일반적인 박물관은 보유한 유물의 일부에 대해서는 사이버상에서 접근이 가능하지만, 일부 필요한 유물에 대한 교육 및 관람을 위해서는 지역적으로 위치한 박물관에 반드시 방문해야만 한다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 데이터 그리드, 엑세스 그리드, VR 서비스 등을 통합하여 전세계의 유물정보와 학술 자료를 다양한 형태의 서비스로 제공하는 아키텍쳐를 제안한다. 데이터 그리드는 전세계에 흩어져 각 나라마다 특색 있게 관리되고 있는 유물에 대한 데이터베이스, 이미지, ...
일반적인 박물관은 보유한 유물의 일부에 대해서는 사이버상에서 접근이 가능하지만, 일부 필요한 유물에 대한 교육 및 관람을 위해서는 지역적으로 위치한 박물관에 반드시 방문해야만 한다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 데이터 그리드, 엑세스 그리드, VR 서비스 등을 통합하여 전세계의 유물정보와 학술 자료를 다양한 형태의 서비스로 제공하는 아키텍쳐를 제안한다. 데이터 그리드는 전세계에 흩어져 각 나라마다 특색 있게 관리되고 있는 유물에 대한 데이터베이스, 이미지, 파일시스템 등에서 원하는 자료를 추출하고 공유하게 한다. 엑세스 그리드는 네트워크를 이용하여 비디오 컨퍼런스, 원격 학술회의 등의 협업 환경을 제공하여 원격지의 연구원이 시각·청각 이미지를 공유하며 공동 연구를 수행하는 인프라 환경을 제공한다. 또한 VR 서비스를 이용하여 전세계의 가상 박물관을 구현하고 프로그램으로 연계하여 실제 전시장을 방문하지 않아도 한 장소에서 유물에 대한 전문 설명이나 정보를 얻을 수 있고 원격지 참석자와 함께 문화재에 대한 의견을 교환하며 함께 관람할 수 있다. 본 논문에서는 데이터 그리드의 데이터 통합관리와 엑세스 그리드의 협업 환경, VR 서비스의 가상 박물관 어플리케이션 제공을 통합하어 전반적인 효율적인 시스템 운잉과 사용자의 편의성을 극대화 한다. 또한 본 논문에서는 제안된 가상박물관의 아키텍쳐상에서 효율적으로 수행할 수 있는 가상박물관 관람, 네트워크상에서 학술회의, 학생을 대상으로 한 교육 등 3가지 시나리오를 제안한다. 가상박물관 관람은 CAVE 시스템 안에서 센서가 부착된 장갑과, 헤드마운트, 조이스틱, 3D 마우스 등을 이용하여 공간에 출력되는 박물관 내부 및 유물을 관람한다. 학술회의는 지역적으로 분산되어 있는 연구원들이 가상회의 시스템에 접속하여 발표자의 동영상 및 오디오, 파워포인트 발표자료, 2D 또는3D 이미지 검색 자료 등을 공유하면서 회의를 진행한다. 학생을 대상으로 한 교육 시나리오는 가상박물관 서비스와 학술회의를 통합하여 가상박물관을 관람하고 가상회의 시스템에 접속하여 관람한 내용에 대해 토론하거나 특정 주제에 대한 발표를 한다. 본 논문에서 제안한 아키텍쳐는 고성능의 네트워크를 기반으로 데이터 그리드를 통한 산재된 유물 데이터의 통합관리, 엑세스 그리드를 통한 원격지 사용자간의 협업환경 조성, CAVE 시스템을 활용한 가상박물관 서비스 등을 통해 박물관 사용 용도에 따라 사용자에게 시간과 공간을 초월한 가상박물관 환경을 적절하게 제공할 수 있는 장점이 있다.
