현대를 살아가는 우리는 지식과 기술의 급속한 변화 가운데 인간이 지닌 정신과 인성보다는 물질문명에 이끌려가는 주객이 전도된 불완전한 삶을 영위하고 있다. 이로 인해 전통문화의 계승과 발전, 정신문화의 고양, 건강한 신체, 밝은 사회를 모두 포괄하는 영향력 있는 교육으로서 다례교육의 중요성이 커져가고 있다. 인간은 태어나기 이전 모태에 존재하는 순간부터 끊임없이 외부 환경에 자극을 받게 된다. 인간의 각 발달단계에서 다례교육과 그 실천이 체계적으로 연계성 있게 이루어진다면 심신이 조화로운 건강하고 풍요로운 삶을 영위할 수 있을 것이다. 현재까지 이루어져 온 선행연구를 살펴보면 인간의 발달단계와 다례교육에 관한 연구는 부분적·미시적으로만 이루어져 왔을 뿐 인간 발달단계에 따른 총체적·거시적 접근의 연구는 미진한 실정이다. 이에 본 연구에서는 태아기에서 노년기까지 전 생애 인간 발달단계의 개념과 각 단계별 특징을 고찰한 후, 다례교육에 관한 선행연구를 토대로 각 발달단계별로 교육의 목표와 내용, 방법을 분석하여 다례교육의 영역을 설정하였다. 나아가 인간 발달단계의 시기와 대상들에게 적합하다고 여겨지는 교육 내용과 방법을 모색함으로써 각 발달단계에 따른 다례교육의 모델을 제시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 본 논문에서는 선행연구를 토대로 다례교육 영역을 차(茶) 교육영역과 예(禮) 교육영역의 두 축으로 하고, 차(茶) 교육영역으로 차의 개론, 차의 역사, 동양 삼국의 차 문화, 차와 예술, 차 생활 실천, 고전강독을 구성하였다. 또 예(禮) 교육영역으로는 마음가짐과 몸가짐, 언어예절, 가정예절, 사회예절, 복식예절, 세시풍속과 음식을 각 세부영역으로 설정하고 연간 교육내용을 구성하였다. 2. 인간 발달단계에 따른 생애의 발달과업과 다례교육 목표를 연계하여 다례교육 모델을 제시하면, 태아기에는 태아와 그 부모의 정서적 안정을, 유아기에는 차와 예절의 기초 이해를, 아동기에는 바른 몸가짐과 마음가짐 형성을 목표로 한다. 청소년기에는 전통문화에 대한 이해와 관심 유도 및 고유문화에 대한 자긍심 고취, 청년 및 성인초기에는 동료와의 건전한 교유(交遊)와 사회예절 습득을 목표로 한다. 중년기에는 바람직한 부모상 확립 및 가정과 사회에서의 중추적 역할과 자아성취, 노년기에는 신체적 건강과 정서적 안정으로 풍요로운 노년을 영위하는 것을 궁극적인 목표로 한다. 결론적으로 인간의 각 발달단계에서 요구되는 발달과업과 다례교육이 지향하는 목표는, 상호 보완하며 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있는 상생의 관계이다. 다례교육은 인성을 중시하고 신체적 건강은 물론 정신적, 사회적 건강, 그리고 자아성취로의 ...
