초등학교 고학년의 성격유형에 따른 자기조절학습, 학업적 실패내성 및 학교적응의 차이 (A) study on differences in self-regulated learning, academic failure tolerance and school adaptation according to the personality types of upper-class elementary school students원문보기
본 연구는 초등학교 고학년의 성격유형에 따른 자기조절학습, 학업적 실패내성 및 학교적응과의 차이를 규명함으로서 초등학생의 교육과 상담의 기초 자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제를 진술하면 다음과 같다.첫째, 성격유형에 따른 자기조절학습에 차이가 있는가?둘째, 성격유형에 따른 학업적 실패내성에 차이가 있는가?셋째, 성격유형에 따른 학교적응에 차이가 있는가?본 연구의 목적에 도달하기 위하여, 서울시에 소재하는 초등학교 6학년 500명을 연구대상으로 표집하였다. 본 연구에서 초등학생의 성격유형 검사는 심혜숙, 김정택(1993)이 표준화한 ...
본 연구는 초등학교 고학년의 성격유형에 따른 자기조절학습, 학업적 실패내성 및 학교적응과의 차이를 규명함으로서 초등학생의 교육과 상담의 기초 자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제를 진술하면 다음과 같다.첫째, 성격유형에 따른 자기조절학습에 차이가 있는가?둘째, 성격유형에 따른 학업적 실패내성에 차이가 있는가?셋째, 성격유형에 따른 학교적응에 차이가 있는가?본 연구의 목적에 도달하기 위하여, 서울시에 소재하는 초등학교 6학년 500명을 연구대상으로 표집하였다. 본 연구에서 초등학생의 성격유형 검사는 심혜숙, 김정택(1993)이 표준화한 MMTIC 검사를, 자기조절학습은 정미경(2002)이 표준화한 검사를, 학업적 실패내성은 김아영(1994, 1997)이 개발한 척도를, 학교생활적응은 김아영(2002)이 개발한 도구를 사용하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 성격유형에 따른 자기조절학습과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)와 내향성(I)과의 관계에서, 자기조절학습에서의 인지조절은 외향형(E)이 내향형(I)보다 더 높은 것으로 나타났다.감각형(S)와 직관형(N)과의 관계에서, 자기조절학습에서의 동기조절은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다. 동기조절의 하위요인인 목표지향성은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다. 동기조절의 하위구성요인인 시험불안은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 자기조절학습에서의 행동조절은 직관형(N)이 감각형(N)보다 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 행동조절의 하위구성요인인 학습행동은 직관형이 감각형보다 더 높은 것으로 나타났다.사고형(T)과 감정형(F)과의 관계에서, 행동조절은 감정형(F)이 사고형(T)보다 더 잘 조절하는 것으로 나타났다. 행동조절의 하위구성요인인 학습행동은 감정형(F)이 사고형(T)보다 더 높은 것으로 나타났다.심리적 기질 유형과의 관계에서, 자기조절학습에서의 동기조절의 하위구성요소인 시험불안은 NF, NT, SJ, SP의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 심리적 기질 유형에 따른 자기조절학습에서의 행동조절은 NF, SP, NT, SJ의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 행동조절의 하위구성요소인 학습행동은 NF, NT, SJ, SP의 순으로 유의미한 차이를 보였다.심리적 기능 유형과의 관계에서, 자기조절학습의 동기조절은 ST, NF, NT, SF의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 동기조절의 하위구성요소인 목표지향성은 ST, NF, NT, SF의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 심리적 기능 유형과 자기조절학습의 행동조절은 NF, SF, NT, ST의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 행동조절의 하위요소인 학습행동은 NF, NT, SF, ST의 순으로 유의미한 차이를 보였다.둘째, 성격유형에 따른 학업적 실패내성과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)와 내향성(I)와의 관계에서, 학업적 실패내성에서의 행동은 외향성(E)이 내향성(I)보다 더 강한 것으로 나타났다.사고형(T)과 감정형(F)과의 관계에서, 학업적 실패내성에서의 과제수준선호는 사고형(T)이 감정형(F)보다 더 강한 것으로 나타났다.셋째, 성격유형에 따른 학교생활적응과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)과 내향성(I)과의 관계에서, 학교생활적응은 외향성(E)이 내향성(I)보다 더 높은 것으로 나타났다. 학교생활적응에서의 교사관계는 외향성(E)이 내향성(I) 보다 높았다. 학교생활적응에서의 교우관계는 외향성(E)이 내향성(I)보다 높았다. 학교생활적응에서의 학교수업은 외향성(E)이 내향성(I)보다 높았다.감각형(S)과 직관형(N)과의 관계에서, 학교생활적응에서의 학교규칙은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다.본 연구는 몇 가지 제한점을 가지고 있다. 그러나 이러한 연구 결과를 통하여 학업성취도의 중요한 요인들 중의 한가지인 자기조절학습, 학업적 실패내성, 학교생활적응 요인이 성격유형에 따라 차이가 있음을 밝힌 것과 학습이론 영역과 성격이론 영역의 연결의 시도에 의의를 두고자 한다. 따라서 이러한 결과를 초등학교 고학년의 교육과 상담의 기초 자료로 제시하고, 학업수행능력이 저조하고 학교 부적응 양상을 보이는 학생들에게 자신의 고유한 잠재력의 발견과 개발을 위한 동기를 부여할 수 있음을 시사한다.
