[학위논문]그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용에 미치는 효과 The Effects of a Teaching Program of Compound Sentences using Picture Cards on the Use of Connective Suffixes by Children with Specific Language Impairment원문보기
단순 언어장애 아동들은 복문을 사용할 때 정확한 연결어미를 사용하여 구문을 완성하는 것과 내용을 정확하게 전달하는데 어려움을 보인다. 현재 우리나라에서 복문 발달에 관한 연구는 선행되어 있으나 복문 지도에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이 연구는 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용에 미치는 효과를 보고자 한 것이다. 세 명의 단순 언어장애 아동을 대상으로 사전 검사를 실시한 후, 4개월간, 40분 동안 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램을 이용한 치료를 실시하였으며, 사후 검사를 실시하였다. 이 연구는 첫째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 혼자 이야기하기에서 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용 빈도를 증가시키는가?, 둘째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동이 “왜” 질문에 대답할 때 ...
단순 언어장애 아동들은 복문을 사용할 때 정확한 연결어미를 사용하여 구문을 완성하는 것과 내용을 정확하게 전달하는데 어려움을 보인다. 현재 우리나라에서 복문 발달에 관한 연구는 선행되어 있으나 복문 지도에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이 연구는 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용에 미치는 효과를 보고자 한 것이다. 세 명의 단순 언어장애 아동을 대상으로 사전 검사를 실시한 후, 4개월간, 40분 동안 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램을 이용한 치료를 실시하였으며, 사후 검사를 실시하였다. 이 연구는 첫째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 혼자 이야기하기에서 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용 빈도를 증가시키는가?, 둘째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동이 “왜” 질문에 대답할 때 TTR (Type-Token Ratio), MLU (Mean Length of Utterance)와 연결어미 사용 빈도에 영향을 미치는가?, 셋째 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미가 사용된 문장 비율을 증가시키는가? 를 알아보고자 하였다. 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램을 실시한 후, 세 명의 대상 아동은 혼자 이야기하기와 “왜” 질문에 대답할 때 연결어미의 사용빈도가 증가하게 되었고 개별 연결어미 사용 빈도에 있어서도 증가 및 변화가 있었다. 또한 “왜” 질문에 대답할 때 TTR과 MLU에서도 증가가 있었으며, 연결어미가 사용된 문장 비율에서는 큰 증가를 보였다.
단순 언어장애 아동들은 복문을 사용할 때 정확한 연결어미를 사용하여 구문을 완성하는 것과 내용을 정확하게 전달하는데 어려움을 보인다. 현재 우리나라에서 복문 발달에 관한 연구는 선행되어 있으나 복문 지도에 대한 연구는 부족한 실정이다. 이 연구는 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용에 미치는 효과를 보고자 한 것이다. 세 명의 단순 언어장애 아동을 대상으로 사전 검사를 실시한 후, 4개월간, 40분 동안 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램을 이용한 치료를 실시하였으며, 사후 검사를 실시하였다. 이 연구는 첫째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 혼자 이야기하기에서 단순 언어장애 아동의 연결어미 사용 빈도를 증가시키는가?, 둘째, 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동이 “왜” 질문에 대답할 때 TTR (Type-Token Ratio), MLU (Mean Length of Utterance)와 연결어미 사용 빈도에 영향을 미치는가?, 셋째 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램이 단순 언어장애 아동의 연결어미가 사용된 문장 비율을 증가시키는가? 를 알아보고자 하였다. 그림카드를 이용한 복문지도 프로그램을 실시한 후, 세 명의 대상 아동은 혼자 이야기하기와 “왜” 질문에 대답할 때 연결어미의 사용빈도가 증가하게 되었고 개별 연결어미 사용 빈도에 있어서도 증가 및 변화가 있었다. 또한 “왜” 질문에 대답할 때 TTR과 MLU에서도 증가가 있었으며, 연결어미가 사용된 문장 비율에서는 큰 증가를 보였다.
The purpose of this study was to investigate the effects of a teaching program of compound sentences using picture cards on the use of connective suffixes by children with specific language impairment(SLI). The subjects were 3 kids with SLI, who participated in the 40-minute sessions for four months...
The purpose of this study was to investigate the effects of a teaching program of compound sentences using picture cards on the use of connective suffixes by children with specific language impairment(SLI). The subjects were 3 kids with SLI, who participated in the 40-minute sessions for four months. The experiment consisted of stages of pre-test, treatment, and post-test. The research question of this study were as follows; First, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of connective suffixes by children with SLI? Second, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of TTR (Type-Token Ratio), MLU (Mean Length of Utterance), and connective suffixes by children with SLI to "why" questions? Third, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of the sentences containing connective suffixes by children with SLI? Three subjects proved to use more connective suffixes both when they talked to themselves and when they answered "why" questions. The diversity of connective suffixes grew more in the posttest than in the pretest. They showed an increase in both TTR and MLU to "why" questions and to the sentences containing connective suffixes. In conclusion, the teaching program of compound sentences using picture cards was effective in increasing connective suffixes by children with specific language impairment.
The purpose of this study was to investigate the effects of a teaching program of compound sentences using picture cards on the use of connective suffixes by children with specific language impairment(SLI). The subjects were 3 kids with SLI, who participated in the 40-minute sessions for four months. The experiment consisted of stages of pre-test, treatment, and post-test. The research question of this study were as follows; First, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of connective suffixes by children with SLI? Second, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of TTR (Type-Token Ratio), MLU (Mean Length of Utterance), and connective suffixes by children with SLI to "why" questions? Third, will the teaching program of compound sentences using picture cards increase the frequency of the sentences containing connective suffixes by children with SLI? Three subjects proved to use more connective suffixes both when they talked to themselves and when they answered "why" questions. The diversity of connective suffixes grew more in the posttest than in the pretest. They showed an increase in both TTR and MLU to "why" questions and to the sentences containing connective suffixes. In conclusion, the teaching program of compound sentences using picture cards was effective in increasing connective suffixes by children with specific language impairment.
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