오늘날 소비자 욕구의 다양화로 소비자 구매 행동이 급속도로 바뀌어 가고 있다. 이러한 상황은 백화점의 변화를 요구하며 쾌적한 환경과 고급스런 분위기, 문화복합센터로서의 시설수용 등 미래지향적 다양한 선택속성을 수립하여야 한다. 지금까지 연구된 백화점에 관한 대부분의 연구는 마케팅의 특성상 전반적인 요소들, 즉 서비스의 질, 입지, 시설, 가격, 거리 등 모든 부분에 대해 포괄적으로 다루고 있다. 물론, 마케팅이 이러한 모든 분야를 포괄해야만 진정한 소비자들의 백화점에 대한 선호구조를 파악할 수 있기는 하지만, 백화점의 부동산학적 입지와 상권분석 등 세부적인 전략의 수립과 평가를 하기에는 부족하였다. 또한 ...
오늘날 소비자 욕구의 다양화로 소비자 구매 행동이 급속도로 바뀌어 가고 있다. 이러한 상황은 백화점의 변화를 요구하며 쾌적한 환경과 고급스런 분위기, 문화복합센터로서의 시설수용 등 미래지향적 다양한 선택속성을 수립하여야 한다. 지금까지 연구된 백화점에 관한 대부분의 연구는 마케팅의 특성상 전반적인 요소들, 즉 서비스의 질, 입지, 시설, 가격, 거리 등 모든 부분에 대해 포괄적으로 다루고 있다. 물론, 마케팅이 이러한 모든 분야를 포괄해야만 진정한 소비자들의 백화점에 대한 선호구조를 파악할 수 있기는 하지만, 백화점의 부동산학적 입지와 상권분석 등 세부적인 전략의 수립과 평가를 하기에는 부족하였다. 또한 분석기법도 요소들의 절대적인 가치를 다루었으며, 상대적으로 부동산측면 공간속성과 선호요소 고려가 부족하였다. 이에 본 연구는 소비자의 백화점 선택에 관련하여 백화점 자체 및 외부환경 속성에 대한 소비자의 선호도 조사를 시행하고, 그 자료를 토대로 요인분석을 통해 백화점 선택에 영향을 미치는 인자들을 추출하고, 이를 토대로 분산분석(ANOVA)을 수행하여 유사 특성을 지닌 백화점 집단그룹을 분류하고, 판별분석을 통해 이들 집단 분류에 영향이 큰 인자 및 변수가 무엇인지 살펴보고자 한다. 따라서 이 가치는 향후 백화점 계획시 소비자 선택속성의 성격을 설정하는데 매우 유용할 뿐 아니라, 기존 시설의 평가와 개선 계획시 유용한 정보를 제공할 것이다. 본 연구의 내용적 범위는 우리나라 “유통산업발전법”상의 정의에 따른 다양한 상품을 구매할 수 있도록 현대적 판매시설과 소비자 편익시설이 설치된 매장으로서 백화점을 중심으로 선택속성의 소비자 선호도를 파악하고자 한다. 또한 공간적 범위는 서울시를 대상으로 한다. 특히 서울시 권역별 상권으로 분포되어 있는 동일 브랜드 백화점을 중심으로 보다 구체적인 분석이 도출할 수 있다고 판단했기 때문이다. 본 논문은 다음과 같이 구성된다. 제1장은 본 연구의 문제제기 단계로 연구의 배경 및 목적, 연구의 범위 및 방법을 설정하였다. 제2장에서는 백화점의 정의 및 발달 동향을 파악하고 소비자 행동론, 선행연구 등 이론적 고찰을 정리하였다. 제3장은 백화점 현황 및 분석의 틀 설정을 통해 정리하였고, 제4장에서는 소비자의 백화점 선택속성에 대한 선호도 분석으로 선택속성을 파악하고 그룹별 선택속성의 유사특성과 집단분류에 영향을 미치는 요인을 파악하였다. 