하는 것이다. 주체적 이성은 이른바 칸트의 비판 철학에서 비롯된 비판적 이성의 변용이며, 헤겔의 절대 정신 또는 절대 이성의 주관적 관념론에 대한 보완적 개념이다. 그런데 주체적 이성은 스스로 자기 정당화에 대한 근거도 없이 객체적 이성을 포함하여 외연을 확대함으로써 인류 문명의 정치 경제적 사회적 체계의 기반이 되었고, 오늘날의 인류의 위기에 원인이 되었음을 밝히고 있다.또 다른 각도에서의 호르크하이머의 이성 비판은 이성의 도구성과 계몽성에 대한 비판이다. 이성의 도구성은 주체적 이성이 객체적 이성을 주체화하는데 있어 계산적이고 실리적인 현대 산업자본주의 사회의 무자비한 속성으로 나타난 것을 표현한 것이다. 이성의 계몽성은 이성의 발현 양식이 개인과 사회를 무지(無知)와 미망(迷妄)으로부터 해방하여 인류를 지성과 진보의 길로 이끈다는 이성의 계도적(啓導的) 성향을 나타내는 것이다. 본 논문에서는 호르크하이머가 이러한 이성의 부정적 본성들을 예리하게 비판하고 있음을 보여주고 있다.원래 칸트로부터 시작된 독일 관념론에 깊은 뿌리를 두고 있는 호르크하이머는,관념론자들의 순진한 이성 개념은 제국주의의 자기 확장 즉 계몽의 무자비한 자기 정당화에 있다고 비판한다. 그는 마르크시즘의 입장에서 이성의 계몽주의적 팽창을 비판하고 현대 자본주의와 결탁한 제국주의가 이성을 단순히 도구적 이성(Instrumental Reason)으로 이용함으로써 신화와 계몽의 시대를 거쳐 이제 이성은 인류의 피할 수 없는 파괴적 도구가 되었다고 맹렬하게 비판하고 있는 것이다.이성 비판을 시도하고 있는 호르크하이머의 원래 의도는 새로운 이성 개념의확립이었다고 할 수 있다. 그는 현대적인 해체주의자는 아니었던 것이다. 그럼에도 불구하고 실제로 그의 비판 결과 우리가 얻을 수 있는 새로운 이성의 모습을 찾는다는 것은 어려운 일로 보인다. 하지만 그의 이성 비판이 여러 가지 문제점에도 불구하고 현대의 사회에서 인류 공동의 복리증진이라는 목표를 향하여 치열한 사색을 전개한 것이 사실이며, 또한 그 결과 그것이 우리들에게 여러 가지로 유익한 영향을 끼치고 있음은 분명하다.
호르크하이머는 세계대전을 전후하여 형성된 인류 문명에 대한 위기의식으로부터 자신의 철학을 출발시키고 있다. 인류가 맞이한 문명 위기를 극복하기 위해 과거의 잘못을 비판하고 새로운 방향을 추구하고 있으며, 오늘날의 입장에서 볼 때 그런 호르크하이머의 입장은 좌파적 내지는 마르크스주의적이라고 할 수 있다. 이런 입장에서 호르크하이머는 서구 철학의 근본을 이루고 있는 이성을 비판하고 있으며, 이 논문은 그런 호르크하이머의 이성 비판을 주로 다루고 있다. 칸트 이래의 비판 철학을 계승하고 있는 호르크하이머는 이런 비판 이론을 통해 새로운 이성 개념을 이끌어 내려 하고 있다.호르크하이머의 이성에 대한 비판을 다루기 위해서 먼저 이 논문은 서론에서 주로 관념론 철학에서 이성을 어떻게 이해하고 있었는가에 대한 개념을 간략하게 설명하고 있다. 왜냐하면 호르크하이머가 기본적으로 관념론 철학의 영향 하에 있던 철학자였고 따라서 그가 비판하고 있는 이성의 개념이 관념론 철학자들의 그것과 밀접하게 관련될 수 밖에 없기 때문이다. 따라서 칸트와 헤겔의 이성 개념을 간략하게 소개한 뒤, 호르크하이머에게 직접 영향을 주고 또는 받기도 했을 현대의 철학자들, 즉 아도르노, 마르쿠제, 하버마스 등에 대해서도 간략하게 정리하고 있다.이런 기반 위에 본 논문은 먼저 전체적인 입장에서 호르크하이머가 서구의 이성 개념을 수학적 자연 과학의 과대망상적인 자기기만에 불과했다고 비판하는 내용을 분석하고 있다. 이런 호르크하이머의 비판은 현재 사회의 자본주의적 양식을 파괴하지 않고 대중을 위한 인도주의적 입장에서 사회학적 제 모순을 해결하려는 마르크스적 사회 철학의 방법론으로 연결된다.뒤 이어 호르크하이머는 자신만의 독특한 이성 개념에 대한 구분을 통하여 보다 구체적인 이성 비판을 발전시키고 있다. 즉 이성을 객체적 이성과 주체적 이성으로 구분하고 있는데 객체적 이성은 자연의 질서 또는 우주의 운행 원리를 철학적으로 파악한 것으로서 이것은 대 철학체계에서 주장하는 이데아적 세계 질서와 상통하는 것이다. 주체적 이성은 이른바 칸트의 비판 철학에서 비롯된 비판적 이성의 변용이며, 헤겔의 절대 정신 또는 절대 이성의 주관적 관념론에 대한 보완적 개념이다. 그런데 주체적 이성은 스스로 자기 정당화에 대한 근거도 없이 객체적 이성을 포함하여 외연을 확대함으로써 인류 문명의 정치 경제적 사회적 체계의 기반이 되었고, 오늘날의 인류의 위기에 원인이 되었음을 밝히고 있다.또 다른 각도에서의 호르크하이머의 이성 비판은 이성의 도구성과 계몽성에 대한 비판이다. 이성의 도구성은 주체적 이성이 객체적 이성을 주체화하는데 있어 계산적이고 실리적인 현대 산업자본주의 사회의 무자비한 속성으로 나타난 것을 표현한 것이다. 이성의 계몽성은 이성의 발현 양식이 개인과 사회를 무지(無知)와 미망(迷妄)으로부터 해방하여 인류를 지성과 진보의 길로 이끈다는 이성의 계도적(啓導的) 성향을 나타내는 것이다. 본 논문에서는 호르크하이머가 이러한 이성의 부정적 본성들을 예리하게 비판하고 있음을 보여주고 있다.원래 칸트로부터 시작된 독일 관념론에 깊은 뿌리를 두고 있는 호르크하이머는,관념론자들의 순진한 이성 개념은 제국주의의 자기 확장 즉 계몽의 무자비한 자기 정당화에 있다고 비판한다. 그는 마르크시즘의 입장에서 이성의 계몽주의적 팽창을 비판하고 현대 자본주의와 결탁한 제국주의가 이성을 단순히 도구적 이성(Instrumental Reason)으로 이용함으로써 신화와 계몽의 시대를 거쳐 이제 이성은 인류의 피할 수 없는 파괴적 도구가 되었다고 맹렬하게 비판하고 있는 것이다.이성 비판을 시도하고 있는 호르크하이머의 원래 의도는 새로운 이성 개념의확립이었다고 할 수 있다. 그는 현대적인 해체주의자는 아니었던 것이다. 그럼에도 불구하고 실제로 그의 비판 결과 우리가 얻을 수 있는 새로운 이성의 모습을 찾는다는 것은 어려운 일로 보인다. 하지만 그의 이성 비판이 여러 가지 문제점에도 불구하고 현대의 사회에서 인류 공동의 복리증진이라는 목표를 향하여 치열한 사색을 전개한 것이 사실이며, 또한 그 결과 그것이 우리들에게 여러 가지로 유익한 영향을 끼치고 있음은 분명하다.
Horkheimer begins his philosophy from the consciousness of crisis in the civilization of mankind which was formed before and after the world war. He criticizes past fault and seeks for the new orientation so as to get over the crisis of human civilization, and in view of contemporary point his posit...
