음악은 우주의 정기를, 마음의 날개를, 상상의 비행을, 슬픔의 매력을, 모든 것에 대한 즐거움과 생명을 준다. 음악은 좋은 모든 것에 대한 명령과 지위에 대한 본질이며, 보이지 않는 단순함과 아름다움의 본질이다. 그럼에도 불구하고 눈부시고, 열정적이고 영원한 형태이다. 음악은 음을 통하여 인간의 감정이나 사상을 표현하는 술이다. 그러므로 음악교육은 음악 속에서 인간의 살아가는 모습을 발견하고 그런 체험을 통하여 개개인의 삶의 질을 높이며, 개인의 창의성을 적절히 구현하기 위한 도구로서 음악을 사용할 수 있게 하는데 역점을 두어야 한다. 유치원 음악교육은 ‘음악’을 대상으로 하는 음악교육(전문가를 만들거나 직접 연주가를 만드는 것)이 아닌 ‘유아’를 대상으로 하는 음악 교육을 뜻하며, 이는 음악을 통해서 유아의 생활 전체를 발달시키는 것으로, 유아기 음악 교육의 목적은 기능의 연습이라기보다는 음악을 친숙하게 느끼도록 하고 좋은 음악 표현이나 감상에 적극적인 태도를 갖도록 유아의 생활 속에 자연스럽게 음악을 받아들이는 습관을 기르는 것이다. 따라서 유아 음악 교육은 유아들에게 음악 그 자체가 만족감을 주고, 즐거움을 주며, 자연스럽게 유아의 생활과 음악이 친숙해지도록 해야 하며 다양한 활동과 기회를 통해 음악적인 심성이 계발, 확대되도록 해야 한다. 현대사회는 날로 복잡하고 빠르며, 문명의 이기로 인하여 다양화되어지는 흐름 속에서 창의적인 인간상을 요구하고 있다. 풍부한 ...
음악은 우주의 정기를, 마음의 날개를, 상상의 비행을, 슬픔의 매력을, 모든 것에 대한 즐거움과 생명을 준다. 음악은 좋은 모든 것에 대한 명령과 지위에 대한 본질이며, 보이지 않는 단순함과 아름다움의 본질이다. 그럼에도 불구하고 눈부시고, 열정적이고 영원한 형태이다. 음악은 음을 통하여 인간의 감정이나 사상을 표현하는 술이다. 그러므로 음악교육은 음악 속에서 인간의 살아가는 모습을 발견하고 그런 체험을 통하여 개개인의 삶의 질을 높이며, 개인의 창의성을 적절히 구현하기 위한 도구로서 음악을 사용할 수 있게 하는데 역점을 두어야 한다. 유치원 음악교육은 ‘음악’을 대상으로 하는 음악교육(전문가를 만들거나 직접 연주가를 만드는 것)이 아닌 ‘유아’를 대상으로 하는 음악 교육을 뜻하며, 이는 음악을 통해서 유아의 생활 전체를 발달시키는 것으로, 유아기 음악 교육의 목적은 기능의 연습이라기보다는 음악을 친숙하게 느끼도록 하고 좋은 음악 표현이나 감상에 적극적인 태도를 갖도록 유아의 생활 속에 자연스럽게 음악을 받아들이는 습관을 기르는 것이다. 따라서 유아 음악 교육은 유아들에게 음악 그 자체가 만족감을 주고, 즐거움을 주며, 자연스럽게 유아의 생활과 음악이 친숙해지도록 해야 하며 다양한 활동과 기회를 통해 음악적인 심성이 계발, 확대되도록 해야 한다. 현대사회는 날로 복잡하고 빠르며, 문명의 이기로 인하여 다양화되어지는 흐름 속에서 창의적인 인간상을 요구하고 있다. 풍부한 자기표현과 창조적인 활동에 역점을 두어 스스로 체험에 의해 음악을 창조하고 판단·시정하는 과정을 거쳐서 가치 있는 표현에 도달하려면, 유아기에 서로 협력하는 가운데서 음악의 즐거움을 함께 나누고 사랑할 수 있는 태도와 능력을 길러야 한다. 음악은 직접적인 경험이어야 하고 그러한 경험은 적극적인 참여를 통해서 이루어진다. 또, 음악은 놀이와 대화, 노래, 율동(신체동작), 악기연주 등이 통합되어 이루어지는 하나의 총체적인 체험이어야 한다. 따라서 올바른 인성을 갖춘 전인적인 인간 교육을 위해서 유아기부터 음악을 체계적으로 교육하는 것은 중요한 일이 아닐 수 없다. 풍부한 정서, 음악적 감수성은 한 사람의 훌륭한 인격적 성장을 위한 교육의 밑거름이 되기 때문이다. 본 연구에서는 유아교육과정의 5개 생활영역 중 ‘표현생활’ 영역에서 다루고 있는 ‘탐색’, ‘표현’, ‘감상’ 하위 영역으로 구성하여 유아음악교육의 주요내용인 듣기, 노래부르기, 동작하기, 악기연주하기, 춤 감상하기 등 모든 음악 활동과 체험이 완성될 수 있는 통합적 교육방법에 의해서 학습하는 방안으로 음악극을 제안하고 있다. 음악극은 아이들의 다양한 표현활동이 중심이 될 뿐만 아니라, 이를 즐기는 활동이 될 수 있으므로 유아들의 관심과 흥미, 욕구의 표현, 이와 관련된 다양한 경험과 더불어 학습이 이루어질 수 있다. 또한, 음악극 활동은 감각적이고 흥미롭기 때문에 어린이들이 자발적으로 참여하는 학습의 주체가 되어 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 통합적인 유아음악교육의 프로그램이 될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 통합적인 유아음악교육 프로그램으로서 창의적 음악극 활동을 이끌어 내는데 목적을 두고, 음악극의 주된 요소 분석을 통해 창의적인 교육접근 방법을 제안하였으며, 음악극 적용의 실제로 율동과 노래와 연극이 통합된 작품성이 있는 유아들의 참여와 학습이 가능한 창작 유아뮤지컬「마법에 걸린 개구쟁이」작품 지도의 실제적 방안을 제시하고자 한다.
