특기·적성교육은 1996년 2월 『방과 후 교육활동 활성화 방안』 이란 구체적인 사업으로 일선학교에서 시작하여 1999년 2월 4일부터 특기·적성교육이란 명칭으로 변경, 시행되어 현재에 이르고 있다 그러나 10여년이 지난 지금 외형적인 발전은 활발하게 이루어졌으나 아직까지도 질적인 발전은 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 특기·적성교육활동의 체계적인 운영을 통하여 질적 항상 방법을 모색하고, 학생들의 특기·적성교육활동을 다중지능과 접목하여 보았을 때 어떤 효과가 있는지 분석하고자 하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육 활동이 다중지능에 어떤 변화를 가져오는가? 둘째, 부서관련 다중지능 수업전략이 학생들의 특기·적성교육 부서의 다중지능을 향상 시키는가? 셋째, 부서관련 다중지능 수업전략 후 다중지능이 학생들의 강점지능 유형에 따라 다르게 나타나는가? 넷째, 다중지능 수업전략이 학생들의 학습태도 향상에 도움이 되는가? 이를 위한 연구과정은 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육의 내실을 기하기 위한 체계적인 운영 방법 모색하였다. 체계적인 운영 방법으로는 우수한 강사 선정, 협조 교사와의 상호작용, 매달 특기적성 교육활동의 상황 점검을 통한 강사관리, 학생의 사후관리, 가정과의 연계적인 지도, 다양한 표현 기회 마련, 특기·적성교육 활동과 연계한 ...
특기·적성교육은 1996년 2월 『방과 후 교육활동 활성화 방안』 이란 구체적인 사업으로 일선학교에서 시작하여 1999년 2월 4일부터 특기·적성교육이란 명칭으로 변경, 시행되어 현재에 이르고 있다 그러나 10여년이 지난 지금 외형적인 발전은 활발하게 이루어졌으나 아직까지도 질적인 발전은 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 특기·적성교육활동의 체계적인 운영을 통하여 질적 항상 방법을 모색하고, 학생들의 특기·적성교육활동을 다중지능과 접목하여 보았을 때 어떤 효과가 있는지 분석하고자 하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육 활동이 다중지능에 어떤 변화를 가져오는가? 둘째, 부서관련 다중지능 수업전략이 학생들의 특기·적성교육 부서의 다중지능을 향상 시키는가? 셋째, 부서관련 다중지능 수업전략 후 다중지능이 학생들의 강점지능 유형에 따라 다르게 나타나는가? 넷째, 다중지능 수업전략이 학생들의 학습태도 향상에 도움이 되는가? 이를 위한 연구과정은 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육의 내실을 기하기 위한 체계적인 운영 방법 모색하였다. 체계적인 운영 방법으로는 우수한 강사 선정, 협조 교사와의 상호작용, 매달 특기적성 교육활동의 상황 점검을 통한 강사관리, 학생의 사후관리, 가정과의 연계적인 지도, 다양한 표현 기회 마련, 특기·적성교육 활동과 연계한 진로지도를 하였다. 둘째, 학생의 잠재적 능력을 최대한 신장시키고자 부서관련 다중지능 수업전략을 통한 수업방법을 구안 적용하였다. 다중지능 이해와 다중지능 수업전략을 위한 꾸준한 강사 연수, 학생의 다중지능 검사 및 자신의 프로파일 인식, 자신의 다중지능의 강점지능에 따른 부서 선택 안내, 부서관련 다중지능 수업 전략을 적응하였으며, 이 연구의 수행결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1년 동안 특기·적성교육 활동을 한 후 다중지능의 변화를 전 후 비교한 결과 대인관계지능과 개인이해지능에 긍정적인 변화를 주었다. 둘째, 부서별 성격에 맞는 다중지능 교수 전략은 논리수학지능과 언어지능을 제외한 다른 지능을 향상 시켰다. 셋째, 학습자의 강점지능의 유형에 따라 여러 가지 효과가 나타났다. 1) 논리수학지능 관련부서에서는 언어지능이 보다 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 2) 음악지능 관련부서에서는 대인관계지능과 언어지능이 보다 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 3) 공간지능 관련 부서에서는 자연탐구지능, 대인관계지능이 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 4) 언어지능 관련 부서에서는 공간지능이 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 특기·적성교육 활동은 학생들의 학습태도에 긍정적인 변화를 주었다. 기능만을 신장시키는 교육이 아니라 그 기능을 신장시키기 위한 다양한 활동과 부서지능과 관련된 수업전략을 활용한 수업, 학교에서의 특기·적성교육의 관심 등으로 특기·적성강사들의 지도가 학생들에게 긍정적인 영향을 끼쳤다고 볼 수 있다. 이 연구의 결과와 결론을 바탕으로 후속 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육 부서가 없어서 연구에 포함하지 못했던 대인 관계지능 관련부서와 자연탐구지능 관련부서에 대한 연구도 필요하다. 둘째, 특기·적성교육 활동의 객관적인 사후평가를 통하여 다중지능의 유형에 따른 특기 신장도에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 학생들의 특기·적성교육 활동에 대한 효과 연구는 다중지능이론에서 뿐만 아니라 다른 관점에서도 필요하다.
