본 연구의 목적은 동대문 재래시장에 인터넷 전자상거래가 미치는 영향을 분석하는 것이다. 본 연구를 통해 동대문에서의 전자상거래의 활용도를 파악할 수 있음은 물론 전자상거래가 이루어지고 있는 상권과 전자상거래가 이루어지지 않는 상권의 비교를 통해 전자상거래가 거래처 활동에 미치는 영향을 알 수 있다.$$a$$a본 연구를 위해 동대문 시장 3개 구역과 지방 상인을 대상으로 전자상거래의 여부와 거래처에 대해 2005년 11월20일~11월27일(8일) 방문 설문조사하였고 최종 통계자료로 141명을 이용하였다.$$a$$a 본 연구를 위해 T-검정과 ...
본 연구의 목적은 동대문 재래시장에 인터넷 전자상거래가 미치는 영향을 분석하는 것이다. 본 연구를 통해 동대문에서의 전자상거래의 활용도를 파악할 수 있음은 물론 전자상거래가 이루어지고 있는 상권과 전자상거래가 이루어지지 않는 상권의 비교를 통해 전자상거래가 거래처 활동에 미치는 영향을 알 수 있다.$$a$$a본 연구를 위해 동대문 시장 3개 구역과 지방 상인을 대상으로 전자상거래의 여부와 거래처에 대해 2005년 11월20일~11월27일(8일) 방문 설문조사하였고 최종 통계자료로 141명을 이용하였다.$$a$$a 본 연구를 위해 T-검정과 회귀분석을 하였으며, 이는 단순 통계의 통계적 자료로서의 의미를 분석하였다.$$a$$a거래처수의 차이는 T-검정을 통해 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 회귀분석을 통해 각 요소가 거래처수에 미치는 영향을 분석하였다. 전자상거래가 이루어지는 상권과 그렇지 않은 상권의 차이를 보았을 때, 전자상거래를 하는 도매상의 경우, 거래처의 수가 전자상거래를 안하는 도매상의 경우보다 더욱 많았다. 특히, 전자상거래의 유무에 따른 거래처수의 차이는 도매상이 소매상과 지방상인과 거래하는 데에서 가장 큰 차이를 보였다. 회귀분석 결과, 전자상거래의 유무와 상점의 유형이 거래처수에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전자상거래를 하는 것과 상점의 유형으로서 도매상이 거래처의 수를 증가 시키는 것으로 나타났다. 전자상거래를 많이 할수록, 도매, 소매, 지방 상점의 상점유형 중 도매의 유형이 많은 수의 거래처를 확보하는 것으로 나타났다.$$a$$a 본 연구는 영향을 미치는 요인의 수와 설문 표본의 수가 적은 한계를 지니고 있다. 본 연구에서는 전자상거래가 상점의 거래처 수에 미치는 영향을 분석하였지만, 그 영향을 미치는 이유와 그 과정은 향후 연구되어져야할 과제로 남겨져 있다. 전자상거래를 위한 보다 나은 환경에 대한 연구는 앞으로 시장에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.$$a$$a
본 연구의 목적은 동대문 재래시장에 인터넷 전자상거래가 미치는 영향을 분석하는 것이다. 본 연구를 통해 동대문에서의 전자상거래의 활용도를 파악할 수 있음은 물론 전자상거래가 이루어지고 있는 상권과 전자상거래가 이루어지지 않는 상권의 비교를 통해 전자상거래가 거래처 활동에 미치는 영향을 알 수 있다.$$a$$a본 연구를 위해 동대문 시장 3개 구역과 지방 상인을 대상으로 전자상거래의 여부와 거래처에 대해 2005년 11월20일~11월27일(8일) 방문 설문조사하였고 최종 통계자료로 141명을 이용하였다.$$a$$a 본 연구를 위해 T-검정과 회귀분석을 하였으며, 이는 단순 통계의 통계적 자료로서의 의미를 분석하였다.$$a$$a거래처수의 차이는 T-검정을 통해 통계적으로 유의한 차이를 보였고, 회귀분석을 통해 각 요소가 거래처수에 미치는 영향을 분석하였다. 전자상거래가 이루어지는 상권과 그렇지 않은 상권의 차이를 보았을 때, 전자상거래를 하는 도매상의 경우, 거래처의 수가 전자상거래를 안하는 도매상의 경우보다 더욱 많았다. 특히, 전자상거래의 유무에 따른 거래처수의 차이는 도매상이 소매상과 지방상인과 거래하는 데에서 가장 큰 차이를 보였다. 회귀분석 결과, 전자상거래의 유무와 상점의 유형이 거래처수에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전자상거래를 하는 것과 상점의 유형으로서 도매상이 거래처의 수를 증가 시키는 것으로 나타났다. 전자상거래를 많이 할수록, 도매, 소매, 지방 상점의 상점유형 중 도매의 유형이 많은 수의 거래처를 확보하는 것으로 나타났다.$$a$$a 본 연구는 영향을 미치는 요인의 수와 설문 표본의 수가 적은 한계를 지니고 있다. 본 연구에서는 전자상거래가 상점의 거래처 수에 미치는 영향을 분석하였지만, 그 영향을 미치는 이유와 그 과정은 향후 연구되어져야할 과제로 남겨져 있다. 전자상거래를 위한 보다 나은 환경에 대한 연구는 앞으로 시장에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.$$a$$a
With the fact that there are relatively no researches on the subject of relation between business links and e-commerce, this research analyzes the number of business links between shops using e-commerce and ones not using e-commerce. To fulfill such research purposes, a survey on owners or assistant...
