기업환경홍보의 기법연구 및 전략모델 : 조경분야를 중심으로 (The) Technical Study and Strategic Model of the Environmental PR for the Enterprise : Focus on the Field of Landscape Architecture원문보기
국내 기업 환경경영은 말만 ‘친환경’이지 이미지 제고에 급급한 상태이다. 또한 한국은 세계경제포럼(WEF)이 발표한 환경순위에서 142개국 중 136위에 머물러 ‘환경후진국’이라는 오명을 쓰고 있을 뿐 아니라 우리 기업들도 환경경영을 게을리하고 있었던 것이 사실이다. 삼성, LG, 포스코, 현대자동차, 유한킴벌리 등 일부 대기업을 제외하면 선진국에 비해 10년 이상 뒤쳐진 셈이다. 따라서 본 연구는 국내 우수 환경경영의 사례와 환경친화적 홍보방식을 소개하여 환경에 대한 지출이 단순한 비용이 아니라 또 다른 경쟁력이라는 사실을 보여주고자 한다. 또한 건설분야(일반 조경회사 포함) 기업이 앞으로 생존하기 위해 가장 필요로 하는 ‘친환경 홍보 전략모델’을 제시하여 환경(조경)홍보의 기초자료로 활용할 수 있게 하는데 궁극적인 목표를 두었다. 연구방법으로는 국내외 문헌을 통하여 환경경영 및 홍보의 개념, 홍보전략, 홍보전략 수행과정, 기업의 ...
국내 기업 환경경영은 말만 ‘친환경’이지 이미지 제고에 급급한 상태이다. 또한 한국은 세계경제포럼(WEF)이 발표한 환경순위에서 142개국 중 136위에 머물러 ‘환경후진국’이라는 오명을 쓰고 있을 뿐 아니라 우리 기업들도 환경경영을 게을리하고 있었던 것이 사실이다. 삼성, LG, 포스코, 현대자동차, 유한킴벌리 등 일부 대기업을 제외하면 선진국에 비해 10년 이상 뒤쳐진 셈이다. 따라서 본 연구는 국내 우수 환경경영의 사례와 환경친화적 홍보방식을 소개하여 환경에 대한 지출이 단순한 비용이 아니라 또 다른 경쟁력이라는 사실을 보여주고자 한다. 또한 건설분야(일반 조경회사 포함) 기업이 앞으로 생존하기 위해 가장 필요로 하는 ‘친환경 홍보 전략모델’을 제시하여 환경(조경)홍보의 기초자료로 활용할 수 있게 하는데 궁극적인 목표를 두었다. 연구방법으로는 국내외 문헌을 통하여 환경경영 및 홍보의 개념, 홍보전략, 홍보전략 수행과정, 기업의 PR 캠페인, PR전략의 관리와 윤리 등을 살펴보고 기업체에서 발간하는 사회공헌활동백서를 중심으로 사례연구를 실시했으며 경제신문(매일경제, 서울경제, 한국경제)과 경제주간지(Economy21)를 통한 기업(일반회사 포함)의 환경현황을 분석하였다. 특히, 환경부 출입기자, 방송국 기자, 경제전문 기자, 환경 NGO단체 홍보담당자, 기업체 홍보담당자, 광고 대행사 PR업무 담당자, 조경실무 담당자, 건설회사 이벤트 담당자, 기업체 마케팅 연구원, 한국과학기술원(KAIST) 환경경영 연구원 등과의 depth interview 및 설문조사를 실시·분석하였다. 또한 소비자들을 대상으로 한 man to man 설문결과와, 일반기업과 조경관련기업(회사)의 홍보상황 분석을 토대로 건설분야의 환경홍보현황과 문제점을 도출하여 조경홍보의 4단계 전략적 모델을 제시하였다. 