콘크리트에 발생되는 장기변형은 통상 사용성에 관한 문제로만 취급되어왔다. 하지만 실제로는 내하성 및 내구성에 관한 문제의 원인을 제공한다. 따라서 장기변형의 양상을 명확하게 예측하는 것이 필요하다. 장기변형 중에서도 축변형뿐만 아니라 휨변형까지도 영향을 미치는 크리프 변형의 합리적인 예측은 특히 중요하다. 본 연구는 콘크리트의 크리프 현상을 유변학적 연구를 통하여 개념적으로 이해성이 높은 기본형을 구성하고, 이것이 구체적인 ...
콘크리트에 발생되는 장기변형은 통상 사용성에 관한 문제로만 취급되어왔다. 하지만 실제로는 내하성 및 내구성에 관한 문제의 원인을 제공한다. 따라서 장기변형의 양상을 명확하게 예측하는 것이 필요하다. 장기변형 중에서도 축변형뿐만 아니라 휨변형까지도 영향을 미치는 크리프 변형의 합리적인 예측은 특히 중요하다. 본 연구는 콘크리트의 크리프 현상을 유변학적 연구를 통하여 개념적으로 이해성이 높은 기본형을 구성하고, 이것이 구체적인 예측모델로 사용되기 위하여 결정되어야 할 매개변수들을 정의함으로써 적용성과 정확성이 우수한 일반화된 예측모델을 제시할 수 있었다. 콘크리트의 점탄성 변형특성을 합리적으로 표현할 수 있는 유변학적 연구를 통하여 개념적으로 완성도가 높은 유변모델을 제안하였다. 본 연구에서 제안한 유변모델은 즉시탄성변형을 제어하는 스프링이 재령에 따라 증가되고 지연탄성변형을 제어하는 스프링은 즉시탄성변형을 제어하는 스프링에 종속되어 일정한 함수관계를 갖고 증가되며, 지연점성변형을 제어하는 감쇠기는 콘크리트가 경화되는 속도에 관한 함수로써 일정한 상수로 정의하였고, 마지막으로 비회복 점성흐름변형을 제어하는 감쇠기는 재령에 따라 점성특성이 소진되는 현상을 나타내도록 점진적으로 증가되는 형태를 갖도록 구성하였다. 제안된 유변모델은 4개의 비선형 매개변수들의 결정을 통하여 구체적인 예측모델로 발전시킬 수 있었다. 콘크리트의 점탄성 특성을 이용하여 회복이 가능한 변형성분은 수화된 시멘트 페이스트의 고체화 현상을 이용하였고, 회복이 불가능한 변형성분은 겔 입자간에 작용하는 유사강성과 미세프리스트레스 변화현상을 이용하였다. 본 연구는 연구자의 실험결과들과 다른 연구자들의 실험결과들을 통합적으로 분석한 것을 이용하여 최적의 결과를 유도하는 semi-inverse method를 사용하고 있으므로, 추천하는 경험적 상수들을 이용하여 설계가 가능할 뿐만 아니라 특정 배합을 이용한 재하재령 2~3개월 정도의 크리프 실험결과를 이용하여 경험적 상수들을 개선함으로써 해당되는 배합에 관한 최적의 크리프 변형을 예측하는 것도 가능하도록 확장성이 용이한 예측모델로 구성하였다. 이것은 실험결과들과 97% 이상의 상관계수를 나타내는 것으로 보아 실험결과들과의 선형성은 충분한 것으로 평가될 수 있으며, 기존의 예측모델들에 비하여 낮은 오차와 표준편차로 가장 밀집된 정규분포를 나타내어 확률적으로도 안정성 있는 예측모델임을 확인할 수 있었다. 연구자의 실험적 연구와 다른 연구자들의 실험적 연구를 관찰한 결과로부터 현행 도로교설계기준(2005)의 모체인 FIBMC 90은 콘크리트의 크리프 변형을 상당히 과소평가하고 있으며 특히 상대습도가 높을수록 더욱 과소평가함을 확인할 수 있었고, 다양한 실험결과들과 본 연구의 제안모델은 AASHTO DS 1994와 ACI Committee 209에 보다 유사한 결과를 나타내고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 양상은 빈배합 콘크리트를 사용하는 유럽과는 다르게 우리나라와 미국은 부배합 콘크리트를 사용하는 것이 주요한 원인으로 생각된다. 부배합 콘크리트는 크리프를 발생시키는 성분인 수화된 시멘트 페이스트의 양이 상대적으로 많아 결과적으로 크리프 변형이 크게 발생하는 것으로 판단된다. 따라서 현행 도로교설계기준의 재평가가 이루어져야 함이 타당할 것으로 사료된다. 즉, 강도중심의 설계법에서 벗어나 콘크리트 배합의 구성에 중점을 둔 예측모델에 관한 연구가 지속적으로 수행되어야 할 것으로 판단된다.
