이 논문은 V. Satir의 경험적 가족 치료에서 제시하는 전인적으로 온전하게 성장하는 일치적인 자아와 영성에 대하여 규명함을 목적으로 한다. Satir는 가정이 ‘사람 만들기’를 하는 학교이며, 부모는 자녀의 잠재능력을 발견하며, 일치적인 사람으로 성장할 수 있도록 도와주어야 한다고 말한다. 그러나 가정과 부모가 그 역할을 다 하지 못하면 역기능적인 의사소통을 하게 되며, 자아존중감도 낮아지고, 가족 관계가 경직된다. 그러면 외부 도움이나 적절한 치료자의 개입이 필요하게 된다. 사티어는 스트레스 상황에서 나타나는 역기능적인 의사소통과 다양한 경험의 수준 중 대처방식에 관심을 가지며, 대처방식의 이면에는 자아존중감이라는 자기에 대한 평가가 자리 잡고 있음을 알아내었다. 자아존중감은 어릴 적부터 가족 구성원 - 특히 부모 - 에게 얼마나 수용되고 인정받았는지에 대한 경험의 산물이다. 역기능적인 의사소통 - 회유형, 비난형, 초이성형, 산만형 - 을 하는 것은 개인의 대처양식만을 드러내는 것이 아니라 가족 전체의 역기능성을 보는 것이다. 내담자의 충족되지 못한 경험을 포함하여 현재의 주관적 인식에 초점을 두며 원가족의 역동을 탐색한다. 원가족의 ...
이 논문은 V. Satir의 경험적 가족 치료에서 제시하는 전인적으로 온전하게 성장하는 일치적인 자아와 영성에 대하여 규명함을 목적으로 한다. Satir는 가정이 ‘사람 만들기’를 하는 학교이며, 부모는 자녀의 잠재능력을 발견하며, 일치적인 사람으로 성장할 수 있도록 도와주어야 한다고 말한다. 그러나 가정과 부모가 그 역할을 다 하지 못하면 역기능적인 의사소통을 하게 되며, 자아존중감도 낮아지고, 가족 관계가 경직된다. 그러면 외부 도움이나 적절한 치료자의 개입이 필요하게 된다. 사티어는 스트레스 상황에서 나타나는 역기능적인 의사소통과 다양한 경험의 수준 중 대처방식에 관심을 가지며, 대처방식의 이면에는 자아존중감이라는 자기에 대한 평가가 자리 잡고 있음을 알아내었다. 자아존중감은 어릴 적부터 가족 구성원 - 특히 부모 - 에게 얼마나 수용되고 인정받았는지에 대한 경험의 산물이다. 역기능적인 의사소통 - 회유형, 비난형, 초이성형, 산만형 - 을 하는 것은 개인의 대처양식만을 드러내는 것이 아니라 가족 전체의 역기능성을 보는 것이다. 내담자의 충족되지 못한 경험을 포함하여 현재의 주관적 인식에 초점을 두며 원가족의 역동을 탐색한다. 원가족의 가계도, 영향의 수레바퀴, 가족조각 등의 치료 도구를 사용하는 가족재구성을 통하여 감정 뿐 아니라 지각 체계와 기대의 변화를 경험하는 과정에서 치료가 이루어진다. 사티어의 가족치료에서 궁극적인 목표가 있는데 그것은 자아존중감 높이기, 더 나은 선택하기, 더 책임지는 사람 되기, 일치적인 사람 되기이다. 이러한 목표를 이루는 사람으로 살아가도록 사티어는 적극적으로 명상을 권유한다. 사티어가 가르치는 모든 내용이 명상에 담겨있다고 말한다. 사티어는 상담이 영혼을 깨우는 일이라고 생각하였기 때문이며 그 상담의 내용이 다 명상에 담겨있다고 천명하기 때문이다. 그러므로 사티어가 가르치는 것은 영성이며, 자아존중감을 높이고, 새로운 변화와 선택을 할 수 있는 생명력으로 충만하게 하며, 성장을 향하는 사람이 되어가도록 돕는 것이다. 사람을 돕는 것은 각 사람이 될 수 있는 존재가 되도록 하는 것이다. 우주와의 연결을 통하여 다른 생명체와의 연결을 이해하며, 자기 초월의 경험을 하게 된다. 사티어의 영성은 총체적이고 경험적이며, 삶으로 나타나며, 성장과 발달을 위하며, 사회 정의와 해방을 추구하는 현대적 영성의 이해를 다 충족하고 있다. 더욱이 그 특징은 개인의 독특성과 우주적인 현현체임을 드러내며, 몸을 통한 경험과 오감과 직관적인 능력의 우뇌의 중요성을 강조한다. 현재를 변화할 수 있는 다양한 삶의 방식을 선택할 수 있는 자유를 전제로 하며, 다른 생명체들과의 연결되어 있음이 자각되면 평화가 이 땅에서 이루어 질 것을 기대한다. 이러한 사티어의 개인의 행복과 인류에 대한 희망적인 기대는 영적 각성을 하는 일치적이며 자아존중감이 높은 사람들에 의해 실현된다.