특기·적성교육은 1996년 2월 『방과 후 교육활동 활성화 방안』 이란 구체적인 사업으로 일선학교에서 시작하여 1999년 2월 4일부터 특기·적성교육이란 명칭으로 변경, 시행되어 현재에 이르고 있다 그러나 10여년이 지난 지금 외형적인 발전은 활발하게 이루어졌으나 아직까지도 질적인 발전은 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 특기·적성교육활동의 체계적인 운영을 통하여 질적 항상 방법을 모색하고, 학생들의 특기·적성교육활동을 다중지능과 접목하여 보았을 때 어떤 효과가 있는지 분석하고자 하는 데 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육 활동이 다중지능에 어떤 변화를 가져오는가? 둘째, 부서관련 다중지능 수업전략이 학생들의 특기·적성교육 부서의 다중지능을 향상 시키는가? 셋째, 부서관련 다중지능 수업전략 후 다중지능이 학생들의 강점지능 유형에 따라 다르게 나타나는가? 넷째, 다중지능 수업전략이 학생들의 학습태도 향상에 도움이 되는가? 이를 위한 연구과정은 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육의 내실을 기하기 위한 체계적인 운영 방법 모색하였다. 체계적인 운영 방법으로는 우수한 강사 선정, 협조 교사와의 상호작용, 매달 특기적성 교육활동의 상황 점검을 통한 강사관리, 학생의 사후관리, 가정과의 연계적인 지도, 다양한 표현 기회 마련, 특기·적성교육 활동과 연계한 진로지도를 하였다. 둘째, 학생의 잠재적 능력을 최대한 신장시키고자 부서관련 다중지능 수업전략을 통한 수업방법을 구안 적용하였다. 다중지능 이해와 다중지능 수업전략을 위한 꾸준한 강사 연수, 학생의 다중지능 검사 및 자신의 프로파일 인식, 자신의 다중지능의 강점지능에 따른 부서 선택 안내, 부서관련 다중지능 수업 전략을 적응하였으며, 이 연구의 수행결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 1년 동안 특기·적성교육 활동을 한 후 다중지능의 변화를 전 후 비교한 결과 대인관계지능과 개인이해지능에 긍정적인 변화를 주었다. 둘째, 부서별 성격에 맞는 다중지능 교수 전략은 논리수학지능과 언어지능을 제외한 다른 지능을 향상 시켰다. 셋째, 학습자의 강점지능의 유형에 따라 여러 가지 효과가 나타났다. 1) 논리수학지능 관련부서에서는 언어지능이 보다 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 2) 음악지능 관련부서에서는 대인관계지능과 언어지능이 보다 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 3) 공간지능 관련 부서에서는 자연탐구지능, 대인관계지능이 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 4) 언어지능 관련 부서에서는 공간지능이 상관관계가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 특기·적성교육 활동은 학생들의 학습태도에 긍정적인 변화를 주었다. 기능만을 신장시키는 교육이 아니라 그 기능을 신장시키기 위한 다양한 활동과 부서지능과 관련된 수업전략을 활용한 수업, 학교에서의 특기·적성교육의 관심 등으로 특기·적성강사들의 지도가 학생들에게 긍정적인 영향을 끼쳤다고 볼 수 있다. 이 연구의 결과와 결론을 바탕으로 후속 연구에 대한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 특기·적성교육 부서가 없어서 연구에 포함하지 못했던 대인 관계지능 관련부서와 자연탐구지능 관련부서에 대한 연구도 필요하다. 둘째, 특기·적성교육 활동의 객관적인 사후평가를 통하여 다중지능의 유형에 따른 특기 신장도에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 학생들의 특기·적성교육 활동에 대한 효과 연구는 다중지능이론에서 뿐만 아니라 다른 관점에서도 필요하다.
Talent-aptitude education first started in February, 1996 with the name of "Active After School Education," which changed to "Talent-aptitude education" on February 4, 1996 and has continued remained the same since then. Within 10 years, there was an external improvement, but the quality of educatio...
