본 연구는 초등학교 4학년 1학기 자연과에서 다루고 있는'땅위의 작은 생물'중 선태류인 우산이끼의 생태를 연구하여 교육현장에서 교사와 학생들이 직접 재배하여 보고 관찰하여 이들의 생활과 모양 특성을 알아봄으로써 생물의 세계에 대한 흥미와 호기심을 일깨워 초등학교 교사와 어린이들의 교수-학습활동에 도움을 주고자 본 연구를 시작하게 되었다. 우산이끼의 생태를 알아보기 위하여 토양의 종류, 수분함량, 일조량 등의 변인 통제를 철저히 하여 재배하여 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 토양의 종류에 따라 우산이끼는 평균 226룩스...
본 연구는 초등학교 4학년 1학기 자연과에서 다루고 있는'땅위의 작은 생물'중 선태류인 우산이끼의 생태를 연구하여 교육현장에서 교사와 학생들이 직접 재배하여 보고 관찰하여 이들의 생활과 모양 특성을 알아봄으로써 생물의 세계에 대한 흥미와 호기심을 일깨워 초등학교 교사와 어린이들의 교수-학습활동에 도움을 주고자 본 연구를 시작하게 되었다. 우산이끼의 생태를 알아보기 위하여 토양의 종류, 수분함량, 일조량 등의 변인 통제를 철저히 하여 재배하여 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 토양의 종류에 따라 우산이끼는 평균 226룩스의 밝기와 평균 21.3℃의 온도, 수분함량이 평균 88.8%에서 1개월간 재배하여 본 결과 어디에서든 자라고는 있으나 토양에 따라 발육상태가 달랐다. 특히 참흙에서 가장 잘 자라고 있었으며, 모래보다는 사질점토에서 잘 자라고 있었다. 둘째, 수분함량에 따라 우산이끼는 자람에 있어서 많은 영향을 받고 있었다. 충분한 수분함량인 100%의 수분함량 즉, 흙이 물에 잠겨 있는 상태의 참흙에서 가장 잘 자라고 있었으며 마른 흙보다는 촉촉한 흙 수분함량이 평균 88.8%인 곳에서 더 잘 자라고 있었으며 마른 흙에서는 일주일이 지나자 말라죽었다. 셋째, 일조량에 따라서도 우산이끼는 많은 영향을 받고 있음을 알 수 있었다. 강한 자연의 햇빛인 평균 59200룩스에서보다 간접적인 빛이 있는 평균 226룩스에서 가장 잘 자라고 있었으며 햇빛이 전혀 들어오지 않는 평균 31룩스에서는 윤기가 없는 우산이끼로 보아 교실과 가정의 베란다에서 쉽게 재배할 수 있는 음지식물임을 알 수 있었다. 이상과 같이 우산이끼는 모래보다는 참흙, 적은 양의 수분보다는 많은 양의 수분을 필요로 하며, 강한 자연의 햇빛보다는 음지에서 잘 자라는 식물로서 어린이들이 학교의 교실과 가정에서 쉽게 재배하면서 식물의 자람과 번식을 관찰할 수 있는 능력을 기르고 주변의 여러 가지 작은 생물에 대하여 깊은 관심과 호기심을 불러일으키는 탐구활동의 교수-학습에 있어서 좋은 자료라고 생각한다.
본 연구는 초등학교 4학년 1학기 자연과에서 다루고 있는'땅위의 작은 생물'중 선태류인 우산이끼의 생태를 연구하여 교육현장에서 교사와 학생들이 직접 재배하여 보고 관찰하여 이들의 생활과 모양 특성을 알아봄으로써 생물의 세계에 대한 흥미와 호기심을 일깨워 초등학교 교사와 어린이들의 교수-학습활동에 도움을 주고자 본 연구를 시작하게 되었다. 우산이끼의 생태를 알아보기 위하여 토양의 종류, 수분함량, 일조량 등의 변인 통제를 철저히 하여 재배하여 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 토양의 종류에 따라 우산이끼는 평균 226룩스의 밝기와 평균 21.3℃의 온도, 수분함량이 평균 88.8%에서 1개월간 재배하여 본 결과 어디에서든 자라고는 있으나 토양에 따라 발육상태가 달랐다. 특히 참흙에서 가장 잘 자라고 있었으며, 모래보다는 사질점토에서 잘 자라고 있었다. 둘째, 수분함량에 따라 우산이끼는 자람에 있어서 많은 영향을 받고 있었다. 충분한 수분함량인 100%의 수분함량 즉, 흙이 물에 잠겨 있는 상태의 참흙에서 가장 잘 자라고 있었으며 마른 흙보다는 촉촉한 흙 수분함량이 평균 88.8%인 곳에서 더 잘 자라고 있었으며 마른 흙에서는 일주일이 지나자 말라죽었다. 셋째, 일조량에 따라서도 우산이끼는 많은 영향을 받고 있음을 알 수 있었다. 강한 자연의 햇빛인 평균 59200룩스에서보다 간접적인 빛이 있는 평균 226룩스에서 가장 잘 자라고 있었으며 햇빛이 전혀 들어오지 않는 평균 31룩스에서는 윤기가 없는 우산이끼로 보아 교실과 가정의 베란다에서 쉽게 재배할 수 있는 음지식물임을 알 수 있었다. 이상과 같이 우산이끼는 모래보다는 참흙, 적은 양의 수분보다는 많은 양의 수분을 필요로 하며, 강한 자연의 햇빛보다는 음지에서 잘 자라는 식물로서 어린이들이 학교의 교실과 가정에서 쉽게 재배하면서 식물의 자람과 번식을 관찰할 수 있는 능력을 기르고 주변의 여러 가지 작은 생물에 대하여 깊은 관심과 호기심을 불러일으키는 탐구활동의 교수-학습에 있어서 좋은 자료라고 생각한다.