현대를 살아가는 우리는 지식과 기술의 급속한 변화 가운데 인간이 지닌 정신과 인성보다는 물질문명에 이끌려가는 주객이 전도된 불완전한 삶을 영위하고 있다. 이로 인해 전통문화의 계승과 발전, 정신문화의 고양, 건강한 신체, 밝은 사회를 모두 포괄하는 영향력 있는 교육으로서 다례교육의 중요성이 커져가고 있다. 인간은 태어나기 이전 모태에 존재하는 순간부터 끊임없이 외부 환경에 자극을 받게 된다. 인간의 각 발달단계에서 다례교육과 그 실천이 체계적으로 연계성 있게 이루어진다면 심신이 조화로운 건강하고 풍요로운 삶을 영위할 수 있을 것이다. 현재까지 이루어져 온 선행연구를 살펴보면 인간의 발달단계와 다례교육에 관한 연구는 부분적·미시적으로만 이루어져 왔을 뿐 인간 발달단계에 따른 총체적·거시적 접근의 연구는 미진한 실정이다. 이에 본 연구에서는 태아기에서 노년기까지 전 생애 인간 발달단계의 개념과 각 단계별 특징을 고찰한 후, 다례교육에 관한 선행연구를 토대로 각 발달단계별로 교육의 목표와 내용, 방법을 분석하여 다례교육의 영역을 설정하였다. 나아가 인간 발달단계의 시기와 대상들에게 적합하다고 여겨지는 교육 내용과 방법을 모색함으로써 각 발달단계에 따른 다례교육의 모델을 제시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 본 논문에서는 선행연구를 토대로 다례교육 영역을 차(茶) 교육영역과 예(禮) 교육영역의 두 축으로 하고, 차(茶) 교육영역으로 차의 개론, 차의 역사, 동양 삼국의 차 문화, 차와 예술, 차 생활 실천, 고전강독을 구성하였다. 또 예(禮) 교육영역으로는 마음가짐과 몸가짐, 언어예절, 가정예절, 사회예절, 복식예절, 세시풍속과 음식을 각 세부영역으로 설정하고 연간 교육내용을 구성하였다. 2. 인간 발달단계에 따른 생애의 발달과업과 다례교육 목표를 연계하여 다례교육 모델을 제시하면, 태아기에는 태아와 그 부모의 정서적 안정을, 유아기에는 차와 예절의 기초 이해를, 아동기에는 바른 몸가짐과 마음가짐 형성을 목표로 한다. 청소년기에는 전통문화에 대한 이해와 관심 유도 및 고유문화에 대한 자긍심 고취, 청년 및 성인초기에는 동료와의 건전한 교유(交遊)와 사회예절 습득을 목표로 한다. 중년기에는 바람직한 부모상 확립 및 가정과 사회에서의 중추적 역할과 자아성취, 노년기에는 신체적 건강과 정서적 안정으로 풍요로운 노년을 영위하는 것을 궁극적인 목표로 한다. 결론적으로 인간의 각 발달단계에서 요구되는 발달과업과 다례교육이 지향하는 목표는, 상호 보완하며 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있는 상생의 관계이다. 다례교육은 인성을 중시하고 신체적 건강은 물론 정신적, 사회적 건강, 그리고 자아성취로의 삶의 질 향상을 추구한다. 이는 요즈음 현대인들이 추구하는 Well-being의 개념과도 일맥상통하는 것으로, 올바른 인격을 형성하며 전통을 이어가는 문화 민족으로서의 자긍심을 가지고 현대생활에서 품격 있는 문화의 경험과 지혜의 폭을 넓혀나가 개인적, 사회적, 국가적으로 건강한 삶을 추구해 나갈 수 있는 전 생애에 걸친 연속적이며 체계적인 다례교육이 활성화되기를 기대한다.
