석회암 지대는 시멘트의 주원료로 사용되는 석회암을 채취하기 위한 광산이 주를 이루고 있어 폐광 후의 사면의 안정에 대한 대책이 요구된다. 또한 석회암 지대의 사면의 절취나 도로공사 시 출현하는 석회암 풍화토 사면에 대한 공학적 연구가 중요하다. 우리나라의 경우 건설교통부, 한국도로공사, 주택공사 등에서 절토사면의 표준구배를 토사(사질토, 점성토)의 경우 높이 10m이상의 사면에서는 1:1.5로 높이 0~10m 사면에서는 1:1.2로 규정하고 있다. 그러나 풍화토의 경우 모암에 따라 특성이 상이하기 때문에 각 모암의 풍화토에 대한 절토사면 구배를 지정할 필요가 있다. 특히 얕은 사면의 경우 장마나 태풍 등의 ...
석회암 지대는 시멘트의 주원료로 사용되는 석회암을 채취하기 위한 광산이 주를 이루고 있어 폐광 후의 사면의 안정에 대한 대책이 요구된다. 또한 석회암 지대의 사면의 절취나 도로공사 시 출현하는 석회암 풍화토 사면에 대한 공학적 연구가 중요하다. 우리나라의 경우 건설교통부, 한국도로공사, 주택공사 등에서 절토사면의 표준구배를 토사(사질토, 점성토)의 경우 높이 10m이상의 사면에서는 1:1.5로 높이 0~10m 사면에서는 1:1.2로 규정하고 있다. 그러나 풍화토의 경우 모암에 따라 특성이 상이하기 때문에 각 모암의 풍화토에 대한 절토사면 구배를 지정할 필요가 있다. 특히 얕은 사면의 경우 장마나 태풍 등의 집중호우로 인해 사면파괴가 빈번하게 발생하고 있어 강우의 영향에 의한 사면의 안정성을 적절하게 평가하는 것이 매우 중요한 문제이다. 본 연구에서는 전라남도 장성군 석회암 지대에 위치한 강우로 인해 파괴된 절토사면에서 교란 및 불교란 된 석회암 풍화토 시료를 채취하여 여러 가지 공학적 실험을 실시하였다. 실험을 통해 얻어진 값들을 이용하여 Darcy(1865)의 법칙을 근거로 한 Green-Ampt(1911)가 구한 식을 사용하여 투수계수를 고려한 침투심도를 구하고 Pradel과 Raad(1993)가 제안한 식을 사용하여 강우강도를 고려한 침투심도를 구하여 두 결과를 비교하여 더욱 합리적인 침투심도 산정법을 산정하였다. 그리고 합리적인 방법으로 강우강도를 고려한 침투심도를 택하였고 이 결과로 얻어진 침투심도에 따라 절토사면구배를 변화시키면서 사면에 대한 안정해석을 실시하였다. 침투심도 및 절토 구배에 따른 안전율은 유한요소해석 프로그램인SEEP/W를 사용하였으며 절토사면의 높이는 10m이며 구배는 1:0.9 ~ 1:1.4까지 변화 시켰다. 최소 안전율은 우리나라 한국도로공사의 도로설계요령(1976), 미국 FEDERAL REQISTER(1997), 일본도로공단 등의 절토사면 최소안전율 를 적용하였다.
석회암 지대는 시멘트의 주원료로 사용되는 석회암을 채취하기 위한 광산이 주를 이루고 있어 폐광 후의 사면의 안정에 대한 대책이 요구된다. 또한 석회암 지대의 사면의 절취나 도로공사 시 출현하는 석회암 풍화토 사면에 대한 공학적 연구가 중요하다. 우리나라의 경우 건설교통부, 한국도로공사, 주택공사 등에서 절토사면의 표준구배를 토사(사질토, 점성토)의 경우 높이 10m이상의 사면에서는 1:1.5로 높이 0~10m 사면에서는 1:1.2로 규정하고 있다. 그러나 풍화토의 경우 모암에 따라 특성이 상이하기 때문에 각 모암의 풍화토에 대한 절토사면 구배를 지정할 필요가 있다. 특히 얕은 사면의 경우 장마나 태풍 등의 집중호우로 인해 사면파괴가 빈번하게 발생하고 있어 강우의 영향에 의한 사면의 안정성을 적절하게 평가하는 것이 매우 중요한 문제이다. 본 연구에서는 전라남도 장성군 석회암 지대에 위치한 강우로 인해 파괴된 절토사면에서 교란 및 불교란 된 석회암 풍화토 시료를 채취하여 여러 가지 공학적 실험을 실시하였다. 실험을 통해 얻어진 값들을 이용하여 Darcy(1865)의 법칙을 근거로 한 Green-Ampt(1911)가 구한 식을 사용하여 투수계수를 고려한 침투심도를 구하고 Pradel과 Raad(1993)가 제안한 식을 사용하여 강우강도를 고려한 침투심도를 구하여 두 결과를 비교하여 더욱 합리적인 침투심도 산정법을 산정하였다. 그리고 합리적인 방법으로 강우강도를 고려한 침투심도를 택하였고 이 결과로 얻어진 침투심도에 따라 절토사면구배를 변화시키면서 사면에 대한 안정해석을 실시하였다. 침투심도 및 절토 구배에 따른 안전율은 유한요소해석 프로그램인SEEP/W를 사용하였으며 절토사면의 높이는 10m이며 구배는 1:0.9 ~ 1:1.4까지 변화 시켰다. 최소 안전율은 우리나라 한국도로공사의 도로설계요령(1976), 미국 FEDERAL REQISTER(1997), 일본도로공단 등의 절토사면 최소안전율 를 적용하였다.
