ICT활용 교육이 발달장애 학생의 사회성 및 자아존중감에 미치는 효과 (The) effects of ICT-based education on the sociality and self-respect of developmentally handicapped students원문보기
본 논문은 정보통신기술(ICT)을 활용한 수업이 발달장애 학생의 사회적 기술 능력 향상 및 자아존중감 능력의 향상에 미치는 효과를 밝혀내어 발달장애 학생들의 사회로의 성공적인 전환을 도우려는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로 ICT 활용교육, ICT와 특수교육, 자아존중감, 정신지체의 사회성 이론 등의 여러 선행 연구들을 분석하였다. 본 연구의 대상으로는 부산에 소재한 특수학교의 발달장애 학생 3명으로 하였으며, 연구설계로는 실험변인을 정보통신기술(ICT)을 활용한 프로그램으로 하고, 종속변인을 사회적 기술과 자아존중감으로 하는 단일대상 연구(single subject research)중 질적 ...
본 논문은 정보통신기술(ICT)을 활용한 수업이 발달장애 학생의 사회적 기술 능력 향상 및 자아존중감 능력의 향상에 미치는 효과를 밝혀내어 발달장애 학생들의 사회로의 성공적인 전환을 도우려는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로 ICT 활용교육, ICT와 특수교육, 자아존중감, 정신지체의 사회성 이론 등의 여러 선행 연구들을 분석하였다. 본 연구의 대상으로는 부산에 소재한 특수학교의 발달장애 학생 3명으로 하였으며, 연구설계로는 실험변인을 정보통신기술(ICT)을 활용한 프로그램으로 하고, 종속변인을 사회적 기술과 자아존중감으로 하는 단일대상 연구(single subject research)중 질적 사례 연구로서 동일집단의 사진·사후검사설계를 실시하였다. 본 연구에 사용된 연구도구로는 ICT를 활용한 웹과 CD프로그램인 "잘 씻어요", "민지의 하루"를 약 7주간 총 28회기에 걸쳐 중재프로그램으로 투입하였다. 사전, 사후 검사로는 사회적 기술 평정척도, 자아존중감 검사 등을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 첫째, 각 개인의 능력과 장애 정도에 따라 차이는 있으나 ICT를 활용한 교수 학습 방법이 일반적, 사회적, 가정적, 학업 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 각 개인의 능력과 장애 정도에 따라 차이는 있으나 ICT를 활용한 교수 학습 방법이 사회적 기술 중 협력, 자기주장, 자아통제 영역의 향상에 효과가 있었다는 결론을 얻어 내었다. 이는 ICT를 활용한 수업이 다양한 경험이 부족한 발달장애 학생들에게 간접 경험의 기회를 폭 넓게 부여해 주어 각 학생들의 사회성과 자아존중감에 효과를 보인 것으로 생각된다. 이상의 결과를 바탕으로 ICT를 활용한 교수 학습방법이 발달장애 학생의 자아존중감과 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미칠 수 있으며, 발달장애 학생을 대상으로 한 ICT를 활용한 교수 학습의 가능성과 효과를 제안할 수 있겠다.