With the fact that there are relatively no researches on the subject of relation between business links and e-commerce, this research analyzes the number of business links between shops using e-commerce and ones not using e-commerce. To fulfill such research purposes, a survey on owners or assistants of the shops in Dongdaemun market was performed to fulfill such research purpose.$$a$$aThis research hypothesized that number of links shows the level of activeness in business trade in markets. Also, it was hypothesized that use of e-commerce will affect the number of business links as in positive way.$$a$$aThere were more number of shop owners or assistants willing to use e-commerce than the actual number of shops using e-commerce at present.$$a$$aComparing the numbers of business links between shops with e-commerce and ones without e-commerce showed significant difference in which more number of links came with e-commerce. For wholesalers, shops using e-commerce had more business links with every other players in the market than shops not using e-commerce. Links with manufacturers and provincial shops were statistically significant. In general, linkages within manufacturers, retailers and provincial shops show significant difference depending on the presence of e-Commerce, especially provincial shops.$$a$$aRegression analysis was performed to explain which factors sensitively affect the number of business links and how positively or negatively they affect. The result showed that , use of internet and type of shop as wholesales are most significant factors that decides the number of business links in Dongdaemun market. Shops dealing wholesales and e-commerce are likely to have more number of business links than ones not dealing.$$a$$aThe limitation of this research after the analysis, is that number of explanatory variables is very limited. Number of samples were not enough to strengthen the results. Also, on model, it is possible that selecting variables could have not included enough characteristic of alternatives influencing number of business links. Through this research, the influence of e-commerce in Dongdaemun market could be analyzed by the number of business links. However, this research lacks in reasons why and how they affect the linkage. In further studies, nodes and characteristics of linkages are to be analyzed. In addition, studies on making better environment for using e-commerce in shop owners'' point of view will provide meaningful results to the market.$$a$$a
With the fact that there are relatively no researches on the subject of relation between business links and e-commerce, this research analyzes the number of business links between shops using e-commerce and ones not using e-commerce. To fulfill such research purposes, a survey on owners or assistants of the shops in Dongdaemun market was performed to fulfill such research purpose.$$a$$aThis research hypothesized that number of links shows the level of activeness in business trade in markets. Also, it was hypothesized that use of e-commerce will affect the number of business links as in positive way.$$a$$aThere were more number of shop owners or assistants willing to use e-commerce than the actual number of shops using e-commerce at present.$$a$$aComparing the numbers of business links between shops with e-commerce and ones without e-commerce showed significant difference in which more number of links came with e-commerce. For wholesalers, shops using e-commerce had more business links with every other players in the market than shops not using e-commerce. Links with manufacturers and provincial shops were statistically significant. In general, linkages within manufacturers, retailers and provincial shops show significant difference depending on the presence of e-Commerce, especially provincial shops.$$a$$aRegression analysis was performed to explain which factors sensitively affect the number of business links and how positively or negatively they affect. The result showed that , use of internet and type of shop as wholesales are most significant factors that decides the number of business links in Dongdaemun market. Shops dealing wholesales and e-commerce are likely to have more number of business links than ones not dealing.$$a$$aThe limitation of this research after the analysis, is that number of explanatory variables is very limited. Number of samples were not enough to strengthen the results. Also, on model, it is possible that selecting variables could have not included enough characteristic of alternatives influencing number of business links. Through this research, the influence of e-commerce in Dongdaemun market could be analyzed by the number of business links. However, this research lacks in reasons why and how they affect the linkage. In further studies, nodes and characteristics of linkages are to be analyzed. In addition, studies on making better environment for using e-commerce in shop owners'' point of view will provide meaningful results to the market.$$a$$a
주제어
#거래처 전자상거래 재래시장 회귀분석 linkage e-Commerce traditional market regression analysis
학위논문 정보
저자
노영래
학위수여기관
Graduate School, Yonsei University
학위구분
국내석사
학과
Dept. of Urban Planning and Engineering
지도교수
Hongkyu Kim
발행연도
2006
총페이지
38장
키워드
거래처 전자상거래 재래시장 회귀분석 linkage e-Commerce traditional market regression analysis
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