제시한 전략을 결론으로 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 국내 실정상 환경홍보를 실천하기 위해서는 먼저 기업(회사) 조직에 대한 자체분석을 실시해야만 할 것이다. 조직의 명성, 목적 및 업무내용, 평소 문제점, 조직 구성원 현황을 반드시 점검해야만 한다. 둘째, 외부에 홍보하기 앞서 조직 내 커뮤니케이션 활성화를 강화해야 할 것이다. 사내방송, 사보발행, 사내교육 등을 실시하여 조직에 대한 강한 자긍심을 길러주는 자체 프로그램을 지속적으로 개발해야만 한다. 셋째, 기업경영자들은 눈앞에 보이는 제품 수익률에만 신경 쓸 것이 아니라 중·장기적인 환경투자에 초점을 맞춰야 할 것이고 환경에 관한 경영 마인드를 점차 도입해야만 한다. 넷째, 기업이 환경경영(홍보)을 잘 하기 위해서는 시민단체와의 관계설정을 중시해야 할 것이다. 요즘 환경연합, 환경재단 등 각종 시민단체들이 기업 활동에 지대한 영향을 미치므로 유효 적절한 대응책을 마련해야만 한다. 다섯 번째, 소비자들의 매체 인지도를 조사한 결과, TV를 통한 ‘친환경기업’의 광고효과가 가장 크게 나타났다. 특히, 주목할 사항은 인터넷을 통한 사이버 환경홍보가 소비자들에게 많은 영향을 미쳤다는 것이다. 그러므로 적은 비용에 많은 홍보효과를 얻을 수 있는 사이버 공간을 친환경기업(특히, 중소업체)의 홍보매체로 잘 활용해야 할 것이다. 여섯 번째, 환경홍보와 관련하여 조사한 데이터를 과학적으로 분석해야만 할 것이다. 기존의 홍보기획서는 과학적인 연구가 아닌 직관에 의존해 제작된 것으로 그 효용성이 떨어졌으므로, 이제는 컴퓨터 분석 프로그램을 통한 이슈관리 및 정보수집(소비자와의 feed-back 효과 정리)을 철저히 하여 그 홍보 효과를 높여야만 한다. 일곱 번째, 기업의 CEO 및 임원진, 모든 직원이 나서서 환경관련 자원봉사를 실시해야 할 것이다. 이는 환경을 살린다는 취지에도 부합이 되고 회사의 친환경적인 이미지를 제고하는데 큰 도움이 될 수 있다. 여덟 번째, 조경관련 기업(회사)에서도 ‘조경’이라는 자체를 하나의 브랜드로 인식하여 홍보전문가를 두어야만 할 것이다. 지역사회에의 기여 및 개발지역 주민과의 갈등해결을 위한 전략적인 마케팅 구출 및 프로모션을 진행하여 더 많은 매출을 올릴 수 있도록 노력해야만 한다. 아홉 번째, 건설분야 기업(조경회사)은 세계적 환경기준 준수에 맞는 조경상품을 개발해야만 할 것이다. 새로운 상품개발에 대해 ‘ISO 14000’등 환경인증을 받는 것을 의무화하여 수출증대에 기여해야 한다. 열 번째, 건설분야 대기업 및 국가의 대외 이미지 부재와 추락으로 인한 세계시장에서의 어려움을 인식해야 할 것이다. 독창적인 해외시장 창조를 위한 현지화 된 홍보전략을 개발하고 수행해야 할 것이며, 환경전문인재를 많이 뽑아 연구소를 설립하고 중·장기적으로 투자해야만 한다. 따라서 환경에 기여하지 않는 기업은 이제 소비자들에게 외면 받을 수밖에 없는 시대가 도래함을 인정하고 환경에 대한 지출이 단순한 비용이 아니라 또 다른 경쟁력이라는 사실을 확인해야만 한다. 따라서 국내기업들은 환경경영을 기업이념으로 도입하고 계속적인 투자를 실시하여 무역협상 시 우위를 선점할 수 있도록 준비해야 할 것이다.