Limestone zone is mainly consisted of a mine for extracting the limestone used as main materials of cement. Accordingly, it needs to require a countermeasure to the stability of slope after the closed mine. Also, it is important for us to execute the technological research on the weathered soil slop...
Limestone zone is mainly consisted of a mine for extracting the limestone used as main materials of cement. Accordingly, it needs to require a countermeasure to the stability of slope after the closed mine. Also, it is important for us to execute the technological research on the weathered soil slope with the limestone appeared in the cut-slope of limestone zone and the road building. In Korea, The Ministry of Construction and Transportation, Korea Highway Corporation(KHC), and Korea National Housing Corporation(KNHC), etc. describe the standard slope of cut-slope as 1:1.5 in the slope more than 10m height for the earth(loamy sand and cohesive soil) and 1:1.2 in 0~10m. However, in case of the weathered soil, it differs in its property according to the country rock. Accordingly, it needs to designate the slope of cut-slope about the weathered soil of country rock each. In particular, in case of low slope, it is very important problem to evaluate the stability of slope by the effect of rainfall because there arose slope failure frequently by the torrential rain like rainy spell in summer or typhoon, etc. This study is to extract samples of weathered soil from the limestone disturbed or non-disturbed in the cut-slope destructed by the rainfall located on the limestone zone at Jangseong-gun, Jellanam-do and executed the some technological experiment. And, it is to calculate the infiltration depth factor considering the permeability coefficient, using a formula calculated by Green-Ampt(1911) based on the Darcy(1865)'s law, using the values gained from the experiment. And then, it is to execute the calculating method of infiltration depth factor more rationally after calculating the infiltration depth factor considering the strength of rainfall with the formula suggested by Pradel and Raad(1993) and comparing with two results. Also, it selected the infiltration depth factor considering the strength of rainfall as a rational method. It executed the analysis of stability about the slope with the change of cut-slope according to the infiltration depth factor gained from this result. As for the margin of safety according to the infiltration depth factor and the cut-slope, it used SEEP/W, a program for finite element analysis. The height of cut-slope is 10m, and it changed the slope from 1:0.6 to 1:1.5. As for the minimum margin of safety, it applied the method of road design by Korea Highway Corporation(1976), American FEDERAL REQISTER(1997), and the minimum margin of safety of cut-slope by Japan Highway Authority, etc.
Limestone zone is mainly consisted of a mine for extracting the limestone used as main materials of cement. Accordingly, it needs to require a countermeasure to the stability of slope after the closed mine. Also, it is important for us to execute the technological research on the weathered soil slope with the limestone appeared in the cut-slope of limestone zone and the road building. In Korea, The Ministry of Construction and Transportation, Korea Highway Corporation(KHC), and Korea National Housing Corporation(KNHC), etc. describe the standard slope of cut-slope as 1:1.5 in the slope more than 10m height for the earth(loamy sand and cohesive soil) and 1:1.2 in 0~10m. However, in case of the weathered soil, it differs in its property according to the country rock. Accordingly, it needs to designate the slope of cut-slope about the weathered soil of country rock each. In particular, in case of low slope, it is very important problem to evaluate the stability of slope by the effect of rainfall because there arose slope failure frequently by the torrential rain like rainy spell in summer or typhoon, etc. This study is to extract samples of weathered soil from the limestone disturbed or non-disturbed in the cut-slope destructed by the rainfall located on the limestone zone at Jangseong-gun, Jellanam-do and executed the some technological experiment. And, it is to calculate the infiltration depth factor considering the permeability coefficient, using a formula calculated by Green-Ampt(1911) based on the Darcy(1865)'s law, using the values gained from the experiment. And then, it is to execute the calculating method of infiltration depth factor more rationally after calculating the infiltration depth factor considering the strength of rainfall with the formula suggested by Pradel and Raad(1993) and comparing with two results. Also, it selected the infiltration depth factor considering the strength of rainfall as a rational method. It executed the analysis of stability about the slope with the change of cut-slope according to the infiltration depth factor gained from this result. As for the margin of safety according to the infiltration depth factor and the cut-slope, it used SEEP/W, a program for finite element analysis. The height of cut-slope is 10m, and it changed the slope from 1:0.6 to 1:1.5. As for the minimum margin of safety, it applied the method of road design by Korea Highway Corporation(1976), American FEDERAL REQISTER(1997), and the minimum margin of safety of cut-slope by Japan Highway Authority, etc.
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