2003년 현재 65세 이상 노인인구는 전체인구의 8.3%인 397만명으로 우리 나라는 이미 고령화사회(aging society)에 진입했다. 2019년에는 노인인구 비율이 14.4%에 도달하여 고령사회(aged society)로 진입하기까지 불과 19년이 소요될 것으로 전망될 만큼 우리 나라의 고령화 속도는 세계에서 유래가 없을 정도로 빠르게 진행되고 있다. 인구 고령화 현상으로 신체적, 정신적으로 허약하거나 일상생활의 기능장애를 지니고 있으면서 장기적인 요양보호가 필요한 노인이 크게 증가할 것으로 전망된다. 이런 상황 속에서 만성적 질환이나 장애로 인한 장기요양보호 노인들의 수발은 대부분 가족에 의해 행해지고 있다. 우리 나라는 전통적으로 자녀가 부모와 동거하면서 부양하는 것이 당연한 규범으로 인식되어 왔다. 최근 치매나 만성질환을 가진 노부모에 대한 가족수발 문제로 가족수발자의 신체적, 정신적, 물질적 고통뿐만 아니라 가정유지 기반이 흔들리기 까지 하는 사례가 빈번하게 표출되고 있는 실정이다. 이에 본 논문은「장기요양보호노인의 가족수발자 지원방안」이라는 주제로 가족이 겪는 수발부담의 내용과 수발부담에 영향을 미치는 요인과, 재가복지 서비스 이용의사욕구에 미치는 요인에 대해서 알아보았다. 또한 이들 가족수발자를 위한 지원방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 연구 결과 내용을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장기요양보호대상자로 판정된 노인의 74%가 수발을 받고 있으며 신체적인 장애가 심한 노인의 경우는 거의 모든 노인이 수발을 받고 있다. 노인의 신체적 의존도가 높은 경우는 가족이 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것이다. 둘째, 수발자는 상당히 고연령층이 많아서 60대 이상이 가장 많으며 수발자의 대다수가 배우자(35.0%), 며느리(38.0%)로 수발의 문제가 여성의 문제임을 보여주고 있다. 며느리가 주수발자인 것은 가부장적 문화의 존재를 보여주고 있다. 셋째, 장기요양보호 노인의 성별, 연령과 건강상태, 동거유무, 경제상황에 따라 수발부담에 영향을 받고 있다. 넷째, 노인수발을 위한 재가복지서비스 이용의사에 영향을 미치는 요인을 살펴보면 노인의 건강이 나쁠수록, 일상생활 ...
2003년 현재 65세 이상 노인인구는 전체인구의 8.3%인 397만명으로 우리 나라는 이미 고령화사회(aging society)에 진입했다. 2019년에는 노인인구 비율이 14.4%에 도달하여 고령사회(aged society)로 진입하기까지 불과 19년이 소요될 것으로 전망될 만큼 우리 나라의 고령화 속도는 세계에서 유래가 없을 정도로 빠르게 진행되고 있다. 인구 고령화 현상으로 신체적, 정신적으로 허약하거나 일상생활의 기능장애를 지니고 있으면서 장기적인 요양보호가 필요한 노인이 크게 증가할 것으로 전망된다. 이런 상황 속에서 만성적 질환이나 장애로 인한 장기요양보호 노인들의 수발은 대부분 가족에 의해 행해지고 있다. 우리 나라는 전통적으로 자녀가 부모와 동거하면서 부양하는 것이 당연한 규범으로 인식되어 왔다. 최근 치매나 만성질환을 가진 노부모에 대한 가족수발 문제로 가족수발자의 신체적, 정신적, 물질적 고통뿐만 아니라 가정유지 기반이 흔들리기 까지 하는 사례가 빈번하게 표출되고 있는 실정이다. 