배아복제는 이식용 장기의 대량 생산 및 난치병을 해결할 수 있고, 불임 부부들에게 희망의 빛을 던져줄 수 있다는데 그 유용성이 제기되어 왔다. 그러나 이러한 유용성을 지닌 배아복제가 인간에게 반드시 유익함만을 가져다 주는 것은 아니다. 배아복제는 기술상·윤리상 예측 불가능한 사태진전에 따른 큰 문제점을 지니고 있다. 배아복제의 허용은 필연적으로 인간 개체 복제로 이어지게 되어 있다. 인간개체복제로 인한 인간의 도구화, 인간의유일성과 개성의 침해, 부모-자식간의 관계 파괴등의 문제점은 곧 현실의문제로 대두될 것이다. 또한 배아의 상업적 이용 가능성과 생명의 존엄성문제도 간과해서는 안될 것이다. 현재 많은 사람들이 배아복제의 허용과 그로 인한 인간복제의 가능성에 대하여 비판의 목소리를 내고 있다. 또한 근원적 문제인 인간 생명의 시작점에 대한 논쟁과 더불어 배아의 생명여부에 관한 논쟁이 일어나고 있다. 그러나 과학자들은 영생에 대한 인간의 근원적인 욕망을 자극시키며 어떤 형태로든 배아복제에 대한 실험을 진행시켜 나갈 것이다. 이 같은 상황에서 우리는 끝없는 찬반논쟁보다, 하나의 사실이 된 ...
배아복제는 이식용 장기의 대량 생산 및 난치병을 해결할 수 있고, 불임 부부들에게 희망의 빛을 던져줄 수 있다는데 그 유용성이 제기되어 왔다. 그러나 이러한 유용성을 지닌 배아복제가 인간에게 반드시 유익함만을 가져다 주는 것은 아니다. 배아복제는 기술상·윤리상 예측 불가능한 사태진전에 따른 큰 문제점을 지니고 있다. 배아복제의 허용은 필연적으로 인간 개체 복제로 이어지게 되어 있다. 인간개체복제로 인한 인간의 도구화, 인간의유일성과 개성의 침해, 부모-자식간의 관계 파괴등의 문제점은 곧 현실의문제로 대두될 것이다. 또한 배아의 상업적 이용 가능성과 생명의 존엄성문제도 간과해서는 안될 것이다. 현재 많은 사람들이 배아복제의 허용과 그로 인한 인간복제의 가능성에 대하여 비판의 목소리를 내고 있다. 또한 근원적 문제인 인간 생명의 시작점에 대한 논쟁과 더불어 배아의 생명여부에 관한 논쟁이 일어나고 있다. 그러나 과학자들은 영생에 대한 인간의 근원적인 욕망을 자극시키며 어떤 형태로든 배아복제에 대한 실험을 진행시켜 나갈 것이다. 이 같은 상황에서 우리는 끝없는 찬반논쟁보다, 하나의 사실이 된 생명공학과 의학이 제기하는 윤리적 물음을 포괄할 수 있는 '새로운 윤리'가 요청된다고 하겠다. 배아복제의 물음 역시 이러한 맥락에서 다루어질 때, 제대로 된 윤리적 평가가 가능할 것이다. 무엇보다 배아복제에 담긴 윤리적 물음들을 단지 개인의 문제로 내버려두어서는 안 된다. 또한, 인간배아복제 기술에 관한 입법 이전에 현재 무분별하게 시행되고 있는 인공수정과 시험관아기 시술이 보다 철저하게 관리되어야 한다. 그리고 생명 가치에 대한 우리의 의식의 전환이 필요하다. 인간 배아 연구의 문제는 결국 생명 가치에 대한 문제로 귀결된다고 볼 수 있기 때문이다. 과학이 인간을 위해 존재한다는 사실을 염두에 둔다면 배아복제 기술을 실용적인 관점으로만 보아서는 안된다. 인간배아복제기술의 응용이전에 그 기술 응용의 윤리적 차원에 대해 숙고해야 한다. 인간은 그 자체로 존엄하며 결코 다른 무엇의 수단이 되어서는 안된다.
