본 논문의 연구목적은 이라크 파병에 어떠한 영향 요인들이 상호 작용하였는지를 알아보기 위함이다. 이를 위해 다음과 같은 의문을 제기하였다. 첫째, 한국군의 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향 요인은 무엇이었는가? 둘째, 미국의 이라크 파병 요청에 대한 국민적 지지와 요구는 무엇이었으며, 정부는 어떻게 파병 정책을 추진해 나갔는가? 셋째, 이라크 파병 결정과정에서 주요 행위자(들)의 입장과 역할은 무엇이었고 상호 어떻게 작용하였는가? 이러한 질문들에 대한 해답을 찾아가는 방법으로서 대외환경 요인으로 ①이라크전의 명분 ②한·미 관계 ③남·북한 관계를, 국내 환경으로는 ①정치·사회적 요인 ②경제적 요인 ③군사적 요인 ④국민여론을, 그리고 정책결정 참여자로는 ①대통령 및 NSC ②국방부 ③국회 및 정당 ④시민단체 ⑤언론매체 등을 주요 변수로 설정하여 분석하였다. 이러한 방법과 내용으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향요인에 대한 분석결과이다. 미국은 이라크전쟁에 대한 국제사회의 지지를 얻고자 동맹국 및 우방국의 참전을 유도하였으며 이 과정에서 미국과 동맹관계에 있는 한국은 미국으로부터 적극적인 2차례의 파병 요구를 받게 되었다. 이에 한국은 한국전쟁이후 줄곧 이어져온 한·미동맹의 역사적 배경과 소원해진 한·미관계에서 파생할 수 있는 경제·안보측면의 불안요인을 해결하는 것이 국익과 직결된다는 판단 하에 파병을 검토하게 되었다. 이러한 과정에서 한국은 남·북한 관계에서 대두될 수 있는 북한의 군사적 위협을 과거에 비해 상대적으로 낮게 평가하였으며, ...
본 논문의 연구목적은 이라크 파병에 어떠한 영향 요인들이 상호 작용하였는지를 알아보기 위함이다. 이를 위해 다음과 같은 의문을 제기하였다. 첫째, 한국군의 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향 요인은 무엇이었는가? 둘째, 미국의 이라크 파병 요청에 대한 국민적 지지와 요구는 무엇이었으며, 정부는 어떻게 파병 정책을 추진해 나갔는가? 셋째, 이라크 파병 결정과정에서 주요 행위자(들)의 입장과 역할은 무엇이었고 상호 어떻게 작용하였는가? 이러한 질문들에 대한 해답을 찾아가는 방법으로서 대외환경 요인으로 ①이라크전의 명분 ②한·미 관계 ③남·북한 관계를, 국내 환경으로는 ①정치·사회적 요인 ②경제적 요인 ③군사적 요인 ④국민여론을, 그리고 정책결정 참여자로는 ①대통령 및 NSC ②국방부 ③국회 및 정당 ④시민단체 ⑤언론매체 등을 주요 변수로 설정하여 분석하였다. 이러한 방법과 내용으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향요인에 대한 분석결과이다. 미국은 이라크전쟁에 대한 국제사회의 지지를 얻고자 동맹국 및 우방국의 참전을 유도하였으며 이 과정에서 미국과 동맹관계에 있는 한국은 미국으로부터 적극적인 2차례의 파병 요구를 받게 되었다. 이에 한국은 한국전쟁이후 줄곧 이어져온 한·미동맹의 역사적 배경과 소원해진 한·미관계에서 파생할 수 있는 경제·안보측면의 불안요인을 해결하는 것이 국익과 직결된다는 판단 하에 파병을 검토하게 되었다. 이러한 과정에서 한국은 남·북한 관계에서 대두될 수 있는 북한의 군사적 위협을 과거에 비해 상대적으로 낮게 평가하였으며, 북핵으로 고조된 한반도 위기에 대해서는 미국과의 관계강화를 통하여 적극 대처하고자 하였다. 