본 연구는 세계화 시대 소프트 파워의 중요성이 증가되고 있다는 점에 중점을 두었다. 이는 정보통신과 과학기술의 발전이 정부와 국가의 특성을 바꿔 놓고, 비국가행위주체들의 역할을 강화시키며, 외교 측면에서 소프트 파워의 중요성을 크게 증대시키고 있기 때문이다. 이러한 소프트 파워는 상대방으로 하여금 호감(매력)을 느끼게 하며, 자발성, 친밀성, 신뢰성, 모방성과 같은 특징을 지니며, 국제정치에 있어 강제력을 동반하지 않은 채 자국의 이익을 달성하는 파워로 정의된다. 즉, 소프트 파워는 자신이 원하는 것을 상대방도 원하게 만드는 능력이다. 이러한 소프트 파워의 구성 자원으로는 문화, 정치적 가치관, 비강제적 대외 정책 등이 있는데, 1990년대 후반부터 등장한 한류는 문화적 구성 자원의 역할을 한다. 한류 확산을 통해 한국의 대외 이미지 향상은 물론 경제적 이익과 더불어 타국민들의 우호적 태도를 엿볼 수 있었다. 즉 한류는 한국의 긍정적 이미지 형성에 기여를 했다. 이에 대해 본 연구에서는 한류 확산국으로 중국, 일본, 베트남을 선정하여 각 국의 한류 확산에 대해 비교, 분석하였다. 연구 결과 중국은 청소년을 비롯한 젊은 층에서 한국 대중음악에 대한 유행으로 시작하였으며, 이후 드라마와 영화가 성공하여 한류를 공유하는 층이 더욱 확산되고 있다. 일본은 드라마 <겨울연가>의 성공으로 30~40대 중년 여성층에 의해 한류가 확산되었으며, 이후 드라마 <대장금>의 흥행으로 중년 여성층에 국한되었던 한류 팬들의 확산 현상을 볼 수 있었다. 베트남의 경우 기업의 광고전략으로 시작된 한국 드라마 방영이 성공하면서 한류 확산의 계기를 마련하였다. 베트남은 과거 ...
본 연구는 세계화 시대 소프트 파워의 중요성이 증가되고 있다는 점에 중점을 두었다. 이는 정보통신과 과학기술의 발전이 정부와 국가의 특성을 바꿔 놓고, 비국가행위주체들의 역할을 강화시키며, 외교 측면에서 소프트 파워의 중요성을 크게 증대시키고 있기 때문이다. 이러한 소프트 파워는 상대방으로 하여금 호감(매력)을 느끼게 하며, 자발성, 친밀성, 신뢰성, 모방성과 같은 특징을 지니며, 국제정치에 있어 강제력을 동반하지 않은 채 자국의 이익을 달성하는 파워로 정의된다. 즉, 소프트 파워는 자신이 원하는 것을 상대방도 원하게 만드는 능력이다. 이러한 소프트 파워의 구성 자원으로는 문화, 정치적 가치관, 비강제적 대외 정책 등이 있는데, 1990년대 후반부터 등장한 한류는 문화적 구성 자원의 역할을 한다. 한류 확산을 통해 한국의 대외 이미지 향상은 물론 경제적 이익과 더불어 타국민들의 우호적 태도를 엿볼 수 있었다. 즉 한류는 한국의 긍정적 이미지 형성에 기여를 했다. 이에 대해 본 연구에서는 한류 확산국으로 중국, 일본, 베트남을 선정하여 각 국의 한류 확산에 대해 비교, 분석하였다. 연구 결과 중국은 청소년을 비롯한 젊은 층에서 한국 대중음악에 대한 유행으로 시작하였으며, 이후 드라마와 영화가 성공하여 한류를 공유하는 층이 더욱 확산되고 있다. 일본은 드라마 <겨울연가>의 성공으로 30~40대 중년 여성층에 의해 한류가 확산되었으며, 이후 드라마 <대장금>의 흥행으로 중년 여성층에 국한되었던 한류 팬들의 확산 현상을 볼 수 있었다. 베트남의 경우 기업의 광고전략으로 시작된 한국 드라마 방영이 성공하면서 한류 확산의 계기를 마련하였다. 베트남은 과거 베트남 전쟁 때문에 한국에 대한 이미지가 부정적이었으나, 한류 확산으로 인해 한국의 이미지가 우호적으로 바뀌어가고 있음을 알 수 있었다. 이렇듯 각 국가에서 한류를 수용하게 된 계기와 이에 대한 수용층이 상이했으나, 시간이 흐를수록 한류에 대한 긍정적 이미지와 이를 수용하는 층이 넓어지고 있음을 알 수 있다. 또한 중국과 베트남의 경우 한국의 경제적 성장 및 민주주의의 확산 등과 같은 가치가 중요한 확산 배경이 되었으며, 일본의 경우 한류를 통해 옛 정서를 느낄 수 있었으며, 가족의 해체, 사회문제 등과 같은 유교문화적 정서가 깊게 작용했음을 알 수 있었다. 물론 한류 확산이 지니는 긍정적 영향도 크지만, 이에 대한 반작용(항한류, 혐한류 등)도 무시할 수 없다. 결론적으로 한류 확산은 세계화 시대 한국의 소프트 파워를 강화시키는 한 방안이 될 수 있으며, 이는 동북아 정세 속에 하드 파워가 약한 한국이 취할 수 있는 대안이 될 수 있다.
