고등학생들은 하루 24시간 중 많은 시간을 교실에서 생활하고 있으므로 적절치 않은 교실 공기질 관리는 열악한 학습 환경을 초래하여 학생들의 학습효과를 떨어뜨리고, 천식이나 알레르기 반응과 같은 건강 상 문제를 유발한다. 그러므로 “교실 공기질”은 학생들의 건강과 학습효과 향상에 중요한 요소라 할 수 있다. 이러한 교실 공기질 관리에 대한 인식의 제고(提高)와 개선을 위해 실태를 파악하고 문제를 제기하는 것에 연구의 목적이 있다.본 연구는 고등학교 「생태와 환경」교과서 3종(種)을 분석하고, 교실 공기질에 대한 학생들의 의식과 태도...
고등학생들은 하루 24시간 중 많은 시간을 교실에서 생활하고 있으므로 적절치 않은 교실 공기질 관리는 열악한 학습 환경을 초래하여 학생들의 학습효과를 떨어뜨리고, 천식이나 알레르기 반응과 같은 건강 상 문제를 유발한다. 그러므로 “교실 공기질”은 학생들의 건강과 학습효과 향상에 중요한 요소라 할 수 있다. 이러한 교실 공기질 관리에 대한 인식의 제고(提高)와 개선을 위해 실태를 파악하고 문제를 제기하는 것에 연구의 목적이 있다.본 연구는 고등학교 「생태와 환경」교과서 3종(種)을 분석하고, 교실 공기질에 대한 학생들의 의식과 태도를 알아보기 위해 서울 강남 소재 2개교, 강북 2개교, 경기도 2개교 등 총 6개 인문계고등학교 12학급 411명의 학생을 대상으로 설문조사를 실시 분석하였으며, 결과는 다음과 같다.첫째, 3종의 고등학교 「생태와 환경」교과서 중에서 B교과서만이 실내공기오염의 원인, 실내공기오염 물질, 실내공기오염 대책까지 비교적 자세히 설명하고 있으나, A와C 교과서는 실내공기오염에 대한 내용이 편성되어 있지 않았다.둘째, 전체적으로 과반수 학생이 10시간 이상 교실에서 생활하며, 92%이상의 학생이 교실공기오염이 호흡기질환 유발 등 건강에 나쁜 영향을 준다고 인식하고 있으며, 건강에 가장 큰 해를 끼치는 환경오염은 실내공기오염으로 대기오염보다 심각하게 인식하고 있다.셋째, 교실 공기질 만족도는 전체 70%이상의 학생이 불만족스럽게 생각하고 있으며, 경기도보다는 서울 강남, 강남보다는 강북 학생 순으로 불만족하며, 실내화를 착용한 학생보다는 착용하지 않은 학생이, 「생태와 환경」교과를 선택하지 않은 학생보다는 선택한 학생이 불만족하고 있다. 특히 교실 공기오염도를 측정하여 확인하고 싶은 욕구가 69%로 교실 공기질 문제에 매우 높은 관심도를 갖고 있음을 알 수 있다.넷째, 교실공기오염의 가장 큰 원인은 축적된 먼지와 분필가루이며, 환기시설 불비(不備)와 청소 미흡으로 교실 공기질이 나빠지고 있으므로 교실 공기질 개선을 위해 공기정화기나 환풍기 설치 등의 환기시설과 전문적인 청소업체에 의한 정기적 청소가 필요하다고 생각하고 있으며, 교실 공기질 관리는 교육인적자원부 보다는 환경부에서 관리하는 것이 바람직한 것으로 인식하고 있다.
고등학생들은 하루 24시간 중 많은 시간을 교실에서 생활하고 있으므로 적절치 않은 교실 공기질 관리는 열악한 학습 환경을 초래하여 학생들의 학습효과를 떨어뜨리고, 천식이나 알레르기 반응과 같은 건강 상 문제를 유발한다. 그러므로 “교실 공기질”은 학생들의 건강과 학습효과 향상에 중요한 요소라 할 수 있다. 이러한 교실 공기질 관리에 대한 인식의 제고(提高)와 개선을 위해 실태를 파악하고 문제를 제기하는 것에 연구의 목적이 있다.본 연구는 고등학교 「생태와 환경」교과서 3종(種)을 분석하고, 교실 공기질에 대한 학생들의 의식과 태도를 알아보기 위해 서울 강남 소재 2개교, 강북 2개교, 경기도 2개교 등 총 6개 인문계고등학교 12학급 411명의 학생을 대상으로 설문조사를 실시 분석하였으며, 결과는 다음과 같다.첫째, 3종의 고등학교 「생태와 환경」교과서 중에서 B교과서만이 실내공기오염의 원인, 실내공기오염 물질, 실내공기오염 대책까지 비교적 자세히 설명하고 있으나, A와C 교과서는 실내공기오염에 대한 내용이 편성되어 있지 않았다.둘째, 전체적으로 과반수 학생이 10시간 이상 교실에서 생활하며, 92%이상의 학생이 교실공기오염이 호흡기질환 유발 등 건강에 나쁜 영향을 준다고 인식하고 있으며, 건강에 가장 큰 해를 끼치는 환경오염은 실내공기오염으로 대기오염보다 심각하게 인식하고 있다.셋째, 교실 공기질 만족도는 전체 70%이상의 학생이 불만족스럽게 생각하고 있으며, 경기도보다는 서울 강남, 강남보다는 강북 학생 순으로 불만족하며, 실내화를 착용한 학생보다는 착용하지 않은 학생이, 「생태와 환경」교과를 선택하지 않은 학생보다는 선택한 학생이 불만족하고 있다. 특히 교실 공기오염도를 측정하여 확인하고 싶은 욕구가 69%로 교실 공기질 문제에 매우 높은 관심도를 갖고 있음을 알 수 있다.넷째, 교실공기오염의 가장 큰 원인은 축적된 먼지와 분필가루이며, 환기시설 불비(不備)와 청소 미흡으로 교실 공기질이 나빠지고 있으므로 교실 공기질 개선을 위해 공기정화기나 환풍기 설치 등의 환기시설과 전문적인 청소업체에 의한 정기적 청소가 필요하다고 생각하고 있으며, 교실 공기질 관리는 교육인적자원부 보다는 환경부에서 관리하는 것이 바람직한 것으로 인식하고 있다.