마지막 제5장은 지금까지의 연구 결과를 종합하여 정리하고, 본 연구의 시사점 및 한계성, 향후 연구 진행 방향 등을 제안하였다. 본 연구를 통해 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자 행동특성에서 이용빈도, 소비금액, 주목적, 구입물건, 교통수단, 출발지, 소요 체류시간 등이 권역별 백화점마다 차이를 나타냈다. 이는 주변 상권, 역세권, 주거지, 학교 등을 배후지로 하는 지역간 입지 차이에서 비롯된다고 할 수 있다. 둘째, 백화점을 선택하는 고려요인 15개의 변수들 간에 내재하고 있는 관련성 및 공통요인이 5개의 요인구조(상품별, 부대시설별, 상권별, 매장시설별, 접근성별)로 추출되었다. 이는 성분행렬값이 0.5를 넘고 있어 이들 변수가 각 요인을 잘 나타내고 있다. 또한 추출된 5개 항목의 신뢰도에서도 0.6이상이 나와 항목별 변수간 신뢰도가 높게 나타났다. 셋째, 백화점을 선택시 15개 변수들이 권역별, 집단 요인별로 부대시설 요인에서 강남점과 관악점, 매장시설 요인에서 관악점과 본점, 관악점과 잠실점, 접근성 요인에서 노원점과 청량리점, 노원점과 본점이 차이를 보여주고 있다. 이 결과치는 Levene 통계량에서 5개의 요인별로 유의확률 0.05이상이었고 사후검증인 Scheffe 통계량에서도 보여졌다. 넷째, 권역별 백화점이 요인별 집단간에 내부 변수에 있어서 영향력 차이가 있음을 판별분석을 통해 알아보았다. 따라서 이러한 연구 결과는 향후 백화점 계획시 소비자 선택속성의 성격을 설정하는데 매우 유용할 뿐 아니라, 기존 시설의 평가와 개선 계획시 유용한 정보로 제공될 것을 시사하는 바이다.
오늘날 소비자 욕구의 다양화로 소비자 구매 행동이 급속도로 바뀌어 가고 있다. 이러한 상황은 백화점의 변화를 요구하며 쾌적한 환경과 고급스런 분위기, 문화복합센터로서의 시설수용 등 미래지향적 다양한 선택속성을 수립하여야 한다. 지금까지 연구된 백화점에 관한 대부분의 연구는 마케팅의 특성상 전반적인 요소들, 즉 서비스의 질, 입지, 시설, 가격, 거리 등 모든 부분에 대해 포괄적으로 다루고 있다. 물론, 마케팅이 이러한 모든 분야를 포괄해야만 진정한 소비자들의 백화점에 대한 선호구조를 파악할 수 있기는 하지만, 백화점의 부동산학적 입지와 상권분석 등 세부적인 전략의 수립과 평가를 하기에는 부족하였다. 또한 분석기법도 요소들의 절대적인 가치를 다루었으며, 상대적으로 부동산측면 공간속성과 선호요소 고려가 부족하였다. 이에 본 연구는 소비자의 백화점 선택에 관련하여 백화점 자체 및 외부환경 속성에 대한 소비자의 선호도 조사를 시행하고, 그 자료를 토대로 요인분석을 통해 백화점 선택에 영향을 미치는 인자들을 추출하고, 이를 토대로 분산분석(ANOVA)을 수행하여 유사 특성을 지닌 백화점 집단그룹을 분류하고, 판별분석을 통해 이들 집단 분류에 영향이 큰 인자 및 변수가 무엇인지 살펴보고자 한다. 따라서 이 가치는 향후 백화점 계획시 소비자 선택속성의 성격을 설정하는데 매우 유용할 뿐 아니라, 기존 시설의 평가와 개선 계획시 유용한 정보를 제공할 것이다. 