이 논문은 V. Satir의 경험적 가족 치료에서 제시하는 전인적으로 온전하게 성장하는 일치적인 자아와 영성에 대하여 규명함을 목적으로 한다. Satir는 가정이 ‘사람 만들기’를 하는 학교이며, 부모는 자녀의 잠재능력을 발견하며, 일치적인 사람으로 성장할 수 있도록 도와주어야 한다고 말한다. 그러나 가정과 부모가 그 역할을 다 하지 못하면 역기능적인 의사소통을 하게 되며, 자아존중감도 낮아지고, 가족 관계가 경직된다. 그러면 외부 도움이나 적절한 치료자의 개입이 필요하게 된다. 사티어는 스트레스 상황에서 나타나는 역기능적인 의사소통과 다양한 경험의 수준 중 대처방식에 관심을 가지며, 대처방식의 이면에는 자아존중감이라는 자기에 대한 평가가 자리 잡고 있음을 알아내었다. 자아존중감은 어릴 적부터 가족 구성원 - 특히 부모 - 에게 얼마나 수용되고 인정받았는지에 대한 경험의 산물이다. 역기능적인 의사소통 - 회유형, 비난형, 초이성형, 산만형 - 을 하는 것은 개인의 대처양식만을 드러내는 것이 아니라 가족 전체의 역기능성을 보는 것이다. 내담자의 충족되지 못한 경험을 포함하여 현재의 주관적 인식에 초점을 두며 원가족의 역동을 탐색한다. 원가족의 가계도, 영향의 수레바퀴, 가족조각 등의 치료 도구를 사용하는 가족재구성을 통하여 감정 뿐 아니라 지각 체계와 기대의 변화를 경험하는 과정에서 치료가 이루어진다. 사티어의 가족치료에서 궁극적인 목표가 있는데 그것은 자아존중감 높이기, 더 나은 선택하기, 더 책임지는 사람 되기, 일치적인 사람 되기이다. 이러한 목표를 이루는 사람으로 살아가도록 사티어는 적극적으로 명상을 권유한다. 사티어가 가르치는 모든 내용이 명상에 담겨있다고 말한다. 사티어는 상담이 영혼을 깨우는 일이라고 생각하였기 때문이며 그 상담의 내용이 다 명상에 담겨있다고 천명하기 때문이다. 그러므로 사티어가 가르치는 것은 영성이며, 자아존중감을 높이고, 새로운 변화와 선택을 할 수 있는 생명력으로 충만하게 하며, 성장을 향하는 사람이 되어가도록 돕는 것이다. 사람을 돕는 것은 각 사람이 될 수 있는 존재가 되도록 하는 것이다. 우주와의 연결을 통하여 다른 생명체와의 연결을 이해하며, 자기 초월의 경험을 하게 된다. 사티어의 영성은 총체적이고 경험적이며, 삶으로 나타나며, 성장과 발달을 위하며, 사회 정의와 해방을 추구하는 현대적 영성의 이해를 다 충족하고 있다. 더욱이 그 특징은 개인의 독특성과 우주적인 현현체임을 드러내며, 몸을 통한 경험과 오감과 직관적인 능력의 우뇌의 중요성을 강조한다. 현재를 변화할 수 있는 다양한 삶의 방식을 선택할 수 있는 자유를 전제로 하며, 다른 생명체들과의 연결되어 있음이 자각되면 평화가 이 땅에서 이루어 질 것을 기대한다. 이러한 사티어의 개인의 행복과 인류에 대한 희망적인 기대는 영적 각성을 하는 일치적이며 자아존중감이 높은 사람들에 의해 실현된다.
This thesis aims at explicating the concept of self and spirituality which Satir suggested in her Experiential Family Therapy. For Satir, home is a school for "peoplemaking." Parents should find the potentialities of their children and help them grow to be congruent human beings. However, if parents...
