유치원에서 감성교육 활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향 (The) effects of the emotional-educational activities on the emotional intelligence of the young children in kindergarten원문보기
본 연구는 유치원에서 감성교육 활동이 유아의 정서지능 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구는 유아의 정서지능을 향상시키기 위해 감성교육 활동이 하나의 대안이 될 수 있음을 밝힘으로써 유아의 정서지능 연구분야와 유치원 현장 교사들에게 기초자료를 제공하는데 의의를 둔다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 감성교육 활동이 유아의 자기 정서인식 및 표현에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 감성교육 활동이 유아의 감정조절 및 충동억제에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 감성교육 활동이 유아의 자기정서이용에 어떠한 영향을 미치는가? 4. 감성교육 활동이 유아의 타인 정서인식 및 배려에 어떠한 영향을 미치는가? 5. 감성교육 활동이 유아의 교사와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 6. 감성교육 활동이 유아의 또래와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 대상은 대전광역시에 소재하고 있는 2개 병설유치원에 재원중인 만 5세 유아 58명으로 실험 집단 28명, 통제 집단 30명이었다. 실험 집단은 U초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 28명(남아: 15명, 여아: 13명), 통제 집단은 B초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 30명(남아: 12명, 여아: 18명)이었다. 연구 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 교사용 유아 정서지능 평정척도를 사용하였으며, 감성교육 활동을 위한 도구는 정서인식, 감정조절, 자기동기화, 감정이입, 대인관계기술을 위한 활동자료를 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 통제 집단의 평균과 ...
본 연구는 유치원에서 감성교육 활동이 유아의 정서지능 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구는 유아의 정서지능을 향상시키기 위해 감성교육 활동이 하나의 대안이 될 수 있음을 밝힘으로써 유아의 정서지능 연구분야와 유치원 현장 교사들에게 기초자료를 제공하는데 의의를 둔다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 감성교육 활동이 유아의 자기 정서인식 및 표현에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 감성교육 활동이 유아의 감정조절 및 충동억제에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 감성교육 활동이 유아의 자기정서이용에 어떠한 영향을 미치는가? 4. 감성교육 활동이 유아의 타인 정서인식 및 배려에 어떠한 영향을 미치는가? 5. 감성교육 활동이 유아의 교사와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 6. 감성교육 활동이 유아의 또래와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 대상은 대전광역시에 소재하고 있는 2개 병설유치원에 재원중인 만 5세 유아 58명으로 실험 집단 28명, 통제 집단 30명이었다. 실험 집단은 U초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 28명(남아: 15명, 여아: 13명), 통제 집단은 B초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 30명(남아: 12명, 여아: 18명)이었다. 연구 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 교사용 유아 정서지능 평정척도를 사용하였으며, 감성교육 활동을 위한 도구는 정서인식, 감정조절, 자기동기화, 감정이입, 대인관계기술을 위한 활동자료를 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 통제 집단의 평균과 표준편차를 산출하고 사전검사를 공변인으로 하고 사후 검사 점수를 종속변인으로 하여 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감성교육 활동을 경험한 실험 집단과 감성교육 활동을 경험하지 않은 통제 집단 간의 정서지능은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능의 구성요소인 유아의 자기 정서인식 및 표현은 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 정서지능의 구성요소인 유아의 감정조절 및 충동억제는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 정서지능의 구성요소인 유아의 자기정서이용은 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 정서지능의 구성요소인 유아의 타인 정서인식 및 배려는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 정서지능의 구성요소인 유아의 교사와의 관계는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 정서지능의 구성요소인 유아의 또래와의 관계는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 유치원에서 감성교육 활동이 유아의 정서지능 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보는데 그 목적이 있다. 이 연구는 유아의 정서지능을 향상시키기 위해 감성교육 활동이 하나의 대안이 될 수 있음을 밝힘으로써 유아의 정서지능 연구분야와 유치원 현장 교사들에게 기초자료를 제공하는데 의의를 둔다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 감성교육 활동이 유아의 자기 정서인식 및 표현에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 감성교육 활동이 유아의 감정조절 및 충동억제에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 감성교육 활동이 유아의 자기정서이용에 어떠한 영향을 미치는가? 4. 감성교육 활동이 유아의 타인 정서인식 및 배려에 어떠한 영향을 미치는가? 5. 감성교육 활동이 유아의 교사와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 6. 감성교육 활동이 유아의 또래와의 관계에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 대상은 대전광역시에 소재하고 있는 2개 병설유치원에 재원중인 만 5세 유아 58명으로 실험 집단 28명, 통제 집단 30명이었다. 실험 집단은 U초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 28명(남아: 15명, 여아: 13명), 통제 집단은 B초등학교 병설유치원의 만 5세 유아 30명(남아: 12명, 여아: 18명)이었다. 연구 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 교사용 유아 정서지능 평정척도를 사용하였으며, 감성교육 활동을 위한 도구는 정서인식, 감정조절, 자기동기화, 감정이입, 대인관계기술을 위한 활동자료를 사용하였다. 연구 문제를 검증하기 위하여 실험 집단과 통제 집단의 평균과 표준편차를 산출하고 사전검사를 공변인으로 하고 사후 검사 점수를 종속변인으로 하여 공변량분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감성교육 활동을 경험한 실험 집단과 감성교육 활동을 경험하지 않은 통제 집단 간의 정서지능은 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 정서지능의 구성요소인 유아의 자기 정서인식 및 표현은 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 정서지능의 구성요소인 유아의 감정조절 및 충동억제는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 정서지능의 구성요소인 유아의 자기정서이용은 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 정서지능의 구성요소인 유아의 타인 정서인식 및 배려는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 정서지능의 구성요소인 유아의 교사와의 관계는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 정서지능의 구성요소인 유아의 또래와의 관계는 실험 집단과 통제 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the effects of the Emotional Educational activities on Emotional Intelligence of the young children. For the purpose, the following research questions were established: 1. What does the Emotional-Educational activities affect the self-awareness and expres...
