본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810∼1856)의「Liederkreis, Op.24」에 관한 분석 연구이다. 1840년 슈만의 소위 “가곡의 해”의 2월에 작곡된 곡으로 하이네 (Heinrich Heine, 1797∼1856)의 시에 곡을 붙였으며 피아노 작품에서 가곡 창작으로 전환한 초기 작품이자 연가곡 중 처음 작곡된 곡이란 점에서 큰 의의가 있다. 이 작품은 전 9곡으로 구성되었으며 사랑하는 연인을 그리워하며 이루어지지 못한 사랑을 노래한 곡으로 슈만이 클라라(Clara Wieck Schu...
본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810∼1856)의「Liederkreis, Op.24」에 관한 분석 연구이다. 1840년 슈만의 소위 “가곡의 해”의 2월에 작곡된 곡으로 하이네 (Heinrich Heine, 1797∼1856)의 시에 곡을 붙였으며 피아노 작품에서 가곡 창작으로 전환한 초기 작품이자 연가곡 중 처음 작곡된 곡이란 점에서 큰 의의가 있다. 이 작품은 전 9곡으로 구성되었으며 사랑하는 연인을 그리워하며 이루어지지 못한 사랑을 노래한 곡으로 슈만이 클라라(Clara Wieck Schumann, 1819∼1896)와의 사랑을 쟁취해내기까지 그녀의 아버지(Friedrich Wieck, 1785∼1873)와 4년간의 법정소송을 지속하면서 감정대립이 극심했던 시기에 작곡되었다. 슈만의 초기 작품활동은 주로 피아노 음악을 중심으로 이루어졌으나 클라라와의 만남을 통해 그의 창작활동은 전환점을 마련하게 되었고 이 시기 자신의 심경이 잘 반영된 시를 뛰어난 문학적 안목으로 선택, 음악과 접목시킴으로써「Liederkreis, Op.24」를 낳게 되었다. 이 작품은 슈만이 처음으로 작곡한 연가곡이지만, 엄밀히 말해서 연가곡(Song Cycle)이라기 보다는 가곡을 묶은 노래집이다. 다른 연가곡과는 달리 가사의 내용이 시간적인 흐름이나 일련의 사건 진행이 아닌 서로 독자적인 소재와 내용을 갖고 있다. 하지만 전 9곡이 각각 관계조들로 서로 연결되어 있는 점에 미루어 조성적 연관성이 「Liederkreis, Op.24」라는 하나의 큰 그림으로 이미지화 하는 데 통일성을 주는 요인으로 작용한 것으로 보인다. 또한 슈만은 시가 가진 분위기를 성악 성부 보다는 피아노 반주를 통해 더 많이 표현하는 것으로 널리 알려져 있는데 특히 후주를 통해 곡이 갖고 있는 시상(詩像)을 완성시키는 슈만 가곡의 가장 큰 특징 중 한 예들을 이 연가곡의 분석 연구를 통해서도 발견할 수 있었다.
본 논문은 슈만(Robert Alexander Schumann, 1810∼1856)의「Liederkreis, Op.24」에 관한 분석 연구이다. 1840년 슈만의 소위 “가곡의 해”의 2월에 작곡된 곡으로 하이네 (Heinrich Heine, 1797∼1856)의 시에 곡을 붙였으며 피아노 작품에서 가곡 창작으로 전환한 초기 작품이자 연가곡 중 처음 작곡된 곡이란 점에서 큰 의의가 있다. 이 작품은 전 9곡으로 구성되었으며 사랑하는 연인을 그리워하며 이루어지지 못한 사랑을 노래한 곡으로 슈만이 클라라(Clara Wieck Schumann, 1819∼1896)와의 사랑을 쟁취해내기까지 그녀의 아버지(Friedrich Wieck, 1785∼1873)와 4년간의 법정소송을 지속하면서 감정대립이 극심했던 시기에 작곡되었다. 슈만의 초기 작품활동은 주로 피아노 음악을 중심으로 이루어졌으나 클라라와의 만남을 통해 그의 창작활동은 전환점을 마련하게 되었고 이 시기 자신의 심경이 잘 반영된 시를 뛰어난 문학적 안목으로 선택, 음악과 접목시킴으로써「Liederkreis, Op.24」를 낳게 되었다. 이 작품은 슈만이 처음으로 작곡한 연가곡이지만, 엄밀히 말해서 연가곡(Song Cycle)이라기 보다는 가곡을 묶은 노래집이다. 다른 연가곡과는 달리 가사의 내용이 시간적인 흐름이나 일련의 사건 진행이 아닌 서로 독자적인 소재와 내용을 갖고 있다. 하지만 전 9곡이 각각 관계조들로 서로 연결되어 있는 점에 미루어 조성적 연관성이 「Liederkreis, Op.24」라는 하나의 큰 그림으로 이미지화 하는 데 통일성을 주는 요인으로 작용한 것으로 보인다. 또한 슈만은 시가 가진 분위기를 성악 성부 보다는 피아노 반주를 통해 더 많이 표현하는 것으로 널리 알려져 있는데 특히 후주를 통해 곡이 갖고 있는 시상(詩像)을 완성시키는 슈만 가곡의 가장 큰 특징 중 한 예들을 이 연가곡의 분석 연구를 통해서도 발견할 수 있었다.
