“세살 버릇이 여든 살까지 간다”는 속담이 말해주듯 어렸을 때에 교육은 청소년기를 거쳐 장성한 성인이 되기까지 많은 영향을 주고 있다. 특히 유아기는 일생 중에서 가장 놀라운 발달을 이루게 되는 시기이다. 그렇기 때문에 이시기에 유아가 어떤 환경에서 어떤 교육을 받았는가는 그들의 인생행로를 방향 지을 중요한 경험이 될 수밖에 없다.현재 유아기 교육을 책임지고 있는 기관은 유치원, 어린이집, 어린이 선교원, 놀이방, 학원 등이 있으며 유아교육기관 중에서 기독교교육적인 접근이 가능한 것은 어린이 선교원이다. 인간형상 발달에 있어서 중요한 유아기에 기독교교육을 접할 수 있는 귀중한 장인 어린이 선교원을 위한 바람직한 기독교유아교육이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 순서와 내용으로 서술하였다.첫째, 어린이 선교원의 이해를 돕기 위해 어린이 선교원의 현황과 교육 프로그램, 현재 진행되고 있는 종교 프로그램을 살펴 본 후 근원이라 할 수 있는 유대인의 회당교육, 주일학교 운동, 우리나라 초기의 매일학교에 대해 알아보았다. 또한 어린이 선교원의 특징과 교회와의 관계, 오늘날 어린이 선교원이 기독교 유아 교육기관으로갖는 중요성에 대해 알아보았다.둘째, 유아교육의 이론적 기초가 되는 철학적, 성서적, 발달심리학적 기초를 살펴보았다. 셋째, 기독교유아교육의 목적과 내용, 방법 및 기독교유아교육 교사의 자질 및 역할에 대해 조명해보았다.본 연구의 연구방법은 어린이 선교원의 기본이해와 기독교유아교육의 이론적 기초를 구성하게 될 철학, 성서, 발달심리학에 관한 고찰을 통해 어린이 선교원 및 기독교유아교육기관을 위한 기독교유아교육을 연구하려고 한다. 기독교산하의 많은 유아교육기관 중 ‘어린이 선교원’으로 국한한 것은 교회를 기반으로 성장한 유아교육기관이기 때문이다.이상의 연구방법을 통해 얻은 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 한다면 다음과 같다.첫째, ‘어린이 선교원’이라는 명칭을 새로운 명칭으로 전환하는 것이 필요하리라 본다.둘째, 교단, 교회 및 목회자의 관심과 지원이 절실하다.셋째, 어린이 선교원의 존립을 위해서는 정부의 기독교유아학교로 인준을 받는 것이 필요하다.넷째, 기독교유아교사의 전문성이 요구된다.다섯째, 기독교유아교육기관의 기독교유아교육을 위한 프로그램의 계속적인 개발과 교육과정 모델이 제시되어야 한다.마지막으로 모든 교회에서 주일 교회학교와 같은 교육기관으로 어린이 선교원을 운영하여 ...
“세살 버릇이 여든 살까지 간다”는 속담이 말해주듯 어렸을 때에 교육은 청소년기를 거쳐 장성한 성인이 되기까지 많은 영향을 주고 있다. 특히 유아기는 일생 중에서 가장 놀라운 발달을 이루게 되는 시기이다. 그렇기 때문에 이시기에 유아가 어떤 환경에서 어떤 교육을 받았는가는 그들의 인생행로를 방향 지을 중요한 경험이 될 수밖에 없다.현재 유아기 교육을 책임지고 있는 기관은 유치원, 어린이집, 어린이 선교원, 놀이방, 학원 등이 있으며 유아교육기관 중에서 기독교교육적인 접근이 가능한 것은 어린이 선교원이다. 인간형상 발달에 있어서 중요한 유아기에 기독교교육을 접할 수 있는 귀중한 장인 어린이 선교원을 위한 바람직한 기독교유아교육이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 순서와 내용으로 서술하였다.첫째, 어린이 선교원의 이해를 돕기 위해 어린이 선교원의 현황과 교육 프로그램, 현재 진행되고 있는 종교 프로그램을 살펴 본 후 근원이라 할 수 있는 유대인의 회당교육, 주일학교 운동, 우리나라 초기의 매일학교에 대해 알아보았다. 또한 어린이 선교원의 특징과 교회와의 관계, 오늘날 어린이 선교원이 기독교 유아 교육기관으로갖는 중요성에 대해 알아보았다.둘째, 유아교육의 이론적 기초가 되는 철학적, 성서적, 발달심리학적 기초를 살펴보았다. 셋째, 기독교유아교육의 목적과 내용, 방법 및 기독교유아교육 교사의 자질 및 역할에 대해 조명해보았다.본 연구의 연구방법은 어린이 선교원의 기본이해와 기독교유아교육의 이론적 기초를 구성하게 될 철학, 성서, 발달심리학에 관한 고찰을 통해 어린이 선교원 및 기독교유아교육기관을 위한 기독교유아교육을 연구하려고 한다. 