이에 본 논문은「장기요양보호노인의 가족수발자 지원방안」이라는 주제로 가족이 겪는 수발부담의 내용과 수발부담에 영향을 미치는 요인과, 재가복지 서비스 이용의사욕구에 미치는 요인에 대해서 알아보았다. 또한 이들 가족수발자를 위한 지원방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 연구 결과 내용을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장기요양보호대상자로 판정된 노인의 74%가 수발을 받고 있으며 신체적인 장애가 심한 노인의 경우는 거의 모든 노인이 수발을 받고 있다. 노인의 신체적 의존도가 높은 경우는 가족이 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것이다. 둘째, 수발자는 상당히 고연령층이 많아서 60대 이상이 가장 많으며 수발자의 대다수가 배우자(35.0%), 며느리(38.0%)로 수발의 문제가 여성의 문제임을 보여주고 있다. 며느리가 주수발자인 것은 가부장적 문화의 존재를 보여주고 있다. 셋째, 장기요양보호 노인의 성별, 연령과 건강상태, 동거유무, 경제상황에 따라 수발부담에 영향을 받고 있다. 넷째, 노인수발을 위한 재가복지서비스 이용의사에 영향을 미치는 요인을 살펴보면 노인의 건강이 나쁠수록, 일상생활 수행능력 수준이 떨어질수록, 가족수발자들이 취업활동을 하고 있거나, 수발자의 건강상태가 좋지 못하거나, 수발자의 연령이 젊을수록 재가복지 서비스를 이용할 의사가 높아지고 있다. 위에서 요약한 연구결과 가족수발자에 대한 지원방안에 대한 다음과 같은 시사점을 제공한다. 가족수발자들의 부담을 저하시키고 노인에게는 양질의 수발보호를 받을 수 있기 위해서는 수발자를 위한 제정적 지원과 수발로부터 자유로울 수 있는 기회제공, 수발자 자조집단의 구성과 수발에 따르는 교육상담 서비스 실시 등 수발자의 욕구에 다른 다양한 서비스 개발이 시급히 요구된다. 또한 각 지역단위로 수발자 지원센타(caregiver resource center)의 설립이 필요하다. 이 센타를 중심으로 장기요양보호노인을 관리하고 그들을 수발하는 가족을 위한 서비스를 계획할 때 보다 체계적인 원조가 가능할 것이다. 국가적으로도 장기요양보호대상 노인의 심각성을 인식하고 모든 노인의 장기요양 시설보호의 욕구를 충족하기 위한 필요 시설을 향후 10년을 목표로 단계적으로 확충 추진중이며 공적노인요양보장제도의 도입을 추진하기 위해서 시범사업을 펼치고 있는 중이다. 이런 노력이 앞으로 장기요양보호노인을 수발하는 가족수발자들의 부담을 조금이라도 덜어 줄 수 있는 기회가 되길 바라는 마음이다.
2003년 현재 65세 이상 노인인구는 전체인구의 8.3%인 397만명으로 우리 나라는 이미 고령화사회(aging society)에 진입했다. 2019년에는 노인인구 비율이 14.4%에 도달하여 고령사회(aged society)로 진입하기까지 불과 19년이 소요될 것으로 전망될 만큼 우리 나라의 고령화 속도는 세계에서 유래가 없을 정도로 빠르게 진행되고 있다. 인구 고령화 현상으로 신체적, 정신적으로 허약하거나 일상생활의 기능장애를 지니고 있으면서 장기적인 요양보호가 필요한 노인이 크게 증가할 것으로 전망된다. 이런 상황 속에서 만성적 질환이나 장애로 인한 장기요양보호 노인들의 수발은 대부분 가족에 의해 행해지고 있다. 우리 나라는 전통적으로 자녀가 부모와 동거하면서 부양하는 것이 당연한 규범으로 인식되어 왔다. 