본 논문에서는 표상 활동이 문제해결에 미치는 영향에 대해 연구를 하였다. 현재 시행되고 있는 제7차 교육과정에서는 문제해결력 신장을 위한 응용문제와 실생활에 적용되는 문제가 강조되고 있다. 특히 함수에 있어서의 표상 활동을 문제해결에 있어서 중요한 역할을 하고 있다. 이 논문의 목적은 외적 표상을 어떻게 활용하며, 또한 전반적인 함수와 지수?로그에 대한 내적 표상이 잘 형성되었는지 알아보고 이러한 내적 표상을 어떻게 문제해결에 이용하는지를 알아보기 위함이다. 본 논문은 다음과 같이 연구하였다. 연구 방법은 고등학교 2학년에 재학 중인 학생 2명을 대상으로 지수함수와 ...
본 논문에서는 표상 활동이 문제해결에 미치는 영향에 대해 연구를 하였다. 현재 시행되고 있는 제7차 교육과정에서는 문제해결력 신장을 위한 응용문제와 실생활에 적용되는 문제가 강조되고 있다. 특히 함수에 있어서의 표상 활동을 문제해결에 있어서 중요한 역할을 하고 있다. 이 논문의 목적은 외적 표상을 어떻게 활용하며, 또한 전반적인 함수와 지수?로그에 대한 내적 표상이 잘 형성되었는지 알아보고 이러한 내적 표상을 어떻게 문제해결에 이용하는지를 알아보기 위함이다. 본 논문은 다음과 같이 연구하였다. 연구 방법은 고등학교 2학년에 재학 중인 학생 2명을 대상으로 지수함수와 로그함수에 있어서의 특히 문장제 문제에 대해서 표상 활동을 이용한 문제해결을 살펴보았다. 연구 결과 첫째, 학습자의 표상 활동은 문제를 이해하는 것을 도와준다. 이는 문제에 제시되어 있는 조건들을 나열하거나 함수의 그래프를 그림으로써 문제에서 요구하는 것이 무엇인지 쉽게 파악할 수 있게 한다. 둘째, 외적 표상을 통해 학습자는 내적 표상을 형성하게 된다. 외적 표상 없이 내적 표상으로 학습자를 이끌 경우 학습자는 내적 표상을 형성하는데 많은 어려움을 겪게 된다. 셋째, 내적 표상이 잘못 형성되었을 경우 학습자는 문제 이해 단계부터 오류를 범하게 되고 이는 문제해결에서 큰 영향을 미치게 된다. 그렇기 때문에 학습자가 잘못된 표상을 갖지 않도록 도와주고, 만약 잘못된 표상이 형성되었다면 이를 바로 수정해 줌으로써 문제해결에 미치는 영향을 최소화해야 할 것이다. 넷째, 문제를 외적 표상하는 것을 문제를 쉽게 파악하는데 도움을 주지만 모든 학생이 외적 표상을 통해 문제를 이해하고 해결하지는 않았다. 내적 표상만으로 문제를 해결해 나가는 경우도 있었으며, 이는 학습자가 외적 표상을 확실히 이해하고 있으며, 내적 표상도 정확하게 형성되었음을 의미한다. 본 논문을 통해 학생들의 표상 활동이 문제해결에 있어서 직?간접적으로 많은 영향을 주고 있음을 확인하였다. 학생들이 표상 활동이 잘 이루어지지 못하거나 잘못된 표상을 가지고 있을 때 문제해결에도 많은 영향을 미쳤다. 이를 통해 문제해결에 선행하여 문제 표상 활동이 중요하다는 것을 알 수 있다.