현대를 살아가는 우리는 지식과 기술의 급속한 변화 가운데 인간이 지닌 정신과 인성보다는 물질문명에 이끌려가는 주객이 전도된 불완전한 삶을 영위하고 있다. 이로 인해 전통문화의 계승과 발전, 정신문화의 고양, 건강한 신체, 밝은 사회를 모두 포괄하는 영향력 있는 교육으로서 다례교육의 중요성이 커져가고 있다. 인간은 태어나기 이전 모태에 존재하는 순간부터 끊임없이 외부 환경에 자극을 받게 된다. 인간의 각 발달단계에서 다례교육과 그 실천이 체계적으로 연계성 있게 이루어진다면 심신이 조화로운 건강하고 풍요로운 삶을 영위할 수 있을 것이다. 현재까지 이루어져 온 선행연구를 살펴보면 인간의 발달단계와 다례교육에 관한 연구는 부분적·미시적으로만 이루어져 왔을 뿐 인간 발달단계에 따른 총체적·거시적 접근의 연구는 미진한 실정이다. 이에 본 연구에서는 태아기에서 노년기까지 전 생애 인간 발달단계의 개념과 각 단계별 특징을 고찰한 후, 다례교육에 관한 선행연구를 토대로 각 발달단계별로 교육의 목표와 내용, 방법을 분석하여 다례교육의 영역을 설정하였다. 나아가 인간 발달단계의 시기와 대상들에게 적합하다고 여겨지는 교육 내용과 방법을 모색함으로써 각 발달단계에 따른 다례교육의 모델을 제시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 1. 본 논문에서는 선행연구를 토대로 다례교육 영역을 차(茶) 교육영역과 예(禮) 교육영역의 두 축으로 하고, 차(茶) 교육영역으로 차의 개론, 차의 역사, 동양 삼국의 차 문화, 차와 예술, 차 생활 실천, 고전강독을 구성하였다. 또 예(禮) 교육영역으로는 마음가짐과 몸가짐, 언어예절, 가정예절, 사회예절, 복식예절, 세시풍속과 음식을 각 세부영역으로 설정하고 연간 교육내용을 구성하였다. 2. 인간 발달단계에 따른 생애의 발달과업과 다례교육 목표를 연계하여 다례교육 모델을 제시하면, 태아기에는 태아와 그 부모의 정서적 안정을, 유아기에는 차와 예절의 기초 이해를, 아동기에는 바른 몸가짐과 마음가짐 형성을 목표로 한다. 청소년기에는 전통문화에 대한 이해와 관심 유도 및 고유문화에 대한 자긍심 고취, 청년 및 성인초기에는 동료와의 건전한 교유(交遊)와 사회예절 습득을 목표로 한다. 중년기에는 바람직한 부모상 확립 및 가정과 사회에서의 중추적 역할과 자아성취, 노년기에는 신체적 건강과 정서적 안정으로 풍요로운 노년을 영위하는 것을 궁극적인 목표로 한다. 결론적으로 인간의 각 발달단계에서 요구되는 발달과업과 다례교육이 지향하는 목표는, 상호 보완하며 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있는 상생의 관계이다. 다례교육은 인성을 중시하고 신체적 건강은 물론 정신적, 사회적 건강, 그리고 자아성취로의 삶의 질 향상을 추구한다. 이는 요즈음 현대인들이 추구하는 Well-being의 개념과도 일맥상통하는 것으로, 올바른 인격을 형성하며 전통을 이어가는 문화 민족으로서의 자긍심을 가지고 현대생활에서 품격 있는 문화의 경험과 지혜의 폭을 넓혀나가 개인적, 사회적, 국가적으로 건강한 삶을 추구해 나갈 수 있는 전 생애에 걸친 연속적이며 체계적인 다례교육이 활성화되기를 기대한다.
We are living in a very rapid changing society of new information and technology. This rapid change has influenced the everyday living. The materialism has overtaken the morals and ethics of the society. Thus, the D'arye (Tea ceremony and the etiquette) education is growing to help the society to de...