The purpose of this study is to investigate the effects of the Emotional Educational activities on Emotional Intelligence of the young children. For the purpose, the following research questions were established: 1. What does the Emotional-Educational activities affect the self-awareness and expression of the young children's emotion? 2. What does the EmotionalEducational activities affect the comparative of the young children's emotion and impulse? 3. What does the EmotionalEducational activities affect the use of the young children's emotion? 4. What does the EmotionalEducational activities affect the other's emotion awareness and concern of the young children? 5. What does the EmotionalEducational activities affect teacher's relationship of the young children? 6. What does the EmotionalEducational activities affect peer relationship of the young children? Subjects for this study were 58 fiveyearold children(experimental group 28 and control group 30) attending two public kindergarten in Dae-jeon. The experimental group consisted of 15 boys and 13 girls, and the control group consisted of 12 boys and 18 girls. Instruments used in this study were teacher's Emotional Intelligence Rating Scale for children to measure the young children's emotional intelligence, and the Emotional-Educational activities used in activities for the selfawareness, selfmanagement, selfmotivating, empathy, and social skills. To evaluate the research questions, means and standard deviation were calculated, and ANCOVA was used for the statistical analysis. The results of this study were as follows: First, there were significant differences of the emotional intelligence between the experimental group treat with the EmotionalEducational activities and the control group. Second, the self awareness and expression of the young children's emotion showed significant difference between the experimental group treat with the EmotionalEducational activities and the control group. Third, the control of the young children's emotion and impulse showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional-Educational activities and the control group. Fourth, the use of the young children's emotion showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group. Fifth, the other's emotion awareness and concern of the young children showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional-Educational activities and the control group. Sixth, teacher's relationship of the young children showed significant differences between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group. Seventh, peer relationship of the young children showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group.
The purpose of this study is to investigate the effects of the Emotional Educational activities on Emotional Intelligence of the young children. For the purpose, the following research questions were established: 1. What does the Emotional-Educational activities affect the self-awareness and expression of the young children's emotion? 2. What does the EmotionalEducational activities affect the comparative of the young children's emotion and impulse? 3. What does the EmotionalEducational activities affect the use of the young children's emotion? 4. What does the EmotionalEducational activities affect the other's emotion awareness and concern of the young children? 5. What does the EmotionalEducational activities affect teacher's relationship of the young children? 6. What does the EmotionalEducational activities affect peer relationship of the young children? Subjects for this study were 58 fiveyearold children(experimental group 28 and control group 30) attending two public kindergarten in Dae-jeon. The experimental group consisted of 15 boys and 13 girls, and the control group consisted of 12 boys and 18 girls. Instruments used in this study were teacher's Emotional Intelligence Rating Scale for children to measure the young children's emotional intelligence, and the Emotional-Educational activities used in activities for the selfawareness, selfmanagement, selfmotivating, empathy, and social skills. To evaluate the research questions, means and standard deviation were calculated, and ANCOVA was used for the statistical analysis. The results of this study were as follows: First, there were significant differences of the emotional intelligence between the experimental group treat with the EmotionalEducational activities and the control group. Second, the self awareness and expression of the young children's emotion showed significant difference between the experimental group treat with the EmotionalEducational activities and the control group. Third, the control of the young children's emotion and impulse showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional-Educational activities and the control group. Fourth, the use of the young children's emotion showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group. Fifth, the other's emotion awareness and concern of the young children showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional-Educational activities and the control group. Sixth, teacher's relationship of the young children showed significant differences between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group. Seventh, peer relationship of the young children showed significant difference between the experimental group treat with the Emotional Educational activities and the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.