유아의 기초체력 향상 프로그램이 자아개념과 친사회적 행동에 미치는 영향 (The) Effect of a Basic Physical Training Program on Developing for Children's Self-concept and Pro-social Behaviors원문보기
본 연구는 만 5세 유아들에게 있어 기초체력 향상 프로그램이 자아개념과 친사회적 행동 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 조사 분석 하였다. 위의 문제를 검증하기 위하여 부산 J유치원에 소속되어 있는 만 5세 남·녀 유아 60명을 연구대상으로 하여 실험집단과 통제집단으로 각각 30명씩 무선배정 하였다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 기초체력 향상 프로그램의 실시, 사후검사의 순으로 진행되었다. 사전검사와 사후검사에서는 모든 연구대상에게 자아개념 검사와 친사회적 행동의 관찰을 실시하였다. 자아개념 검사 도구는 Bently와 Yeatts(1974)가 제작하고 김재봉(1986)이 번안한 것을 사용하였다. 친사회적 행동은 사건 표집법(최혜순, 1992)을 사용하여 관찰하였다. 검사자료는 SPSS의 하위프로그램을 이용하여 통계처리를 하였고 기초체력 향상 프로그램의 실시와 유아의 자아개념, 친사회적 행동과의 관계에 있어 두 집단간의 차이를 비교하기 위해서 t-test를 실시하였다. 실험처치의 효과를 알아보기 위해서는 일원변량분석(one-way ...
본 연구는 만 5세 유아들에게 있어 기초체력 향상 프로그램이 자아개념과 친사회적 행동 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 조사 분석 하였다. 위의 문제를 검증하기 위하여 부산 J유치원에 소속되어 있는 만 5세 남·녀 유아 60명을 연구대상으로 하여 실험집단과 통제집단으로 각각 30명씩 무선배정 하였다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 기초체력 향상 프로그램의 실시, 사후검사의 순으로 진행되었다. 사전검사와 사후검사에서는 모든 연구대상에게 자아개념 검사와 친사회적 행동의 관찰을 실시하였다. 자아개념 검사 도구는 Bently와 Yeatts(1974)가 제작하고 김재봉(1986)이 번안한 것을 사용하였다. 친사회적 행동은 사건 표집법(최혜순, 1992)을 사용하여 관찰하였다. 검사자료는 SPSS의 하위프로그램을 이용하여 통계처리를 하였고 기초체력 향상 프로그램의 실시와 유아의 자아개념, 친사회적 행동과의 관계에 있어 두 집단간의 차이를 비교하기 위해서 t-test를 실시하였다. 실험처치의 효과를 알아보기 위해서는 일원변량분석(one-way ANOVA)을 활용하여 통계적 유의 수준 P<.05으로 검증한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 만 5세 유아들은 기초체력 향상 프로그램의 계획적인 실시로 인해서 자신감을 더욱 향상시킬 수 있었다. 둘째, 전체적 자아개념에서 일반적 충족 자아개념과 또래 관계에 대한 자아개념이 증진된 것은 기초체력 향상 프로그램의 교육적 효과라고 볼 수 있다. 셋째, 전체적 자아개념에서 학문적 자아개념과 신체적 자아개념이 증진된 것은 기초체력 향상 프로그램의 교육적 효과라고 볼 수 있다. 넷째, 만 5세 유아들은 기초체력 향상 프로그램의 계획적인 실시로 인해서 친 사회적 행동을 더욱 증진시킬 수 있었다.
