음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통해 음악성과 창의성을 기르고, 음악적 정서를 풍부하게 하며, 궁극적으로 개인의 삶을 만족스럽게 영위하도록 하는데 그 목적이 있다. 미래의 학생들은 정보화·세계화·다양화 속에서 문화경쟁 시대를 살아가야 함으로 높은 수준의 사고능력, 의사소통능력, 사회적 기술을 갖춘 인간을 요구한다. 사회의 변화가 점차 가속화 되어감에 따라 교육 현장에도 새로운 변화가 요구되고 있다. 개인이 다른 사람과의 경쟁에서 뛰어난 능력을 인정받기보다는 학생 모두가 상호 의존적으로 문제에 임하면서 복잡한 문제들을 해결하고 자신의 책임을 다하는 가운데 목표를 달성하고자 하는 것이다. 학교는 사회에 적응하는데 필요한 사고시술, 의사소통기술, 문제해결에 대한 책임감 등을 가르쳐야 한다. 이러한 교육적 변호를 감당하기에는 ...
음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통해 음악성과 창의성을 기르고, 음악적 정서를 풍부하게 하며, 궁극적으로 개인의 삶을 만족스럽게 영위하도록 하는데 그 목적이 있다. 미래의 학생들은 정보화·세계화·다양화 속에서 문화경쟁 시대를 살아가야 함으로 높은 수준의 사고능력, 의사소통능력, 사회적 기술을 갖춘 인간을 요구한다. 사회의 변화가 점차 가속화 되어감에 따라 교육 현장에도 새로운 변화가 요구되고 있다. 개인이 다른 사람과의 경쟁에서 뛰어난 능력을 인정받기보다는 학생 모두가 상호 의존적으로 문제에 임하면서 복잡한 문제들을 해결하고 자신의 책임을 다하는 가운데 목표를 달성하고자 하는 것이다. 학교는 사회에 적응하는데 필요한 사고시술, 의사소통기술, 문제해결에 대한 책임감 등을 가르쳐야 한다. 이러한 교육적 변호를 감당하기에는 협동학습이 적합할 것이다. 협동학습은 학습과정의 사회성을 바탕으로 하며 긍정적인 상호의존, 개인적인 책임, 동등한 참여, 동시다발적인 상호작용이 이루어져 학생들을 적극적으로 참여할 수 있게 하는 교수·학습 방법이다. 협동학습은 학교 학습의 인지적 영역인 기본적인 기능, 문제 해결력, 사고력 뿐만 아니라 정의적 영역인 인간관계 개선, 자아 존중감, 교과목에 대한 선호, 교사에 대한 신뢰, 학습동기에도 효과가 인정되고 있다. 또한 인지적, 정의적 효과로 인해 모든 교과에서 널리 인정되고 있으며, 실제 교육현장에서 쉽게 사용할 수 있는 협동학습의 구체적인 모형들을 개발하려는 노력도 이루어지고 있다. 음악학습에 있어서도 음악성과 창의성을 기르고 음악적 정서를 풍부하게 하기 위해 협동적 전략이 강조되어 오고 있다. 학생들은 협동학습이라는 구체적인 음악적 활동과 도구를 제공 받음으로써 음악과 쉽게 접할 수 있다. 음악과를 위해 특별히 고안된 협동학습의 모형은 없으나 효과적인 음악수업을 위해 협동학습 모형을 적용해 보는 활동이 필요하여 본 논문에서는 4학년 음악교과서의 단원과 협동학습 모형과의 관련성을 분석하였다. 또한 기존에 개발된 협동학습 모형의 특징에 따라 음악 수업에 적용 가능한 과제분담학습(Jigsaw, jigsawⅡ), 모둠탐구학습(GI), 협동을 위한 협동학습(Co-op Co-op), 모둠 성취 분담 학습(STAD), 모둠 게임 토너먼트(TGT), 함께 학습하기(LT), 모둠 보조 개별 학습(TAI), 케이건의 협동학습 구조의 예시적 수업안을 제시하였다. 이상의 협동학습 모형들은 음악에 대한 긍정적인 영향을 주어 음악적인 생활과 함께 학습목표에 도달할 수 있게 되며, 정서를 순화시키고 더불어 사는 공동체 의식을 갖게 되는 효과를 나타낼 수 있다. 또한 음악과 협동학습은 학생들과의 상호작용으로 이루어지므로 자아존중, 자기규제 학습능력에 도움을 주며 수업의 진행상 우호적인 교우관계를 형성할 수 있다. 또한, 실기능력 뿐만 아니라 음악의 배경 지식에도 관심을 줄 것으로 기대된다. 본 연구에서 제시한 협동학습의 모형들이 효과를 얻기 위해서 교사는 협동학습에 대한 충분한 이해와 교재의 재구성에 따른 다양한 학습자료의 개발이 필요하다. 학생들의 능력을 고려한 학습내용 선정, 넓은 학습 공간의 확보, 다양한 평가 방식의 도입 등 미래 세계에 적응력을 높일 수 있는 새로운 음악과 협동학습에 대한 철저한 교수·학습 방법에 대한 많은 관심과 연구가 끊임없이 이루어져야 할 것이다.