국내환경으로 먼저, 당시의 정치·사회적 측면에서 본다면 개혁과 변화를 주도해온 참여정부의 출범으로 정치 세력간의 갈등이 끊이지 않았으며, 시민사회 내부에서도 소위 진보와 보수로 나뉘어 자신들의 의사를 적극적으로 표출함으로서 사회가 전반적으로 어수선한 분위기였다. 경제적으로는 지속된 경기침체와 실업률이 증가하고 있는 가운데, 한국경제 전반에 대한 신뢰성 문제가 제기되었다. 그리고 군사적으로는 자주국방 추진을 위한 국방비 증액이 절실히 요구된 가운데, 주한미군 재배치 및 철수 가능성, 주한미군의 특정임무 이양 등에 대한 제반조치가 필요했던 상황이었다. 결국 국내 환경측면에서 당시의 정치·사회적 요인은 한국의 이라크 파병 결정에 역기능으로 작용하였지만 경제·군사적 요인은 순기능으로 작용하였다. 이를 종합해 볼 때 이라크 파병결정에 가장 중요한 환경요인은 한·미관계에서 기인하는 한국의 취약성이라 볼 수 있으며, 한국은 파병을 통하여 이를 보완하고자 하였다. 둘째, 미국의 파병요청에 대해 당시 국민들의 지지와 요구, 그리고 이에 대한 정부의 반응 결과이다. 국민들은 미국 주도의 이라크전쟁에 대해 대체적으로 부정적인 인식을 가지고 있었다. 이에 따라 이라크 전쟁 및 미국의 파병요청에서 기인하는 한국군의 이라크 파병에 대해서도 부정적이었다. 그러나 국민들은 당시 한국이 당면한 여러 가지 국내외적 환경을 고려할 때, 이라크 파병이 국익에는 대체로 도움이 될 수 있을 것이라 보았다. 이와 같은 이유로 미국의 이라크 파병요청에 대한 국민들의 전적인 지지는 없었으며, 파병에 대한 국민들의 지지와 요구 수준은 파병 부대의 성격과 규모 및 당시의 이라크 현지 상황과 맞물리면서 1차파병 결정과정에서는 파병 찬성에, 2차파병 결정과정에서는 파병 반대에 좀 더 지지를 보내는 정도에 불과하였다. 정부는 이라크 파병에 대한 국민적 지지를 확보하기 위하여 파병과정에서 사회 각계각층의 의견을 충분히 반영시키고자 하였으며, 국익의 관점에서 파병의 불가피성을 국민들에게 강조하였다. 셋째, 파병결정 참여자의 입장과 역할에 대한 상호 작용의 결과이다. 노무현 대통령은 북핵문제의 평화적 해결과 한국 경제 및 안보 불안요인을 제거하기 위해서는 무엇보다도 미국과의 공조가 필요하다는 판단 하에 미국의 파병 요청을 긍정적으로 고려하였으나 파병결정을 주도적으로 이끌기 보다는 안보관련 부처 및 NSC의 의견들을 적극 수렴하는 방식으로 파병결정을 이끌어 나갔다. 이러한 과정에서 1차 파병때는 전통적으로 한·미 공조체제를 강조해 온 국방부가 주도할 수 있었으며, 2차 파병때는 미국의 파병요구가 정치적인 논란으로 확산되면서 대통령 및 NSC가 이라크 파병결정을 주도하게 되었다. 그리고 국회는 결과적인 측면에서 이라크 파병안에 동의하였지만 과정상에서 당 내부, 여·야간, 당·정간의 갈등으로 인하여 파병 동의안이 국회에 상정되기까지 많은 시간을 소비할 수 밖에 없었다. 본 연구를 통해서 추가적으로 확인된 사항으로 첫째, 노무현 대통령은 현실적인 한·미관계를 감안하여 이라크 파병을 결정하면서도 구체적인 파병 방안에 있어서는 한·미관계 보다는 국민여론이나 명분을 중요시하여 파병 부대를 결정하였다. 둘째, 한국의 파병 목적에 대한 성과를 결과론적 측면에서 살펴본다면, 1차 파병에 비해 2차 파병의 성과는 크게 떨어진다고 볼 수 있다. 2차례에 걸친 한국의 이라크 파병 부대의 성격 및 규모는 미국의 요구 수준과 비교할 때 1차 파병때는 별다른 차이가 없지만 2차 파병때는 미국의 요구 수준과 많은 차이가 나며 시기적으로도 많이 지연됐기 때문이다.