Talent-aptitude education first started in February, 1996 with the name of "Active After School Education," which changed to "Talent-aptitude education" on February 4, 1996 and has continued remained the same since then. Within 10 years, there was an external improvement, but the quality of education was still insufficient. This study researched the ways to improve talent-aptitude education activities in systematic administration, and the advantages when students' multiple intelligence and talent-aptitude education activities are connected. The following are the questions this research study focused on : First, what effect do the talent-aptitude education activities have on multiple intelligence? Second, do the different talent-aptitude education activities improve students' multiple intelligence? Third, after doing the different talent-aptitude education activities, is there a different reaction on each student's strongest form of intelligence? Fourth, does the multiple intelligence lesson strategy help students' study attitudes? The following shows the steps of this study. First, strategies for the systematic administration to have internal improvement on talent-aptitude education were found. The systematic administration's strategies included : picking talented teachers ; each teacher having a good relationship with their colleagues checking on talent-aptitude education every month, students checking on themselves, having education connected to students' homes, making many opportunities for students' to let their feelings out, and having a related lesson on talent-aptitude education with students' path. Second, different multiple intelligence in lessons were used to improve students' potential abilities. Understanding and having multiple intelligence lessons and continued teacher training, checking on-students' multiple intelligence and making sure they realize their ability and helped students eta choose lessons on their strong intelligence on the multiple intelligence. The conclusion of this study are the following : First, when comparing the change of multiple intelligence before and after doing talent-aptitude education for one year, interpersonal intelligence and individual-understanding intelligence had changed positively. Second, the different multiple intelligence methods improved intelligence except for logical-mathematical intelligence and linguistic intelligence. Third, there was different effect on different students' strong intelligence. 1) Logical-mathematical intelligence activities had high relationships with linguistic intelligence. 2) Musical intelligence, activities had high relationships with interpersonal intelligence and linguistic intelligence. 3) Spatial intelligence activities has high relationships with naturalist intelligence and interpersonal intelligence. 4) Linguistic intelligence ; activities had high relationships with spatial intelligence. Fourth, talent-aptitude education activities gave a positive change on students' study attitudes Not only it was an education that improved students' skills, but it also involved various activities to improve their intelligence, and it had interests on talent-aptitude education which led positive influence .to students. Based on the conclusion of this study, the following is the suggestion with later research. First, there needs to be more research on interpersonal intelligence activities and naturalist intelligence. Second, based on the conclusion. it's already there there to be more research that goes in deeper on the study Third, Effective study on talent-aptitude education activities need not only on view of multiple intelligence but also on other perspective.
Talent-aptitude education first started in February, 1996 with the name of "Active After School Education," which changed to "Talent-aptitude education" on February 4, 1996 and has continued remained the same since then. Within 10 years, there was an external improvement, but the quality of education was still insufficient. This study researched the ways to improve talent-aptitude education activities in systematic administration, and the advantages when students' multiple intelligence and talent-aptitude education activities are connected. The following are the questions this research study focused on : First, what effect do the talent-aptitude education activities have on multiple intelligence? Second, do the different talent-aptitude education activities improve students' multiple intelligence? Third, after doing the different talent-aptitude education activities, is there a different reaction on each student's strongest form of intelligence? Fourth, does the multiple intelligence lesson strategy help students' study attitudes? The following shows the steps of this study. First, strategies for the systematic administration to have internal improvement on talent-aptitude education were found. The systematic administration's strategies included : picking talented teachers ; each teacher having a good relationship with their colleagues checking on talent-aptitude education every month, students checking on themselves, having education connected to students' homes, making many opportunities for students' to let their feelings out, and having a related lesson on talent-aptitude education with students' path. Second, different multiple intelligence in lessons were used to improve students' potential abilities. Understanding and having multiple intelligence lessons and continued teacher training, checking on-students' multiple intelligence and making sure they realize their ability and helped students eta choose lessons on their strong intelligence on the multiple intelligence. The conclusion of this study are the following : First, when comparing the change of multiple intelligence before and after doing talent-aptitude education for one year, interpersonal intelligence and individual-understanding intelligence had changed positively. Second, the different multiple intelligence methods improved intelligence except for logical-mathematical intelligence and linguistic intelligence. Third, there was different effect on different students' strong intelligence. 1) Logical-mathematical intelligence activities had high relationships with linguistic intelligence. 2) Musical intelligence, activities had high relationships with interpersonal intelligence and linguistic intelligence. 3) Spatial intelligence activities has high relationships with naturalist intelligence and interpersonal intelligence. 4) Linguistic intelligence ; activities had high relationships with spatial intelligence. Fourth, talent-aptitude education activities gave a positive change on students' study attitudes Not only it was an education that improved students' skills, but it also involved various activities to improve their intelligence, and it had interests on talent-aptitude education which led positive influence .to students. Based on the conclusion of this study, the following is the suggestion with later research. First, there needs to be more research on interpersonal intelligence activities and naturalist intelligence. Second, based on the conclusion. it's already there there to be more research that goes in deeper on the study Third, Effective study on talent-aptitude education activities need not only on view of multiple intelligence but also on other perspective.
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