This study was begun to help with a teaching - learning activity of the elementary teachers and students, as that the teachers and the students study the living of the Marchantia polymorpha LINNE of Bryophyta of'the small living on the earth'which is treated at the science in the session of in the 4...
This study was begun to help with a teaching - learning activity of the elementary teachers and students, as that the teachers and the students study the living of the Marchantia polymorpha LINNE of Bryophyta of'the small living on the earth'which is treated at the science in the session of in the 4th grade of the elementary school and cultivate, observe it for themselves and find living and shape traits of them. To find out the living of Marchantia polymorpha LINNE we've got the following conclusion result of precisely variation control of the kind of soil, including of water and amount of sunshining. The first, According to the kind of soil, conclusion of cultivating the Marchantia polymorpha LINNE for one month in the condition of the average bright of 226 Lux, the average temperature of 21.3℃ and the average water content of 88.8% it was growing well anywhere, but the growth condition is different according to the soil, especially it was growing best on pure soil and it was growing better on the sandy soil than sand. The second, According to water content the Marchantia polymorpha LINNE was influenced many water content in growth. In the condition of sufficient moisture content, the water content of 100%, on the pure soil, the condition that the soil is sank with the water it was growing best, moist soil was growing in average water content of 88.8% than the dry soil, and it died in a week an the dry soil. The third, we knew that it was influenced with the amount of the sunshining the best growth was not under the powerful sunshining of the average 59,200 Lux, but under the indirect shining of the average 226 Lux, according to Marchantia polymorpha LINNE which was not growing under the no sunshining of average 31 Lux, we knew it was the shady plants which is could grow easily in the classroom and the house. Consequently, the Marchantia polymorpha LINNE is necessary to not sand but pure soil not little moisture but much moisture and as the plant which grew on the strong natural sunshining better than on the shady plants, I think it is good instrument in the teaching - learning of inquiring activity which the children can raise ability of observation of the growth and breeding of plant through cultivating it easily in the classroom and the house, and much interesting in and curiosity about small creative in the around.
This study was begun to help with a teaching - learning activity of the elementary teachers and students, as that the teachers and the students study the living of the Marchantia polymorpha LINNE of Bryophyta of'the small living on the earth'which is treated at the science in the session of in the 4th grade of the elementary school and cultivate, observe it for themselves and find living and shape traits of them. To find out the living of Marchantia polymorpha LINNE we've got the following conclusion result of precisely variation control of the kind of soil, including of water and amount of sunshining. The first, According to the kind of soil, conclusion of cultivating the Marchantia polymorpha LINNE for one month in the condition of the average bright of 226 Lux, the average temperature of 21.3℃ and the average water content of 88.8% it was growing well anywhere, but the growth condition is different according to the soil, especially it was growing best on pure soil and it was growing better on the sandy soil than sand. The second, According to water content the Marchantia polymorpha LINNE was influenced many water content in growth. In the condition of sufficient moisture content, the water content of 100%, on the pure soil, the condition that the soil is sank with the water it was growing best, moist soil was growing in average water content of 88.8% than the dry soil, and it died in a week an the dry soil. The third, we knew that it was influenced with the amount of the sunshining the best growth was not under the powerful sunshining of the average 59,200 Lux, but under the indirect shining of the average 226 Lux, according to Marchantia polymorpha LINNE which was not growing under the no sunshining of average 31 Lux, we knew it was the shady plants which is could grow easily in the classroom and the house. Consequently, the Marchantia polymorpha LINNE is necessary to not sand but pure soil not little moisture but much moisture and as the plant which grew on the strong natural sunshining better than on the shady plants, I think it is good instrument in the teaching - learning of inquiring activity which the children can raise ability of observation of the growth and breeding of plant through cultivating it easily in the classroom and the house, and much interesting in and curiosity about small creative in the around.
주제어
#과학교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.