최근 치매나 만성질환을 가진 노부모에 대한 가족수발 문제로 가족수발자의 신체적, 정신적, 물질적 고통뿐만 아니라 가정유지 기반이 흔들리기 까지 하는 사례가 빈번하게 표출되고 있는 실정이다. 이에 본 논문은「장기요양보호노인의 가족수발자 지원방안」이라는 주제로 가족이 겪는 수발부담의 내용과 수발부담에 영향을 미치는 요인과, 재가복지 서비스 이용의사욕구에 미치는 요인에 대해서 알아보았다. 또한 이들 가족수발자를 위한 지원방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 연구 결과 내용을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 장기요양보호대상자로 판정된 노인의 74%가 수발을 받고 있으며 신체적인 장애가 심한 노인의 경우는 거의 모든 노인이 수발을 받고 있다. 노인의 신체적 의존도가 높은 경우는 가족이 매우 중요한 역할을 하고 있다는 것이다. 둘째, 수발자는 상당히 고연령층이 많아서 60대 이상이 가장 많으며 수발자의 대다수가 배우자(35.0%), 며느리(38.0%)로 수발의 문제가 여성의 문제임을 보여주고 있다. 며느리가 주수발자인 것은 가부장적 문화의 존재를 보여주고 있다. 셋째, 장기요양보호 노인의 성별, 연령과 건강상태, 동거유무, 경제상황에 따라 수발부담에 영향을 받고 있다. 넷째, 노인수발을 위한 재가복지서비스 이용의사에 영향을 미치는 요인을 살펴보면 노인의 건강이 나쁠수록, 일상생활 수행능력 수준이 떨어질수록, 가족수발자들이 취업활동을 하고 있거나, 수발자의 건강상태가 좋지 못하거나, 수발자의 연령이 젊을수록 재가복지 서비스를 이용할 의사가 높아지고 있다. 위에서 요약한 연구결과 가족수발자에 대한 지원방안에 대한 다음과 같은 시사점을 제공한다. 가족수발자들의 부담을 저하시키고 노인에게는 양질의 수발보호를 받을 수 있기 위해서는 수발자를 위한 제정적 지원과 수발로부터 자유로울 수 있는 기회제공, 수발자 자조집단의 구성과 수발에 따르는 교육상담 서비스 실시 등 수발자의 욕구에 다른 다양한 서비스 개발이 시급히 요구된다. 또한 각 지역단위로 수발자 지원센타(caregiver resource center)의 설립이 필요하다. 이 센타를 중심으로 장기요양보호노인을 관리하고 그들을 수발하는 가족을 위한 서비스를 계획할 때 보다 체계적인 원조가 가능할 것이다. 국가적으로도 장기요양보호대상 노인의 심각성을 인식하고 모든 노인의 장기요양 시설보호의 욕구를 충족하기 위한 필요 시설을 향후 10년을 목표로 단계적으로 확충 추진중이며 공적노인요양보장제도의 도입을 추진하기 위해서 시범사업을 펼치고 있는 중이다. 이런 노력이 앞으로 장기요양보호노인을 수발하는 가족수발자들의 부담을 조금이라도 덜어 줄 수 있는 기회가 되길 바라는 마음이다.
Our country has already entered Aging society with the population of the elderly who over 65 is 3,970,000(8.3% of entire population) in 2003. As the population ratio of the elderly will go to 14.4% in 2019, weexpect that it will take only 19 year from aging society to aged society. This phenomenon i...
