본 논문에서 연구한 베토벤의 Piano Sonata Op.27, No.2 는 새롭고 독창적인 기법과 개성적 표현이 잘 반영되어 있다. 그것은 바흐, 하이든, 모차르트가 이룩한 음악적 표현법에 자신의 독특한 개성을 가미시켜 독창적이고 혁신적인 음악적 착상들과 그 표현 기법들을 치밀하게 구성해 나갔던 것이다. 첫째, 이 곡의 형식 구조를 보면 다음과 같다. 제 1악장은 셋잇단음표의 같은 음형이 계속 반복되어 전주곡의 분위기를 느낄 수 있는 Adagio Sostenuto 악장이며 또한 자신의 악상에 따라 자유롭게 변화시킨 악곡이지만 서주에 제시되었던 순차하행 선을 (C^(#)-B-A-G^(#))은 전 악장에 나타나서 구조적 통일성을 보여준다. 제 2악장은 Menuet 성격을 가지고 있고 겹세도막 형식으로 당김음이나 붙임줄을 이용한 주제를 가지고 변주적 반복에 의해 곡 전체를 전개하고 있다. 제 2악장의 주제 역시 제 1악장에서 보여준 순차 하행 선율이 나타났고, 제 1악장의 느리고 자유로운 형식과는 달리 제 2악장은 규칙적이고 절제된 Allegretto악장이다. 제 3악장은 당당하고 힘 있는 구성과 Piano의 ...
본 논문에서 연구한 베토벤의 Piano Sonata Op.27, No.2 는 새롭고 독창적인 기법과 개성적 표현이 잘 반영되어 있다. 그것은 바흐, 하이든, 모차르트가 이룩한 음악적 표현법에 자신의 독특한 개성을 가미시켜 독창적이고 혁신적인 음악적 착상들과 그 표현 기법들을 치밀하게 구성해 나갔던 것이다. 첫째, 이 곡의 형식 구조를 보면 다음과 같다. 제 1악장은 셋잇단음표의 같은 음형이 계속 반복되어 전주곡의 분위기를 느낄 수 있는 Adagio Sostenuto 악장이며 또한 자신의 악상에 따라 자유롭게 변화시킨 악곡이지만 서주에 제시되었던 순차하행 선을 (C^(#)-B-A-G^(#))은 전 악장에 나타나서 구조적 통일성을 보여준다. 제 2악장은 Menuet 성격을 가지고 있고 겹세도막 형식으로 당김음이나 붙임줄을 이용한 주제를 가지고 변주적 반복에 의해 곡 전체를 전개하고 있다. 제 2악장의 주제 역시 제 1악장에서 보여준 순차 하행 선율이 나타났고, 제 1악장의 느리고 자유로운 형식과는 달리 제 2악장은 규칙적이고 절제된 Allegretto악장이다. 제 3악장은 당당하고 힘 있는 구성과 Piano의 표현 능력을 확대 발전시킨 Presto악장으로서 베토벤 Piano Sonata에서 훌륭한 표현력의 고조를 이룬 악장이라 할 수 있다. 또 제 3악장을 이루는 중요한 요소는 제 1주제의 저성부에 나타난 순차하행선을 (C^(#)_B^(#)_B-A-G^(#))로 제 1악장에서 파생된 것으로 볼 수 있다. 둘째, 연주에 관해 살펴보면 제 1악장에서는 전체적으로 레가토 기법이 요구되며 선율적인 주제의 흐름이 끊어지지 않도록 프레이즈를 길게 잡아야 한다. 제 2악장은 못갖춘마디 여린내기로 시작하며 페달사용은 주의를 기울여 legato 부분과 staccato부분이 분명하도록 해야 할 것이다. 제 3악장에서 왼손은 가벼운 스타카토 연주기법을 사용하고 오른손은 손목을 이용하여 원활하게 움직여서 sf를 향해 질주 하듯이 연주해야 할 것이다. 중간에 나오는 페르마타 부분이 너무 길지 않게, 187마디의 카덴자 부분은 물이 흐르듯이 레가토 연주기법으로 끊어지지 않도록, 마지막의 Tempo I는 정열적으로 온 힘을 다해 마지막 코다를 향해 질주하듯이 연주하는 것이 좋겠다. 특히, 제 3악장은 기교면에서 가장 어려운 부분이므로 고른 음을 낼 수 있도록 많은 연습이 필요 할 것이다. 이와 같은 고찰을 통해 본 바 베토벤은 Piano Sonata Op.27, No.2에서 자유로움 속에서도 기본 선의 순환적 사용으로 논리적이면서도 강력한 유기성을 만들어 내고 있는데 이는 그의 강한 개성에서 우러나오는 열정적인 표현에서 연유되었다고 볼 수 있다. 이처럼 베토벤의 독창적인 기법과 자유로운 개성의 표현은 그 당시에 있어서 상당히 진취적이고 강력한 독자성을 주장하는 것이었고 낭만음악의 여러 가능성을 제시하였다고 볼수 있다.