국내 기업 환경경영은 말만 ‘친환경’이지 이미지 제고에 급급한 상태이다. 또한 한국은 세계경제포럼(WEF)이 발표한 환경순위에서 142개국 중 136위에 머물러 ‘환경후진국’이라는 오명을 쓰고 있을 뿐 아니라 우리 기업들도 환경경영을 게을리하고 있었던 것이 사실이다. 삼성, LG, 포스코, 현대자동차, 유한킴벌리 등 일부 대기업을 제외하면 선진국에 비해 10년 이상 뒤쳐진 셈이다. 따라서 본 연구는 국내 우수 환경경영의 사례와 환경친화적 홍보방식을 소개하여 환경에 대한 지출이 단순한 비용이 아니라 또 다른 경쟁력이라는 사실을 보여주고자 한다. 또한 건설분야(일반 조경회사 포함) 기업이 앞으로 생존하기 위해 가장 필요로 하는 ‘친환경 홍보 전략모델’을 제시하여 환경(조경)홍보의 기초자료로 활용할 수 있게 하는데 궁극적인 목표를 두었다. 연구방법으로는 국내외 문헌을 통하여 환경경영 및 홍보의 개념, 홍보전략, 홍보전략 수행과정, 기업의 PR 캠페인, PR전략의 관리와 윤리 등을 살펴보고 기업체에서 발간하는 사회공헌활동백서를 중심으로 사례연구를 실시했으며 경제신문(매일경제, 서울경제, 한국경제)과 경제주간지(Economy21)를 통한 기업(일반회사 포함)의 환경현황을 분석하였다. 특히, 환경부 출입기자, 방송국 기자, 경제전문 기자, 환경 NGO단체 홍보담당자, 기업체 홍보담당자, 광고 대행사 PR업무 담당자, 조경실무 담당자, 건설회사 이벤트 담당자, 기업체 마케팅 연구원, 한국과학기술원(KAIST) 환경경영 연구원 등과의 depth interview 및 설문조사를 실시·분석하였다. 또한 소비자들을 대상으로 한 man to man 설문결과와, 일반기업과 조경관련기업(회사)의 홍보상황 분석을 토대로 건설분야의 환경홍보현황과 문제점을 도출하여 조경홍보의 4단계 전략적 모델을 제시하였다. 제시한 전략을 결론으로 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 국내 실정상 환경홍보를 실천하기 위해서는 먼저 기업(회사) 조직에 대한 자체분석을 실시해야만 할 것이다. 조직의 명성, 목적 및 업무내용, 평소 문제점, 조직 구성원 현황을 반드시 점검해야만 한다. 둘째, 외부에 홍보하기 앞서 조직 내 커뮤니케이션 활성화를 강화해야 할 것이다. 사내방송, 사보발행, 사내교육 등을 실시하여 조직에 대한 강한 자긍심을 길러주는 자체 프로그램을 지속적으로 개발해야만 한다. 셋째, 기업경영자들은 눈앞에 보이는 제품 수익률에만 신경 쓸 것이 아니라 중·장기적인 환경투자에 초점을 맞춰야 할 것이고 환경에 관한 경영 마인드를 점차 도입해야만 한다. 넷째, 기업이 환경경영(홍보)을 잘 하기 위해서는 시민단체와의 관계설정을 중시해야 할 것이다. 요즘 환경연합, 환경재단 등 각종 시민단체들이 기업 활동에 지대한 영향을 미치므로 유효 적절한 대응책을 마련해야만 한다. 