초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 자아존중감 및 대인관계에 미치는 효과 (A) Study on effect of Friend-praise activity-program of Elementary students for Self-esteem and Personal Relationship원문보기
최근 급격한 사회 변화와 가족 구조 변화, 그리고 입시 위주의 교육 환경은 아동들의 긍정적인 자아존중감 형성에 장애 요소로 작용하여 불안감을 갖게 할 뿐 아니라 또래 집단에서의 상호작용에 의한 대인관계에서도 부적응 행동으로 나타나고 있다. 아동들이 학교생활에 잘 적응하고 학급에서의 인간관계를 원만히 유지·발전시키는 것은 교육 현장에서 중요한 과제 중의 하나라고 할 수 있다. 따라서 학교에서의 교육활동은 긍정적인 자아존중감을 증진시킬 수 있는 기회가 지속적으로 제공되어야 할 것이며, 또한 집단간의 원만한 대인관계 형성을 위한 실천 위주의 구체적인 프로그램이 필요하다.
따라서 본 연구는 아동의 자아존중감 및 대인관계 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 학습 태도 및 사회성에도 교육적 효과가 있을 것으로 판단되는 칭찬을 활용한 또래 칭찬활동 프로그램을 개발·적용하여 아동의 긍정적인 자아존중감 및 바람직한 대인관계 향상의 효과를 얻는데 그 목적을 두고 있다.
이러한 연구의 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 긍정적인 자아존중감을 향상시키는 효과가 있는가?
둘째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 바람직한 대인관계를 향상시키는 효과가 있는가?
또한 연구문제를 해결하기 위하며 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다.
가설 1. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 긍정적 자아존중감 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
가설 2. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 바람직한 대인관계 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
위 연구 가설을 검증하기 위하여 강원도 M초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 다른 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에 적용한 또래 칭찬활동 프로그램은 자기성장 집단상담의 단계별 발달과정에 따라 도입단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계의 4단계로 구성하여 총 12회기의 주제별 활동을 1주일에 1~2회씩 실시하였으며, 프로그램의 활동 내용에 따라 1회기마다 40~60분에 걸쳐서 연구자가 직접 운영하였다. 통제집단은 또래 칭찬활동 프로그램 처치를 실시하지 않았다.
프로그램을 적용한 후 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통계집단에게 자아존중감 검사와 대인관계 검사를 실시하였다. 검사 자료는 SPSS/Windows V10.0 프로그램을 이용하여 집단 간 차이는 독립표본 ...
최근 급격한 사회 변화와 가족 구조 변화, 그리고 입시 위주의 교육 환경은 아동들의 긍정적인 자아존중감 형성에 장애 요소로 작용하여 불안감을 갖게 할 뿐 아니라 또래 집단에서의 상호작용에 의한 대인관계에서도 부적응 행동으로 나타나고 있다. 아동들이 학교생활에 잘 적응하고 학급에서의 인간관계를 원만히 유지·발전시키는 것은 교육 현장에서 중요한 과제 중의 하나라고 할 수 있다. 따라서 학교에서의 교육활동은 긍정적인 자아존중감을 증진시킬 수 있는 기회가 지속적으로 제공되어야 할 것이며, 또한 집단간의 원만한 대인관계 형성을 위한 실천 위주의 구체적인 프로그램이 필요하다.
따라서 본 연구는 아동의 자아존중감 및 대인관계 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 학습 태도 및 사회성에도 교육적 효과가 있을 것으로 판단되는 칭찬을 활용한 또래 칭찬활동 프로그램을 개발·적용하여 아동의 긍정적인 자아존중감 및 바람직한 대인관계 향상의 효과를 얻는데 그 목적을 두고 있다.
이러한 연구의 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 긍정적인 자아존중감을 향상시키는 효과가 있는가?
둘째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 바람직한 대인관계를 향상시키는 효과가 있는가?
또한 연구문제를 해결하기 위하며 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다.
가설 1. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 긍정적 자아존중감 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
가설 2. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 바람직한 대인관계 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
위 연구 가설을 검증하기 위하여 강원도 M초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 다른 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에 적용한 또래 칭찬활동 프로그램은 자기성장 집단상담의 단계별 발달과정에 따라 도입단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계의 4단계로 구성하여 총 12회기의 주제별 활동을 1주일에 1~2회씩 실시하였으며, 프로그램의 활동 내용에 따라 1회기마다 40~60분에 걸쳐서 연구자가 직접 운영하였다. 통제집단은 또래 칭찬활동 프로그램 처치를 실시하지 않았다.