본 연구는 초등학교 고학년의 성격유형에 따른 자기조절학습, 학업적 실패내성 및 학교적응과의 차이를 규명함으로서 초등학생의 교육과 상담의 기초 자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 구체적인 연구문제를 진술하면 다음과 같다.첫째, 성격유형에 따른 자기조절학습에 차이가 있는가?둘째, 성격유형에 따른 학업적 실패내성에 차이가 있는가?셋째, 성격유형에 따른 학교적응에 차이가 있는가?본 연구의 목적에 도달하기 위하여, 서울시에 소재하는 초등학교 6학년 500명을 연구대상으로 표집하였다. 본 연구에서 초등학생의 성격유형 검사는 심혜숙, 김정택(1993)이 표준화한 MMTIC 검사를, 자기조절학습은 정미경(2002)이 표준화한 검사를, 학업적 실패내성은 김아영(1994, 1997)이 개발한 척도를, 학교생활적응은 김아영(2002)이 개발한 도구를 사용하였다.본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 성격유형에 따른 자기조절학습과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)와 내향성(I)과의 관계에서, 자기조절학습에서의 인지조절은 외향형(E)이 내향형(I)보다 더 높은 것으로 나타났다.감각형(S)와 직관형(N)과의 관계에서, 자기조절학습에서의 동기조절은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다. 동기조절의 하위요인인 목표지향성은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다. 동기조절의 하위구성요인인 시험불안은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 자기조절학습에서의 행동조절은 직관형(N)이 감각형(N)보다 더 영향을 받는 것으로 나타났다. 행동조절의 하위구성요인인 학습행동은 직관형이 감각형보다 더 높은 것으로 나타났다.사고형(T)과 감정형(F)과의 관계에서, 행동조절은 감정형(F)이 사고형(T)보다 더 잘 조절하는 것으로 나타났다. 행동조절의 하위구성요인인 학습행동은 감정형(F)이 사고형(T)보다 더 높은 것으로 나타났다.심리적 기질 유형과의 관계에서, 자기조절학습에서의 동기조절의 하위구성요소인 시험불안은 NF, NT, SJ, SP의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 심리적 기질 유형에 따른 자기조절학습에서의 행동조절은 NF, SP, NT, SJ의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 행동조절의 하위구성요소인 학습행동은 NF, NT, SJ, SP의 순으로 유의미한 차이를 보였다.심리적 기능 유형과의 관계에서, 자기조절학습의 동기조절은 ST, NF, NT, SF의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 동기조절의 하위구성요소인 목표지향성은 ST, NF, NT, SF의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 심리적 기능 유형과 자기조절학습의 행동조절은 NF, SF, NT, ST의 순으로 유의미한 차이를 보였다. 행동조절의 하위요소인 학습행동은 NF, NT, SF, ST의 순으로 유의미한 차이를 보였다.둘째, 성격유형에 따른 학업적 실패내성과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)와 내향성(I)와의 관계에서, 학업적 실패내성에서의 행동은 외향성(E)이 내향성(I)보다 더 강한 것으로 나타났다.사고형(T)과 감정형(F)과의 관계에서, 학업적 실패내성에서의 과제수준선호는 사고형(T)이 감정형(F)보다 더 강한 것으로 나타났다.셋째, 성격유형에 따른 학교생활적응과 하위요인에는 차이가 있었다.외향성(E)과 내향성(I)과의 관계에서, 학교생활적응은 외향성(E)이 내향성(I)보다 더 높은 것으로 나타났다. 학교생활적응에서의 교사관계는 외향성(E)이 내향성(I) 보다 높았다. 학교생활적응에서의 교우관계는 외향성(E)이 내향성(I)보다 높았다. 학교생활적응에서의 학교수업은 외향성(E)이 내향성(I)보다 높았다.감각형(S)과 직관형(N)과의 관계에서, 학교생활적응에서의 학교규칙은 직관형(N)이 감각형(S)보다 더 높은 것으로 나타났다.본 연구는 몇 가지 제한점을 가지고 있다. 그러나 이러한 연구 결과를 통하여 학업성취도의 중요한 요인들 중의 한가지인 자기조절학습, 학업적 실패내성, 학교생활적응 요인이 성격유형에 따라 차이가 있음을 밝힌 것과 학습이론 영역과 성격이론 영역의 연결의 시도에 의의를 두고자 한다. 따라서 이러한 결과를 초등학교 고학년의 교육과 상담의 기초 자료로 제시하고, 학업수행능력이 저조하고 학교 부적응 양상을 보이는 학생들에게 자신의 고유한 잠재력의 발견과 개발을 위한 동기를 부여할 수 있음을 시사한다.
The purpose of this research is to present preliminary data for the education of elementary students and the development of consultation material. It will be carried out by examining the differences in self-regulated learning, academic failure tolerance and school adaptation followed by personality ...
The purpose of this research is to present preliminary data for the education of elementary students and the development of consultation material. It will be carried out by examining the differences in self-regulated learning, academic failure tolerance and school adaptation followed by personality types of upper-class elementary school students. The concrete research cases are as follows.First, Is there any differences in self-regulated learning according to the personality types?Second, Is there any differences in academic failure tolerance according to the personality types?Third, Is there any differences in school adaptation according to the personality types?To attain the object of this research, 500 elementary school students in 6th grade from 3 elementary schools located in Seoul are selected as objects of this research. The study used MMTIC test standardized