본 연구는 세계화 시대 소프트 파워의 중요성이 증가되고 있다는 점에 중점을 두었다. 이는 정보통신과 과학기술의 발전이 정부와 국가의 특성을 바꿔 놓고, 비국가행위주체들의 역할을 강화시키며, 외교 측면에서 소프트 파워의 중요성을 크게 증대시키고 있기 때문이다. 이러한 소프트 파워는 상대방으로 하여금 호감(매력)을 느끼게 하며, 자발성, 친밀성, 신뢰성, 모방성과 같은 특징을 지니며, 국제정치에 있어 강제력을 동반하지 않은 채 자국의 이익을 달성하는 파워로 정의된다. 즉, 소프트 파워는 자신이 원하는 것을 상대방도 원하게 만드는 능력이다. 이러한 소프트 파워의 구성 자원으로는 문화, 정치적 가치관, 비강제적 대외 정책 등이 있는데, 1990년대 후반부터 등장한 한류는 문화적 구성 자원의 역할을 한다. 한류 확산을 통해 한국의 대외 이미지 향상은 물론 경제적 이익과 더불어 타국민들의 우호적 태도를 엿볼 수 있었다. 즉 한류는 한국의 긍정적 이미지 형성에 기여를 했다. 이에 대해 본 연구에서는 한류 확산국으로 중국, 일본, 베트남을 선정하여 각 국의 한류 확산에 대해 비교, 분석하였다. 연구 결과 중국은 청소년을 비롯한 젊은 층에서 한국 대중음악에 대한 유행으로 시작하였으며, 이후 드라마와 영화가 성공하여 한류를 공유하는 층이 더욱 확산되고 있다. 일본은 드라마 <겨울연가>의 성공으로 30~40대 중년 여성층에 의해 한류가 확산되었으며, 이후 드라마 <대장금>의 흥행으로 중년 여성층에 국한되었던 한류 팬들의 확산 현상을 볼 수 있었다. 베트남의 경우 기업의 광고전략으로 시작된 한국 드라마 방영이 성공하면서 한류 확산의 계기를 마련하였다. 베트남은 과거 베트남 전쟁 때문에 한국에 대한 이미지가 부정적이었으나, 한류 확산으로 인해 한국의 이미지가 우호적으로 바뀌어가고 있음을 알 수 있었다. 이렇듯 각 국가에서 한류를 수용하게 된 계기와 이에 대한 수용층이 상이했으나, 시간이 흐를수록 한류에 대한 긍정적 이미지와 이를 수용하는 층이 넓어지고 있음을 알 수 있다. 또한 중국과 베트남의 경우 한국의 경제적 성장 및 민주주의의 확산 등과 같은 가치가 중요한 확산 배경이 되었으며, 일본의 경우 한류를 통해 옛 정서를 느낄 수 있었으며, 가족의 해체, 사회문제 등과 같은 유교문화적 정서가 깊게 작용했음을 알 수 있었다. 물론 한류 확산이 지니는 긍정적 영향도 크지만, 이에 대한 반작용(항한류, 혐한류 등)도 무시할 수 없다. 결론적으로 한류 확산은 세계화 시대 한국의 소프트 파워를 강화시키는 한 방안이 될 수 있으며, 이는 동북아 정세 속에 하드 파워가 약한 한국이 취할 수 있는 대안이 될 수 있다.
This study focuses on the importance of soft power in globalization. The development of information, communication, science and technology changes the characteristics of a government and a nation and strengthens the roles of nonstate actors and increase the importance of soft power in diplomatic are...