프로그램을 적용한 후 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통계집단에게 자아존중감 검사와 대인관계 검사를 실시하였다. 검사 자료는 SPSS/Windows V10.0 프로그램을 이용하여 집단 간 차이는 독립표본 t-검증으로, 집단 내 차이는 대응표본 t-검증으로 통계 분석하였다.
이러한 연구방법에 의하여 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 검사 결과 자아존중감에서 통제집단은 프로그램 처치 전·후 간에 유의미한 변화가 없었으나, 실험집단은 자아존중감 사전-사후검사 차이 검증 결과 자아존중감 전체(t=-4.496, p=.000)와 하위 영역인 일반적 자아존중감(t=-3.216, p=.003), 사회적 자아존중감(t=-2.680, p=.012), 가정적 자아존중감(t=-3.732, p=.001), 학교 자아존중감(t=-3.902, P=.000)에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 또한 두 집단의 사후검사 차이 검증 결과 실험집단과 통제집단 간에 자아존중감 전체(t=-4.758, p=.000)와 하위 영역인 일반적 자아존중감(t=2.581, p=.017), 사회적 자아존중감(t=3.160, p=.003), 가정적 자아존중감(t=4.283, p=.000), 학교 자아존중감(t=4.110, p=.000)의 전 영역에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 긍정적 자아존중감을 향상시키는데 유의한 효과가 있었다.
둘째, 대인관계 검사 결과 대인관계에서 통제집단은 프로그램 처치 전·후 간에 유의미한 변화가 없었으나, 실험집단은 대인관계 사후-사전 검사 차이 검증 결과 대인관계 전체(t=-4.131 p=.000)와 하위 영역인 만족감(t=-2.113, p=.045), 의사소통(t=-3.381, p=.002), 신뢰감(t=-3.517, p=.001), 친근감(t=-3.958, p=.000), 민감성(t=-2.955, p=.006), 개방성(t=-4.318, p=.000), 이해성(t=-2.941, p=.000)에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 또한 두 집단의 사후검사 차이 검증 결과 실험집단과 통제집단간에 대인관계 전체(t=3.897, p=.000)와 하위 영역인 만족감(t=2.257, p=.003), 의사소통(t=3.527, p=.001), 신뢰감(t=3.704, p=.001), 친근감(t=3.904, p=.000), 민감성(t=4.382, p=.000), 개방성(t=2.648, p=.013), 이해성(t=2.944, p=.006)의 전 영역에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 바람직한 대인관계를 향상시키는데 유의한 효과가 있었다.
이상의 결과로부터 초등 교육 현장에서, 아동이 올바른 자아가치관을 정립하여 자신의 문제를 스스로 해결 및 예방하며 효과적으로 잠재력을 계발하고, 바람직한 대인관계를 형성하여 유지·발전시킬 수 있는 다양한 활동 기회가 제공되어야 한다. 따라서 또래 칭찬활동 프로그램과 같은 현장 실천 위주의 프로그램이 보다 체계적이고 다양하게 개발되어 아동의 학년 및 발달 특성에 맞게 활용되어야 할 것이다.
최근 급격한 사회 변화와 가족 구조 변화, 그리고 입시 위주의 교육 환경은 아동들의 긍정적인 자아존중감 형성에 장애 요소로 작용하여 불안감을 갖게 할 뿐 아니라 또래 집단에서의 상호작용에 의한 대인관계에서도 부적응 행동으로 나타나고 있다. 아동들이 학교생활에 잘 적응하고 학급에서의 인간관계를 원만히 유지·발전시키는 것은 교육 현장에서 중요한 과제 중의 하나라고 할 수 있다. 따라서 학교에서의 교육활동은 긍정적인 자아존중감을 증진시킬 수 있는 기회가 지속적으로 제공되어야 할 것이며, 또한 집단간의 원만한 대인관계 형성을 위한 실천 위주의 구체적인 프로그램이 필요하다.
