최근 의류시장의 경쟁이 더욱 치열해지고 소비자의 욕구도 다양해지고 있어, 시장세분화가 기업마케팅에서 가장 중요한 부분 중 하나가 되고 있다. 또한 여성 시장의 경제적 가치가 대두되고 있으므로, 기업들은 여성소비자의 특성을 파악하고 이해하는 것이 필요하다. 본 연구는 30·40대 여성의 라이프스타일 유형을 분류하고 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일 유형을 분석하며, 의복구매행동을 파악하고 인구통계적 특성에 따른 의복구매행동에 대해 분석하며, 라이프스타일과 의복구매행동의 상호관련성을 분석함으로써 의류업계의 보다 합리적인 마케팅 수립 전략을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였다. 이론적 연구로는 라이프스타일, 의복구매행동 그리고 라이프스타일에 따른 의복구매행동에 관한 이론과 선행연구 결과를 중심으로 고찰하였으며, 실증적 연구는 서울시에 거주하는 30·40대 여성을 대상으로 설문지를 이용하여 자료수집 하여 총 210부의 설문지를 분석자료로 사용하였다. ...
최근 의류시장의 경쟁이 더욱 치열해지고 소비자의 욕구도 다양해지고 있어, 시장세분화가 기업마케팅에서 가장 중요한 부분 중 하나가 되고 있다. 또한 여성 시장의 경제적 가치가 대두되고 있으므로, 기업들은 여성소비자의 특성을 파악하고 이해하는 것이 필요하다. 본 연구는 30·40대 여성의 라이프스타일 유형을 분류하고 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일 유형을 분석하며, 의복구매행동을 파악하고 인구통계적 특성에 따른 의복구매행동에 대해 분석하며, 라이프스타일과 의복구매행동의 상호관련성을 분석함으로써 의류업계의 보다 합리적인 마케팅 수립 전략을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였다. 이론적 연구로는 라이프스타일, 의복구매행동 그리고 라이프스타일에 따른 의복구매행동에 관한 이론과 선행연구 결과를 중심으로 고찰하였으며, 실증적 연구는 서울시에 거주하는 30·40대 여성을 대상으로 설문지를 이용하여 자료수집 하여 총 210부의 설문지를 분석자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSSWIN v.10.0 프로그램을 이용하여 요인분석(factor analysis), 빈도분석(frequency analysis), 일원분산분석(one-way ANOVA), t-검증(t-test), 상관관계분석(correlation analysis) 등의 통계방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 30·40대 여성의 라이프스타일 유형은 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성의 5가지 유형으로 분류되었다. 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일 유형별 집단간 지각차이를 알아본 결과, 결혼여부에 따라 보수가족지향성에서, 직업에 따라서는 보수가족지향성, 합리실속지향성에서, 교육수준, 의복구매횟수에 따라 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성에서 유의적인 집단가 차이가 나타났다. 월 평균 소득에 따라 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비자향성에서, 월 평균 의복지출비에 따라 패션외모지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성에서 유의적인 집단가 차이를 보이는 것으로 나타났다. 2. 의복구매행동의 특성을 알아보기 위해 먼저 의복평가기준을 요인분석한 결과 실용성, 과시성, 심미성으로 분류되었다. 의복구매동기는 저렴하게 구입하기 위해서, 모임이나 행상 시 입을 옷 구매, 기분전환이나 충동구매의 순으로 나타났으며, 중요하게 생각하는 정보원천은 과거의 구매경험, 매장에 진열된 옷, 광고 또는 대중매체의 순으로 나타났다. 의복구매장소는 백화점이 가장 높은 빈도를 보이고 있다. 수입의류를 구매하는 이유는 디자인·스타일이며, 구매하지 않는 이유는 고가의 가격이 주된 이유로 나타났다. 인구통계적 특성에 있어서 교육수준, 월 평균소득, 월 평균 의복지출비, 의복구매횟수에 따른 의복구매동기, 정보원천, 의복평가기준에 대해서 유의적인 집단간 차이를 보이는 것으로 나타났다. 결혼여부에 따른 정보원천에 대해서, 직업에 따른 의복평가기준에 대해서 유의적인 집단간 차이를 보이는 것으로 나타났다. 3. 라이프스타일 유형과 의복구매행동은 상호관련성을 보이고 있는데, 라이프스타일 유형에 따라 의복구매동기, 정보원천, 의복평가기준에 대해 정(+)의 상관관계와 부(-)의 상관관계를 보이는 요인들이 함께 나타나고 있다.