본 논문에서 연구한 베토벤의 Piano Sonata Op.27, No.2 는 새롭고 독창적인 기법과 개성적 표현이 잘 반영되어 있다. 그것은 바흐, 하이든, 모차르트가 이룩한 음악적 표현법에 자신의 독특한 개성을 가미시켜 독창적이고 혁신적인 음악적 착상들과 그 표현 기법들을 치밀하게 구성해 나갔던 것이다. 첫째, 이 곡의 형식 구조를 보면 다음과 같다. 제 1악장은 셋잇단음표의 같은 음형이 계속 반복되어 전주곡의 분위기를 느낄 수 있는 Adagio Sostenuto 악장이며 또한 자신의 악상에 따라 자유롭게 변화시킨 악곡이지만 서주에 제시되었던 순차하행 선을 (C^(#)-B-A-G^(#))은 전 악장에 나타나서 구조적 통일성을 보여준다. 제 2악장은 Menuet 성격을 가지고 있고 겹세도막 형식으로 당김음이나 붙임줄을 이용한 주제를 가지고 변주적 반복에 의해 곡 전체를 전개하고 있다. 제 2악장의 주제 역시 제 1악장에서 보여준 순차 하행 선율이 나타났고, 제 1악장의 느리고 자유로운 형식과는 달리 제 2악장은 규칙적이고 절제된 Allegretto악장이다. 제 3악장은 당당하고 힘 있는 구성과 Piano의 표현 능력을 확대 발전시킨 Presto악장으로서 베토벤 Piano Sonata에서 훌륭한 표현력의 고조를 이룬 악장이라 할 수 있다. 또 제 3악장을 이루는 중요한 요소는 제 1주제의 저성부에 나타난 순차하행선을 (C^(#)_B^(#)_B-A-G^(#))로 제 1악장에서 파생된 것으로 볼 수 있다. 둘째, 연주에 관해 살펴보면 제 1악장에서는 전체적으로 레가토 기법이 요구되며 선율적인 주제의 흐름이 끊어지지 않도록 프레이즈를 길게 잡아야 한다. 제 2악장은 못갖춘마디 여린내기로 시작하며 페달사용은 주의를 기울여 legato 부분과 staccato부분이 분명하도록 해야 할 것이다. 제 3악장에서 왼손은 가벼운 스타카토 연주기법을 사용하고 오른손은 손목을 이용하여 원활하게 움직여서 sf를 향해 질주 하듯이 연주해야 할 것이다. 중간에 나오는 페르마타 부분이 너무 길지 않게, 187마디의 카덴자 부분은 물이 흐르듯이 레가토 연주기법으로 끊어지지 않도록, 마지막의 Tempo I는 정열적으로 온 힘을 다해 마지막 코다를 향해 질주하듯이 연주하는 것이 좋겠다. 특히, 제 3악장은 기교면에서 가장 어려운 부분이므로 고른 음을 낼 수 있도록 많은 연습이 필요 할 것이다. 이와 같은 고찰을 통해 본 바 베토벤은 Piano Sonata Op.27, No.2에서 자유로움 속에서도 기본 선의 순환적 사용으로 논리적이면서도 강력한 유기성을 만들어 내고 있는데 이는 그의 강한 개성에서 우러나오는 열정적인 표현에서 연유되었다고 볼 수 있다. 이처럼 베토벤의 독창적인 기법과 자유로운 개성의 표현은 그 당시에 있어서 상당히 진취적이고 강력한 독자성을 주장하는 것이었고 낭만음악의 여러 가능성을 제시하였다고 볼수 있다.