by Shim, Hye-sook and Kim, Jung-taek(1993) on the personality types test of elementary students, and used a test standardized by Jung, Mi-kyung(2002) on the self-regulated learning. Also, a yardstick developed by Kim, Ah-young(1994,1997) is used to check the academic failure tolerance and an instrument developed by Kim, Ah-young(2002) is used in school adaptation.The summery of data analysing results of this study is as follows.First, There is differences in self-regulated learning and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is found that extraversion(E) is higher than introversion(I) in cognition control of self-regulated learning.On the relationship between sensing(S) and intuition(N), it is shown that intuition(N) is superior than sensing(S) in motivation control of self-regulated learningIt is disclosed that intuition(N) is superior than sensing(S) in the field of object directivity which is sub-element of motivation control.It is found that intuition(N) is more influenced than sensing(S) in test anxiety which is sub-element of motivation control.It is found that intuition(N) is more influenced than sensing(S) in behavior control of self-regulated learning.It is shown that intuition(N) is higher than sensing(S) in the field of learning behavior which is sub-element of behavior control.On the relationship between thinking(T) and feeling(F), it is disclosed that behavior control is more influenced by feeling(F) than thinking(T).It is found that feeling(F) is higher than thinking(T) in learning behavior which is sub-element of behavior control.On the relationship with psychological temperament types, test anxiety which is sub-element of motivation control shows significant differences in order of NF, NT, SJ, SP.There is significant differences in order of NF, SP, NT, SJ in behavior control of self-regulated learning according to psychological temperament types.Learning behavior which is sub-element of behavior control shows significant differences in order of NF, NT, SJ, SP.On the relationship with psychological function types, motivaion control of self-regulated learning shows significant differences in order of ST, NF, NT, SF.There is significant differences in object directivity which is sub-element of motivation control in order of ST, NF, NT, SF.Significant differences is in psychological function types and behavior control of self-regulated learning in order of NF, SF, NT, ST.Significant differences is in learning behavior which is sub-element of behavior control in order of NF, NT, SF, ST.Second, There is differences in academic failure tolerance and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is disclosed that extraversion(E) is stronger than introversion(I) in behavior of academic failure tolerence.On the relationship between thinking(T) and feeling(F), it is found that thinking(T) is stronger than feeling(F) in subject level preference of academic failure tolerence.Third, there is differences in school adaptation and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is shown that extraversion(E) is superior than introversion(I) in school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the relationship with teachers in the field of school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the relationship with schoolmates in the field of school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the school lessons in the field of school life adaptation.On the relationship between sensing(S) and intuition(N), it is disclosed that intuition(N) is superior than sensing(S) in school rules in the field of school life adaptation.