기독교산하의 많은 유아교육기관 중 ‘어린이 선교원’으로 국한한 것은 교회를 기반으로 성장한 유아교육기관이기 때문이다.이상의 연구방법을 통해 얻은 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 한다면 다음과 같다.첫째, ‘어린이 선교원’이라는 명칭을 새로운 명칭으로 전환하는 것이 필요하리라 본다.둘째, 교단, 교회 및 목회자의 관심과 지원이 절실하다.셋째, 어린이 선교원의 존립을 위해서는 정부의 기독교유아학교로 인준을 받는 것이 필요하다.넷째, 기독교유아교사의 전문성이 요구된다.다섯째, 기독교유아교육기관의 기독교유아교육을 위한 프로그램의 계속적인 개발과 교육과정 모델이 제시되어야 한다.마지막으로 모든 교회에서 주일 교회학교와 같은 교육기관으로 어린이 선교원을 운영하여 지역사회에 공헌하는 것이다.70-80년대의 한국교회 부흥의 기반을 이루었던 어린이 선교원이 정부의 보조로 인한 어린이 집으로 변경, 교회의 무관심, 기독교유아교육과정의 부재 등의 이유로 인해 침체기를 맞고 있지만 기독교유아교육이 강조되고 있는 이때에 체계적인 교육과정과 재정적인 지원이 이뤄진다면 제2의 전성기를 맞이할 수 있을 것이다.
“세살 버릇이 여든 살까지 간다”는 속담이 말해주듯 어렸을 때에 교육은 청소년기를 거쳐 장성한 성인이 되기까지 많은 영향을 주고 있다. 특히 유아기는 일생 중에서 가장 놀라운 발달을 이루게 되는 시기이다. 그렇기 때문에 이시기에 유아가 어떤 환경에서 어떤 교육을 받았는가는 그들의 인생행로를 방향 지을 중요한 경험이 될 수밖에 없다.현재 유아기 교육을 책임지고 있는 기관은 유치원, 어린이집, 어린이 선교원, 놀이방, 학원 등이 있으며 유아교육기관 중에서 기독교교육적인 접근이 가능한 것은 어린이 선교원이다. 인간형상 발달에 있어서 중요한 유아기에 기독교교육을 접할 수 있는 귀중한 장인 어린이 선교원을 위한 바람직한 기독교유아교육이 필요하다. 이를 위해 본 연구에서는 다음과 같은 순서와 내용으로 서술하였다.첫째, 어린이 선교원의 이해를 돕기 위해 어린이 선교원의 현황과 교육 프로그램, 현재 진행되고 있는 종교 프로그램을 살펴 본 후 근원이라 할 수 있는 유대인의 회당교육, 주일학교 운동, 우리나라 초기의 매일학교에 대해 알아보았다. 또한 어린이 선교원의 특징과 교회와의 관계, 오늘날 어린이 선교원이 기독교 유아 교육기관으로갖는 중요성에 대해 알아보았다.둘째, 유아교육의 이론적 기초가 되는 철학적, 성서적, 발달심리학적 기초를 살펴보았다. 셋째, 기독교유아교육의 목적과 내용, 방법 및 기독교유아교육 교사의 자질 및 역할에 대해 조명해보았다.본 연구의 연구방법은 어린이 선교원의 기본이해와 기독교유아교육의 이론적 기초를 구성하게 될 철학, 성서, 발달심리학에 관한 고찰을 통해 어린이 선교원 및 기독교유아교육기관을 위한 기독교유아교육을 연구하려고 한다. 기독교산하의 많은 유아교육기관 중 ‘어린이 선교원’으로 국한한 것은 교회를 기반으로 성장한 유아교육기관이기 때문이다.이상의 연구방법을 통해 얻은 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 한다면 다음과 같다.첫째, ‘어린이 선교원’이라는 명칭을 새로운 명칭으로 전환하는 것이 필요하리라 본다.둘째, 교단, 교회 및 목회자의 관심과 지원이 절실하다.셋째, 어린이 선교원의 존립을 위해서는 정부의 기독교유아학교로 인준을 받는 것이 필요하다.넷째, 기독교유아교사의 전문성이 요구된다.다섯째, 기독교유아교육기관의 기독교유아교육을 위한 프로그램의 계속적인 개발과 교육과정 모델이 제시되어야 한다.마지막으로 모든 교회에서 주일 교회학교와 같은 교육기관으로 어린이 선교원을 운영하여 지역사회에 공헌하는 것이다.70-80년대의 한국교회 부흥의 기반을 이루었던 어린이 선교원이 정부의 보조로 인한 어린이 집으로 변경, 교회의 무관심, 기독교유아교육과정의 부재 등의 이유로 인해 침체기를 맞고 있지만 기독교유아교육이 강조되고 있는 이때에 체계적인 교육과정과 재정적인 지원이 이뤄진다면 제2의 전성기를 맞이할 수 있을 것이다.
