본 논문에서는 Piled raft의 하중지지능력을 분석하기 위하여 외말뚝과 래프트 분리 무리말뚝, 래프트 단독 그리고 Piled raft에 대하여 수치해석을 수행하였다. 수치해석은 모래지반의 상대밀도(Dr=40, 60, 80%)와 말뚝의 설치간격(s=3d, 4d, 5d, 6d), 모래에 근입된 말뚝의 길이를 각각 말뚝직경의 15, 20, 25, 30배로 달리...
본 논문에서는 Piled raft의 하중지지능력을 분석하기 위하여 외말뚝과 래프트 분리 무리말뚝, 래프트 단독 그리고 Piled raft에 대하여 수치해석을 수행하였다. 수치해석은 모래지반의 상대밀도(Dr=40, 60, 80%)와 말뚝의 설치간격(s=3d, 4d, 5d, 6d), 모래에 근입된 말뚝의 길이를 각각 말뚝직경의 15, 20, 25, 30배로 달리하여 수행하였다. 수치해석결과로부터 래프트의 하중 분담율을 결정하고 Piled raft의 하중지지능력에 관계되는 지반-말뚝-래프트의 복잡한 상호작용효과를 반영하는 하중효율을 연구하였다. 수치해석결과에 의하면 래프트 분리 무리말뚝에 비하여 Piled raft의 지지력은 6%∼24%정도로 크게 나타났다. 하중효율 β_(b)와 β_(s)는 대략 1.0 정도의 값을 보였으며, δ_(s)는 0.33∼0.96 사이에 있고, δ_(b)는 느슨한 지반조건에서만 대략 1.0이상의 값을 나타내었을 뿐 보통과 조밀한 지반에서는 1.0미만의 값을 나타냈으며, β_(c)는 느슨한 지반에서 0.33∼0.82, 보통 밀도에서 0.1∼0.72, 조밀한 지반에서 0.23∼0.85의 값으로 대략 1.0보다 작은 값을 나타냈다. 또한, 래프트의 하중 분담율에 있어서는 말뚝 길이(ℓ/d)가 증가할수록 하중 분담율은 감소하며 말뚝간격이 증가할수록 하중 분담율은 증가 하였는데 특히 말뚝직경의 4배일 때가 가장 크게 나타났다. 지반조건에서는 조밀한 지반의 경우 하중 분담율은 감소하였으나 느슨한 지반의 경우는 증가하는 경향을 보였다. 전반적으로 래프트의 하중 분담율은 최소 13%에서 최대 29%에 이르는 값을 나타냈다.
본 논문에서는 Piled raft의 하중지지능력을 분석하기 위하여 외말뚝과 래프트 분리 무리말뚝, 래프트 단독 그리고 Piled raft에 대하여 수치해석을 수행하였다. 수치해석은 모래지반의 상대밀도(Dr=40, 60, 80%)와 말뚝의 설치간격(s=3d, 4d, 5d, 6d), 모래에 근입된 말뚝의 길이를 각각 말뚝직경의 15, 20, 25, 30배로 달리하여 수행하였다. 수치해석결과로부터 래프트의 하중 분담율을 결정하고 Piled raft의 하중지지능력에 관계되는 지반-말뚝-래프트의 복잡한 상호작용효과를 반영하는 하중효율을 연구하였다. 수치해석결과에 의하면 래프트 분리 무리말뚝에 비하여 Piled raft의 지지력은 6%∼24%정도로 크게 나타났다. 하중효율 β_(b)와 β_(s)는 대략 1.0 정도의 값을 보였으며, δ_(s)는 0.33∼0.96 사이에 있고, δ_(b)는 느슨한 지반조건에서만 대략 1.0이상의 값을 나타내었을 뿐 보통과 조밀한 지반에서는 1.0미만의 값을 나타냈으며, β_(c)는 느슨한 지반에서 0.33∼0.82, 보통 밀도에서 0.1∼0.72, 조밀한 지반에서 0.23∼0.85의 값으로 대략 1.0보다 작은 값을 나타냈다. 또한, 래프트의 하중 분담율에 있어서는 말뚝 길이(ℓ/d)가 증가할수록 하중 분담율은 감소하며 말뚝간격이 증가할수록 하중 분담율은 증가 하였는데 특히 말뚝직경의 4배일 때가 가장 크게 나타났다. 지반조건에서는 조밀한 지반의 경우 하중 분담율은 감소하였으나 느슨한 지반의 경우는 증가하는 경향을 보였다. 전반적으로 래프트의 하중 분담율은 최소 13%에서 최대 29%에 이르는 값을 나타냈다.