The purpose of this research is to present preliminary data for the education of elementary students and the development of consultation material. It will be carried out by examining the differences in self-regulated learning, academic failure tolerance and school adaptation followed by personality types of upper-class elementary school students. The concrete research cases are as follows.First, Is there any differences in self-regulated learning according to the personality types?Second, Is there any differences in academic failure tolerance according to the personality types?Third, Is there any differences in school adaptation according to the personality types?To attain the object of this research, 500 elementary school students in 6th grade from 3 elementary schools located in Seoul are selected as objects of this research. The study used MMTIC test standardized by Shim, Hye-sook and Kim, Jung-taek(1993) on the personality types test of elementary students, and used a test standardized by Jung, Mi-kyung(2002) on the self-regulated learning. Also, a yardstick developed by Kim, Ah-young(1994,1997) is used to check the academic failure tolerance and an instrument developed by Kim, Ah-young(2002) is used in school adaptation.The summery of data analysing results of this study is as follows.First, There is differences in self-regulated learning and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is found that extraversion(E) is higher than introversion(I) in cognition control of self-regulated learning.On the relationship between sensing(S) and intuition(N), it is shown that intuition(N) is superior than sensing(S) in motivation control of self-regulated learningIt is disclosed that intuition(N) is superior than sensing(S) in the field of object directivity which is sub-element of motivation control.It is found that intuition(N) is more influenced than sensing(S) in test anxiety which is sub-element of motivation control.It is found that intuition(N) is more influenced than sensing(S) in behavior control of self-regulated learning.It is shown that intuition(N) is higher than sensing(S) in the field of learning behavior which is sub-element of behavior control.On the relationship between thinking(T) and feeling(F), it is disclosed that behavior control is more influenced by feeling(F) than thinking(T).It is found that feeling(F) is higher than thinking(T) in learning behavior which is sub-element of behavior control.On the relationship with psychological temperament types, test anxiety which is sub-element of motivation control shows significant differences in order of NF, NT, SJ, SP.There is significant differences in order of NF, SP, NT, SJ in behavior control of self-regulated learning according to psychological temperament types.Learning behavior which is sub-element of behavior control shows significant differences in order of NF, NT, SJ, SP.On the relationship with psychological function types, motivaion control of self-regulated learning shows significant differences in order of ST, NF, NT, SF.There is significant differences in object directivity which is sub-element of motivation control in order of ST, NF, NT, SF.Significant differences is in psychological function types and behavior control of self-regulated learning in order of NF, SF, NT, ST.Significant differences is in learning behavior which is sub-element of behavior control in order of NF, NT, SF, ST.Second, There is differences in academic failure tolerance and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is disclosed that extraversion(E) is stronger than introversion(I) in behavior of academic failure tolerence.On the relationship between thinking(T) and feeling(F), it is found that thinking(T) is stronger than feeling(F) in subject level preference of academic failure tolerence.Third, there is differences in school adaptation and its sub-elements according to personality types.On the relationship between extraversion(E) and introversion(I), it is shown that extraversion(E) is superior than introversion(I) in school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the relationship with teachers in the field of school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the relationship with schoolmates in the field of school life adaptation.Extraversion(E) is better than introversion(I) in the school lessons in the field of school life adaptation.On the relationship between sensing(S) and intuition(N), it is disclosed that intuition(N) is superior than sensing(S) in school rules in the field of school life adaptation.
주제어
#성격유형
#자기조절학습
#학업적 실패내성
#학교생활적응
#personality types
#self-regulated learning abilities
#academic failure tolerance
#adjustment to school
학위논문 정보
저자
김지혜
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
상담교육전공
지도교수
연문희
발행연도
2006
총페이지
vii장, 116 p.
키워드
성격유형,
자기조절학습,
학업적 실패내성,
학교생활적응,
personality types,
self-regulated learning abilities,
academic failure tolerance,
adjustment to school
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.