본 연구의 내용적 범위는 우리나라 “유통산업발전법”상의 정의에 따른 다양한 상품을 구매할 수 있도록 현대적 판매시설과 소비자 편익시설이 설치된 매장으로서 백화점을 중심으로 선택속성의 소비자 선호도를 파악하고자 한다. 또한 공간적 범위는 서울시를 대상으로 한다. 특히 서울시 권역별 상권으로 분포되어 있는 동일 브랜드 백화점을 중심으로 보다 구체적인 분석이 도출할 수 있다고 판단했기 때문이다. 본 논문은 다음과 같이 구성된다. 제1장은 본 연구의 문제제기 단계로 연구의 배경 및 목적, 연구의 범위 및 방법을 설정하였다. 제2장에서는 백화점의 정의 및 발달 동향을 파악하고 소비자 행동론, 선행연구 등 이론적 고찰을 정리하였다. 제3장은 백화점 현황 및 분석의 틀 설정을 통해 정리하였고, 제4장에서는 소비자의 백화점 선택속성에 대한 선호도 분석으로 선택속성을 파악하고 그룹별 선택속성의 유사특성과 집단분류에 영향을 미치는 요인을 파악하였다. 마지막 제5장은 지금까지의 연구 결과를 종합하여 정리하고, 본 연구의 시사점 및 한계성, 향후 연구 진행 방향 등을 제안하였다. 본 연구를 통해 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 소비자 행동특성에서 이용빈도, 소비금액, 주목적, 구입물건, 교통수단, 출발지, 소요 체류시간 등이 권역별 백화점마다 차이를 나타냈다. 이는 주변 상권, 역세권, 주거지, 학교 등을 배후지로 하는 지역간 입지 차이에서 비롯된다고 할 수 있다. 둘째, 백화점을 선택하는 고려요인 15개의 변수들 간에 내재하고 있는 관련성 및 공통요인이 5개의 요인구조(상품별, 부대시설별, 상권별, 매장시설별, 접근성별)로 추출되었다. 이는 성분행렬값이 0.5를 넘고 있어 이들 변수가 각 요인을 잘 나타내고 있다. 또한 추출된 5개 항목의 신뢰도에서도 0.6이상이 나와 항목별 변수간 신뢰도가 높게 나타났다. 셋째, 백화점을 선택시 15개 변수들이 권역별, 집단 요인별로 부대시설 요인에서 강남점과 관악점, 매장시설 요인에서 관악점과 본점, 관악점과 잠실점, 접근성 요인에서 노원점과 청량리점, 노원점과 본점이 차이를 보여주고 있다. 이 결과치는 Levene 통계량에서 5개의 요인별로 유의확률 0.05이상이었고 사후검증인 Scheffe 통계량에서도 보여졌다. 넷째, 권역별 백화점이 요인별 집단간에 내부 변수에 있어서 영향력 차이가 있음을 판별분석을 통해 알아보았다. 따라서 이러한 연구 결과는 향후 백화점 계획시 소비자 선택속성의 성격을 설정하는데 매우 유용할 뿐 아니라, 기존 시설의 평가와 개선 계획시 유용한 정보로 제공될 것을 시사하는 바이다.
Specific strategy and evaluation for department stores, such as the location choice and market area analysis, were insufficient. And the analysis technology handled the absolute values, so that the space attribute and the preference factor were not relatively enough considered. Under these circumsta...