따라서 본 연구는 아동의 자아존중감 및 대인관계 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 학습 태도 및 사회성에도 교육적 효과가 있을 것으로 판단되는 칭찬을 활용한 또래 칭찬활동 프로그램을 개발·적용하여 아동의 긍정적인 자아존중감 및 바람직한 대인관계 향상의 효과를 얻는데 그 목적을 두고 있다.
이러한 연구의 목적을 바탕으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 긍정적인 자아존중감을 향상시키는 효과가 있는가?
둘째, 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램이 바람직한 대인관계를 향상시키는 효과가 있는가?
또한 연구문제를 해결하기 위하며 이론적 배경과 선행 연구를 바탕으로 다음과 같은 연구 가설을 설정하였다.
가설 1. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 긍정적 자아존중감 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
가설 2. 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 바람직한 대인관계 향상에 유의한 효과가 있을 것이다.
위 연구 가설을 검증하기 위하여 강원도 M초등학교 4학년 2개 학급을 선정하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 다른 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에 적용한 또래 칭찬활동 프로그램은 자기성장 집단상담의 단계별 발달과정에 따라 도입단계, 준비단계, 작업단계, 종결단계의 4단계로 구성하여 총 12회기의 주제별 활동을 1주일에 1~2회씩 실시하였으며, 프로그램의 활동 내용에 따라 1회기마다 40~60분에 걸쳐서 연구자가 직접 운영하였다. 통제집단은 또래 칭찬활동 프로그램 처치를 실시하지 않았다.
프로그램을 적용한 후 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통계집단에게 자아존중감 검사와 대인관계 검사를 실시하였다. 검사 자료는 SPSS/Windows V10.0 프로그램을 이용하여 집단 간 차이는 독립표본 t-검증으로, 집단 내 차이는 대응표본 t-검증으로 통계 분석하였다.
이러한 연구방법에 의하여 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감 검사 결과 자아존중감에서 통제집단은 프로그램 처치 전·후 간에 유의미한 변화가 없었으나, 실험집단은 자아존중감 사전-사후검사 차이 검증 결과 자아존중감 전체(t=-4.496, p=.000)와 하위 영역인 일반적 자아존중감(t=-3.216, p=.003), 사회적 자아존중감(t=-2.680, p=.012), 가정적 자아존중감(t=-3.732, p=.001), 학교 자아존중감(t=-3.902, P=.000)에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 또한 두 집단의 사후검사 차이 검증 결과 실험집단과 통제집단 간에 자아존중감 전체(t=-4.758, p=.000)와 하위 영역인 일반적 자아존중감(t=2.581, p=.017), 사회적 자아존중감(t=3.160, p=.003), 가정적 자아존중감(t=4.283, p=.000), 학교 자아존중감(t=4.110, p=.000)의 전 영역에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 긍정적 자아존중감을 향상시키는데 유의한 효과가 있었다.
둘째, 대인관계 검사 결과 대인관계에서 통제집단은 프로그램 처치 전·후 간에 유의미한 변화가 없었으나, 실험집단은 대인관계 사후-사전 검사 차이 검증 결과 대인관계 전체(t=-4.131 p=.000)와 하위 영역인 만족감(t=-2.113, p=.045), 의사소통(t=-3.381, p=.002), 신뢰감(t=-3.517, p=.001), 친근감(t=-3.958, p=.000), 민감성(t=-2.955, p=.006), 개방성(t=-4.318, p=.000), 이해성(t=-2.941, p=.000)에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 또한 두 집단의 사후검사 차이 검증 결과 실험집단과 통제집단간에 대인관계 전체(t=3.897, p=.000)와 하위 영역인 만족감(t=2.257, p=.003), 의사소통(t=3.527, p=.001), 신뢰감(t=3.704, p=.001), 친근감(t=3.904, p=.000), 민감성(t=4.382, p=.000), 개방성(t=2.648, p=.013), 이해성(t=2.944, p=.006)의 전 영역에서도 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 초등학생의 또래 칭찬활동 프로그램은 바람직한 대인관계를 향상시키는데 유의한 효과가 있었다.