음악교육은 다양한 악곡과 음악 활동을 통해 음악성과 창의성을 기르고, 음악적 정서를 풍부하게 하며, 궁극적으로 개인의 삶을 만족스럽게 영위하도록 하는데 그 목적이 있다. 미래의 학생들은 정보화·세계화·다양화 속에서 문화경쟁 시대를 살아가야 함으로 높은 수준의 사고능력, 의사소통능력, 사회적 기술을 갖춘 인간을 요구한다. 사회의 변화가 점차 가속화 되어감에 따라 교육 현장에도 새로운 변화가 요구되고 있다. 개인이 다른 사람과의 경쟁에서 뛰어난 능력을 인정받기보다는 학생 모두가 상호 의존적으로 문제에 임하면서 복잡한 문제들을 해결하고 자신의 책임을 다하는 가운데 목표를 달성하고자 하는 것이다. 학교는 사회에 적응하는데 필요한 사고시술, 의사소통기술, 문제해결에 대한 책임감 등을 가르쳐야 한다. 이러한 교육적 변호를 감당하기에는 협동학습이 적합할 것이다. 협동학습은 학습과정의 사회성을 바탕으로 하며 긍정적인 상호의존, 개인적인 책임, 동등한 참여, 동시다발적인 상호작용이 이루어져 학생들을 적극적으로 참여할 수 있게 하는 교수·학습 방법이다. 협동학습은 학교 학습의 인지적 영역인 기본적인 기능, 문제 해결력, 사고력 뿐만 아니라 정의적 영역인 인간관계 개선, 자아 존중감, 교과목에 대한 선호, 교사에 대한 신뢰, 학습동기에도 효과가 인정되고 있다. 또한 인지적, 정의적 효과로 인해 모든 교과에서 널리 인정되고 있으며, 실제 교육현장에서 쉽게 사용할 수 있는 협동학습의 구체적인 모형들을 개발하려는 노력도 이루어지고 있다. 음악학습에 있어서도 음악성과 창의성을 기르고 음악적 정서를 풍부하게 하기 위해 협동적 전략이 강조되어 오고 있다. 학생들은 협동학습이라는 구체적인 음악적 활동과 도구를 제공 받음으로써 음악과 쉽게 접할 수 있다. 음악과를 위해 특별히 고안된 협동학습의 모형은 없으나 효과적인 음악수업을 위해 협동학습 모형을 적용해 보는 활동이 필요하여 본 논문에서는 4학년 음악교과서의 단원과 협동학습 모형과의 관련성을 분석하였다. 또한 기존에 개발된 협동학습 모형의 특징에 따라 음악 수업에 적용 가능한 과제분담학습(Jigsaw, jigsawⅡ), 모둠탐구학습(GI), 협동을 위한 협동학습(Co-op Co-op), 모둠 성취 분담 학습(STAD), 모둠 게임 토너먼트(TGT), 함께 학습하기(LT), 모둠 보조 개별 학습(TAI), 케이건의 협동학습 구조의 예시적 수업안을 제시하였다. 이상의 협동학습 모형들은 음악에 대한 긍정적인 영향을 주어 음악적인 생활과 함께 학습목표에 도달할 수 있게 되며, 정서를 순화시키고 더불어 사는 공동체 의식을 갖게 되는 효과를 나타낼 수 있다. 또한 음악과 협동학습은 학생들과의 상호작용으로 이루어지므로 자아존중, 자기규제 학습능력에 도움을 주며 수업의 진행상 우호적인 교우관계를 형성할 수 있다. 또한, 실기능력 뿐만 아니라 음악의 배경 지식에도 관심을 줄 것으로 기대된다. 본 연구에서 제시한 협동학습의 모형들이 효과를 얻기 위해서 교사는 협동학습에 대한 충분한 이해와 교재의 재구성에 따른 다양한 학습자료의 개발이 필요하다. 학생들의 능력을 고려한 학습내용 선정, 넓은 학습 공간의 확보, 다양한 평가 방식의 도입 등 미래 세계에 적응력을 높일 수 있는 새로운 음악과 협동학습에 대한 철저한 교수·학습 방법에 대한 많은 관심과 연구가 끊임없이 이루어져야 할 것이다.
Music education aims to cultivate musicality and creativity through various musical pieces and activities, enrich musical sensitivity and emotion, and ultimately encourage individuals to enjoy their lives satisfactorily. Students of tomorrow are required to have highly sophisticated ability to think...