본 연구는 만 5세 유아들에게 있어 기초체력 향상 프로그램이 자아개념과 친사회적 행동 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 조사 분석 하였다. 위의 문제를 검증하기 위하여 부산 J유치원에 소속되어 있는 만 5세 남·녀 유아 60명을 연구대상으로 하여 실험집단과 통제집단으로 각각 30명씩 무선배정 하였다. 실험절차는 예비검사, 사전검사, 기초체력 향상 프로그램의 실시, 사후검사의 순으로 진행되었다. 사전검사와 사후검사에서는 모든 연구대상에게 자아개념 검사와 친사회적 행동의 관찰을 실시하였다. 자아개념 검사 도구는 Bently와 Yeatts(1974)가 제작하고 김재봉(1986)이 번안한 것을 사용하였다. 친사회적 행동은 사건 표집법(최혜순, 1992)을 사용하여 관찰하였다. 검사자료는 SPSS의 하위프로그램을 이용하여 통계처리를 하였고 기초체력 향상 프로그램의 실시와 유아의 자아개념, 친사회적 행동과의 관계에 있어 두 집단간의 차이를 비교하기 위해서 t-test를 실시하였다. 실험처치의 효과를 알아보기 위해서는 일원변량분석(one-way ANOVA)을 활용하여 통계적 유의 수준 P<.05으로 검증한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 만 5세 유아들은 기초체력 향상 프로그램의 계획적인 실시로 인해서 자신감을 더욱 향상시킬 수 있었다. 둘째, 전체적 자아개념에서 일반적 충족 자아개념과 또래 관계에 대한 자아개념이 증진된 것은 기초체력 향상 프로그램의 교육적 효과라고 볼 수 있다. 셋째, 전체적 자아개념에서 학문적 자아개념과 신체적 자아개념이 증진된 것은 기초체력 향상 프로그램의 교육적 효과라고 볼 수 있다. 넷째, 만 5세 유아들은 기초체력 향상 프로그램의 계획적인 실시로 인해서 친 사회적 행동을 더욱 증진시킬 수 있었다.
This study is aimed to light up the effect of adopting a basic physical training program to 5-year-old children on developing positive self-concept and pro-social behaviors. Followings are the subject matters according to the purpose of this study. 1. How does a basic physical training program influ...
This study is aimed to light up the effect of adopting a basic physical training program to 5-year-old children on developing positive self-concept and pro-social behaviors. Followings are the subject matters according to the purpose of this study. 1. How does a basic physical training program influence on developing self-esteem in early childhood? 2. How does a basic physical program influence on developing children's pro-social tendency? To verify these matters, 60 of 5-year-old children were randomly sampled from J kindergarten in Busan and they were grouped as a experimental group and controlled group each group is consisted of thirty subjects. The procedures of experiment were to be sequenced gradually as following; preparatory inspection. preliminary examination, adopting the basic physical training program, post-execution examination Both preliminary examination and post-adopting examination included investigation of self-esteem and observation of pro-social behaviors. Bently and Yeatts'(translated by Kim, Jae-bong) was used to investigate children's self-esteem and pro-social tendency was measured with the pro-social behaviors checklist of Choi, Hye-soon. The test data was handled with SPSS program statistically and t-test was used to compare the differences between the experimental group and controlled group In the relation adopting the basic physical training program and children's self-esteem and pro-social tendency. To verify the effect of experimental treatment, one-way ANOVA was used. The conclusion of this study are following. First, the self-esteem of 5-year-old children was improved by adopting a well-designed and programmed basic physical training program. Second, the pro-social tendency of 5-year-old children was reinforced by adopting a well-designed and programmed basic physical training
This study is aimed to light up the effect of adopting a basic physical training program to 5-year-old children on developing positive self-concept and pro-social behaviors. Followings are the subject matters according to the purpose of this study. 1. How does a basic physical training program influence on developing self-esteem in early childhood? 2. How does a basic physical program influence on developing children's pro-social tendency? To verify these matters, 60 of 5-year-old children were randomly sampled from J kindergarten in Busan and they were grouped as a experimental group and controlled group each group is consisted of thirty subjects. The procedures of experiment were to be sequenced gradually as following; preparatory inspection. preliminary examination, adopting the basic physical training program, post-execution examination Both preliminary examination and post-adopting examination included investigation of self-esteem and observation of pro-social behaviors. Bently and Yeatts'(translated by Kim, Jae-bong) was used to investigate children's self-esteem and pro-social tendency was measured with the pro-social behaviors checklist of Choi, Hye-soon. The test data was handled with SPSS program statistically and t-test was used to compare the differences between the experimental group and controlled group In the relation adopting the basic physical training program and children's self-esteem and pro-social tendency. To verify the effect of experimental treatment, one-way ANOVA was used. The conclusion of this study are following. First, the self-esteem of 5-year-old children was improved by adopting a well-designed and programmed basic physical training program. Second, the pro-social tendency of 5-year-old children was reinforced by adopting a well-designed and programmed basic physical training
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.