본 연구의 목적은 고등학생들이 가지고 있는 영미문화 배경지식의 실태를 분석하고자 하는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 Brooks(1964)와 Chastain(1976)이 선정한 문화내용을 바탕으로 일상생활, 여가선용, 건전한 사고, 환경 및 과학기술, 심미적 심성, 민주의식으로 나누어 학생들의 영미문화 학습실태 및 이해도와 관심도를 알아보았다. 주요 연구결과와 그에 따른 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현재 고등학생들은 심화교과 선택에서 영어독해 교과를 가장 선호한다고 응답하였다. 둘째, 남녀학생 모두 독해 시 배경지식을 잘 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 남녀학생 모두 독해 시 문화 배경지식이 유용한 것으로 인식하고 있었다. 넷째, 남녀학생 모두 수업 중에 영미문화에 대한 학습이 이루어져야 한다고 답했다. 다섯째, 남녀학생 모두 영미문화 습득 매체로서 영화, 비디오 등 ...
본 연구의 목적은 고등학생들이 가지고 있는 영미문화 배경지식의 실태를 분석하고자 하는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 Brooks(1964)와 Chastain(1976)이 선정한 문화내용을 바탕으로 일상생활, 여가선용, 건전한 사고, 환경 및 과학기술, 심미적 심성, 민주의식으로 나누어 학생들의 영미문화 학습실태 및 이해도와 관심도를 알아보았다. 주요 연구결과와 그에 따른 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현재 고등학생들은 심화교과 선택에서 영어독해 교과를 가장 선호한다고 응답하였다. 둘째, 남녀학생 모두 독해 시 배경지식을 잘 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 남녀학생 모두 독해 시 문화 배경지식이 유용한 것으로 인식하고 있었다. 넷째, 남녀학생 모두 수업 중에 영미문화에 대한 학습이 이루어져야 한다고 답했다. 다섯째, 남녀학생 모두 영미문화 습득 매체로서 영화, 비디오 등 TV 매체라는 응답 비율이 높았으며 학교에서 가장 많이 이용된 문화 교수법은 교사의 직접적인 설명인 것으로 나타났다. 여학생들이 남학생들보다 다양한 문화 학습 방법을 받은 것으로 나타났다. 여섯째, 영미문화에 대한 이해도를 측정한 결과 여학생이 남학생보다 이해도가 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 영미문화에 대한 관심도를 알아본 결과 여학생이 남학생보다 관심도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 교과서와 학생들의 영미문화 이해도와 관심도간의 상관분석에 따르면 교과서가 학생들의 이해도와 관심도를 적절히 반영하고 있지 못한 것으로 나타났다. 본 연구는 현재 고둥학생들의 영미문화에 관한 배경지식의 실태를 분석하였고 학생들의 영미문화에 대한 이해도와 관심도가 상당히 높음을 알 수 있었다. 그러나 교과서를 분석하여 상관관계를 알아본 결과 교재가 학생들의 높은 이해도와 관심토를 반영하고 있지 못한다는 결론을 얻었다. 이런 문제를 해결하기 위해서 교사는 수업 중에 학생들의 문화 배경지식이 독해 내용과 적절히 접목될 수 있도록 상당부분 노력해야 함을 시사하고 있다. 이를 위해서는 문화와 읽기를 독립적으로 가르치기 보다는 읽기 과정 속에서 문화를 접목시켜 가르치려는 노력이 절실히 요망된다.