일반적인 박물관은 보유한 유물의 일부에 대해서는 사이버상에서 접근이 가능하지만, 일부 필요한 유물에 대한 교육 및 관람을 위해서는 지역적으로 위치한 박물관에 반드시 방문해야만 한다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 데이터 그리드, 엑세스 그리드, VR 서비스 등을 통합하여 전세계의 유물정보와 학술 자료를 다양한 형태의 서비스로 제공하는 아키텍쳐를 제안한다. 데이터 그리드는 전세계에 흩어져 각 나라마다 특색 있게 관리되고 있는 유물에 대한 데이터베이스, 이미지, 파일시스템 등에서 원하는 자료를 추출하고 공유하게 한다. 엑세스 그리드는 네트워크를 이용하여 비디오 컨퍼런스, 원격 학술회의 등의 협업 환경을 제공하여 원격지의 연구원이 시각·청각 이미지를 공유하며 공동 연구를 수행하는 인프라 환경을 제공한다. 또한 VR 서비스를 이용하여 전세계의 가상 박물관을 구현하고 프로그램으로 연계하여 실제 전시장을 방문하지 않아도 한 장소에서 유물에 대한 전문 설명이나 정보를 얻을 수 있고 원격지 참석자와 함께 문화재에 대한 의견을 교환하며 함께 관람할 수 있다. 본 논문에서는 데이터 그리드의 데이터 통합관리와 엑세스 그리드의 협업 환경, VR 서비스의 가상 박물관 어플리케이션 제공을 통합하어 전반적인 효율적인 시스템 운잉과 사용자의 편의성을 극대화 한다. 또한 본 논문에서는 제안된 가상박물관의 아키텍쳐상에서 효율적으로 수행할 수 있는 가상박물관 관람, 네트워크상에서 학술회의, 학생을 대상으로 한 교육 등 3가지 시나리오를 제안한다. 가상박물관 관람은 CAVE 시스템 안에서 센서가 부착된 장갑과, 헤드마운트, 조이스틱, 3D 마우스 등을 이용하여 공간에 출력되는 박물관 내부 및 유물을 관람한다. 학술회의는 지역적으로 분산되어 있는 연구원들이 가상회의 시스템에 접속하여 발표자의 동영상 및 오디오, 파워포인트 발표자료, 2D 또는3D 이미지 검색 자료 등을 공유하면서 회의를 진행한다. 학생을 대상으로 한 교육 시나리오는 가상박물관 서비스와 학술회의를 통합하여 가상박물관을 관람하고 가상회의 시스템에 접속하여 관람한 내용에 대해 토론하거나 특정 주제에 대한 발표를 한다. 본 논문에서 제안한 아키텍쳐는 고성능의 네트워크를 기반으로 데이터 그리드를 통한 산재된 유물 데이터의 통합관리, 엑세스 그리드를 통한 원격지 사용자간의 협업환경 조성, CAVE 시스템을 활용한 가상박물관 서비스 등을 통해 박물관 사용 용도에 따라 사용자에게 시간과 공간을 초월한 가상박물관 환경을 적절하게 제공할 수 있는 장점이 있다.
In typical museum usually access the information about some part of inheritances via internet, but need to visit the local museum directly for education and inspection of other parts inheritances. In this thesis, in order to remedy the problems, we propose an architecture, which provide various type...
In typical museum usually access the information about some part of inheritances via internet, but need to visit the local museum directly for education and inspection of other parts inheritances. In this thesis, in order to remedy the problems, we propose an architecture, which provide various types of service for information and research data for world wide inheritances by integrating data grid, access grid and VR service. Data grid enables users to search and share necessary information connected to these inheritances from databases, images and file systems. Access grid offers an infrastructure environment which can carry out the cooperative research by offering video and on-line conference through the networks, and sharing the visual and audio data. Hence VR service makes possible for spectator to get the information regarding the inheritance without visiting the real museum, and discuss with the remote spectator about the inheritance through virtual museum. In this thesis provide efficient system management and useful user interface by integrating the data grid for inheritance information, access grid for the collaborative environment, and virtual museum service. Also this thesis propose three scenarios which can be implemented an our virtual museum architecture: virtual museum inspection, on-line conference and education. In virtual museum inspection, users can inspect inheritances and interior of the museum by using sensor-attached glove, head mount, joystick and 3D mouse. In on-line conference, users can have a conference by connecting to the virtual conference system, and sharing audio and video, power point presentation, 2D and 3D images. In on-line education, users can discuss on inheritances in the virtual museum and present their opinions by integrating virtual museum service and conference. The architecture proposed in this thesis has the advantage which can properly provide the virtual museum environment integrating the data grid for the unified management of distributed inheritance information, access grid for the collaborative environment, and virtual museum using CAVE system.
In typical museum usually access the information about some part of inheritances via internet, but need to visit the local museum directly for education and inspection of other parts inheritances. In this thesis, in order to remedy the problems, we propose an architecture, which provide various types of service for information and research data for world wide inheritances by integrating data grid, access grid and VR service. Data grid enables users to search and share necessary information connected to these inheritances from databases, images and file systems. Access grid offers an infrastructure environment which can carry out the cooperative research by offering video and on-line conference through the networks, and sharing the visual and audio data. Hence VR service makes possible for spectator to get the information regarding the inheritance without visiting the real museum, and discuss with the remote spectator about the inheritance through virtual museum. In this thesis provide efficient system management and useful user interface by integrating the data grid for inheritance information, access grid for the collaborative environment, and virtual museum service. Also this thesis propose three scenarios which can be implemented an our virtual museum architecture: virtual museum inspection, on-line conference and education. In virtual museum inspection, users can inspect inheritances and interior of the museum by using sensor-attached glove, head mount, joystick and 3D mouse. In on-line conference, users can have a conference by connecting to the virtual conference system, and sharing audio and video, power point presentation, 2D and 3D images. In on-line education, users can discuss on inheritances in the virtual museum and present their opinions by integrating virtual museum service and conference. The architecture proposed in this thesis has the advantage which can properly provide the virtual museum environment integrating the data grid for the unified management of distributed inheritance information, access grid for the collaborative environment, and virtual museum using CAVE system.
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