Horkheimer begins his philosophy from the consciousness of crisis in the civilization of mankind which was formed before and after the world war. He criticizes past fault and seeks for the new orientation so as to get over the crisis of human civilization, and in view of contemporary point his position can be called leftist tendency or Marxist. In this position Horkheimer criticizes Reason which makes up the basis of western philosophy, and this thesis mainly deals with such Horkheimer''s critique of Reason. Horkheimer, who succeeded to the critical philosophy since Kant, tries to deduce the new concept of Reason through this critical theory.In order to deal with Horkheimer''s critique of Reason, this thesis first explains in the introduction briefly the concept of understanding of Reason in the ideal philosophy, for Horkheimer is basically the philosopher under the influence of ideal philosophy, so the concept of Reason criticized by him is intimately connected with those of ideal philosophers. Therefore, Kantian andHegelian concepts of Reason are briefly introduced, and afterward the other contemporary philosophers, Adorno, Marcuse, and Habermas who directly influenced and were influenced by, Horkheimer, are summarized briefly.On this fundamental, in view of total position, this thesis analyzes the contents that Horkheimer criticizes that western concept of Reason has been merely the self conceit of exaggerative fantasy of mathematical natural science.This Horkheimer''s critique is connected with the Marxian sociological philosophy which aims at solving every sociological discrepancy without the breaking up the capitalistic mode of modern society and in the humanistic way for the public.Furthermore, Horkheimer develops the more concrete critique of Reason with his own unique division of concept of Reason, that is, Reason is divided into objective and subjective Reason. Objective Reason is the one in which the order of nature or the principle of universal operation are grasped philosophically, and this means the universal idealistic order suggested in the grand philosophical system. Subjective Reason is the transformation of critical Reason resulted from so-called Kantian critical philosophy, and the complementary concept of the subjective idealism of Hegelian Absolute Spirit, or the Absolute Reason. And he reveals that the subjective Reason grew into the fundamental of the political, economical, and social system of human civilization by including objective Reason and enlarging the denotation without the foundation of self justification, so it became the cause of human crisis today. Seen in the other angle, Horkheimer''s critique of Reason is the critique of the Instrumentalism and Enlightenmentalism of Reason. The Instrumentalism of Reason expresses that in subjective Reason''s subjectifying the objective Reason, it became the merciless attribute of reckoning and commercial modern industrial capitalistic society. The Enlightenmentalism of Reason shows the leading tendency of Reason that the manifesting mode of Reason liberates individual and society from the ignorance and illusion and leads them to intelligence and progress. This thesis shows that Horkheimer criticizes sharply this negative natures of Reason.Horkheimer, who is originally deep rooted in German idealism started from Kant, criticizes that idealistic pure concept of Reason is the self extension of the imperialism, that is, the merciless self justification of Enlightenment. He seriously criticizes the enlightening expansion of Reason in view of Marxism, and the imperialism united with the modern capitalism makes use of Reason for the simple Instrumental Reason and has gone through the ages of myth and enlightenment, so now Reason has become the inevitable destructive instrument of mankind.The original intention of Horkheimer criticizing Reason is to establish new concept of Reason. He is not a modern dismantlement ideologist; nevertheless really it seems difficult for us to find his new idea of Reason in the result of his critique. But it is true that his critique of Reason has displayed vehement speculation toward the purpose of the common welfare of mankind in modern society despite several problems, and it is clear that the result exerts many good influences on us.