본 논문의 연구목적은 이라크 파병에 어떠한 영향 요인들이 상호 작용하였는지를 알아보기 위함이다. 이를 위해 다음과 같은 의문을 제기하였다. 첫째, 한국군의 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향 요인은 무엇이었는가? 둘째, 미국의 이라크 파병 요청에 대한 국민적 지지와 요구는 무엇이었으며, 정부는 어떻게 파병 정책을 추진해 나갔는가? 셋째, 이라크 파병 결정과정에서 주요 행위자(들)의 입장과 역할은 무엇이었고 상호 어떻게 작용하였는가? 이러한 질문들에 대한 해답을 찾아가는 방법으로서 대외환경 요인으로 ①이라크전의 명분 ②한·미 관계 ③남·북한 관계를, 국내 환경으로는 ①정치·사회적 요인 ②경제적 요인 ③군사적 요인 ④국민여론을, 그리고 정책결정 참여자로는 ①대통령 및 NSC ②국방부 ③국회 및 정당 ④시민단체 ⑤언론매체 등을 주요 변수로 설정하여 분석하였다. 이러한 방법과 내용으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이라크 파병 결정의 중요한 환경적 영향요인에 대한 분석결과이다. 미국은 이라크전쟁에 대한 국제사회의 지지를 얻고자 동맹국 및 우방국의 참전을 유도하였으며 이 과정에서 미국과 동맹관계에 있는 한국은 미국으로부터 적극적인 2차례의 파병 요구를 받게 되었다. 이에 한국은 한국전쟁이후 줄곧 이어져온 한·미동맹의 역사적 배경과 소원해진 한·미관계에서 파생할 수 있는 경제·안보측면의 불안요인을 해결하는 것이 국익과 직결된다는 판단 하에 파병을 검토하게 되었다. 이러한 과정에서 한국은 남·북한 관계에서 대두될 수 있는 북한의 군사적 위협을 과거에 비해 상대적으로 낮게 평가하였으며, 북핵으로 고조된 한반도 위기에 대해서는 미국과의 관계강화를 통하여 적극 대처하고자 하였다. 국내환경으로 먼저, 당시의 정치·사회적 측면에서 본다면 개혁과 변화를 주도해온 참여정부의 출범으로 정치 세력간의 갈등이 끊이지 않았으며, 시민사회 내부에서도 소위 진보와 보수로 나뉘어 자신들의 의사를 적극적으로 표출함으로서 사회가 전반적으로 어수선한 분위기였다. 경제적으로는 지속된 경기침체와 실업률이 증가하고 있는 가운데, 한국경제 전반에 대한 신뢰성 문제가 제기되었다. 그리고 군사적으로는 자주국방 추진을 위한 국방비 증액이 절실히 요구된 가운데, 주한미군 재배치 및 철수 가능성, 주한미군의 특정임무 이양 등에 대한 제반조치가 필요했던 상황이었다. 결국 국내 환경측면에서 당시의 정치·사회적 요인은 한국의 이라크 파병 결정에 역기능으로 작용하였지만 경제·군사적 요인은 순기능으로 작용하였다. 이를 종합해 볼 때 이라크 파병결정에 가장 중요한 환경요인은 한·미관계에서 기인하는 한국의 취약성이라 볼 수 있으며, 한국은 파병을 통하여 이를 보완하고자 하였다. 둘째, 미국의 파병요청에 대해 당시 국민들의 지지와 요구, 그리고 이에 대한 정부의 반응 결과이다. 국민들은 미국 주도의 이라크전쟁에 대해 대체적으로 부정적인 인식을 가지고 있었다. 이에 따라 이라크 전쟁 및 미국의 파병요청에서 기인하는 한국군의 이라크 파병에 대해서도 부정적이었다. 그러나 국민들은 당시 한국이 당면한 여러 가지 국내외적 환경을 고려할 때, 이라크 파병이 국익에는 대체로 도움이 될 수 있을 것이라 보았다. 이와 같은 이유로 미국의 이라크 파병요청에 대한 국민들의 전적인 지지는 없었으며, 파병에 대한 국민들의 지지와 요구 수준은 파병 부대의 성격과 규모 및 당시의 이라크 현지 상황과 맞물리면서 1차파병 결정과정에서는 파병 찬성에, 2차파병 결정과정에서는 파병 반대에 좀 더 지지를 보내는 정도에 불과하였다. 정부는 이라크 파병에 대한 국민적 지지를 확보하기 위하여 파병과정에서 사회 각계각층의 의견을 충분히 반영시키고자 하였으며, 국익의 관점에서 파병의 불가피성을 국민들에게 강조하였다. 셋째, 파병결정 참여자의 입장과 역할에 대한 상호 작용의 결과이다. 노무현 대통령은 북핵문제의 평화적 해결과 한국 경제 및 안보 불안요인을 제거하기 위해서는 무엇보다도 미국과의 공조가 필요하다는 판단 하에 미국의 파병 요청을 긍정적으로 고려하였으나 파병결정을 주도적으로 이끌기 보다는 안보관련 부처 및 NSC의 의견들을 적극 수렴하는 방식으로 파병결정을 이끌어 나갔다. 이러한 과정에서 1차 파병때는 전통적으로 한·미 공조체제를 강조해 온 국방부가 주도할 수 있었으며, 2차 파병때는 미국의 파병요구가 정치적인 논란으로 확산되면서 대통령 및 NSC가 이라크 파병결정을 주도하게 되었다. 그리고 국회는 결과적인 측면에서 이라크 파병안에 동의하였지만 과정상에서 당 내부, 여·야간, 당·정간의 갈등으로 인하여 파병 동의안이 국회에 상정되기까지 많은 시간을 소비할 수 밖에 없었다. 본 연구를 통해서 추가적으로 확인된 사항으로 첫째, 노무현 대통령은 현실적인 한·미관계를 감안하여 이라크 파병을 결정하면서도 구체적인 파병 방안에 있어서는 한·미관계 보다는 국민여론이나 명분을 중요시하여 파병 부대를 결정하였다. 둘째, 한국의 파병 목적에 대한 성과를 결과론적 측면에서 살펴본다면, 1차 파병에 비해 2차 파병의 성과는 크게 떨어진다고 볼 수 있다. 2차례에 걸친 한국의 이라크 파병 부대의 성격 및 규모는 미국의 요구 수준과 비교할 때 1차 파병때는 별다른 차이가 없지만 2차 파병때는 미국의 요구 수준과 많은 차이가 나며 시기적으로도 많이 지연됐기 때문이다.
The purpose of this study is to examine what factors influenced the dispatch of Korean troops to Iraq. For that purpose, the following questions were brought up: First of all, what were the influential environmental factors related to the dispatch of Koreans troops to Iraq? Secondly, what were suppo...
