학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발 유형에 대한 선호도 A Study on the Preference of e-Learning Contents Delivery Types in Learning Styles - In the Case of "K" University -원문보기
한글초록: 본 연구의 목적은 웹 기반 학습 환경에서 학습자의 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형(HTML형, 동영상형, TEXT형)에 대한 선호도에 유의미한 차이가 나타나는지를 알아보고자 하였다. 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대한 선호도 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 세 가지 타입의 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대해 전반적으로 선호하는 것으로 나타났으며, HTML형과 동영상형 콘텐츠에서 수렴자와 분산자 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 수렴자, 분산자, 융합자, 적응자의 네 가지 학습 스타일 중 서로 반대되는 성향을 지닌 수렴자와 분산자 사이에서 이러닝 콘텐츠 개발 유형에 대한 선호도 차이로 인해 발생한 것임을 알 수 있었다. 우선 HTML형 콘텐츠에서 수렴자가 분산자보다 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같이 나타난 이유는 HTML형 콘텐츠의 특징이 추상적으로 학습내용을 제시하고 ...
한글초록: 본 연구의 목적은 웹 기반 학습 환경에서 학습자의 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형(HTML형, 동영상형, TEXT형)에 대한 선호도에 유의미한 차이가 나타나는지를 알아보고자 하였다. 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대한 선호도 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 세 가지 타입의 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대해 전반적으로 선호하는 것으로 나타났으며, HTML형과 동영상형 콘텐츠에서 수렴자와 분산자 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 수렴자, 분산자, 융합자, 적응자의 네 가지 학습 스타일 중 서로 반대되는 성향을 지닌 수렴자와 분산자 사이에서 이러닝 콘텐츠 개발 유형에 대한 선호도 차이로 인해 발생한 것임을 알 수 있었다. 우선 HTML형 콘텐츠에서 수렴자가 분산자보다 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같이 나타난 이유는 HTML형 콘텐츠의 특징이 추상적으로 학습내용을 제시하고 네비게이션의 조작을 통해 학습이 진행된다는 것이고, 이러한 특징의 콘텐츠는 추상적인 학습내용을 조합하고 개념화 시키는 것을 선호하는 수렴자 유형에 적합한 콘텐츠이기 때문이다. 반면, 동영상형 콘텐츠에서 분산자가 수렴자보다 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같이 나타난 이유는 동영상형 콘텐츠의 특징이 구체적인 학습내용을 제시하고 인위적인 네비게이션의 조작 없이도 관찰만을 통해 학습이 가능하다는 것이고, 이러한 특징의 콘텐츠는 구체적인 학습내용 제시를 통한 관찰을 선호하는 분산자 유형에게 적합한 콘텐츠이기 때문이다. 따라서 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠에 대한 선호도는 학습내용과는 상관없이 개발 유형에 따라 다름을 알 수 있었다. 본 연구 결과를 통해 앞으로의 이러닝 콘텐츠 개발은 일반적인 흐름에 따른 보편적인 HTML형 콘텐츠와 동영상형 콘텐츠 뿐만 아니라 다양한 개발 유형의 콘텐츠를 학습자에게 제공해야 할 것이다. 이를 위해서는 다양한 학습자 변인들을 통해서 이러닝 콘텐츠 유형에 대한 학업성취도 및 만족도가 어떻게 나타나는지 등의 연구가 이루어져야 할 것이다영문초록: The purpose of this study was to figure out the fact whether there is significant difference in terms of the preference of e-learning contents delivery types(HTML type, MOVIE type, TEXT type) according to each learner's learning style on the web-based learning environment. The results of the above study have been described as follows :Most of the learners participated in the study was satisfied with the three kinds of e-learning contents delivery types and it proved to be some significant difference between Converger and Diverger in HTML type and MOVIE type. That resulted from the difference of the preference of Converger and Diverger conflicting with each other among the four learning types of Converger, Diverger, Assimilator, and Accommodator. First, it turned out that Converger preferred HTML contents than Diverger did. That's why HTML contents can show learning contents to learn abstractly, and make it possible to learn through operation of navigation, and are appropriate to the characteristics of Converger that prefer to organize and conceptualize learning contents. On the contrary, it was found out that Diverger liked MOVIE contents more than Converger did. That's because MOVIE contents are more suitable for Diverger to come up with concrete learning contents, and make it possible to learn through without artificial operation of navigation. Therefore it is shown that the preference of e-learning contents with each learning styles depends on the delivery types regardless of learning contents. As it turned out this study, we'll have to provide learners with not only HTML contents and MOVIE contents but also more various delivery types' contents in the future. And we should keep studying how learning achievement and satisfaction to each e-learning contents type come out through various learner's variables