Horkheimer begins his philosophy from the consciousness of crisis in the civilization of mankind which was formed before and after the world war. He criticizes past fault and seeks for the new orientation so as to get over the crisis of human civilization, and in view of contemporary point his position can be called leftist tendency or Marxist. In this position Horkheimer criticizes Reason which makes up the basis of western philosophy, and this thesis mainly deals with such Horkheimer''s critique of Reason. Horkheimer, who succeeded to the critical philosophy since Kant, tries to deduce the new concept of Reason through this critical theory.In order to deal with Horkheimer''s critique of Reason, this thesis first explains in the introduction briefly the concept of understanding of Reason in the ideal philosophy, for Horkheimer is basically the philosopher under the influence of ideal philosophy, so the concept of Reason criticized by him is intimately connected with those of ideal philosophers. Therefore, Kantian andHegelian concepts of Reason are briefly introduced, and afterward the other contemporary philosophers, Adorno, Marcuse, and Habermas who directly influenced and were influenced by, Horkheimer, are summarized briefly.On this fundamental, in view of total position, this thesis analyzes the contents that Horkheimer criticizes that western concept of Reason has been merely the self conceit of exaggerative fantasy of mathematical natural science.This Horkheimer''s critique is connected with the Marxian sociological philosophy which aims at solving every sociological discrepancy without the breaking up the capitalistic mode of modern society and in the humanistic way for the public.Furthermore, Horkheimer develops the more concrete critique of Reason with his own unique division of concept of Reason, that is, Reason is divided into objective and subjective Reason. Objective Reason is the one in which the order of nature or the principle of universal operation are grasped philosophically, and this means the universal idealistic order suggested in the grand philosophical system. Subjective Reason is the transformation of critical Reason resulted from so-called Kantian critical philosophy, and the complementary concept of the subjective idealism of Hegelian Absolute Spirit, or the Absolute Reason. And he reveals that the subjective Reason grew into the fundamental of the political, economical, and social system of human civilization by including objective Reason and enlarging the denotation without the foundation of self justification, so it became the cause of human crisis today. Seen in the other angle, Horkheimer''s critique of Reason is the critique of the Instrumentalism and Enlightenmentalism of Reason. The Instrumentalism of Reason expresses that in subjective Reason''s subjectifying the objective Reason, it became the merciless attribute of reckoning and commercial modern industrial capitalistic society. The Enlightenmentalism of Reason shows the leading tendency of Reason that the manifesting mode of Reason liberates individual and society from the ignorance and illusion and leads them to intelligence and progress. This thesis shows that Horkheimer criticizes sharply this negative natures of Reason.Horkheimer, who is originally deep rooted in German idealism started from Kant, criticizes that idealistic pure concept of Reason is the self extension of the imperialism, that is, the merciless self justification of Enlightenment. He seriously criticizes the enlightening expansion of Reason in view of Marxism, and the imperialism united with the modern capitalism makes use of Reason for the simple Instrumental Reason and has gone through the ages of myth and enlightenment, so now Reason has become the inevitable destructive instrument of mankind.The original intention of Horkheimer criticizing Reason is to establish new concept of Reason. He is not a modern dismantlement ideologist; nevertheless really it seems difficult for us to find his new idea of Reason in the result of his critique. But it is true that his critique of Reason has displayed vehement speculation toward the purpose of the common welfare of mankind in modern society despite several problems, and it is clear that the result exerts many good influences on us.
주제어
#Horkheimer, Max critique of reason Frankfuhrt society 이성비판 프랑크푸르트 학파
학위논문 정보
저자
한상륜
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
철학과
지도교수
박순영
발행연도
2005
총페이지
iv, 56p.
키워드
Horkheimer, Max critique of reason Frankfuhrt society 이성비판 프랑크푸르트 학파
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