The purpose of this study is to examine what factors influenced the dispatch of Korean troops to Iraq. For that purpose, the following questions were brought up: First of all, what were the influential environmental factors related to the dispatch of Koreans troops to Iraq? Secondly, what were support and demand of Korean people to the troops dispatch requested by the United States and how the government carried out the troops dispatch policy? Thirdly, in the decision process of the dispatch, what were the positions and roles of major actor(s) and how they interacted? In order to get answers of these questions, the following were set as major parameters for the analysis: as external environmental factors, ① the justification of the Iraqi War, ② South Korea-U.S. relations and ③ the South-North Korea relations; as internal environmental ones, ① socio-political factors, ② economic factors, ③ military factors and ④ the public opinion; and as policy-making participants, ① president and NSC, ② Ministry of Defense, ③ National Assembly and political parties, ④ civic groups and ⑤ mass media. The results analyzed by these methods and substances are as follows : First of all, the results of the analysis on the important environmental influential factors of the decision are summarized below. The United States of America induced its alliance and friendly nations to participate in the war in order to get supports from the international community. In this process, Korea received, aggressively two times, the troops dispatch request from the U.S. After receiving the request, under the judgment that it would be directly related to the national interests to resolve uneasy factors in economic-security aspects that can derive from estranged Korea-US relations and to keep historically strong Korea-U.S. alliance, the government came to consider positively the troops dispatch. In this course, Korea reevaluated the military threat of North Korea as relatively low compared with the past, and intended to actively respond the crisis over the peninsula intensified by the North Korean nuclear issue through strengthening relations with America. As internal environmental factors, to begin with, seen from the then socio-political aspects, the conflict between political powers didn't come to an end since the start of taking power by the Participatory Government, and, even within the civil society, the so-called progressive and conservative sides actively expressed their own intentions and made the overall social atmosphere in turbulent disorder. Economically, amid the prolonged economic slump and increasing unemployment rate, the reliability issue on the overall Korean economy was raised. And from military standpoints, in the middle of the desperate need for the increase in national defense budget needed for the implementation of self-reliant defense, every measure needs to be taken in preparation for the potential relocation and withdrawal of the U.S. troops stationed in Korea as well as the transfer of certain missions of the US troop. After all, from the internal environmental aspects, the then political-social factors worked as a reverse function to the decision of the Korean troops dispatch to Iraq, but the economic-military factors did as a forward one. Taking these things into consideration, the most important environmental factors to the decision of the troops dispatch can be seen as the weakness of Korea due to the ROK-U.S. relations, and Korea tried to complement it through the dispatch. Secondly, the support and demand of the public to the troops dispatch