콘크리트에 발생되는 장기변형은 통상 사용성에 관한 문제로만 취급되어왔다. 하지만 실제로는 내하성 및 내구성에 관한 문제의 원인을 제공한다. 따라서 장기변형의 양상을 명확하게 예측하는 것이 필요하다. 장기변형 중에서도 축변형뿐만 아니라 휨변형까지도 영향을 미치는 크리프 변형의 합리적인 예측은 특히 중요하다. 본 연구는 콘크리트의 크리프 현상을 유변학적 연구를 통하여 개념적으로 이해성이 높은 기본형을 구성하고, 이것이 구체적인 예측모델로 사용되기 위하여 결정되어야 할 매개변수들을 정의함으로써 적용성과 정확성이 우수한 일반화된 예측모델을 제시할 수 있었다. 콘크리트의 점탄성 변형특성을 합리적으로 표현할 수 있는 유변학적 연구를 통하여 개념적으로 완성도가 높은 유변모델을 제안하였다. 본 연구에서 제안한 유변모델은 즉시탄성변형을 제어하는 스프링이 재령에 따라 증가되고 지연탄성변형을 제어하는 스프링은 즉시탄성변형을 제어하는 스프링에 종속되어 일정한 함수관계를 갖고 증가되며, 지연점성변형을 제어하는 감쇠기는 콘크리트가 경화되는 속도에 관한 함수로써 일정한 상수로 정의하였고, 마지막으로 비회복 점성흐름변형을 제어하는 감쇠기는 재령에 따라 점성특성이 소진되는 현상을 나타내도록 점진적으로 증가되는 형태를 갖도록 구성하였다. 제안된 유변모델은 4개의 비선형 매개변수들의 결정을 통하여 구체적인 예측모델로 발전시킬 수 있었다. 콘크리트의 점탄성 특성을 이용하여 회복이 가능한 변형성분은 수화된 시멘트 페이스트의 고체화 현상을 이용하였고, 회복이 불가능한 변형성분은 겔 입자간에 작용하는 유사강성과 미세프리스트레스 변화현상을 이용하였다. 본 연구는 연구자의 실험결과들과 다른 연구자들의 실험결과들을 통합적으로 분석한 것을 이용하여 최적의 결과를 유도하는 semi-inverse method를 사용하고 있으므로, 추천하는 경험적 상수들을 이용하여 설계가 가능할 뿐만 아니라 특정 배합을 이용한 재하재령 2~3개월 정도의 크리프 실험결과를 이용하여 경험적 상수들을 개선함으로써 해당되는 배합에 관한 최적의 크리프 변형을 예측하는 것도 가능하도록 확장성이 용이한 예측모델로 구성하였다. 이것은 실험결과들과 97% 이상의 상관계수를 나타내는 것으로 보아 실험결과들과의 선형성은 충분한 것으로 평가될 수 있으며, 기존의 예측모델들에 비하여 낮은 오차와 표준편차로 가장 밀집된 정규분포를 나타내어 확률적으로도 안정성 있는 예측모델임을 확인할 수 있었다. 연구자의 실험적 연구와 다른 연구자들의 실험적 연구를 관찰한 결과로부터 현행 도로교설계기준(2005)의 모체인 FIB MC 90은 콘크리트의 크리프 변형을 상당히 과소평가하고 있으며 특히 상대습도가 높을수록 더욱 과소평가함을 확인할 수 있었고, 다양한 실험결과들과 본 연구의 제안모델은 AASHTO DS 1994와 ACI Committee 209에 보다 유사한 결과를 나타내고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 양상은 빈배합 콘크리트를 사용하는 유럽과는 다르게 우리나라와 미국은 부배합 콘크리트를 사용하는 것이 주요한 원인으로 생각된다. 부배합 콘크리트는 크리프를 발생시키는 성분인 수화된 시멘트 페이스트의 양이 상대적으로 많아 결과적으로 크리프 변형이 크게 발생하는 것으로 판단된다. 따라서 현행 도로교설계기준의 재평가가 이루어져야 함이 타당할 것으로 사료된다. 즉, 강도중심의 설계법에서 벗어나 콘크리트 배합의 구성에 중점을 둔 예측모델에 관한 연구가 지속적으로 수행되어야 할 것으로 판단된다.
