심상치료 초기「마음 문제점정리작업」이 아동의 정서지능(EQ) 향상에 미치는 효과 (The) effect of Image Psychotherapy on children's EQ(Emotional Quotient) development through defining mind problems phase원문보기
정서지능은 유아기, 아동기, 전기 청소년기를 거쳐 발달되어 한 인간의 일평생에 영향을 미친다. 그러므로 아동기에 정서지능이 잘 발달될 수 있도록 하는 일은 의미있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 아동의 심리적·정신적 문제점의 해결이 정서지능을 발달하도록 하는데 중요한 요인으로 보고 심상치료를 통하여 마음 문제점을 해결해 줌으로써 정서지능이 향상되는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(...
정서지능은 유아기, 아동기, 전기 청소년기를 거쳐 발달되어 한 인간의 일평생에 영향을 미친다. 그러므로 아동기에 정서지능이 잘 발달될 수 있도록 하는 일은 의미있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 아동의 심리적·정신적 문제점의 해결이 정서지능을 발달하도록 하는데 중요한 요인으로 보고 심상치료를 통하여 마음 문제점을 해결해 줌으로써 정서지능이 향상되는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)이 향상되는가? 둘째, 심상치료를 통하여, 정서지능(EQ)의 하위영역중 정서인식능력, 정서표현능력, 정서조절능력, 대인관계능력이 향상되는가? 본 연구는 일산과 서울에 사는 초등학교 5, 6학년 실험집단 12명, 통제집단 12명을 대상으로 하였으며, 실험집단에는 1회기에 70-90분씩, 총 8회기의 아동집단심상치료를 실시하였다. 본 연구에서 아동의 정서지능은 이종승(1999)이 제작한 초등학교 고학년용 최신 인성·정서 진단검사를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS(11.0version)통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제 별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)이 향상되는가를 살펴보면, 치료대상 아동들의 정서지능이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)의 하위영역중 정서인식능력, 정서표현능력, 정서조절능력, 대인관계능력이 향상되는가를 살펴보면, 치료대상 아동들의 정서표현능력만이 향상된 것으로 나타났다.
정서지능은 유아기, 아동기, 전기 청소년기를 거쳐 발달되어 한 인간의 일평생에 영향을 미친다. 그러므로 아동기에 정서지능이 잘 발달될 수 있도록 하는 일은 의미있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 아동의 심리적·정신적 문제점의 해결이 정서지능을 발달하도록 하는데 중요한 요인으로 보고 심상치료를 통하여 마음 문제점을 해결해 줌으로써 정서지능이 향상되는지를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)이 향상되는가? 둘째, 심상치료를 통하여, 정서지능(EQ)의 하위영역중 정서인식능력, 정서표현능력, 정서조절능력, 대인관계능력이 향상되는가? 본 연구는 일산과 서울에 사는 초등학교 5, 6학년 실험집단 12명, 통제집단 12명을 대상으로 하였으며, 실험집단에는 1회기에 70-90분씩, 총 8회기의 아동집단심상치료를 실시하였다. 본 연구에서 아동의 정서지능은 이종승(1999)이 제작한 초등학교 고학년용 최신 인성·정서 진단검사를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS(11.0version)통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 연구문제 별로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)이 향상되는가를 살펴보면, 치료대상 아동들의 정서지능이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 심상치료를 통하여 아동의 정서지능(EQ)의 하위영역중 정서인식능력, 정서표현능력, 정서조절능력, 대인관계능력이 향상되는가를 살펴보면, 치료대상 아동들의 정서표현능력만이 향상된 것으로 나타났다.
From the Image Psychotherapy's viewpoint, there is considerable association between Emotional Quotient(EQ) and psychological problems. In this dissertation, I proposed that removing psychological problems through Image Psychotherapy can improve elementary school students' Eomtional Quotient(EQ). The...
From the Image Psychotherapy's viewpoint, there is considerable association between Emotional Quotient(EQ) and psychological problems. In this dissertation, I proposed that removing psychological problems through Image Psychotherapy can improve elementary school students' Eomtional Quotient(EQ). The subjects in this study were 24 children(12 for the experimental group and 12 for controlled group) in 5th and 6th grade of elementary school in Ilsan and Seoul. The Group Image Psychotherapy was implemented in two experimental groups 8times during 70-90minutes per session. The controlled groups were only exposed to the routine. For measuring Emotional Quotient(EQ), Lee Jong Seug's 「The latest Personality·Emotional Quotient questionnaires(1999)」 was used. Following are the findings of this study: First, Image Psychotherapy made a significant development to the children's Emotional Quotient(EQ). Second, among the sub-elements of Emotional Quotient emotionl expression was improved through Group Image Psychotherapy. The above results show that elementary school children's Emotional Quotient(EQ) can be improved through Image Psychotherapy.
From the Image Psychotherapy's viewpoint, there is considerable association between Emotional Quotient(EQ) and psychological problems. In this dissertation, I proposed that removing psychological problems through Image Psychotherapy can improve elementary school students' Eomtional Quotient(EQ). The subjects in this study were 24 children(12 for the experimental group and 12 for controlled group) in 5th and 6th grade of elementary school in Ilsan and Seoul. The Group Image Psychotherapy was implemented in two experimental groups 8times during 70-90minutes per session. The controlled groups were only exposed to the routine. For measuring Emotional Quotient(EQ), Lee Jong Seug's 「The latest Personality·Emotional Quotient questionnaires(1999)」 was used. Following are the findings of this study: First, Image Psychotherapy made a significant development to the children's Emotional Quotient(EQ). Second, among the sub-elements of Emotional Quotient emotionl expression was improved through Group Image Psychotherapy. The above results show that elementary school children's Emotional Quotient(EQ) can be improved through Image Psychotherapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.