다섯 번째, 소비자들의 매체 인지도를 조사한 결과, TV를 통한 ‘친환경기업’의 광고효과가 가장 크게 나타났다. 특히, 주목할 사항은 인터넷을 통한 사이버 환경홍보가 소비자들에게 많은 영향을 미쳤다는 것이다. 그러므로 적은 비용에 많은 홍보효과를 얻을 수 있는 사이버 공간을 친환경기업(특히, 중소업체)의 홍보매체로 잘 활용해야 할 것이다. 여섯 번째, 환경홍보와 관련하여 조사한 데이터를 과학적으로 분석해야만 할 것이다. 기존의 홍보기획서는 과학적인 연구가 아닌 직관에 의존해 제작된 것으로 그 효용성이 떨어졌으므로, 이제는 컴퓨터 분석 프로그램을 통한 이슈관리 및 정보수집(소비자와의 feed-back 효과 정리)을 철저히 하여 그 홍보 효과를 높여야만 한다. 일곱 번째, 기업의 CEO 및 임원진, 모든 직원이 나서서 환경관련 자원봉사를 실시해야 할 것이다. 이는 환경을 살린다는 취지에도 부합이 되고 회사의 친환경적인 이미지를 제고하는데 큰 도움이 될 수 있다. 여덟 번째, 조경관련 기업(회사)에서도 ‘조경’이라는 자체를 하나의 브랜드로 인식하여 홍보전문가를 두어야만 할 것이다. 지역사회에의 기여 및 개발지역 주민과의 갈등해결을 위한 전략적인 마케팅 구출 및 프로모션을 진행하여 더 많은 매출을 올릴 수 있도록 노력해야만 한다. 아홉 번째, 건설분야 기업(조경회사)은 세계적 환경기준 준수에 맞는 조경상품을 개발해야만 할 것이다. 새로운 상품개발에 대해 ‘ISO 14000’등 환경인증을 받는 것을 의무화하여 수출증대에 기여해야 한다. 열 번째, 건설분야 대기업 및 국가의 대외 이미지 부재와 추락으로 인한 세계시장에서의 어려움을 인식해야 할 것이다. 독창적인 해외시장 창조를 위한 현지화 된 홍보전략을 개발하고 수행해야 할 것이며, 환경전문인재를 많이 뽑아 연구소를 설립하고 중·장기적으로 투자해야만 한다. 따라서 환경에 기여하지 않는 기업은 이제 소비자들에게 외면 받을 수밖에 없는 시대가 도래함을 인정하고 환경에 대한 지출이 단순한 비용이 아니라 또 다른 경쟁력이라는 사실을 확인해야만 한다. 따라서 국내기업들은 환경경영을 기업이념으로 도입하고 계속적인 투자를 실시하여 무역협상 시 우위를 선점할 수 있도록 준비해야 할 것이다.
Disregarding the meaning of ‘environment-friendly’, the environmental management of domestic enterprise is just for uplifting its own image. Additionally, not only it is too hard to wipe off a dishonor, an environmentally less advanced country because Korea ranks 136th of 142nations in environmental...