Long-term effect of concrete has been only treated about serviceability problem. However in fact its phenomenon gives a cause of problem for load bearing capacity and durability. Therefore it is necessary for designers and researchers to predict long-term effect precisely. Especially out of long-ter...
Long-term effect of concrete has been only treated about serviceability problem. However in fact its phenomenon gives a cause of problem for load bearing capacity and durability. Therefore it is necessary for designers and researchers to predict long-term effect precisely. Especially out of long-term effect, it is important to predict creep deformation which has an effect of both axial and flexible deformation. In this study, conceptual framework is constitutive through rheological study and then 4-parameters are determined based on visco-elasticity properties of concrete. Consequently this research is able to achieve suggestion of generalized predicting model which is superior application and accuracy than existing predicting models. Rheological model is tool which is able to explain visco-elasticity properties of concrete. In this study, suggested rheological model is made up of springs and dashpots. Spring for instant elastic deformation increases with aging, spring for delayed elastic deformation increases with any function of above spring, dashpot for determination of retardation time has constant value, i.e. it is only one, dashpot for irrecovery flow deformation increases with aging in order to present phenomenon for decrease of viscosity. This rheological model is able to make generalized predicting model through determination of these nonlinear 4-parameters. Recoverable component is determined by solidification of hydrated cement paste, irrecoverable component is determined by pseudo stiffness and microprestress among gels. This predicting model is created by integrating this experiment's results and other researcher's results and it adopts semi-inverse method in order to optimize prediction. As a result of this study, important empirical constants is able to report. Consequently it is possible to design using suggested predicting model and it is possible to optimize a type of mixing property through updating empirical constants using creep test during 2~3months. This predicting model has over 97% of correlation value, therefore its linearity is enough among experiment's results. It has less error and standard deviation then other existing model's one. So it presents much more dense norm distance. Therefore this study is able to announce that its stability is secured. Highway Design Specification(2005) in Korea based on FIB Model Code 90 underestimates creep deformation, its aspect become more increment higher and higher RH, from this experiment's results and other researcher's results. In this study, suggested predicting model and various experiment results are similar to American models rather than European models. Its principal cause is fact that American and domestic concrete has dense mixture but European concrete has poor mixture at the same strength. It is able to understand as reason why hydrated cement paste quantity determines creep deformation. Therefore Highway Design Specification(2005) should be reconstructed using approach for not strength based concept but mixture based concept. And a type of these study should perform continuously.
Long-term effect of concrete has been only treated about serviceability problem. However in fact its phenomenon gives a cause of problem for load bearing capacity and durability. Therefore it is necessary for designers and researchers to predict long-term effect precisely. Especially out of long-term effect, it is important to predict creep deformation which has an effect of both axial and flexible deformation. In this study, conceptual framework is constitutive through rheological study and then 4-parameters are determined based on visco-elasticity properties of concrete. Consequently this research is able to achieve suggestion of generalized predicting model which is superior application and accuracy than existing predicting models. Rheological model is tool which is able to explain visco-elasticity properties of concrete. In this study, suggested rheological model is made up of springs and dashpots. Spring for instant elastic deformation increases with aging, spring for delayed elastic deformation increases with any function of above spring, dashpot for determination of retardation time has constant value, i.e. it is only one, dashpot for irrecovery flow deformation increases with aging in order to present phenomenon for decrease of viscosity. This rheological model is able to make generalized predicting model through determination of these nonlinear 4-parameters. Recoverable component is determined by solidification of hydrated cement paste, irrecoverable component is determined by pseudo stiffness and microprestress among gels. This predicting model is created by integrating this experiment's results and other researcher's results and it adopts semi-inverse method in order to optimize prediction. As a result of this study, important empirical constants is able to report. Consequently it is possible to design using suggested predicting model and it is possible to optimize a type of mixing property through updating empirical constants using creep test during 2~3months. This predicting model has over 97% of correlation value, therefore its linearity is enough among experiment's results. It has less error and standard deviation then other existing model's one. So it presents much more dense norm distance. Therefore this study is able to announce that its stability is secured. Highway Design Specification(2005) in Korea based on FIB Model Code 90 underestimates creep deformation, its aspect become more increment higher and higher RH, from this experiment's results and other researcher's results. In this study, suggested predicting model and various experiment results are similar to American models rather than European models. Its principal cause is fact that American and domestic concrete has dense mixture but European concrete has poor mixture at the same strength. It is able to understand as reason why hydrated cement paste quantity determines creep deformation. Therefore Highway Design Specification(2005) should be reconstructed using approach for not strength based concept but mixture based concept. And a type of these study should perform continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.