이상의 결과로부터 초등 교육 현장에서, 아동이 올바른 자아가치관을 정립하여 자신의 문제를 스스로 해결 및 예방하며 효과적으로 잠재력을 계발하고, 바람직한 대인관계를 형성하여 유지·발전시킬 수 있는 다양한 활동 기회가 제공되어야 한다. 따라서 또래 칭찬활동 프로그램과 같은 현장 실천 위주의 프로그램이 보다 체계적이고 다양하게 개발되어 아동의 학년 및 발달 특성에 맞게 활용되어야 할 것이다.
Lately, the rapid social and family system change, the entrance examination-centered circumstance in education have a negative influence not only on making up the affirmative self-esteem but also on building up the personal relationship through mutual communication with friends of the same age. Maki...
Lately, the rapid social and family system change, the entrance examination-centered circumstance in education have a negative influence not only on making up the affirmative self-esteem but also on building up the personal relationship through mutual communication with friends of the same age. Making children adapt well to school life and develop a good relationship in the class is an important subject in educational field. Thus, various school activities should offer lots of opportunities to increase their affirmative self-esteem and more specified performance-centered programs are required toform a harmonious relationship among parties of students.
The purpose of this study is to improve an affirmative self-esteem and a desirable personal relationship of children through developing friend-praise program and adapting it to children.
Based on the above purpose, the following subjects for this study are suggested.
Firstly, is the friend-praise program effective in forming an affirmative self-esteem of elementary students?
Secondly, is the friend-praise program successful in improving a desirable personal relationship in an elementary school?
In addition, two hypotheses of study are decided on the basis of theoretical background and the former study.
Hypothesis 1. The friend-praise program will have a meaningful effect on improving an affirmative self-esteem.
Hypothesis 2. The friend-praise program will have a meaningful effect on improving a desirable personal relationship.
In order to improve the above hypotheses, the experiment was carried out with two classes on the fourth grade in M elementary school in Wonju with being divided into one experimental group and the other comparative group. The friend-praise program which was adapted to the experimental group was composed with four steps as 'introduction', 'preparation', 'operation' and 'closing'. This program which has twelve categories was executed once or twice in a week and each class was continued for forty or sixty minutes. Contrastively, comparative group had no application of the main program.
For the purpose of proving the hypotheses after adapting the program to students, I have executed both self-esteem test and personal relationship test. The tests were performed with using SPSS/Windows V10.0 and the statistic was conducted through independant sample t-test for the difference between groups and contrastive sample t-test for the individual difference in each group.
The results of this study can be summarized like the followings:
Firstly, from the result of previous and after tests, there was no meaningful change in the comparative group, but the experimental group showed meaningful difference in all categories of self-esteem(t=-4.496, p=.000). Especially, the general self-esteem(t=-3.216, p=.003), social self-esteem(t=-2.680, p=.012), homely self-esteem(t=-3.732, p=.001), and school self-esteem(t=-3.902, p=.000) showed a meaningful difference. At the same time, the experimental group also showed meaningful difference with the comparative group in self-esteem(t=-4.758, p=.000). Especially, the general self-esteem(t=2.581, p=.017), social self-esteem(t=3.160, p=.003), homely self-esteem(t=4.283, p=.000), and school self-esteem(t=4.110, p=.000) showed a meaningful difference. As a result of this experiment, the friend-praise program will have a meaningful effect on improving an affirmative self-esteem was proved.
Secondly, there was no meaningful change in the comparative group, but the experimental group showed meaningful difference in all categories of personal relationship(t=-4.131, p=.000). Specifically, satisfaction(t=-2.113, p=.045), communication(t=-3.381, p=.002), confidence(t=-3.517, p=.001), intimacy 4=-3.958, p=.000), sensibility(t=-2.955, p=.006), openness(t=-4.318, p=.000) and interest(t=-2.941, p=.000) showed a meaningful difference. In the same instant, the experimental group also showed meaningful difference with the comparative group in all categories of personal relationship(t=3.897, p=.000). Especially, satisfaction(t=2.257, p=.003), communication(t=3.527, p=.001), confidence(t=3.704, p=.001), intimacy(t=3.904, p=.000), sensibility(t=4.382, p=.000), openness(t=2.648, p=.013) and interest(t=2.944, p=.006) showed a meaningful difference. Accordingly, the friend-praise program will have a meaningful effect on improving a desirable personal relationship was proved.