Disregarding the meaning of ‘environment-friendly’, the environmental management of domestic enterprise is just for uplifting its own image. Additionally, not only it is too hard to wipe off a dishonor, an environmentally less advanced country because Korea ranks 136th of 142nations in environmental order announced by WEF but also it is the fact that a domestic enterprise have neglected environmental management. Excepting several large enterprises like Samsung, LG, POSCO, Hyundai Motor and Yuhan Kimberly, Ltd., the reality of an enterprise is behind an advanced country for 10 years. In this respect, the purpose of this study was to show that defrayment on environment is not simple expense, but another competitive power through introducing excellent cases of domestic environmental management and a method of environment-friendly public information. Also, it presents `the strategic model of environment-friendly public information' which is essentially needed for an enterprise in the field of construction(including a company of landscape architecture) to survive, and the ultimate purpose was practical use as basic materials on environmental public information. The method of study is looking into environmental management, a concept of public information, a strategy of public information, a conducting process of a strategy of public information, PR campaign of an enterprise and ethics and management of PR strategy through internal and external references, doing a case study through an action white paper on social contribution published by an enterprise and analyzing the environmental present condition of enterprise (including a company) through business newspapers (Maeil Business Newspaper, Seoul Economic and The Korea Economic Daily) and an economic weekly magazine(Economy21). Especially, it was executed and analyzed the depth interview and questionnaire with a reporter on Ministry of Environment, a TV reporter, an economic reporter, a person in charge of public information in environment NGO group, public information of an enterprise, PR work in vicarious advertising company, practical affairs of landscape architecture, event of construction company, a researcher on marketing in enterprise and a researcher in environmental management in KAIST. Also, based on the result of man-to-man questionnaire with consumer and the condition analysis of public information in a general company and a company related with landscape architecture, it extracted the present condition of environmental public information and problem in the field of construction, and it showed a 4-stage strategic model of public information on landscape architecture. The strategies mentioned as above could be summarized as follows. First, it had to be executed self-analysis about organization of a company for practicing environmental public information, considering the domestic condition. The execution is careful examination about fame, goal, business content, ordinary problem and present condition of members in organization. Second, it had to be strengthened activation of communication in organization prior to external public information. Like broadcasting, newspaper and education within the company, programs which increase a pride of company was developed steadily. Third, the management had to focus on the middle-and-long range investment in environment as well as a visible earning rate and introduce a managing mind on environment gradually. Forth, it had to be attached importance to setting up of relationship with civil associations for good environmental management (public information) of a company. Effective and suitable countermeasure was requested, for various civil associations like environment union, environment foundation and so on have an great influence on activity of enterprise. Fifth, TV advertisement of environment-friendly company was the most effective, as a result of the recognition rate of consumer on medium. Especially, the noteworthy fact was that environmental cyber-public information through the Internet had a great effect on consumers. Therefore, cyber-space, which could obtain the desired result of public information with less expense, had to be utilized as medium of public information of environment-friendly company (especially, smaller business). Sixth, it had to be analyzed investigation data related with environmental public information. A previous plan of public information was of no use because it did not depend on scientific research, but intuition, so that with computer analysis program, it needed thorough issue management and data collection (effect arrangement of the feedback from consumers), and the effect of public information had to be increased. Seventh, it needed for not only C.E.O. and officer but also all of the staff to do environmental volunteer service. The activity answered the reservation of environment and helped greatly to uplift the company image of landscape architecture. Eighth, it needed an expert of public information on landscape architecture regarded as a brand in a company related to landscape architecture. They should progress the building a strategic marketing and the promotion for the contribution to local community and the resolution of complication with local inhabitants. Ninth, it needed to develop articles of landscape architecture suited to observance of international standard on environment in the field of construction (a company of landscape architecture). In a case of developing new article, it obligatorily needed to take environmental auditing, ¡�ISO 14000¡? and so on, and it should contribute to increase of exportation. Tenth, recognizing difficulty in international market, for external image of country and large enterprise in the field of construction falled down and absented. The strategy of public information suited to the actual place must be developed and executed for unique creation of external market, and it needed to found a research institute including many experts on environment and to invest in the middle-and-long term. In addition, accepting the generation which consumers pass by with an enterprise not to contribute to environment and confirm that defrayment on environment was not simple expense, but another competitive power. Therefore, a domestic enterprise should induct environmental management as its idea and prepare to preoccupy a superior position in trade negotiation, investing continuously.
