본 연구의 목적은 ICT 활용 교육이 중학생의 체육수업 참여에 미치는 영향을 규명하여 ICT를 활용한 체육수업이 일선 교육현장에서 보다 효과적으로 사용할 수 있도록 하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 J시 지역 내 W중학교 2학년 3학급 110명을 선정하여 7주간의 ICT 활용 교육을 높이뛰기, 뜀틀, 배드민턴 수업 13차시중 7차시에 걸쳐 실시하여 ICT 활용 교육이 중학생들의 체육수업 참여에 미치는 영향을 인지적, 정의적, 심동적인 영역별 및 성별에 따라 분석한 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, ICT 활용 교육은 중학생들의 체육수업 참여에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.001). 다시 말하면 ...
본 연구의 목적은 ICT 활용 교육이 중학생의 체육수업 참여에 미치는 영향을 규명하여 ICT를 활용한 체육수업이 일선 교육현장에서 보다 효과적으로 사용할 수 있도록 하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 J시 지역 내 W중학교 2학년 3학급 110명을 선정하여 7주간의 ICT 활용 교육을 높이뛰기, 뜀틀, 배드민턴 수업 13차시중 7차시에 걸쳐 실시하여 ICT 활용 교육이 중학생들의 체육수업 참여에 미치는 영향을 인지적, 정의적, 심동적인 영역별 및 성별에 따라 분석한 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, ICT 활용 교육은 중학생들의 체육수업 참여에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.001). 다시 말하면 인지적 영역(p<.001), 정의적(p<.001), 심동적 영역(p<.001) 세영역 모두 ICT 활용 교육이 긍정적으로 나타났다. 이는 ICT 활용 교육 등 다양한 교수방법을 통한 체육수업이 중학생들의 체육수업 참여에 긍정적으로 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따라 중학생들의 체육수업 참여에 미치는 영향은 인지적인 영역과 정의적인 영역에서는 남학생과 여학생 간의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나(p<.05) 심동적인 영역에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 전체적으로는 남학생이 여학생에 비해 높은 점수를 보여 남학생이 여학생에 비해 ICT 활용 교육이 효과가 높은 것으로 나타났다(p<.05). 본 연구를 통해서 정보화에 익숙한 아동들의 학습 동기를 유발시키는 방법으로 ICT 활용 수업이 보편화되어야 하며 다른 교과에 비해 장소 및 시간의 제약을 받는 체육교과에 적용할 수 있는 다양한 ICT 활용 방법을 개발하여 효율적인 체육수업을 할 수 있도록 노력해야 한다. 아울러 연구대상의 수 및 학년을 확대하여 연구결과를 일반화 할 수 있는 연구가 수행되어야 할 것이며 다양한 체육 교수방법이 학생들의 체육수업 참여에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 질적 연구가 수행 되어야 할 것이다.
본 연구의 목적은 ICT 활용 교육이 중학생의 체육수업 참여에 미치는 영향을 규명하여 ICT를 활용한 체육수업이 일선 교육현장에서 보다 효과적으로 사용할 수 있도록 하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 J시 지역 내 W중학교 2학년 3학급 110명을 선정하여 7주간의 ICT 활용 교육을 높이뛰기, 뜀틀, 배드민턴 수업 13차시중 7차시에 걸쳐 실시하여 ICT 활용 교육이 중학생들의 체육수업 참여에 미치는 영향을 인지적, 정의적, 심동적인 영역별 및 성별에 따라 분석한 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, ICT 활용 교육은 중학생들의 체육수업 참여에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다(p<.001). 다시 말하면 인지적 영역(p<.001), 정의적(p<.001), 심동적 영역(p<.001) 세영역 모두 ICT 활용 교육이 긍정적으로 나타났다. 이는 ICT 활용 교육 등 다양한 교수방법을 통한 체육수업이 중학생들의 체육수업 참여에 긍정적으로 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 성별에 따라 중학생들의 체육수업 참여에 미치는 영향은 인지적인 영역과 정의적인 영역에서는 남학생과 여학생 간의 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나(p<.05) 심동적인 영역에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 전체적으로는 남학생이 여학생에 비해 높은 점수를 보여 남학생이 여학생에 비해 ICT 활용 교육이 효과가 높은 것으로 나타났다(p<.05). 본 연구를 통해서 정보화에 익숙한 아동들의 학습 동기를 유발시키는 방법으로 ICT 활용 수업이 보편화되어야 하며 다른 교과에 비해 장소 및 시간의 제약을 받는 체육교과에 적용할 수 있는 다양한 ICT 활용 방법을 개발하여 효율적인 체육수업을 할 수 있도록 노력해야 한다. 아울러 연구대상의 수 및 학년을 확대하여 연구결과를 일반화 할 수 있는 연구가 수행되어야 할 것이며 다양한 체육 교수방법이 학생들의 체육수업 참여에 어떠한 영향을 미칠 것인가에 대한 질적 연구가 수행 되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of physical education lessons utilized ICT (Information & Communication Technology) to the middle school students' participation and to provide useful information for effective physical education classes. To accomplish the purp...
The purpose of this study was to investigate the effects of physical education lessons utilized ICT (Information & Communication Technology) to the middle school students' participation and to provide useful information for effective physical education classes. To accomplish the purpose of the study, total 110 middle school students were selected as subjects in the area of J city purposively. Subjects were asked to answer questionnaires before and after taking 7 ICT utilized lessons on a high jump, a vaulting horse and a badminton. The findings of this study were as follows; Firstly, ICT utilized education showed a positive effect on the participation patterns of the middle school students. In other words, it had a positive effects on the three domain of the cognitive (p<.001), affective (p<.001), and psycho-motor (p<.001) respectively. This result means that physical education lessons using various methods such as an ICT have a positive effect on the participation of students. Secondly, a different pattern of participation was observed between male students and female students in the cognitive and affective domain (p<.05), while there was no difference of participation patterns in the psychomotor domain. In general, ICT utilized physical education lessons had more effects to male students on students' participation patterns than female students.
The purpose of this study was to investigate the effects of physical education lessons utilized ICT (Information & Communication Technology) to the middle school students' participation and to provide useful information for effective physical education classes. To accomplish the purpose of the study, total 110 middle school students were selected as subjects in the area of J city purposively. Subjects were asked to answer questionnaires before and after taking 7 ICT utilized lessons on a high jump, a vaulting horse and a badminton. The findings of this study were as follows; Firstly, ICT utilized education showed a positive effect on the participation patterns of the middle school students. In other words, it had a positive effects on the three domain of the cognitive (p<.001), affective (p<.001), and psycho-motor (p<.001) respectively. This result means that physical education lessons using various methods such as an ICT have a positive effect on the participation of students. Secondly, a different pattern of participation was observed between male students and female students in the cognitive and affective domain (p<.05), while there was no difference of participation patterns in the psychomotor domain. In general, ICT utilized physical education lessons had more effects to male students on students' participation patterns than female students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.