This study focuses on the importance of soft power in globalization. The development of information, communication, science and technology changes the characteristics of a government and a nation and strengthens the roles of nonstate actors and increase the importance of soft power in diplomatic area. The soft power makes people feel familiar to a nation and has the characteristics of autonomy, familiarity, reliance and imitation. The soft power could be defined that can help a nation to benefit not by force or economic inducement. That is, soft power is the ability to get desired outcomes because others want what you want. The soft power is composed of culture, political viewpoint on value and outward policy. The Korea wave, which started at the end of 1990s, plays its role in cultural aspect. Through the expansion of Korea wave, the image of Korea improves. Also we can also see economic benefit from it and hospital attitudes of people of foreign countries. That is, Korea-wave has contributed to forming positive image of Korea. This study selects China, Japan and Vietnam as the nations of Korea wave and analyzes the Korea wave in each country. The study found that the Korea wave has started among teenagers and young people in China. First the Korean pop music was popular and then TV dramas and movies became popular increasing the number of people who like Korean culture. In Japan the drama 'Winter Sonata' was a big hit among women in their 30s and 40s and expanded the Korea wave among Japanese. Then the drama 'Daejanggeum' became popular expanding the Korea wave to other Japanese people except middle-aged Japanese women. In Vietnam, Korea wave started with successful Korean TV dramas that were the strategy of a company's advertisement. Because of the Vietnamese war, Vietnamese people had negative image of Korea. But with the expansion of Korea wave, the image of Korea has become a good one. It is understood that even though each country has different reasons of accepting Korea wave, it has produced more positive images of Korea and increased the number of people that could accept Korea wave. In the case of China and Vietnam, the economic growth and success of democracy were the background of the Korea wave. In the case of Japan, Japanese people could feel the old feeling through the Korea wave. It found that Confucian cultural feeling such as dismantling of families and social problems has deeply related to the boom. Even though the expansion of Korea wave has positive effect, there are reactions from the countries. Some of them hate and dislike Korea wave. In conclusion, the expansion of Korea wave could be a channel to strengthen the soft power of Korea in globalized world. Korea wave can constitute alternative power sources for Korea which has relatively weaker sources of hard power in Northeast Asia.
This study focuses on the importance of soft power in globalization. The development of information, communication, science and technology changes the characteristics of a government and a nation and strengthens the roles of nonstate actors and increase the importance of soft power in diplomatic area. The soft power makes people feel familiar to a nation and has the characteristics of autonomy, familiarity, reliance and imitation. The soft power could be defined that can help a nation to benefit not by force or economic inducement. That is, soft power is the ability to get desired outcomes because others want what you want. The soft power is composed of culture, political viewpoint on value and outward policy. The Korea wave, which started at the end of 1990s, plays its role in cultural aspect. Through the expansion of Korea wave, the image of Korea improves. Also we can also see economic benefit from it and hospital attitudes of people of foreign countries. That is, Korea-wave has contributed to forming positive image of Korea. This study selects China, Japan and Vietnam as the nations of Korea wave and analyzes the Korea wave in each country. The study found that the Korea wave has started among teenagers and young people in China. First the Korean pop music was popular and then TV dramas and movies became popular increasing the number of people who like Korean culture. In Japan the drama 'Winter Sonata' was a big hit among women in their 30s and 40s and expanded the Korea wave among Japanese. Then the drama 'Daejanggeum' became popular expanding the Korea wave to other Japanese people except middle-aged Japanese women. In Vietnam, Korea wave started with successful Korean TV dramas that were the strategy of a company's advertisement. Because of the Vietnamese war, Vietnamese people had negative image of Korea. But with the expansion of Korea wave, the image of Korea has become a good one. It is understood that even though each country has different reasons of accepting Korea wave, it has produced more positive images of Korea and increased the number of people that could accept Korea wave. In the case of China and Vietnam, the economic growth and success of democracy were the background of the Korea wave. In the case of Japan, Japanese people could feel the old feeling through the Korea wave. It found that Confucian cultural feeling such as dismantling of families and social problems has deeply related to the boom. Even though the expansion of Korea wave has positive effect, there are reactions from the countries. Some of them hate and dislike Korea wave. In conclusion, the expansion of Korea wave could be a channel to strengthen the soft power of Korea in globalized world. Korea wave can constitute alternative power sources for Korea which has relatively weaker sources of hard power in Northeast Asia.
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