asked by America and the result of the government's response to the asking are discussed below. The Korean people generally had negative awareness on the Iraqi War led by America. Accordingly, they also were negative on the asking of the Korean troops dispatch to Iraqi owing to the Iraqi War and America's asking for Korea's participation. Given various internal and external environments facing Korea at the time, however, the people regarded that the dispatch to Iraqi could be conducive overall. From these reasons, the America's dispatch request didn't earn absolute support from the public, and the public's support and request level on the dispatch, coupled with the characteristics and size of the dispatch troops as well as the then Iraq's local situations, was no more than an affirmative in the decision process for the first dispatch and more backup on the negative for the second dispatch decision process. To secure national supports for the dispatch, the government made efforts to amply reflect opinions from every circle of society, emphasizing the inevitability of the dispatch to the public from the standpoints of national interests. Thirdly, the results of the interaction to the positions and roles of participants in the dispatch decision are briefly discussed below. Under the judgment that, above all, mutual assistance with America is required so as to settle down the North Korean nuclear issue peacefully and to remove uneasy factors of the Korean economy and security, President Roh Moo-hyun considered the America's asking positively, but he led the troops dispatch decision by way of positively collecting opinions from security-related ministries and NSC, instead of leading the initiative in the decision. In this process, in case of the first dispatch, the Ministry of Defense, which had traditionally emphasized the ROK-US mutual assistance system, could take the initiative, while, for the second one, President and NSC led the dispatch decision to Iraq as the America's asking expanded into a political controversy. And, from the resultant aspects, the National Assembly passed the dispatch troop agreement bill, it could not but consume a lot of time until the agreement bill was brought up for the discussion, owing to the conflicts of the parties themselves and between the ruling party and the opposition parties as well as between the political parties and the government, in the decision process. As what was additionally confirmed through this study, first of all, President Roh decided the troops dispatch with the importance putting on the public opinion or justification of the dispatch rather than the Korea-U.S. relations in the concrete dispatch plans while deciding the Iraqi dispatch considering realistic Korean-American relations. Second, looking into the outcomes against the purposes of the dispatch from the consequential aspects, the outcome of the second dispatch can be seen remarkably less compared with the first one. The characteristics and size of the two-stage troops dispatch to Iraq, compared with the standard asked by the United States, didn't make much difference in case of the first dispatch, but the second one not only made a big difference but also its dispatch time schedule was much delayed as well.