본 논문에서는 표상 활동이 문제해결에 미치는 영향에 대해 연구를 하였다. 현재 시행되고 있는 제7차 교육과정에서는 문제해결력 신장을 위한 응용문제와 실생활에 적용되는 문제가 강조되고 있다. 특히 함수에 있어서의 표상 활동을 문제해결에 있어서 중요한 역할을 하고 있다. 이 논문의 목적은 외적 표상을 어떻게 활용하며, 또한 전반적인 함수와 지수?로그에 대한 내적 표상이 잘 형성되었는지 알아보고 이러한 내적 표상을 어떻게 문제해결에 이용하는지를 알아보기 위함이다. 본 논문은 다음과 같이 연구하였다. 연구 방법은 고등학교 2학년에 재학 중인 학생 2명을 대상으로 지수함수와 로그함수에 있어서의 특히 문장제 문제에 대해서 표상 활동을 이용한 문제해결을 살펴보았다. 연구 결과 첫째, 학습자의 표상 활동은 문제를 이해하는 것을 도와준다. 이는 문제에 제시되어 있는 조건들을 나열하거나 함수의 그래프를 그림으로써 문제에서 요구하는 것이 무엇인지 쉽게 파악할 수 있게 한다. 둘째, 외적 표상을 통해 학습자는 내적 표상을 형성하게 된다. 외적 표상 없이 내적 표상으로 학습자를 이끌 경우 학습자는 내적 표상을 형성하는데 많은 어려움을 겪게 된다. 셋째, 내적 표상이 잘못 형성되었을 경우 학습자는 문제 이해 단계부터 오류를 범하게 되고 이는 문제해결에서 큰 영향을 미치게 된다. 그렇기 때문에 학습자가 잘못된 표상을 갖지 않도록 도와주고, 만약 잘못된 표상이 형성되었다면 이를 바로 수정해 줌으로써 문제해결에 미치는 영향을 최소화해야 할 것이다. 넷째, 문제를 외적 표상하는 것을 문제를 쉽게 파악하는데 도움을 주지만 모든 학생이 외적 표상을 통해 문제를 이해하고 해결하지는 않았다. 내적 표상만으로 문제를 해결해 나가는 경우도 있었으며, 이는 학습자가 외적 표상을 확실히 이해하고 있으며, 내적 표상도 정확하게 형성되었음을 의미한다. 본 논문을 통해 학생들의 표상 활동이 문제해결에 있어서 직?간접적으로 많은 영향을 주고 있음을 확인하였다. 학생들이 표상 활동이 잘 이루어지지 못하거나 잘못된 표상을 가지고 있을 때 문제해결에도 많은 영향을 미쳤다. 이를 통해 문제해결에 선행하여 문제 표상 활동이 중요하다는 것을 알 수 있다.
It was studied on the influence that representation had on problem solving in this paper. Currently, a problem to be applied to application problems and real life are emphasized in the seventh enforced educational curriculum. Specially, in a function, representation is playing a vitalrole in problem...
It was studied on the influence that representation had on problem solving in this paper. Currently, a problem to be applied to application problems and real life are emphasized in the seventh enforced educational curriculum. Specially, in a function, representation is playing a vitalrole in problem solving. External representation is utilized in this paper no matter how much, and general function and index recognize whether an internal representation about a log was formed well and how to use this internal representation by problem solving. Studied this paper as follows The study way watched the problem solving thatused symbol activity with the objecton a sentence problem in particular about an exponential function and a log function with two students during in 2nd gradeofhigh school. The study results the first, it helps a student to understand a problem of symbol activity. It makes easily check whatitis the list of condition to present for a problem, or to request a graph of a function in a problem with a picture. The second, as for the student, it is formed internal representation through external representation student will be experienced a lot of trouble to form an inner symbol, if student leads an internal representation without external representation. The third, If internal representation was formed wrong, is committed an error to student by a problem understanding step, and this is affected large in problem solving. Because of the thing, helps an student not to have a wrong symbol and must minimize an influence to be mad in problem solving with a wrong symbol. The fourth, even it is easily checked a problem with an external symbol, not the all of students understand a problem through external representation, and is done solution through the external representation. Solve a problem and was spent in only internal representation, and, as for this, student certainly understood external representation, and internal representation means that it was formed exactly. This paper confirmed what was affecting to students a lot of symbol activities in problem solving directly and indirectly. When symbol activity cannot be performed well, or students have a wrong symbol, there is a lot of affections to problem solving. Through this, problem solving and problem symbol activity talk about how these are important.
It was studied on the influence that representation had on problem solving in this paper. Currently, a problem to be applied to application problems and real life are emphasized in the seventh enforced educational curriculum. Specially, in a function, representation is playing a vitalrole in problem solving. External representation is utilized in this paper no matter how much, and general function and index recognize whether an internal representation about a log was formed well and how to use this internal representation by problem solving. Studied this paper as follows The study way watched the problem solving thatused symbol activity with the objecton a sentence problem in particular about an exponential function and a log function with two students during in 2nd gradeofhigh school. The study results the first, it helps a student to understand a problem of symbol activity. It makes easily check whatitis the list of condition to present for a problem, or to request a graph of a function in a problem with a picture. The second, as for the student, it is formed internal representation through external representation student will be experienced a lot of trouble to form an inner symbol, if student leads an internal representation without external representation. The third, If internal representation was formed wrong, is committed an error to student by a problem understanding step, and this is affected large in problem solving. Because of the thing, helps an student not to have a wrong symbol and must minimize an influence to be mad in problem solving with a wrong symbol. The fourth, even it is easily checked a problem with an external symbol, not the all of students understand a problem through external representation, and is done solution through the external representation. Solve a problem and was spent in only internal representation, and, as for this, student certainly understood external representation, and internal representation means that it was formed exactly. This paper confirmed what was affecting to students a lot of symbol activities in problem solving directly and indirectly. When symbol activity cannot be performed well, or students have a wrong symbol, there is a lot of affections to problem solving. Through this, problem solving and problem symbol activity talk about how these are important.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.