본 연구의 목적은 고등학생들이 가지고 있는 영미문화 배경지식의 실태를 분석하고자 하는 것이다. 이와 같은 연구의 목적을 위해 Brooks(1964)와 Chastain(1976)이 선정한 문화내용을 바탕으로 일상생활, 여가선용, 건전한 사고, 환경 및 과학기술, 심미적 심성, 민주의식으로 나누어 학생들의 영미문화 학습실태 및 이해도와 관심도를 알아보았다. 주요 연구결과와 그에 따른 시사점을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 현재 고등학생들은 심화교과 선택에서 영어독해 교과를 가장 선호한다고 응답하였다. 둘째, 남녀학생 모두 독해 시 배경지식을 잘 활용하는 것으로 나타났다. 셋째, 남녀학생 모두 독해 시 문화 배경지식이 유용한 것으로 인식하고 있었다. 넷째, 남녀학생 모두 수업 중에 영미문화에 대한 학습이 이루어져야 한다고 답했다. 다섯째, 남녀학생 모두 영미문화 습득 매체로서 영화, 비디오 등 TV 매체라는 응답 비율이 높았으며 학교에서 가장 많이 이용된 문화 교수법은 교사의 직접적인 설명인 것으로 나타났다. 여학생들이 남학생들보다 다양한 문화 학습 방법을 받은 것으로 나타났다. 여섯째, 영미문화에 대한 이해도를 측정한 결과 여학생이 남학생보다 이해도가 높은 것으로 나타났다. 일곱째, 영미문화에 대한 관심도를 알아본 결과 여학생이 남학생보다 관심도가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 교과서와 학생들의 영미문화 이해도와 관심도간의 상관분석에 따르면 교과서가 학생들의 이해도와 관심도를 적절히 반영하고 있지 못한 것으로 나타났다. 본 연구는 현재 고둥학생들의 영미문화에 관한 배경지식의 실태를 분석하였고 학생들의 영미문화에 대한 이해도와 관심도가 상당히 높음을 알 수 있었다. 그러나 교과서를 분석하여 상관관계를 알아본 결과 교재가 학생들의 높은 이해도와 관심토를 반영하고 있지 못한다는 결론을 얻었다. 이런 문제를 해결하기 위해서 교사는 수업 중에 학생들의 문화 배경지식이 독해 내용과 적절히 접목될 수 있도록 상당부분 노력해야 함을 시사하고 있다. 이를 위해서는 문화와 읽기를 독립적으로 가르치기 보다는 읽기 과정 속에서 문화를 접목시켜 가르치려는 노력이 절실히 요망된다.
The purpose of this study is to analyze the reality of high school students' English cultural background knowledge. The survey was done to analyze the actual learning condition for English culture, understanding and interest of high school boys and girls, according to the cultural contents that Broo...
The purpose of this study is to analyze the reality of high school students' English cultural background knowledge. The survey was done to analyze the actual learning condition for English culture, understanding and interest of high school boys and girls, according to the cultural contents that Brooks(1964) and Chastain(1976) selected. This study reached the following conclusions. First, most students prefer to learn English Reading as an elective-centered subject. Second, most students responded that they use background knowledge very well when reading. Third, most students recognized very well that cultural background knowledge is very useful when reading. Fourth, most students said that English cultural learning has to be taught in English Reading class. Fifth, it was through visual aids like movies, videos, and TV that most students had learned English culture and in class, it was teacher's explanations. Girls more than boys have been exposed to variable English culture teaching methods. Sixth, girls have higher degrees of understanding English culture than boys. Seventh, girls have higher degrees of interest in English culture than boys. Finally, the Understanding and interest of high school students is not really related to English Reading textbooks. Even though high school students' understanding and interest in English culture is high, they are little reflected in textbooks based on the results. It is suggested that teachers need to put forth much efforts to help students use their background knowledge in reading class, to try to explain the differences and similarities between cultures and to try to teach culture and reading together, not separately.
The purpose of this study is to analyze the reality of high school students' English cultural background knowledge. The survey was done to analyze the actual learning condition for English culture, understanding and interest of high school boys and girls, according to the cultural contents that Brooks(1964) and Chastain(1976) selected. This study reached the following conclusions. First, most students prefer to learn English Reading as an elective-centered subject. Second, most students responded that they use background knowledge very well when reading. Third, most students recognized very well that cultural background knowledge is very useful when reading. Fourth, most students said that English cultural learning has to be taught in English Reading class. Fifth, it was through visual aids like movies, videos, and TV that most students had learned English culture and in class, it was teacher's explanations. Girls more than boys have been exposed to variable English culture teaching methods. Sixth, girls have higher degrees of understanding English culture than boys. Seventh, girls have higher degrees of interest in English culture than boys. Finally, the Understanding and interest of high school students is not really related to English Reading textbooks. Even though high school students' understanding and interest in English culture is high, they are little reflected in textbooks based on the results. It is suggested that teachers need to put forth much efforts to help students use their background knowledge in reading class, to try to explain the differences and similarities between cultures and to try to teach culture and reading together, not separately.
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