Specific strategy and evaluation for department stores, such as the location choice and market area analysis, were insufficient. And the analysis technology handled the absolute values, so that the space attribute and the preference factor were not relatively enough considered. Under these circumstances, the purposes of this study included: (1) to survey the preference of customers for the building materials and external environment of department stores; (2) to identify the factors affecting the selection of department stores; (3) to conduct ANOVA to group department stores by type; (4) to carry out a discriminate analysis to find which factors and variables make the most significant effect on the divided groups. In Chapter 1, the background, purposes, scope and methods of this study were described. In Chapter 2, the definition and development of department stores were specified and the theory of customer behaviors and other prior studies were reviewed. In Chapter 3, the operation of department stores was summarized and the framework for analysis was established. In Chapter 4, customers’ preference for department stores was analyzed to identify the choice attributes, and the characteristics of the choice attributes in each group and the factors affecting the grouping were identified. In Chapter 5, the results of this study were presented, and the significance, limits, and follow-ups of this study were proposed. The results of this study are summarized as follows: first, the customers’ behavioral characteristics in each group of department stores were different in frequency of visit, spending, primary purpose, purchase, transportation, departure location, and length of visit. This result would be resulted from the difference in geographical conditions of the groups, such as the surrounding market areas, railroad station areas, and schools. Second, five categories of factors, i.e. products, incidental facilities, market areas, storeroom facilities, and accessibility, were obtained from fifteen variables of the department store choice by relationship and common features. As the factor matrix exceeded 0.5, it could be said that those variables represent each factor. In addition, the reliability of the fire factors exceeded 0.6, showing high reliability of the factors. Third, among the fifteen variables on department store choice, significant differences were found:in the incidental facilities between Kangnam Store and Kwanak Store; in the storeroom facilities between Kwanak Store and Main Store, and Kwanak Store and Jamsil Store; in the accessibility between Nowon Store and Cheongryangri Store, and Nowon Store and Main Store. In the Levene statistics, the significance probability exceeded 0.05. The results were also obtained in the post hoc test, Scheffe statistics. Fourth, the discriminate analysis showed that there was a difference of the influence of internal variables between the groups. In summary, the results of this study would be very helpful for defining the characteristics of the customers’ choice attributes in the planning of a department store, and would provide useful information for the evaluation and improvement of existing facilities.
Specific strategy and evaluation for department stores, such as the location choice and market area analysis, were insufficient. And the analysis technology handled the absolute values, so that the space attribute and the preference factor were not relatively enough considered. Under these circumstances, the purposes of this study included: (1) to survey the preference of customers for the building materials and external environment of department stores; (2) to identify the factors affecting the selection of department stores; (3) to conduct ANOVA to group department stores by type; (4) to carry out a discriminate analysis to find which factors and variables make the most significant effect on the divided groups. In Chapter 1, the background, purposes, scope and methods of this study were described. In Chapter 2, the definition and development of department stores were specified and the theory of customer behaviors and other prior studies were reviewed. In Chapter 3, the operation of department stores was summarized and the framework for analysis was established. In Chapter 4, customers’ preference for department stores was analyzed to identify the choice attributes, and the characteristics of the choice attributes in each group and the factors affecting the grouping were identified. In Chapter 5, the results of this study were presented, and the significance, limits, and follow-ups of this study were proposed. The results of this study are summarized as follows: first, the customers’ behavioral characteristics in each group of department stores were different in frequency of visit, spending, primary purpose, purchase, transportation, departure location, and length of visit. This result would be resulted from the difference in geographical conditions of the groups, such as the surrounding market areas, railroad station areas, and schools. Second, five categories of factors, i.e. products, incidental facilities, market areas, storeroom facilities, and accessibility, were obtained from fifteen variables of the department store choice by relationship and common features. As the factor matrix exceeded 0.5, it could be said that those variables represent each factor. In addition, the reliability of the fire factors exceeded 0.6, showing high reliability of the factors. Third, among the fifteen variables on department store choice, significant differences were found:in the incidental facilities between Kangnam Store and Kwanak Store; in the storeroom facilities between Kwanak Store and Main Store, and Kwanak Store and Jamsil Store; in the accessibility between Nowon Store and Cheongryangri Store, and Nowon Store and Main Store. In the Levene statistics, the significance probability exceeded 0.05. The results were also obtained in the post hoc test, Scheffe statistics. Fourth, the discriminate analysis showed that there was a difference of the influence of internal variables between the groups. In summary, the results of this study would be very helpful for defining the characteristics of the customers’ choice attributes in the planning of a department store, and would provide useful information for the evaluation and improvement of existing facilities.
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