Music education aims to cultivate musicality and creativity through various musical pieces and activities, enrich musical sensitivity and emotion, and ultimately encourage individuals to enjoy their lives satisfactorily. Students of tomorrow are required to have highly sophisticated ability to think, communication ability and social skills, for they have to survive in the world of cultural competition based on information age, globalization and pluralism. As the society rapidly changes, there is a demand for change in the actual education scene. Instead of being recognized for excellence of individual who won from the competition with others, valued are being cooperative and interdependent with others, solving complex problems and fulfilling one's duty in order to achieve mutual goals. Schools are supposed to teach skills including ability to think, communication ability and responsibility for problem-solving, so that students would adopt themselves in a society. Cooperative learning is therefore the most appropriate method to teach such skills. Based on social aspects of learning process, cooperative learning is a teaching-learning method that enables students to actively engage in learning through positive interdependency, personal responsibility, equal participation, and multiple interaction. Cooperative learning is proved to be effective not only for cognitive domains in school learning such as basic functions, problem-solving, and ability to think, but also for affective domains such as improvement of human relationship, self-esteem, preference of subjects, teacher reliability and motivation for study. Moreover, thanks to its cognitive and affective influence, cooperative learning is widely recognized throughout all subjects. Efforts are also made to develop concrete models of cooperative learning that can be used easily in actual educational scene at school. In music subject, cooperative strategy has been emphasized as a tool for enhancing musicality and creativity and enriching musical sensitivity. Students have easier access to music by receiving specific musical activity and tool, called cooperative learning. Although there is no cooperative learning model designed specifically for music subject, it was necessary to apply cooperative learning model for effective music class. Accordingly, this study analyzed the relation between chapters of music textbook for 4th graders and cooperative learning model. Furthermore, based on the characteristics of the existing cooperative learning model, teaching plans that can be applied for music class are presented as follows: Jigsaw and Jigsaw Ⅱ; Group Investigation(GI); Cooperative Learning for Cooperation(Co-op Co-op); Student Teams Achievement Division(STAD); Teams Games Tournaments(TGT); Learning Together(LT); Teams Assisted Individualization(TAI); and Illustrative Class Model with cooperative learning structure by Kagan. The above models of cooperative learning influence students positively regarding music so that study goals can be achieved along with daily living surround by music, emotions can be elevated and communal consciousness can be obtained. Moreover, cooperative learning in music takes place based on interaction among students, thus it enables to increase self-esteem and self-discipline for study and establish favorable friendship among students in the course of class learning. In order to obtain effects of the cooperative learning models as presented above, teachers need to fully understand cooperative learning and develop various study materials due to the restructuring of texts. Consequently, various researches are to be made constantly on thorough teaching-learning methods for new cooperative learning in music which enhances ability to accommodation in the future, including selection of study contents based on student capability, securing sufficient study space and introduction of various evaluation methods.
Music education aims to cultivate musicality and creativity through various musical pieces and activities, enrich musical sensitivity and emotion, and ultimately encourage individuals to enjoy their lives satisfactorily. Students of tomorrow are required to have highly sophisticated ability to think, communication ability and social skills, for they have to survive in the world of cultural competition based on information age, globalization and pluralism. As the society rapidly changes, there is a demand for change in the actual education scene. Instead of being recognized for excellence of individual who won from the competition with others, valued are being cooperative and interdependent with others, solving complex problems and fulfilling one's duty in order to achieve mutual goals. Schools are supposed to teach skills including ability to think, communication ability and responsibility for problem-solving, so that students would adopt themselves in a society. Cooperative learning is therefore the most appropriate method to teach such skills. Based on social aspects of learning process, cooperative learning is a teaching-learning method that enables students to actively engage in learning through positive interdependency, personal responsibility, equal participation, and multiple interaction. Cooperative learning is proved to be effective not only for cognitive domains in school learning such as basic functions, problem-solving, and ability to think, but also for affective domains such as improvement of human relationship, self-esteem, preference of subjects, teacher reliability and motivation for study. Moreover, thanks to its cognitive and affective influence, cooperative learning is widely recognized throughout all subjects. Efforts are also made to develop concrete models of cooperative learning that can be used easily in actual educational scene at school. In music subject, cooperative strategy has been emphasized as a tool for enhancing musicality and creativity and enriching musical sensitivity. Students have easier access to music by receiving specific musical activity and tool, called cooperative learning. Although there is no cooperative learning model designed specifically for music subject, it was necessary to apply cooperative learning model for effective music class. Accordingly, this study analyzed the relation between chapters of music textbook for 4th graders and cooperative learning model. Furthermore, based on the characteristics of the existing cooperative learning model, teaching plans that can be applied for music class are presented as follows: Jigsaw and Jigsaw Ⅱ; Group Investigation(GI); Cooperative Learning for Cooperation(Co-op Co-op); Student Teams Achievement Division(STAD); Teams Games Tournaments(TGT); Learning Together(LT); Teams Assisted Individualization(TAI); and Illustrative Class Model with cooperative learning structure by Kagan. The above models of cooperative learning influence students positively regarding music so that study goals can be achieved along with daily living surround by music, emotions can be elevated and communal consciousness can be obtained. Moreover, cooperative learning in music takes place based on interaction among students, thus it enables to increase self-esteem and self-discipline for study and establish favorable friendship among students in the course of class learning. In order to obtain effects of the cooperative learning models as presented above, teachers need to fully understand cooperative learning and develop various study materials due to the restructuring of texts. Consequently, various researches are to be made constantly on thorough teaching-learning methods for new cooperative learning in music which enhances ability to accommodation in the future, including selection of study contents based on student capability, securing sufficient study space and introduction of various evaluation methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.