Judging from all these results, we should provide primary students with various opportunities to take part in active programs which help them to set up their righteous sense of value, to solve their own problems and to develop their potentials. Consequently, many kinds of practice-centered program like the friend-praise program should be developed more systematically and teachers should apply all those programs to students according to their individual level and developmental stage.
Lately, the rapid social and family system change, the entrance examination-centered circumstance in education have a negative influence not only on making up the affirmative self-esteem but also on building up the personal relationship through mutual communication with friends of the same age. Making children adapt well to school life and develop a good relationship in the class is an important subject in educational field. Thus, various school activities should offer lots of opportunities to increase their affirmative self-esteem and more specified performance-centered programs are required toform a harmonious relationship among parties of students.
The purpose of this study is to improve an affirmative self-esteem and a desirable personal relationship of children through developing friend-praise program and adapting it to children.
Based on the above purpose, the following subjects for this study are suggested.
Firstly, is the friend-praise program effective in forming an affirmative self-esteem of elementary students?
Secondly, is the friend-praise program successful in improving a desirable personal relationship in an elementary school?
In addition, two hypotheses of study are decided on the basis of theoretical background and the former study.
Hypothesis 1. The friend-praise program will have a meaningful effect on improving an affirmative self-esteem.
Hypothesis 2. The friend-praise program will have a meaningful effect on improving a desirable personal relationship.
In order to improve the above hypotheses, the experiment was carried out with two classes on the fourth grade in M elementary school in Wonju with being divided into one experimental group and the other comparative group. The friend-praise program which was adapted to the experimental group was composed with four steps as 'introduction', 'preparation', 'operation' and 'closing'. This program which has twelve categories was executed once or twice in a week and each class was continued for forty or sixty minutes. Contrastively, comparative group had no application of the main program.
For the purpose of proving the hypotheses after adapting the program to students, I have executed both self-esteem test and personal relationship test. The tests were performed with using SPSS/Windows V10.0 and the statistic was conducted through independant sample t-test for the difference between groups and contrastive sample t-test for the individual difference in each group.
The results of this study can be summarized like the followings:
Firstly, from the result of previous and after tests, there was no meaningful change in the comparative group, but the experimental group showed meaningful difference in all categories of self-esteem(t=-4.496, p=.000). Especially, the general self-esteem(t=-3.216, p=.003), social self-esteem(t=-2.680, p=.012), homely self-esteem(t=-3.732, p=.001), and school self-esteem(t=-3.902, p=.000) showed a meaningful difference. At the same time, the experimental group also showed meaningful difference with the comparative group in self-esteem(t=-4.758, p=.000). Especially, the general self-esteem(t=2.581, p=.017), social self-esteem(t=3.160, p=.003), homely self-esteem(t=4.283, p=.000), and school self-esteem(t=4.110, p=.000) showed a meaningful difference. As a result of this experiment, the friend-praise program will have a meaningful effect on improving an affirmative self-esteem was proved.
Secondly, there was no meaningful change in the comparative group, but the experimental group showed meaningful difference in all categories of personal relationship(t=-4.131, p=.000). Specifically, satisfaction(t=-2.113, p=.045), communication(t=-3.381, p=.002), confidence(t=-3.517, p=.001), intimacy 4=-3.958, p=.000), sensibility(t=-2.955, p=.006), openness(t=-4.318, p=.000) and interest(t=-2.941, p=.000) showed a meaningful difference. In the same instant, the experimental group also showed meaningful difference with the comparative group in all categories of personal relationship(t=3.897, p=.000). Especially, satisfaction(t=2.257, p=.003), communication(t=3.527, p=.001), confidence(t=3.704, p=.001), intimacy(t=3.904, p=.000), sensibility(t=4.382, p=.000), openness(t=2.648, p=.013) and interest(t=2.944, p=.006) showed a meaningful difference. Accordingly, the friend-praise program will have a meaningful effect on improving a desirable personal relationship was proved.
Judging from all these results, we should provide primary students with various opportunities to take part in active programs which help them to set up their righteous sense of value, to solve their own problems and to develop their potentials. Consequently, many kinds of practice-centered program like the friend-praise program should be developed more systematically and teachers should apply all those programs to students according to their individual level and developmental stage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.