음악은 우주의 정기를, 마음의 날개를, 상상의 비행을, 슬픔의 매력을, 모든 것에 대한 즐거움과 생명을 준다. 음악은 좋은 모든 것에 대한 명령과 지위에 대한 본질이며, 보이지 않는 단순함과 아름다움의 본질이다. 그럼에도 불구하고 눈부시고, 열정적이고 영원한 형태이다. 음악은 음을 통하여 인간의 감정이나 사상을 표현하는 술이다. 그러므로 음악교육은 음악 속에서 인간의 살아가는 모습을 발견하고 그런 체험을 통하여 개개인의 삶의 질을 높이며, 개인의 창의성을 적절히 구현하기 위한 도구로서 음악을 사용할 수 있게 하는데 역점을 두어야 한다. 유치원 음악교육은 ‘음악’을 대상으로 하는 음악교육(전문가를 만들거나 직접 연주가를 만드는 것)이 아닌 ‘유아’를 대상으로 하는 음악 교육을 뜻하며, 이는 음악을 통해서 유아의 생활 전체를 발달시키는 것으로, 유아기 음악 교육의 목적은 기능의 연습이라기보다는 음악을 친숙하게 느끼도록 하고 좋은 음악 표현이나 감상에 적극적인 태도를 갖도록 유아의 생활 속에 자연스럽게 음악을 받아들이는 습관을 기르는 것이다. 따라서 유아 음악 교육은 유아들에게 음악 그 자체가 만족감을 주고, 즐거움을 주며, 자연스럽게 유아의 생활과 음악이 친숙해지도록 해야 하며 다양한 활동과 기회를 통해 음악적인 심성이 계발, 확대되도록 해야 한다. 현대사회는 날로 복잡하고 빠르며, 문명의 이기로 인하여 다양화되어지는 흐름 속에서 창의적인 인간상을 요구하고 있다. 풍부한 자기표현과 창조적인 활동에 역점을 두어 스스로 체험에 의해 음악을 창조하고 판단·시정하는 과정을 거쳐서 가치 있는 표현에 도달하려면, 유아기에 서로 협력하는 가운데서 음악의 즐거움을 함께 나누고 사랑할 수 있는 태도와 능력을 길러야 한다. 음악은 직접적인 경험이어야 하고 그러한 경험은 적극적인 참여를 통해서 이루어진다. 또, 음악은 놀이와 대화, 노래, 율동(신체동작), 악기연주 등이 통합되어 이루어지는 하나의 총체적인 체험이어야 한다. 따라서 올바른 인성을 갖춘 전인적인 인간 교육을 위해서 유아기부터 음악을 체계적으로 교육하는 것은 중요한 일이 아닐 수 없다. 풍부한 정서, 음악적 감수성은 한 사람의 훌륭한 인격적 성장을 위한 교육의 밑거름이 되기 때문이다. 본 연구에서는 유아교육과정의 5개 생활영역 중 ‘표현생활’ 영역에서 다루고 있는 ‘탐색’, ‘표현’, ‘감상’ 하위 영역으로 구성하여 유아음악교육의 주요내용인 듣기, 노래부르기, 동작하기, 악기연주하기, 춤 감상하기 등 모든 음악 활동과 체험이 완성될 수 있는 통합적 교육방법에 의해서 학습하는 방안으로 음악극을 제안하고 있다. 음악극은 아이들의 다양한 표현활동이 중심이 될 뿐만 아니라, 이를 즐기는 활동이 될 수 있으므로 유아들의 관심과 흥미, 욕구의 표현, 이와 관련된 다양한 경험과 더불어 학습이 이루어질 수 있다. 또한, 음악극 활동은 감각적이고 흥미롭기 때문에 어린이들이 자발적으로 참여하는 학습의 주체가 되어 지적, 정의적, 신체적, 사회적 발달을 도모할 수 있는 통합적인 유아음악교육의 프로그램이 될 수 있다. 따라서 본 연구에서는 통합적인 유아음악교육 프로그램으로서 창의적 음악극 활동을 이끌어 내는데 목적을 두고, 음악극의 주된 요소 분석을 통해 창의적인 교육접근 방법을 제안하였으며, 음악극 적용의 실제로 율동과 노래와 연극이 통합된 작품성이 있는 유아들의 참여와 학습이 가능한 창작 유아뮤지컬「마법에 걸린 개구쟁이」작품 지도의 실제적 방안을 제시하고자 한다.
