타이포그래피는 원래 활자나 활판에 의한 인쇄술을 의미하였으나 오늘날에는 그 영역이 확대되어 주로 문자로 구성하는 디자인을 타이포그래피로 인식하고 있으며, 문자를 활용함으로서 정보를 전달하는 문자의 언어적 기능과 더불어 비언어적인 조형적 이미지를 전달하는 시각커뮤니케이션의 중요한 수단이 되고 있다.
컴퓨터의 활용과 뉴 미디어의 등장으로 시·청각적인 기능이 더욱 활발한 오늘에는 타이포그래피의 표현 영역이 인쇄 매체에 의한 종이라는 한정된 공간에서 모니터나 스크린과 같은 동적인 공간으로 확장되고 있으며, 기존의 정적인 타이포그래피에 시간, 공간, 스피드, 소리, 중량, 다양한 이펙트의 요소를 추가함으로서 시공간적이고 청각적인 이미지를 동시에 표현하는 동적인 ...
타이포그래피는 원래 활자나 활판에 의한 인쇄술을 의미하였으나 오늘날에는 그 영역이 확대되어 주로 문자로 구성하는 디자인을 타이포그래피로 인식하고 있으며, 문자를 활용함으로서 정보를 전달하는 문자의 언어적 기능과 더불어 비언어적인 조형적 이미지를 전달하는 시각커뮤니케이션의 중요한 수단이 되고 있다.
컴퓨터의 활용과 뉴 미디어의 등장으로 시·청각적인 기능이 더욱 활발한 오늘에는 타이포그래피의 표현 영역이 인쇄 매체에 의한 종이라는 한정된 공간에서 모니터나 스크린과 같은 동적인 공간으로 확장되고 있으며, 기존의 정적인 타이포그래피에 시간, 공간, 스피드, 소리, 중량, 다양한 이펙트의 요소를 추가함으로서 시공간적이고 청각적인 이미지를 동시에 표현하는 동적인 키네틱 타이포그래피로 확대되어 더 많은 의미작용을 만들어 낼 수 있는 수단이 되어가고 있다.
따라서 본 연구에서는 정보전달에 있어 효율적으로 커뮤니케이션 할 수 있는 대안으로 아직 실험적인 키네틱 타이포그래피를 이론적으로 제시하였고 영화 오프닝 타이틀에서 표현되는 시각언어로서의 키네틱 타이포그래피의 조형적인 특성과 역할, 시각적 표현 원리을 사례를 통해 분석함으로서 키네틱 타이포그래피의 최근의 동향과 시각적 움직임을 정확하고 충실히 전달할 수 있는 멀티미디어에 다양한 활용범위에 대한 새로운 가치를 언급, 미래의 영화 오프닝 타이틀 디자인 영역이 전문화되어야 함을 제시한다.
타이포그래피는 원래 활자나 활판에 의한 인쇄술을 의미하였으나 오늘날에는 그 영역이 확대되어 주로 문자로 구성하는 디자인을 타이포그래피로 인식하고 있으며, 문자를 활용함으로서 정보를 전달하는 문자의 언어적 기능과 더불어 비언어적인 조형적 이미지를 전달하는 시각커뮤니케이션의 중요한 수단이 되고 있다.
컴퓨터의 활용과 뉴 미디어의 등장으로 시·청각적인 기능이 더욱 활발한 오늘에는 타이포그래피의 표현 영역이 인쇄 매체에 의한 종이라는 한정된 공간에서 모니터나 스크린과 같은 동적인 공간으로 확장되고 있으며, 기존의 정적인 타이포그래피에 시간, 공간, 스피드, 소리, 중량, 다양한 이펙트의 요소를 추가함으로서 시공간적이고 청각적인 이미지를 동시에 표현하는 동적인 키네틱 타이포그래피로 확대되어 더 많은 의미작용을 만들어 낼 수 있는 수단이 되어가고 있다.
따라서 본 연구에서는 정보전달에 있어 효율적으로 커뮤니케이션 할 수 있는 대안으로 아직 실험적인 키네틱 타이포그래피를 이론적으로 제시하였고 영화 오프닝 타이틀에서 표현되는 시각언어로서의 키네틱 타이포그래피의 조형적인 특성과 역할, 시각적 표현 원리을 사례를 통해 분석함으로서 키네틱 타이포그래피의 최근의 동향과 시각적 움직임을 정확하고 충실히 전달할 수 있는 멀티미디어에 다양한 활용범위에 대한 새로운 가치를 언급, 미래의 영화 오프닝 타이틀 디자인 영역이 전문화되어야 함을 제시한다.
Originally, typography was meant printing technology using a printing type or printed edition Typography area has, however, been expanded nowadays to the design composed of characters. Typography is also a significant means of transmitting extra-linguistic and linguistic plastic image of letters by ...
Originally, typography was meant printing technology using a printing type or printed edition Typography area has, however, been expanded nowadays to the design composed of characters. Typography is also a significant means of transmitting extra-linguistic and linguistic plastic image of letters by applicating them.
These days, the appearance of new media and computer usage drove acoustical and visual function more active. As a result, expression territory of typography has been expanded to dynamic space such as monitor or screen from limited printing medium, papers. furthermore, by adding factors such as time, space, speed, sound, weight sensation and various effects to the existing static typography, it became possible to expand to dynamic kinetic typography that expresses space temporal and acoustic irnage simultaneously. This is becoming the ways to create more significations.
This research, therefore, proposes theoretical background of kinetic typography as an alternative for an effective communications in terms of information transmission. Analysis of plastic particularity, and role and visual expression principal of kinetic typography used in visual languages that are described in film opening titles was carried out by examining case studies. In addition, this paper endeavors to suggest that future design-territory of film opening title has to be specialized by seeking new value at recent trend and various application domain of kinetic typography.
Originally, typography was meant printing technology using a printing type or printed edition Typography area has, however, been expanded nowadays to the design composed of characters. Typography is also a significant means of transmitting extra-linguistic and linguistic plastic image of letters by applicating them.
These days, the appearance of new media and computer usage drove acoustical and visual function more active. As a result, expression territory of typography has been expanded to dynamic space such as monitor or screen from limited printing medium, papers. furthermore, by adding factors such as time, space, speed, sound, weight sensation and various effects to the existing static typography, it became possible to expand to dynamic kinetic typography that expresses space temporal and acoustic irnage simultaneously. This is becoming the ways to create more significations.
This research, therefore, proposes theoretical background of kinetic typography as an alternative for an effective communications in terms of information transmission. Analysis of plastic particularity, and role and visual expression principal of kinetic typography used in visual languages that are described in film opening titles was carried out by examining case studies. In addition, this paper endeavors to suggest that future design-territory of film opening title has to be specialized by seeking new value at recent trend and various application domain of kinetic typography.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.