Our country has already entered Aging society with the population of the elderly who over 65 is 3,970,000(8.3% of entire population) in 2003. As the population ratio of the elderly will go to 14.4% in 2019, weexpect that it will take only 19 year from aging society to aged society. This phenomenon is so rapid that it is extraordinary in the world. We prospect the ratio of the elderly who need long-term care with physical and mental weakness in daily life will increase. In this context, caring to the elderly who need long-term care has mainly served by family caregiver. Traditionally, our society has valued that son and daughter should take care of their parent. So government has executed indirect family assistant measures until now. Recently, caring problem that relate the elderly who need long-term care has emerged hot issue in our society. It results in destruction of family foundation as well as physical, mental, and financial suffering. Therefore, This study deals with Contents of family caring burden, factors that affect caring burden and need for Home Care. I have mainly focused on family caregiver’s burden. Besides, This study has another purpose to present support program for family caregiver. The result of this study is as follows: First, the 74%of the elderly who need long-term care has received care. Especially, in case of the elderly who have physical handicap, most of them have received care. Family members play an important role in the case of highly physical dependence, Second, family caregiver is mainly senior. It has showed that average age of family caregiver is recorded over 60(54.7%). Most of them consist of spouse (35.0%) and daughter in law (38.0%). I define caring problem is to women’s thing. Becoming daughter in law as a main family caregiver showed our unique costume value system in man first order society. Therefore, I think caring at home is executed in the basis of obligation not affection. A daughter in law has a motive of caring on the cause of peace of home and responsibility. But facing weakness of man first order and increased social activities of women, caring service by a daughter in law is no easier. Third, Caring burden was influenced by sex, age and physical condition, financial circumstance. As the elderly has bad health and a low Activities of Daily Living, Need for Community Care run higher and higher. The younger family caregiver is, the higher family caregiver has a need for Community Care. As the family caregiver had a job and bad health, He has a strong need for Community Care. In order to relieve caregiver’s burden and provide good caring to the elderly, It needed financial support for caregiver, providing opportunity to rest, and making a group for self-helping caregiver, educating and counseling along with caregiver’s desire. It also requires caregiver resource center as the unit of each community. If this center make a plan for family caregiver and manage the elderly who need long term care, systematic support plan will be feasible. The government is promoting and expanding the needed faculties which meet need for caring, recognizing seriousness of the elderly who need long term care. In order to introduce social long-term care system for the elderly, the government is executing a model projects now. All these efforts may help to alleviate caregiver's burden for the elderly who need long-term care.
Our country has already entered Aging society with the population of the elderly who over 65 is 3,970,000(8.3% of entire population) in 2003. As the population ratio of the elderly will go to 14.4% in 2019, weexpect that it will take only 19 year from aging society to aged society. This phenomenon is so rapid that it is extraordinary in the world. We prospect the ratio of the elderly who need long-term care with physical and mental weakness in daily life will increase. In this context, caring to the elderly who need long-term care has mainly served by family caregiver. Traditionally, our society has valued that son and daughter should take care of their parent. So government has executed indirect family assistant measures until now. Recently, caring problem that relate the elderly who need long-term care has emerged hot issue in our society. It results in destruction of family foundation as well as physical, mental, and financial suffering. Therefore, This study deals with Contents of family caring burden, factors that affect caring burden and need for Home Care. I have mainly focused on family caregiver’s burden. Besides, This study has another purpose to present support program for family caregiver. The result of this study is as follows: First, the 74%of the elderly who need long-term care has received care. Especially, in case of the elderly who have physical handicap, most of them have received care. Family members play an important role in the case of highly physical dependence, Second, family caregiver is mainly senior. It has showed that average age of family caregiver is recorded over 60(54.7%). Most of them consist of spouse (35.0%) and daughter in law (38.0%). I define caring problem is to women’s thing. Becoming daughter in law as a main family caregiver showed our unique costume value system in man first order society. Therefore, I think caring at home is executed in the basis of obligation not affection. A daughter in law has a motive of caring on the cause of peace of home and responsibility. But facing weakness of man first order and increased social activities of women, caring service by a daughter in law is no easier. Third, Caring burden was influenced by sex, age and physical condition, financial circumstance. As the elderly has bad health and a low Activities of Daily Living, Need for Community Care run higher and higher. The younger family caregiver is, the higher family caregiver has a need for Community Care. As the family caregiver had a job and bad health, He has a strong need for Community Care. In order to relieve caregiver’s burden and provide good caring to the elderly, It needed financial support for caregiver, providing opportunity to rest, and making a group for self-helping caregiver, educating and counseling along with caregiver’s desire. It also requires caregiver resource center as the unit of each community. If this center make a plan for family caregiver and manage the elderly who need long term care, systematic support plan will be feasible. The government is promoting and expanding the needed faculties which meet need for caring, recognizing seriousness of the elderly who need long term care. In order to introduce social long-term care system for the elderly, the government is executing a model projects now. All these efforts may help to alleviate caregiver's burden for the elderly who need long-term care.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.