최근 의류시장의 경쟁이 더욱 치열해지고 소비자의 욕구도 다양해지고 있어, 시장세분화가 기업마케팅에서 가장 중요한 부분 중 하나가 되고 있다. 또한 여성 시장의 경제적 가치가 대두되고 있으므로, 기업들은 여성소비자의 특성을 파악하고 이해하는 것이 필요하다. 본 연구는 30·40대 여성의 라이프스타일 유형을 분류하고 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일 유형을 분석하며, 의복구매행동을 파악하고 인구통계적 특성에 따른 의복구매행동에 대해 분석하며, 라이프스타일과 의복구매행동의 상호관련성을 분석함으로써 의류업계의 보다 합리적인 마케팅 수립 전략을 위한 기초 자료를 제공하고자 한다. 연구방법으로는 이론적 연구와 실증적 연구를 병행하였다. 이론적 연구로는 라이프스타일, 의복구매행동 그리고 라이프스타일에 따른 의복구매행동에 관한 이론과 선행연구 결과를 중심으로 고찰하였으며, 실증적 연구는 서울시에 거주하는 30·40대 여성을 대상으로 설문지를 이용하여 자료수집 하여 총 210부의 설문지를 분석자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS WIN v.10.0 프로그램을 이용하여 요인분석(factor analysis), 빈도분석(frequency analysis), 일원분산분석(one-way ANOVA), t-검증(t-test), 상관관계분석(correlation analysis) 등의 통계방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 30·40대 여성의 라이프스타일 유형은 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성의 5가지 유형으로 분류되었다. 인구통계적 특성에 따른 라이프스타일 유형별 집단간 지각차이를 알아본 결과, 결혼여부에 따라 보수가족지향성에서, 직업에 따라서는 보수가족지향성, 합리실속지향성에서, 교육수준, 의복구매횟수에 따라 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성에서 유의적인 집단가 차이가 나타났다. 월 평균 소득에 따라 패션외모지향성, 보수가족지향성, 사교성취지향성, 과시소비자향성에서, 월 평균 의복지출비에 따라 패션외모지향성, 사교성취지향성, 과시소비지향성, 합리실속지향성에서 유의적인 집단가 차이를 보이는 것으로 나타났다. 2. 의복구매행동의 특성을 알아보기 위해 먼저 의복평가기준을 요인분석한 결과 실용성, 과시성, 심미성으로 분류되었다. 의복구매동기는 저렴하게 구입하기 위해서, 모임이나 행상 시 입을 옷 구매, 기분전환이나 충동구매의 순으로 나타났으며, 중요하게 생각하는 정보원천은 과거의 구매경험, 매장에 진열된 옷, 광고 또는 대중매체의 순으로 나타났다. 의복구매장소는 백화점이 가장 높은 빈도를 보이고 있다. 수입의류를 구매하는 이유는 디자인·스타일이며, 구매하지 않는 이유는 고가의 가격이 주된 이유로 나타났다. 인구통계적 특성에 있어서 교육수준, 월 평균소득, 월 평균 의복지출비, 의복구매횟수에 따른 의복구매동기, 정보원천, 의복평가기준에 대해서 유의적인 집단간 차이를 보이는 것으로 나타났다. 결혼여부에 따른 정보원천에 대해서, 직업에 따른 의복평가기준에 대해서 유의적인 집단간 차이를 보이는 것으로 나타났다. 3. 라이프스타일 유형과 의복구매행동은 상호관련성을 보이고 있는데, 라이프스타일 유형에 따라 의복구매동기, 정보원천, 의복평가기준에 대해 정(+)의 상관관계와 부(-)의 상관관계를 보이는 요인들이 함께 나타나고 있다.
With the ever increasing competitiveness and various demands of customers, customized marketing becomes one of the most critical efforts of the apparel industry. As one comes to realize economical values of markets for women, it is necessary for companies to look into and understand characteristics ...