We are living in a very rapid changing society of new information and technology. This rapid change has influenced the everyday living. The materialism has overtaken the morals and ethics of the society. Thus, the D'arye (Tea ceremony and the etiquette) education is growing to help the society to develop and to enhance an old tradition for better future of the society. Beginning at the moment of conception, all humans are constantly affected by their surrounding environment. The D'arye education and its custom should start as early as prenatal care and should be practiced to pursue a healthier and happier life. Prior researches are mainly focused on the effects of D'arye education on particular age groups. As of date, there has been no research done on the overall effects of the D'arye education among different age groups. Thus this study is focused on ideas and concepts of the D'arye educations for different age groups: fetus to elderly. Based on previous researches, the objectives, details, and structured methods of the D'arye education for the different generations are developed, and examples of age appropriated curriculums for different groups are included. 1. In this study, the D'arye education is separated into two main parts based on previous researches: Education of tea ceremony and the education of etiquettes. The education of tea ceremony is divided into the following subdivisions: The survey and history of tea; tea culture in Korea, China, and Japan; tea and Art; practicing every day tea life; and reading the classics. Also the etiquette education segments is separated into the following subdivisions: Attitudes and values; verbal etiquette; home and social etiquettes; dress codes; and traditional holiday food and customs. 2. Different objectives for different age groups are suggested to meet the objectives for the D'arye education: The focus of the prenatal care is to keep the peace and tranquility for the fetus and the mother. Developing the basic knowledge of the D'arye education is important during early childhood. Setting correct values and attitude for life is important during the childhood years. Preparing the love and understanding of the culture and traditions is the goal during the adolescent years. Producing healthy relationship and acquiring social manners are important for young adults. D'arye education is the backbone for setting individuals to accomplish one's goal and setting good examples for the younger generations at home and the society. Living healthy emotional and physical life is the objectives for the elderly. In conclusion, the objectives for the different age groups and the D'arye education are correlated. The D'arye education emphasizes the importance of human nature and pursues a healthy mind and body, welfare of the society, and the perfection of an individual. It also relates to the concept of "well-being" that many people seek today. As proud members of a cultured society, the importance of knowledge and tradition of D'arye education must be continued to help improve the quality of life in our society. The D'arye education is a continuing education.
We are living in a very rapid changing society of new information and technology. This rapid change has influenced the everyday living. The materialism has overtaken the morals and ethics of the society. Thus, the D'arye (Tea ceremony and the etiquette) education is growing to help the society to develop and to enhance an old tradition for better future of the society. Beginning at the moment of conception, all humans are constantly affected by their surrounding environment. The D'arye education and its custom should start as early as prenatal care and should be practiced to pursue a healthier and happier life. Prior researches are mainly focused on the effects of D'arye education on particular age groups. As of date, there has been no research done on the overall effects of the D'arye education among different age groups. Thus this study is focused on ideas and concepts of the D'arye educations for different age groups: fetus to elderly. Based on previous researches, the objectives, details, and structured methods of the D'arye education for the different generations are developed, and examples of age appropriated curriculums for different groups are included. 1. In this study, the D'arye education is separated into two main parts based on previous researches: Education of tea ceremony and the education of etiquettes. The education of tea ceremony is divided into the following subdivisions: The survey and history of tea; tea culture in Korea, China, and Japan; tea and Art; practicing every day tea life; and reading the classics. Also the etiquette education segments is separated into the following subdivisions: Attitudes and values; verbal etiquette; home and social etiquettes; dress codes; and traditional holiday food and customs. 2. Different objectives for different age groups are suggested to meet the objectives for the D'arye education: The focus of the prenatal care is to keep the peace and tranquility for the fetus and the mother. Developing the basic knowledge of the D'arye education is important during early childhood. Setting correct values and attitude for life is important during the childhood years. Preparing the love and understanding of the culture and traditions is the goal during the adolescent years. Producing healthy relationship and acquiring social manners are important for young adults. D'arye education is the backbone for setting individuals to accomplish one's goal and setting good examples for the younger generations at home and the society. Living healthy emotional and physical life is the objectives for the elderly. In conclusion, the objectives for the different age groups and the D'arye education are correlated. The D'arye education emphasizes the importance of human nature and pursues a healthy mind and body, welfare of the society, and the perfection of an individual. It also relates to the concept of "well-being" that many people seek today. As proud members of a cultured society, the importance of knowledge and tradition of D'arye education must be continued to help improve the quality of life in our society. The D'arye education is a continuing education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.