배아복제는 이식용 장기의 대량 생산 및 난치병을 해결할 수 있고, 불임 부부들에게 희망의 빛을 던져줄 수 있다는데 그 유용성이 제기되어 왔다. 그러나 이러한 유용성을 지닌 배아복제가 인간에게 반드시 유익함만을 가져다 주는 것은 아니다. 배아복제는 기술상·윤리상 예측 불가능한 사태진전에 따른 큰 문제점을 지니고 있다. 배아복제의 허용은 필연적으로 인간 개체 복제로 이어지게 되어 있다. 인간개체복제로 인한 인간의 도구화, 인간의유일성과 개성의 침해, 부모-자식간의 관계 파괴등의 문제점은 곧 현실의문제로 대두될 것이다. 또한 배아의 상업적 이용 가능성과 생명의 존엄성문제도 간과해서는 안될 것이다. 현재 많은 사람들이 배아복제의 허용과 그로 인한 인간복제의 가능성에 대하여 비판의 목소리를 내고 있다. 또한 근원적 문제인 인간 생명의 시작점에 대한 논쟁과 더불어 배아의 생명여부에 관한 논쟁이 일어나고 있다. 그러나 과학자들은 영생에 대한 인간의 근원적인 욕망을 자극시키며 어떤 형태로든 배아복제에 대한 실험을 진행시켜 나갈 것이다. 이 같은 상황에서 우리는 끝없는 찬반논쟁보다, 하나의 사실이 된 생명공학과 의학이 제기하는 윤리적 물음을 포괄할 수 있는 '새로운 윤리'가 요청된다고 하겠다. 배아복제의 물음 역시 이러한 맥락에서 다루어질 때, 제대로 된 윤리적 평가가 가능할 것이다. 무엇보다 배아복제에 담긴 윤리적 물음들을 단지 개인의 문제로 내버려두어서는 안 된다. 또한, 인간배아복제 기술에 관한 입법 이전에 현재 무분별하게 시행되고 있는 인공수정과 시험관아기 시술이 보다 철저하게 관리되어야 한다. 그리고 생명 가치에 대한 우리의 의식의 전환이 필요하다. 인간 배아 연구의 문제는 결국 생명 가치에 대한 문제로 귀결된다고 볼 수 있기 때문이다. 과학이 인간을 위해 존재한다는 사실을 염두에 둔다면 배아복제 기술을 실용적인 관점으로만 보아서는 안된다. 인간배아복제기술의 응용이전에 그 기술 응용의 윤리적 차원에 대해 숙고해야 한다. 인간은 그 자체로 존엄하며 결코 다른 무엇의 수단이 되어서는 안된다.
The usefulness of embryo cloning has been proposed in that it can produce transplanting organs massively, solve some hard-to-cure diseases, and bring promising hopes to sterile spouses. But embryo cloning cannot always be beneficial to human beings as it necessarily presupposes great unpredictable p...
The usefulness of embryo cloning has been proposed in that it can produce transplanting organs massively, solve some hard-to-cure diseases, and bring promising hopes to sterile spouses. But embryo cloning cannot always be beneficial to human beings as it necessarily presupposes great unpredictable problems in both technological and ethical aspects. Once permitted, it will eventually lead to human cloning. Before long, we will have real problems about us, such as the instrumentation of human beings, the invasion of human uniqueness and individuality, the destruction of parent-children relations and so forth. Also, we will face the possibility of using the embryos commercially and hurting human dignity. At present, lots of people are raising their voices against the permission of embryo cloning and the possibility of human cloning. In addition, there's a heated controversy about the life of embryos, the beginning point of human life. However hard is opposition, however, scientists will continue to experiment embryo reproduction by triggering the basic human instinct to have eternal life. In this situation, instead of endless pros and cons, we might need new ethics to meet ethical questions already raised by life engineering and medicine. The ethical issue of embryo cloning can be properly answered in such context. Above all, the ethical issues regarding embryo regeneration should not be treated as an individual matter. Before the legislation of human cloning technology, the current liberal practices of IVF (in vitro fertilization) and test-tube surgery need to be tightly controlled. Again, we ought to have fresh thoughts about the value of life, because human embryo research primarily entails the matters of life values. If science exists for humans, the technology of embryo cloning should not be simply regarded practical or pragmatic. Before any applications of the technology are made, deep consideration should be given to its ethical dimension, because human beings are sacred and holy by themselves and must not be the means for something else.
The usefulness of embryo cloning has been proposed in that it can produce transplanting organs massively, solve some hard-to-cure diseases, and bring promising hopes to sterile spouses. But embryo cloning cannot always be beneficial to human beings as it necessarily presupposes great unpredictable problems in both technological and ethical aspects. Once permitted, it will eventually lead to human cloning. Before long, we will have real problems about us, such as the instrumentation of human beings, the invasion of human uniqueness and individuality, the destruction of parent-children relations and so forth. Also, we will face the possibility of using the embryos commercially and hurting human dignity. At present, lots of people are raising their voices against the permission of embryo cloning and the possibility of human cloning. In addition, there's a heated controversy about the life of embryos, the beginning point of human life. However hard is opposition, however, scientists will continue to experiment embryo reproduction by triggering the basic human instinct to have eternal life. In this situation, instead of endless pros and cons, we might need new ethics to meet ethical questions already raised by life engineering and medicine. The ethical issue of embryo cloning can be properly answered in such context. Above all, the ethical issues regarding embryo regeneration should not be treated as an individual matter. Before the legislation of human cloning technology, the current liberal practices of IVF (in vitro fertilization) and test-tube surgery need to be tightly controlled. Again, we ought to have fresh thoughts about the value of life, because human embryo research primarily entails the matters of life values. If science exists for humans, the technology of embryo cloning should not be simply regarded practical or pragmatic. Before any applications of the technology are made, deep consideration should be given to its ethical dimension, because human beings are sacred and holy by themselves and must not be the means for something else.
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