In this thesis, studying on Piano Sonata Op.27, No.2, his own individual character is well expressed in original way. Upon what is already done by Bach, Haydn and Mozart, inserting his unique music mode, has built his original musical ideas and its way of expression. First, the frame of this piece i...
In this thesis, studying on Piano Sonata Op.27, No.2, his own individual character is well expressed in original way. Upon what is already done by Bach, Haydn and Mozart, inserting his unique music mode, has built his original musical ideas and its way of expression. First, the frame of this piece is as follows: the first movement, Adagio Sostenuto repeats the same form of melody continuously, showing the mood of prelude and also changed it to his theme but the down-order rhythm(C^(#)-B-A-G^(#)), suggested before, comes back in every movement, making the unification of forms. Using free modulation and frequent variation, the sound of piano was expressed with different tone color in simple melody. The second movement is partly Menuet, the form of compound three part, having the theme of syncopation or slur, and develops the whole piece by repeated variation. The theme of the second movement also appeared the down-order rhythm which was in the first movement, but different from the free form of the first movement, the second movement is regular and restricted Allegretto. The third movement is Presto with majestic and powerful structure developing the expression of piano, and makes the best expression in Beethoven Piano Sonata. Second, performance techniques are as follows: in playing legato is asked of the first act and take the long phrase not letting the flow of melodical theme cut down, the second movement starts with imperfect phrase of and you had better step on pedal whenever the chord changes. In the third movement, light staccato is used for left hand, and for the right hand using the wrist, you had better perform, like dashing, for sf. Don't make it boring in the fermata in the middle, for the 187th measure of cadenza, like water flowing, using legato make it continue for the last Tempo I with all your power, passionately perform it just as run to the last coda. Specially the third movement, the most difficult part, needs a lot of practice. Beethoven makes the logical and powerful organism from the freedom rotating the basic line. This is made possible from the enthusiastic expression coming from Beethoven's strong personality. Beethoven's original techniques and free expression of personality were quite advanced in those days and insisting strong originality and also suggested the various possibilities of romantic music.
In this thesis, studying on Piano Sonata Op.27, No.2, his own individual character is well expressed in original way. Upon what is already done by Bach, Haydn and Mozart, inserting his unique music mode, has built his original musical ideas and its way of expression. First, the frame of this piece is as follows: the first movement, Adagio Sostenuto repeats the same form of melody continuously, showing the mood of prelude and also changed it to his theme but the down-order rhythm(C^(#)-B-A-G^(#)), suggested before, comes back in every movement, making the unification of forms. Using free modulation and frequent variation, the sound of piano was expressed with different tone color in simple melody. The second movement is partly Menuet, the form of compound three part, having the theme of syncopation or slur, and develops the whole piece by repeated variation. The theme of the second movement also appeared the down-order rhythm which was in the first movement, but different from the free form of the first movement, the second movement is regular and restricted Allegretto. The third movement is Presto with majestic and powerful structure developing the expression of piano, and makes the best expression in Beethoven Piano Sonata. Second, performance techniques are as follows: in playing legato is asked of the first act and take the long phrase not letting the flow of melodical theme cut down, the second movement starts with imperfect phrase of and you had better step on pedal whenever the chord changes. In the third movement, light staccato is used for left hand, and for the right hand using the wrist, you had better perform, like dashing, for sf. Don't make it boring in the fermata in the middle, for the 187th measure of cadenza, like water flowing, using legato make it continue for the last Tempo I with all your power, passionately perform it just as run to the last coda. Specially the third movement, the most difficult part, needs a lot of practice. Beethoven makes the logical and powerful organism from the freedom rotating the basic line. This is made possible from the enthusiastic expression coming from Beethoven's strong personality. Beethoven's original techniques and free expression of personality were quite advanced in those days and insisting strong originality and also suggested the various possibilities of romantic music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.