This thesis aims at explicating the concept of self and spirituality which Satir suggested in her Experiential Family Therapy. For Satir, home is a school for "peoplemaking." Parents should find the potentialities of their children and help them grow to be congruent human beings. However, if parents fail to do their duty, the children may resort to dysfunctional communication and have low self-esteem. In this case, the relation between parents and children will be deteriorated and thus it may be needed for foreign elements or a qualified therapist to intervene. Satir was interested in dysfunctional communications in stress and the way of coping with stress underneath the level of the manifested action. He found out that self-esteem, or self evaluation, played an important role in dealing with stress and dysfunctional communication. Self-esteem was created by experiencing in the past how much one's desire was recognized and accepted by his/her family - in particular, his/her parents. So it was not only the problematic individual but also the problematic family members that brought about various forms of dysfunctional communication such as placating, blaming, super reasonable, and irrelevant. Satir attempted to explore the dynamics of the family of origin on the basis of the subjective perception of the problematic individual as well as his/her unmet expectations. She believed that mental treatment could be successful through the full-scale reorientation of the entire family which consist of the change of emotion, perception, and expectations among the family members, using Family Reconstruction and therapeutic tools such as original family map, wheels of influence, and family sculpting. In Satir's family therapy there are some meta-goals, that is, to have higher self esteem, to be better choice maker, to be more responsible, and to be more congruent. As another way of achieving these goals, she recommends meditations. She said meditation is an overall thing. Everything contained in her teachings has a basis in her meditation, and the reverse is also true. Satir believes therapy should be able to awaken human spirit, and the essence of therapy is nothing but meditation. What Satir teaches to us may be the spirituality, which helps develop self-esteem, and create an human being so fully with universal energy as to renew his/her life and grow into a enlightened man. To help people is to be what they can become. Being connected to the universe, we are, we know, connected with other existences in the universe, and we can experience self-transcendence by knowing it. For Satir, spirituality is understood to be holistic, generic, experiential, growing, and developing, and so lived spirituality can fulfill the needs of the modern man for social justice and liberation from material obsession. Furthermore, the characteristics of spirituality reveals the uniqueness of an human being and the cosmic interconnection, and emphasizes the importance of body and the right brain which makes possible to experience the world as it is with its sensibility and soul. Being aware that human beings are endowed with existential freedom to opt for renewal and change, and that they are interconnected with other living things in the universe, expectation for ultimate peace may be made real. Individual happiness and hopeful expectation for humanity may be realized by the congruent highly self-esteemed people who achieve spiritual enlightenment.
This thesis aims at explicating the concept of self and spirituality which Satir suggested in her Experiential Family Therapy. For Satir, home is a school for "peoplemaking." Parents should find the potentialities of their children and help them grow to be congruent human beings. However, if parents fail to do their duty, the children may resort to dysfunctional communication and have low self-esteem. In this case, the relation between parents and children will be deteriorated and thus it may be needed for foreign elements or a qualified therapist to intervene. Satir was interested in dysfunctional communications in stress and the way of coping with stress underneath the level of the manifested action. He found out that self-esteem, or self evaluation, played an important role in dealing with stress and dysfunctional communication. Self-esteem was created by experiencing in the past how much one's desire was recognized and accepted by his/her family - in particular, his/her parents. So it was not only the problematic individual but also the problematic family members that brought about various forms of dysfunctional communication such as placating, blaming, super reasonable, and irrelevant. Satir attempted to explore the dynamics of the family of origin on the basis of the subjective perception of the problematic individual as well as his/her unmet expectations. She believed that mental treatment could be successful through the full-scale reorientation of the entire family which consist of the change of emotion, perception, and expectations among the family members, using Family Reconstruction and therapeutic tools such as original family map, wheels of influence, and family sculpting. In Satir's family therapy there are some meta-goals, that is, to have higher self esteem, to be better choice maker, to be more responsible, and to be more congruent. As another way of achieving these goals, she recommends meditations. She said meditation is an overall thing. Everything contained in her teachings has a basis in her meditation, and the reverse is also true. Satir believes therapy should be able to awaken human spirit, and the essence of therapy is nothing but meditation. What Satir teaches to us may be the spirituality, which helps develop self-esteem, and create an human being so fully with universal energy as to renew his/her life and grow into a enlightened man. To help people is to be what they can become. Being connected to the universe, we are, we know, connected with other existences in the universe, and we can experience self-transcendence by knowing it. For Satir, spirituality is understood to be holistic, generic, experiential, growing, and developing, and so lived spirituality can fulfill the needs of the modern man for social justice and liberation from material obsession. Furthermore, the characteristics of spirituality reveals the uniqueness of an human being and the cosmic interconnection, and emphasizes the importance of body and the right brain which makes possible to experience the world as it is with its sensibility and soul. Being aware that human beings are endowed with existential freedom to opt for renewal and change, and that they are interconnected with other living things in the universe, expectation for ultimate peace may be made real. Individual happiness and hopeful expectation for humanity may be realized by the congruent highly self-esteemed people who achieve spiritual enlightenment.
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