With the ever increasing competitiveness and various demands of customers, customized marketing becomes one of the most critical efforts of the apparel industry. As one comes to realize economical values of markets for women, it is necessary for companies to look into and understand characteristics of female customers. This study aims at providing basic data for the apparel industry to establish more reasonable marketing plans for women in their 30s and 40s by identifying their lifestyles, analyzing types of such lifestyles in terms of demographic characteristics, observing and analyzing their clothes purchasing behaviors demographically, and analyzing the correlations between their lifestyles and clothes purchasing behaviors. For this study, both theoretical and empirical researches had been performed. The former included theories as well as previous studies on lifestyles, clothes purchasing behaviors, and clothes purchasing behaviors by lifestyles, and the latter employed a questionnaire for 210 women in their 30s and 40s in Seoul. Responses were analyzed with the SPSS WIN v.10.0 program for factor analysis, frequency analysis, one-way ANOVA, t-test, and correlation analysis. The results of this study are as follows: 1. Women in 30s and 40s were classified into five types - fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, display consumption oriented, and reasonable content oriented types. As for the differences among five lifestyle types in terms of demographic characteristics, marriage and jobs were discovered to make significant differences in conservative family oriented and reasonable content oriented types; education levels and clothes purchasing frequencies in fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, display consumption oriented, and reasonable content oriented types; average monthly incomes in fashion appearance oriented, conservative family oriented, and sociable attainment oriented types; and average monthly clothes purchase expenses in fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, and display consumption oriented types. 2. To understand characteristics of clothes purchasing behaviors a factor analysis was done for clothes estimation standards to discover that there were three factors such as practicality, show-off, and aesthetic. Motives of purchasing clothes were low prices, preparation for special occasions like meeting and event, and diversion or impulse in that order. Information sources affecting their purchasing behaviors were purchase experiences, clothes displayed in show windows, and advertisement or mass media in that order. Most of respondents pointed that department stores were the most frequent place where they had purchased clothes. Some of respondents bought imported costume because of its designs and/or styles, while others did not due to its high prices. It was revealed in terms of demographic characteristics that motives of purchasing clothes, information sources, and clothes estimation standards were significantly different among types because of education levels, average monthly incomes, average monthly clothes purchase expenses, clothes purchasing frequencies, significant differences of respondents; information sources were because of marriage; and clothes estimation standards were because of nature of jobs. 3. As the findings of this study pointed out correlations between types of lifestyles and clothes purchasing behaviors, researched women showed both positive and negative factors for motives of purchasing clothes, information sources, and clothes estimation standards according to their lifestyles.
With the ever increasing competitiveness and various demands of customers, customized marketing becomes one of the most critical efforts of the apparel industry. As one comes to realize economical values of markets for women, it is necessary for companies to look into and understand characteristics of female customers. This study aims at providing basic data for the apparel industry to establish more reasonable marketing plans for women in their 30s and 40s by identifying their lifestyles, analyzing types of such lifestyles in terms of demographic characteristics, observing and analyzing their clothes purchasing behaviors demographically, and analyzing the correlations between their lifestyles and clothes purchasing behaviors. For this study, both theoretical and empirical researches had been performed. The former included theories as well as previous studies on lifestyles, clothes purchasing behaviors, and clothes purchasing behaviors by lifestyles, and the latter employed a questionnaire for 210 women in their 30s and 40s in Seoul. Responses were analyzed with the SPSS WIN v.10.0 program for factor analysis, frequency analysis, one-way ANOVA, t-test, and correlation analysis. The results of this study are as follows: 1. Women in 30s and 40s were classified into five types - fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, display consumption oriented, and reasonable content oriented types. As for the differences among five lifestyle types in terms of demographic characteristics, marriage and jobs were discovered to make significant differences in conservative family oriented and reasonable content oriented types; education levels and clothes purchasing frequencies in fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, display consumption oriented, and reasonable content oriented types; average monthly incomes in fashion appearance oriented, conservative family oriented, and sociable attainment oriented types; and average monthly clothes purchase expenses in fashion appearance oriented, conservative family oriented, sociable attainment oriented, and display consumption oriented types. 2. To understand characteristics of clothes purchasing behaviors a factor analysis was done for clothes estimation standards to discover that there were three factors such as practicality, show-off, and aesthetic. Motives of purchasing clothes were low prices, preparation for special occasions like meeting and event, and diversion or impulse in that order. Information sources affecting their purchasing behaviors were purchase experiences, clothes displayed in show windows, and advertisement or mass media in that order. Most of respondents pointed that department stores were the most frequent place where they had purchased clothes. Some of respondents bought imported costume because of its designs and/or styles, while others did not due to its high prices. It was revealed in terms of demographic characteristics that motives of purchasing clothes, information sources, and clothes estimation standards were significantly different among types because of education levels, average monthly incomes, average monthly clothes purchase expenses, clothes purchasing frequencies, significant differences of respondents; information sources were because of marriage; and clothes estimation standards were because of nature of jobs. 3. As the findings of this study pointed out correlations between types of lifestyles and clothes purchasing behaviors, researched women showed both positive and negative factors for motives of purchasing clothes, information sources, and clothes estimation standards according to their lifestyles.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.