High school students stay in the classroom most of the day. Bad management of classroom air quality might bring about the learning environment which is inferior, and drop the studying effects of students. It might also bring about the health problems like asthma or allergic reaction. Therefore, clas...
High school students stay in the classroom most of the day. Bad management of classroom air quality might bring about the learning environment which is inferior, and drop the studying effects of students. It might also bring about the health problems like asthma or allergic reaction. Therefore, classroom air quality is a very important element to improve the studying effects and keep students'' health. This study aims that we should consider carefully and improve the management of classroom air quality with understanding of the actual condition and proposal of the problems.This study set out to analyze three kinds of textbooks of 「Ecology and Environment」 and identify students'' consciousness and attitude to the classroom air quality by questionnaire survey of students from selected six representative high schools including 2 of Kangnam area, 2 of Kangbuk area, 2 of Gyeonggido area. Through the results of the study, summarized as follows.First, among the three kinds of textbooks, only 'Textbook B', mentioned causes, elements, and countermeasures of indoor air pollution in detail. However, 'Textbook A and C do not mention anything about them.Second, almost half of the students spend more than 10 hours in the classroom and 92% of students perceive that indoor air pollution causes disease of the respiratory organs of other diseases, and indoor air pollution is a more serious health problem than outdoor air pollution.Third, terms of satisfaction of classroom air quality, more than 70% of students are not satisfied with it. Students in Seoul have more complaints than students in the Gyeonggi area. Also in Seoul, students in Kangnam have more complaints than those in Kangbuk. The students wearing indoor shoes and the students who are taking 「Ecology and Environment」 classes are less satisfied than students who do not. 69% of students want to test the pollution level and have a high interest in classroom air quality.Lastly, the big cause of classroom air pollution is accumulative dust and chalk dust. The lack of ventilation and cleaning can be attributed to classroom air pollution and to make the condition better setting up of ventilation systems and regular cleaning by professionals needed. Moreover, the Ministry of Environment should manage classroom air quality rather than the education and Human resources dept.
High school students stay in the classroom most of the day. Bad management of classroom air quality might bring about the learning environment which is inferior, and drop the studying effects of students. It might also bring about the health problems like asthma or allergic reaction. Therefore, classroom air quality is a very important element to improve the studying effects and keep students'' health. This study aims that we should consider carefully and improve the management of classroom air quality with understanding of the actual condition and proposal of the problems.This study set out to analyze three kinds of textbooks of 「Ecology and Environment」 and identify students'' consciousness and attitude to the classroom air quality by questionnaire survey of students from selected six representative high schools including 2 of Kangnam area, 2 of Kangbuk area, 2 of Gyeonggido area. Through the results of the study, summarized as follows.First, among the three kinds of textbooks, only 'Textbook B', mentioned causes, elements, and countermeasures of indoor air pollution in detail. However, 'Textbook A and C do not mention anything about them.Second, almost half of the students spend more than 10 hours in the classroom and 92% of students perceive that indoor air pollution causes disease of the respiratory organs of other diseases, and indoor air pollution is a more serious health problem than outdoor air pollution.Third, terms of satisfaction of classroom air quality, more than 70% of students are not satisfied with it. Students in Seoul have more complaints than students in the Gyeonggi area. Also in Seoul, students in Kangnam have more complaints than those in Kangbuk. The students wearing indoor shoes and the students who are taking 「Ecology and Environment」 classes are less satisfied than students who do not. 69% of students want to test the pollution level and have a high interest in classroom air quality.Lastly, the big cause of classroom air pollution is accumulative dust and chalk dust. The lack of ventilation and cleaning can be attributed to classroom air pollution and to make the condition better setting up of ventilation systems and regular cleaning by professionals needed. Moreover, the Ministry of Environment should manage classroom air quality rather than the education and Human resources dept.
Keyword
#교실 공기질
#「생태와 환경」교과서
#먼지
#분필가루
#환기시설
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.