The following dissertation is a study that focuses on analyzing Robert Alexander Schumann’s (1810-1856) 「Liederkreis, Op.24」. This work, which was composed in February of 1840, known as Schumann’s “lieder year”, was based on the verse of Heinrich Heine(1797-1856). It holds great meaning in that it i...
The following dissertation is a study that focuses on analyzing Robert Alexander Schumann’s (1810-1856) 「Liederkreis, Op.24」. This work, which was composed in February of 1840, known as Schumann’s “lieder year”, was based on the verse of Heinrich Heine(1797-1856). It holds great meaning in that it is one of his early compositions in his transition from writing piano music to lieder, and that it marks the beginning of his series of song cycles. 「Liederkreis, Op.24」 consists of 9 songs and in his work, Schumann expresses his love for the woman of his dreams. It was written amidst the intense emotional confrontation between Schumann and Friedrich Wieck(1785∼1873), father of Clara Wieck Schumann(1819∼1896), during which Robert struggled to win the hand of his beloved Clara by appealing to the Royal Court for sanction. Schumann’s early works were chiefly composed for piano renderings. His introduction to Clara, however, provided a turning point for his music and his keen eye for literary works allowed him to single out and combine poetry that best betrayed his state of mind, which in turn, gave a birth to the renowned composition, 「Liederkreis, Op.24」. Although this work is the first composition of his song cycles, it is not so much a song cycle as more of a collection of songs. Unlike most song cycles, 「Liederkreis, Op.24」 contains lyrics that are not bond together by a battery of incidents or chronological flow, but rather that display matters and detail that are independent of one another. On the other hand, if we take into account that all 9 songs are linked together by relative keys, it becomes apparent that the connection in tone is the main factor that brings 「Liederkreis, Op.24」 together into one unified framework. An analytic study of this song cycle also provided the chance to discover how Schumann, who is famous for depicting the mood of poetry through the piano part of his songs rather than through vocal executions, consummates the poetic sentiment of verse in the postlude of his music.
The following dissertation is a study that focuses on analyzing Robert Alexander Schumann’s (1810-1856) 「Liederkreis, Op.24」. This work, which was composed in February of 1840, known as Schumann’s “lieder year”, was based on the verse of Heinrich Heine(1797-1856). It holds great meaning in that it is one of his early compositions in his transition from writing piano music to lieder, and that it marks the beginning of his series of song cycles. 「Liederkreis, Op.24」 consists of 9 songs and in his work, Schumann expresses his love for the woman of his dreams. It was written amidst the intense emotional confrontation between Schumann and Friedrich Wieck(1785∼1873), father of Clara Wieck Schumann(1819∼1896), during which Robert struggled to win the hand of his beloved Clara by appealing to the Royal Court for sanction. Schumann’s early works were chiefly composed for piano renderings. His introduction to Clara, however, provided a turning point for his music and his keen eye for literary works allowed him to single out and combine poetry that best betrayed his state of mind, which in turn, gave a birth to the renowned composition, 「Liederkreis, Op.24」. Although this work is the first composition of his song cycles, it is not so much a song cycle as more of a collection of songs. Unlike most song cycles, 「Liederkreis, Op.24」 contains lyrics that are not bond together by a battery of incidents or chronological flow, but rather that display matters and detail that are independent of one another. On the other hand, if we take into account that all 9 songs are linked together by relative keys, it becomes apparent that the connection in tone is the main factor that brings 「Liederkreis, Op.24」 together into one unified framework. An analytic study of this song cycle also provided the chance to discover how Schumann, who is famous for depicting the mood of poetry through the piano part of his songs rather than through vocal executions, consummates the poetic sentiment of verse in the postlude of his music.
Keyword
#Schumann Liederkreis 반주연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.