한글초록: 본 연구의 목적은 웹 기반 학습 환경에서 학습자의 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형(HTML형, 동영상형, TEXT형)에 대한 선호도에 유의미한 차이가 나타나는지를 알아보고자 하였다. 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대한 선호도 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 세 가지 타입의 이러닝 콘텐츠 개발유형에 대해 전반적으로 선호하는 것으로 나타났으며, HTML형과 동영상형 콘텐츠에서 수렴자와 분산자 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 수렴자, 분산자, 융합자, 적응자의 네 가지 학습 스타일 중 서로 반대되는 성향을 지닌 수렴자와 분산자 사이에서 이러닝 콘텐츠 개발 유형에 대한 선호도 차이로 인해 발생한 것임을 알 수 있었다. 우선 HTML형 콘텐츠에서 수렴자가 분산자보다 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같이 나타난 이유는 HTML형 콘텐츠의 특징이 추상적으로 학습내용을 제시하고 네비게이션의 조작을 통해 학습이 진행된다는 것이고, 이러한 특징의 콘텐츠는 추상적인 학습내용을 조합하고 개념화 시키는 것을 선호하는 수렴자 유형에 적합한 콘텐츠이기 때문이다. 반면, 동영상형 콘텐츠에서 분산자가 수렴자보다 선호하는 것으로 나타났다. 이와 같이 나타난 이유는 동영상형 콘텐츠의 특징이 구체적인 학습내용을 제시하고 인위적인 네비게이션의 조작 없이도 관찰만을 통해 학습이 가능하다는 것이고, 이러한 특징의 콘텐츠는 구체적인 학습내용 제시를 통한 관찰을 선호하는 분산자 유형에게 적합한 콘텐츠이기 때문이다. 따라서 학습 스타일에 따른 이러닝 콘텐츠에 대한 선호도는 학습내용과는 상관없이 개발 유형에 따라 다름을 알 수 있었다. 본 연구 결과를 통해 앞으로의 이러닝 콘텐츠 개발은 일반적인 흐름에 따른 보편적인 HTML형 콘텐츠와 동영상형 콘텐츠 뿐만 아니라 다양한 개발 유형의 콘텐츠를 학습자에게 제공해야 할 것이다. 이를 위해서는 다양한 학습자 변인들을 통해서 이러닝 콘텐츠 유형에 대한 학업성취도 및 만족도가 어떻게 나타나는지 등의 연구가 이루어져야 할 것이다영문초록: The purpose of this study was to figure out the fact whether there is significant difference in terms of the preference of e-learning contents delivery types(HTML type, MOVIE type, TEXT type) according to each learner's learning style on the web-based learning environment. The results of the above study have been described as follows :Most of the learners participated in the study was satisfied with the three kinds of e-learning contents delivery types and it proved to be some significant difference between Converger and Diverger in HTML type and MOVIE type. That resulted from the difference of the preference of Converger and Diverger conflicting with each other among the four learning types of Converger, Diverger, Assimilator, and Accommodator. First, it turned out that Converger preferred HTML contents than Diverger did. That's why HTML contents can show learning contents to learn abstractly, and make it possible to learn through operation of navigation, and are appropriate to the characteristics of Converger that prefer to organize and conceptualize learning contents. On the contrary, it was found out that Diverger liked MOVIE contents more than Converger did. That's because MOVIE contents are more suitable for Diverger to come up with concrete learning contents, and make it possible to learn through without artificial operation of navigation. Therefore it is shown that the preference of e-learning contents with each learning styles depends on the delivery types regardless of learning contents. As it turned out this study, we'll have to provide learners with not only HTML contents and MOVIE contents but also more various delivery types' contents in the future. And we should keep studying how learning achievement and satisfaction to each e-learning contents type come out through various learner's variables
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.