The purpose of this study is to examine what factors influenced the dispatch of Korean troops to Iraq. For that purpose, the following questions were brought up: First of all, what were the influential environmental factors related to the dispatch of Koreans troops to Iraq? Secondly, what were support and demand of Korean people to the troops dispatch requested by the United States and how the government carried out the troops dispatch policy? Thirdly, in the decision process of the dispatch, what were the positions and roles of major actor(s) and how they interacted? In order to get answers of these questions, the following were set as major parameters for the analysis: as external environmental factors, ① the justification of the Iraqi War, ② South Korea-U.S. relations and ③ the South-North Korea relations; as internal environmental ones, ① socio-political factors, ② economic factors, ③ military factors and ④ the public opinion; and as policy-making participants, ① president and NSC, ② Ministry of Defense, ③ National Assembly and political parties, ④ civic groups and ⑤ mass media. The results analyzed by these methods and substances are as follows : First of all, the results of the analysis on the important environmental influential factors of the decision are summarized below. The United States of America induced its alliance and friendly nations to participate in the war in order to get supports from the international community. In this process, Korea received, aggressively two times, the troops dispatch request from the U.S. After receiving the request, under the judgment that it would be directly related to the national interests to resolve uneasy factors in economic-security aspects that can derive from estranged Korea-US relations and to keep historically strong Korea-U.S. alliance, the government came to consider positively the troops dispatch. In this course, Korea reevaluated the military threat of North Korea as relatively low compared with the past, and intended to actively respond the crisis over the peninsula intensified by the North Korean nuclear issue through strengthening relations with America. As internal environmental factors, to begin with, seen from the then socio-political aspects, the conflict between political powers didn't come to an end since the start of taking power by the Participatory Government, and, even within the civil society, the so-called progressive and conservative sides actively expressed their own intentions and made the overall social atmosphere in turbulent disorder. Economically, amid the prolonged economic slump and increasing unemployment rate, the reliability issue on the overall Korean economy was raised. And from military standpoints, in the middle of the desperate need for the increase in national defense budget needed for the implementation of self-reliant defense, every measure needs to be taken in preparation for the potential relocation and withdrawal of the U.S. troops stationed in Korea as well as the transfer of certain missions of the US troop. After all, from the internal environmental aspects, the then political-social factors worked as a reverse function to the decision of the Korean troops dispatch to Iraq, but the economic-military factors did as a forward one. Taking these things into consideration, the most important environmental factors to the decision of the troops dispatch can be seen as the weakness of Korea due to the ROK-U.S. relations, and Korea tried to complement it through the dispatch. Secondly, the support and demand of the public to the troops dispatch asked by America and the result of the government's response to the asking are discussed below. The Korean people generally had negative awareness on the Iraqi War led by America. Accordingly, they also were negative on the asking of the Korean troops dispatch to Iraqi owing to the Iraqi War and America's asking for Korea's participation. Given various internal and external environments facing Korea at the time, however, the people regarded that the dispatch to Iraqi could be conducive overall. From these reasons, the America's dispatch request didn't earn absolute support from the public, and the public's support and request level on the dispatch, coupled with the characteristics and size of the dispatch troops as well as the then Iraq's local situations, was no more than an affirmative in the decision process for the first dispatch and more backup on the negative for the second dispatch decision process. To secure national supports for the dispatch, the government made efforts to amply reflect opinions from every circle of society, emphasizing the inevitability of the dispatch to the public from the standpoints of national interests. Thirdly, the results of the interaction to the positions and roles of participants in the dispatch decision are briefly discussed below. Under the judgment that, above all, mutual assistance with America is required so as to settle down the North Korean nuclear issue peacefully and to remove uneasy factors of the Korean economy and security, President Roh Moo-hyun considered the America's asking positively, but he led the troops dispatch decision by way of positively collecting opinions from security-related ministries and NSC, instead of leading the initiative in the decision. In this process, in case of the first dispatch, the Ministry of Defense, which had traditionally emphasized the ROK-US mutual assistance system, could take the initiative, while, for the second one, President and NSC led the dispatch decision to Iraq as the America's asking expanded into a political controversy. And, from the resultant aspects, the National Assembly passed the dispatch troop agreement bill, it could not but consume a lot of time until the agreement bill was brought up for the discussion, owing to the conflicts of the parties themselves and between the ruling party and the opposition parties as well as between the political parties and the government, in the decision process. As what was additionally confirmed through this study, first of all, President Roh decided the troops dispatch with the importance putting on the public opinion or justification of the dispatch rather than the Korea-U.S. relations in the concrete dispatch plans while deciding the Iraqi dispatch considering realistic Korean-American relations. Second, looking into the outcomes against the purposes of the dispatch from the consequential aspects, the outcome of the second dispatch can be seen remarkably less compared with the first one. The characteristics and size of the two-stage troops dispatch to Iraq, compared with the standard asked by the United States, didn't make much difference in case of the first dispatch, but the second one not only made a big difference but also its dispatch time schedule was much delayed as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.