본 논문은 정보통신기술(ICT)을 활용한 수업이 발달장애 학생의 사회적 기술 능력 향상 및 자아존중감 능력의 향상에 미치는 효과를 밝혀내어 발달장애 학생들의 사회로의 성공적인 전환을 도우려는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위한 연구 방법으로 ICT 활용교육, ICT와 특수교육, 자아존중감, 정신지체의 사회성 이론 등의 여러 선행 연구들을 분석하였다. 본 연구의 대상으로는 부산에 소재한 특수학교의 발달장애 학생 3명으로 하였으며, 연구설계로는 실험변인을 정보통신기술(ICT)을 활용한 프로그램으로 하고, 종속변인을 사회적 기술과 자아존중감으로 하는 단일대상 연구(single subject research)중 질적 사례 연구로서 동일집단의 사진·사후검사설계를 실시하였다. 본 연구에 사용된 연구도구로는 ICT를 활용한 웹과 CD프로그램인 "잘 씻어요", "민지의 하루"를 약 7주간 총 28회기에 걸쳐 중재프로그램으로 투입하였다. 사전, 사후 검사로는 사회적 기술 평정척도, 자아존중감 검사 등을 사용하였다. 본 연구에서 얻은 결론은 첫째, 각 개인의 능력과 장애 정도에 따라 차이는 있으나 ICT를 활용한 교수 학습 방법이 일반적, 사회적, 가정적, 학업 자아존중감 향상에 효과가 있었다. 둘째, 각 개인의 능력과 장애 정도에 따라 차이는 있으나 ICT를 활용한 교수 학습 방법이 사회적 기술 중 협력, 자기주장, 자아통제 영역의 향상에 효과가 있었다는 결론을 얻어 내었다. 이는 ICT를 활용한 수업이 다양한 경험이 부족한 발달장애 학생들에게 간접 경험의 기회를 폭 넓게 부여해 주어 각 학생들의 사회성과 자아존중감에 효과를 보인 것으로 생각된다. 이상의 결과를 바탕으로 ICT를 활용한 교수 학습방법이 발달장애 학생의 자아존중감과 사회성 향상에 긍정적인 영향을 미칠 수 있으며, 발달장애 학생을 대상으로 한 ICT를 활용한 교수 학습의 가능성과 효과를 제안할 수 있겠다.
This study is designed to shed light on the effects of ICT-based class on improvement in the social skills and self-respect of developmentally handicapped students and to help them to adjust to society. With this in mind, the researcher made an analysis of a number of previous researches as to ICT-b...
This study is designed to shed light on the effects of ICT-based class on improvement in the social skills and self-respect of developmentally handicapped students and to help them to adjust to society. With this in mind, the researcher made an analysis of a number of previous researches as to ICT-based education, ICT and special education, self-respect, and theories on mental retardation. The subjects of this study consisted of three developmentally handicapped students going to a special school in Busan. The researcher depended on quality case studies among single subject researches regarding ICT-based programs as an experimental variable and social skills and self-respect as an independent variable, conducting a pre-test and a post-test of the same group. The researcher resorted to "I Wash Well," ICT-based web and "Minji's Daily Life," CD program throughout a total of 28 sessions for about 7 weeks. And the researcher also counted on a social skill scale and a self-respect test as a pretest and a post-test. The following are the findings of this study. First, the survey shows that there was an effect of ICT-based teaching and learning methods on general social, home and academic self-respect, though there was a difference in accordance with each individual's ability and degrees of handicap. Second, the survey indicates that the ICT-based teaching and learning methods had an effect on improving cooperation, self-assertion and self-control among social skills. The researcher holds that ICT-based class contributed to a wider chance for indirect experience for the subjects and an improvement in the sociality and self-resepct of the subjects. On the basis of the findings above, the researcher came to the conclusion that ICT-based teaching and learning methods had a positive influence on the improvement of the subjects' self-respect and sociality, presenting ICT-based teaching and learning in terms of its potentiality and effects.
This study is designed to shed light on the effects of ICT-based class on improvement in the social skills and self-respect of developmentally handicapped students and to help them to adjust to society. With this in mind, the researcher made an analysis of a number of previous researches as to ICT-based education, ICT and special education, self-respect, and theories on mental retardation. The subjects of this study consisted of three developmentally handicapped students going to a special school in Busan. The researcher depended on quality case studies among single subject researches regarding ICT-based programs as an experimental variable and social skills and self-respect as an independent variable, conducting a pre-test and a post-test of the same group. The researcher resorted to "I Wash Well," ICT-based web and "Minji's Daily Life," CD program throughout a total of 28 sessions for about 7 weeks. And the researcher also counted on a social skill scale and a self-respect test as a pretest and a post-test. The following are the findings of this study. First, the survey shows that there was an effect of ICT-based teaching and learning methods on general social, home and academic self-respect, though there was a difference in accordance with each individual's ability and degrees of handicap. Second, the survey indicates that the ICT-based teaching and learning methods had an effect on improving cooperation, self-assertion and self-control among social skills. The researcher holds that ICT-based class contributed to a wider chance for indirect experience for the subjects and an improvement in the sociality and self-resepct of the subjects. On the basis of the findings above, the researcher came to the conclusion that ICT-based teaching and learning methods had a positive influence on the improvement of the subjects' self-respect and sociality, presenting ICT-based teaching and learning in terms of its potentiality and effects.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.