본 연구의 목적으로는 디지털 문화의 세기, 2000년의 또 하나의 화두가 되고 있는 관팡산업의 현주소를 살피고, 멀티미디어 영상 매체가 커다란 영향력으로 등장하고 있는 새 세기를 맞아, 관광산 업의 발전을 이끌 수 있는 매체 영향력과의 상관 관계 등을 고찰 함으로써 관광산업 활성화 방안을 논의코자 하였다. 따라서 본 연구는 관광산업에 대한 이론적 고찰과 함께 영상산업이 갖는 산업적 측면을 이론적 기저가되고 있는 각각의 개념과, 관련 제 이론을 문헌연구와 사례를 통해 검토, 영상산업과 관광산업의 접목을 위한 실험적 모델 및 방법을 제안형태로 제시하는 띤구형 태를 취 했다. 현재 학문적 별개분야로 구분되어지는 관광과 영상을 관련이 있는 한 분야로 접목시키기 위한 관련 이론에 대한 연구 검토와 이를 토대로 한 관광산업의 활성화 방안을 영상효과이론과 각각 이론들의 상관관계를 연구함으로써 종합적 효과에 대한 실증적 사례를 분석 하는 형태를 선택했다고 볼 수 있다. 특히 영상을 포함한 방송매체의 영향력이 관광산업 활성화에 직접적으로 어떤 영향을 미치는 가에 대해 깊이 고찰함으로써 방송의 순기능적 측면과 함께 관광산업 활성화의 토대화 상호 연계 파급효과를 모색하는데 주안점을 두었다고 볼 수 있다.
본 연구의 목적으로는 디지털 문화의 세기, 2000년의 또 하나의 화두가 되고 있는 관팡산업의 현주소를 살피고, 멀티미디어 영상 매체가 커다란 영향력으로 등장하고 있는 새 세기를 맞아, 관광산 업의 발전을 이끌 수 있는 매체 영향력과의 상관 관계 등을 고찰 함으로써 관광산업 활성화 방안을 논의코자 하였다. 따라서 본 연구는 관광산업에 대한 이론적 고찰과 함께 영상산업이 갖는 산업적 측면을 이론적 기저가되고 있는 각각의 개념과, 관련 제 이론을 문헌연구와 사례를 통해 검토, 영상산업과 관광산업의 접목을 위한 실험적 모델 및 방법을 제안형태로 제시하는 띤구형 태를 취 했다. 현재 학문적 별개분야로 구분되어지는 관광과 영상을 관련이 있는 한 분야로 접목시키기 위한 관련 이론에 대한 연구 검토와 이를 토대로 한 관광산업의 활성화 방안을 영상효과이론과 각각 이론들의 상관관계를 연구함으로써 종합적 효과에 대한 실증적 사례를 분석 하는 형태를 선택했다고 볼 수 있다. 특히 영상을 포함한 방송매체의 영향력이 관광산업 활성화에 직접적으로 어떤 영향을 미치는 가에 대해 깊이 고찰함으로써 방송의 순기능적 측면과 함께 관광산업 활성화의 토대화 상호 연계 파급효과를 모색하는데 주안점을 두었다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is in search of a plan to vitalize a tourist industry, which is one of the topic subjects of a new millenium featured digital culture. This study consists of surveying the present situation of a tourist industry, examining the correlation between a tourist industry and medi...
The purpose of this study is in search of a plan to vitalize a tourist industry, which is one of the topic subjects of a new millenium featured digital culture. This study consists of surveying the present situation of a tourist industry, examining the correlation between a tourist industry and media, which has an important influence on the development of a tourist industry in the age of multi-media. Consequently, in addition to the theoretical study of a tourist industry, this study not only examines the industrial aspects of a broadcast industry, the conceptions and related theories based on it referring literatures and examples. It also proposes an experimental model and method to graft a broadcast industry This study examines the related theories in order to combine tourism and broadcast into correlative one(Scientifically, tourism is one thing, broadcast is another). On the basis of these. it explores a plan to vitalize a tourist industry. It also analyzes a positive example with comprehensive effects making a study of theory of broadcast effect, correlation of each theory. Above all, this study explores what kind of influences a broadcasting industry including pictures has on vitalising a tourist industry directly. With purely functional aspects of broadcast, this study is aimed at finding a far-reaching correlative effects of a plan to vitalize a tourist industry.
The purpose of this study is in search of a plan to vitalize a tourist industry, which is one of the topic subjects of a new millenium featured digital culture. This study consists of surveying the present situation of a tourist industry, examining the correlation between a tourist industry and media, which has an important influence on the development of a tourist industry in the age of multi-media. Consequently, in addition to the theoretical study of a tourist industry, this study not only examines the industrial aspects of a broadcast industry, the conceptions and related theories based on it referring literatures and examples. It also proposes an experimental model and method to graft a broadcast industry This study examines the related theories in order to combine tourism and broadcast into correlative one(Scientifically, tourism is one thing, broadcast is another). On the basis of these. it explores a plan to vitalize a tourist industry. It also analyzes a positive example with comprehensive effects making a study of theory of broadcast effect, correlation of each theory. Above all, this study explores what kind of influences a broadcasting industry including pictures has on vitalising a tourist industry directly. With purely functional aspects of broadcast, this study is aimed at finding a far-reaching correlative effects of a plan to vitalize a tourist industry.
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