Disregarding the meaning of ‘environment-friendly’, the environmental management of domestic enterprise is just for uplifting its own image. Additionally, not only it is too hard to wipe off a dishonor, an environmentally less advanced country because Korea ranks 136th of 142nations in environmental order announced by WEF but also it is the fact that a domestic enterprise have neglected environmental management. Excepting several large enterprises like Samsung, LG, POSCO, Hyundai Motor and Yuhan Kimberly, Ltd., the reality of an enterprise is behind an advanced country for 10 years. In this respect, the purpose of this study was to show that defrayment on environment is not simple expense, but another competitive power through introducing excellent cases of domestic environmental management and a method of environment-friendly public information. Also, it presents `the strategic model of environment-friendly public information' which is essentially needed for an enterprise in the field of construction(including a company of landscape architecture) to survive, and the ultimate purpose was practical use as basic materials on environmental public information. The method of study is looking into environmental management, a concept of public information, a strategy of public information, a conducting process of a strategy of public information, PR campaign of an enterprise and ethics and management of PR strategy through internal and external references, doing a case study through an action white paper on social contribution published by an enterprise and analyzing the environmental present condition of enterprise (including a company) through business newspapers (Maeil Business Newspaper, Seoul Economic and The Korea Economic Daily) and an economic weekly magazine(Economy21). Especially, it was executed and analyzed the depth interview and questionnaire with a reporter on Ministry of Environment, a TV reporter, an economic reporter, a person in charge of public information in environment NGO group, public information of an enterprise, PR work in vicarious advertising company, practical affairs of landscape architecture, event of construction company, a researcher on marketing in enterprise and a researcher in environmental management in KAIST. Also, based on the result of man-to-man questionnaire with consumer and the condition analysis of public information in a general company and a company related with landscape architecture, it extracted the present condition of environmental public information and problem in the field of construction, and it showed a 4-stage strategic model of public information on landscape architecture. The strategies mentioned as above could be summarized as follows. First, it had to be executed self-analysis about organization of a company for practicing environmental public information, considering the domestic condition. The execution is careful examination about fame, goal, business content, ordinary problem and present condition of members in organization. Second, it had to be strengthened activation of communication in organization prior to external public information. Like broadcasting, newspaper and education within the company, programs which increase a pride of company was developed steadily. Third, the management had to focus on the middle-and-long range investment in environment as well as a visible earning rate and introduce a managing mind on environment gradually. Forth, it had to be attached importance to setting up of relationship with civil associations for good environmental management (public information) of a company. Effective and suitable countermeasure was requested, for various civil associations like environment union, environment foundation and so on have an great influence on activity of enterprise. Fifth, TV advertisement of environment-friendly company was the most effective, as a result of the recognition rate of consumer on medium. Especially, the noteworthy fact was that environmental cyber-public information through the Internet had a great effect on consumers. Therefore, cyber-space, which could obtain the desired result of public information with less expense, had to be utilized as medium of public information of environment-friendly company (especially, smaller business). Sixth, it had to be analyzed investigation data related with environmental public information. A previous plan of public information was of no use because it did not depend on scientific research, but intuition, so that with computer analysis program, it needed thorough issue management and data collection (effect arrangement of the feedback from consumers), and the effect of public information had to be increased. Seventh, it needed for not only C.E.O. and officer but also all of the staff to do environmental volunteer service. The activity answered the reservation of environment and helped greatly to uplift the company image of landscape architecture. Eighth, it needed an expert of public information on landscape architecture regarded as a brand in a company related to landscape architecture. They should progress the building a strategic marketing and the promotion for the contribution to local community and the resolution of complication with local inhabitants. Ninth, it needed to develop articles of landscape architecture suited to observance of international standard on environment in the field of construction (a company of landscape architecture). In a case of developing new article, it obligatorily needed to take environmental auditing, ¡�ISO 14000¡? and so on, and it should contribute to increase of exportation. Tenth, recognizing difficulty in international market, for external image of country and large enterprise in the field of construction falled down and absented. The strategy of public information suited to the actual place must be developed and executed for unique creation of external market, and it needed to found a research institute including many experts on environment and to invest in the middle-and-long term. In addition, accepting the generation which consumers pass by with an enterprise not to contribute to environment and confirm that defrayment on environment was not simple expense, but another competitive power. Therefore, a domestic enterprise should induct environmental management as its idea and prepare to preoccupy a superior position in trade negotiation, investing continuously.
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