In this paper, numerical analyses were conducted for single pile, free-standing pile group, raft alone and piled raft in order to find out load bearing capacity of piled raft. Numerical analysis, were carried out based on the variation of relative density in sand ground (D_(r)=40, 60, 80%) and spaci...
In this paper, numerical analyses were conducted for single pile, free-standing pile group, raft alone and piled raft in order to find out load bearing capacity of piled raft. Numerical analysis, were carried out based on the variation of relative density in sand ground (D_(r)=40, 60, 80%) and spacing of piles (s= 3d, 4d, 5d, 6d), embedded length of pile on sand was increased by 15, 20, 25, 30 times of the diameter of pile respectively. As a results of numerical analysis, decided on load distribution ratio of raft and studied load efficiency to reflect a complicated interaction effect of soil-pile-raft related to load bearing capacity of Piled raft. According to the numerical analysis, the bearing capacity of piled raft was 6%∼24% larger than that of free-standing pile group. The load efficiency showed the value of about approximately 1.0 in the β_(b) and, β_(s), δ_(b) was in the range of 0.33∼0.96, and the δ_(b) showed the value of less than one in medium and the dense sand which showed the value of a more than about 1.0 only in loose sand condition, β_(c) was 0.33∼0.82 in the loose sand, 0.1∼0.72 in the medium sand, and showed a small value than about 1.0 with the value of 0.23∼0.85 in the dense sand. Also, as for the load distribution ratio of a raft(cap), pile length increases and load distribution ratio decreases, pile spacing increased and the load distribution ratio held increase, and the time that was 4 times of a pile diameter especially appeared most greatly. The load distribution ratio decreased in soil condition in case of dense sand and the case of the loose sand showed trend to increase. Generally the load distribution ratio of a raft(cap) showed the value to reach the largest 29% in minimum 13%.
In this paper, numerical analyses were conducted for single pile, free-standing pile group, raft alone and piled raft in order to find out load bearing capacity of piled raft. Numerical analysis, were carried out based on the variation of relative density in sand ground (D_(r)=40, 60, 80%) and spacing of piles (s= 3d, 4d, 5d, 6d), embedded length of pile on sand was increased by 15, 20, 25, 30 times of the diameter of pile respectively. As a results of numerical analysis, decided on load distribution ratio of raft and studied load efficiency to reflect a complicated interaction effect of soil-pile-raft related to load bearing capacity of Piled raft. According to the numerical analysis, the bearing capacity of piled raft was 6%∼24% larger than that of free-standing pile group. The load efficiency showed the value of about approximately 1.0 in the β_(b) and, β_(s), δ_(b) was in the range of 0.33∼0.96, and the δ_(b) showed the value of less than one in medium and the dense sand which showed the value of a more than about 1.0 only in loose sand condition, β_(c) was 0.33∼0.82 in the loose sand, 0.1∼0.72 in the medium sand, and showed a small value than about 1.0 with the value of 0.23∼0.85 in the dense sand. Also, as for the load distribution ratio of a raft(cap), pile length increases and load distribution ratio decreases, pile spacing increased and the load distribution ratio held increase, and the time that was 4 times of a pile diameter especially appeared most greatly. The load distribution ratio decreased in soil condition in case of dense sand and the case of the loose sand showed trend to increase. Generally the load distribution ratio of a raft(cap) showed the value to reach the largest 29% in minimum 13%.
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