Music offers spirit of the universe, wing of heart, flight of imagination, attraction of sorrow, enjoyment and life to all existences. Music is an invisible substance of simplicity and beauty. However, it is always in a dazzling, passionate, and eternal form. Music is an art expressing human emotion...
Music offers spirit of the universe, wing of heart, flight of imagination, attraction of sorrow, enjoyment and life to all existences. Music is an invisible substance of simplicity and beauty. However, it is always in a dazzling, passionate, and eternal form. Music is an art expressing human emotions or thoughts through melody. Therefore, musical education should emphasize on discovering human life from music, improving life quality of each individual through experiences and using music as an instrument to appropriately materialize the originality of each individual. Musical education in kindergarten does not target 'music' (education to create expert performers), but targets 'infants'. This is to improve the overall life of kindergarteners through music. The objective of musical education in kindergarten is to automatically link music to children's life more closely, so that the infants can have active attitude of expressing or enjoying music. Therefore, musical education in kindergarten should give satisfaction and enjoyment to the children through music itself, should link music to children's life, and should improve musical mind through various activities. With rapid development and diversification, the modern society demands creativity. To reach valuable expressions after going through the process of creating, judging and correcting music based on experience and emphasizing abundant self-expression and creative activity, it is necessary to improve the ability and attitude of sharing the enjoyment of music during infancy. Music requires direct experience that can be gained through active participation. Also, the experience has to be general, combining recreation and conversation, singing, rhythmic movement (physical movement), and musical performance. Therefore, systematic education of music since babyhood is important in education of proper humanity. Abundant emotion and musical sensitivity is the basis of the education for excellent moral growth. In this research, Musikdrama is proposed in an integrative method of education in listening, singing, acting, and performing by organizing 'expressing life', which is one of the five life fields of infant education process, into fields of 'search', 'express', and 'enjoy'. Musikdrama is the basis of children's diverse expressions, and it is educational for children's interest and concern, expression of desires, and other related activities. Also, as Musikdrama activity is sensible and interesting, it becomes the main body of children's natural learning. It can be an integrative musical education program for children to enable intellectual, emotional, physical, and social development. Therefore, the objective of this research is to lead creative Musikdrama activity with an integrative infant musical education program. Through this research, I proposed a creative education method by analyzing the main factors of Musikdrama and also presented a realistic method for a musical called 「A Naughty Boy being Worked Magic」, which is a great performance for infant education.
Music offers spirit of the universe, wing of heart, flight of imagination, attraction of sorrow, enjoyment and life to all existences. Music is an invisible substance of simplicity and beauty. However, it is always in a dazzling, passionate, and eternal form. Music is an art expressing human emotions or thoughts through melody. Therefore, musical education should emphasize on discovering human life from music, improving life quality of each individual through experiences and using music as an instrument to appropriately materialize the originality of each individual. Musical education in kindergarten does not target 'music' (education to create expert performers), but targets 'infants'. This is to improve the overall life of kindergarteners through music. The objective of musical education in kindergarten is to automatically link music to children's life more closely, so that the infants can have active attitude of expressing or enjoying music. Therefore, musical education in kindergarten should give satisfaction and enjoyment to the children through music itself, should link music to children's life, and should improve musical mind through various activities. With rapid development and diversification, the modern society demands creativity. To reach valuable expressions after going through the process of creating, judging and correcting music based on experience and emphasizing abundant self-expression and creative activity, it is necessary to improve the ability and attitude of sharing the enjoyment of music during infancy. Music requires direct experience that can be gained through active participation. Also, the experience has to be general, combining recreation and conversation, singing, rhythmic movement (physical movement), and musical performance. Therefore, systematic education of music since babyhood is important in education of proper humanity. Abundant emotion and musical sensitivity is the basis of the education for excellent moral growth. In this research, Musikdrama is proposed in an integrative method of education in listening, singing, acting, and performing by organizing 'expressing life', which is one of the five life fields of infant education process, into fields of 'search', 'express', and 'enjoy'. Musikdrama is the basis of children's diverse expressions, and it is educational for children's interest and concern, expression of desires, and other related activities. Also, as Musikdrama activity is sensible and interesting, it becomes the main body of children's natural learning. It can be an integrative musical education program for children to enable intellectual, emotional, physical, and social development. Therefore, the objective of this research is to lead creative Musikdrama activity with an integrative infant musical education program. Through this research, I proposed a creative education method by analyzing the main factors of Musikdrama and also presented a realistic method for a musical called 「A Naughty Boy being Worked Magic」, which is a great performance for infant education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.