Just as there goes a saying, 'What is learned in the cradle is carried to the grave', education would influence children until they grow through juveniles into adults. In particular, childhood is a period when the most remarkable development is witnessed during one's life. Therefore, one's life cour...
Just as there goes a saying, 'What is learned in the cradle is carried to the grave', education would influence children until they grow through juveniles into adults. In particular, childhood is a period when the most remarkable development is witnessed during one's life. Therefore, one's life course must be most importantly dependent on how and in what environment he or she is educated. In this regard, Christian children's education centered about God may well guide the children correctly when they grow into juveniles or adults obliged to make their own decisions.Currently, the institutions responsible for childhood education are kindergartens, children's houses, children's missionary centers, play rooms, private tutoring institutes, etc., and among these various pre-school education institutions, only children's missionary centers allow for Christian education.Since Christian education may be very important for the pre-school children who undergo the most important development during their life, children's missionary centers are requested to operate desirable pre-school education programs centered about God. To this end, this study approaches the Christian children's missionary education in the following ways;First, the researcher reviewed the conditions facing children's missionary centers for a better understanding of them, and examined their origins or Jewish synagogue education, Sunday school campaigns and our earlier everyday schools. In addition, the researcher reviewed characteristics of children's missionary centers and their relationships with church, their problems and current curriculum.Second, the researcher reviewed philosophical, Biblical and developmental psychological theories for pre-school education and then, described concept and types of curriculum as well as history of the Christian education curriculum.Third, the researcher reilluminated goals, contents and methods of Christian children's education and its teachers' traits and roles.As methodology of research, this study aimed to review philosophical, Biblical and developmental psychological theories or the base for understanding of children's missionary centers and Christian children's education in order to approach children's missionary education. This study focused on 'children's missionary centers' because it was conceived that they have grown on the basis of church growth.Based on the results of this study, the following suggestions were put forwards;First, it is deemed necessary to change the name 'children's missionary centers' into a new one.Second, religious order, churches and ministers are obliged to be more concerned about the centers, not sparing their supports for them.Third, it is also required of the government to authorize children's missionary centers as formal pre-school education institutes for their survival.Fourth, Christian children's teachers should be more professional.Fifth, it is essential for the Christian pre-school education institutes to continue to develop Christian education programs and suggest a model curriculum.Lastly, every church is obliged to operate children's missionary centers like Sunday schools, to be conducive to community.Although the children's missionary centers which had provided for a ground for growth of Korean churches during 70's and 80's are being recessed due to the government subsides in favor of children's houses, indifference on the part of churches and lack of Christian pre-school education programs, they would prosper again if they should be supported by some systematic curriculum and financial subsidies as well.
Just as there goes a saying, 'What is learned in the cradle is carried to the grave', education would influence children until they grow through juveniles into adults. In particular, childhood is a period when the most remarkable development is witnessed during one's life. Therefore, one's life course must be most importantly dependent on how and in what environment he or she is educated. In this regard, Christian children's education centered about God may well guide the children correctly when they grow into juveniles or adults obliged to make their own decisions.Currently, the institutions responsible for childhood education are kindergartens, children's houses, children's missionary centers, play rooms, private tutoring institutes, etc., and among these various pre-school education institutions, only children's missionary centers allow for Christian education.Since Christian education may be very important for the pre-school children who undergo the most important development during their life, children's missionary centers are requested to operate desirable pre-school education programs centered about God. To this end, this study approaches the Christian children's missionary education in the following ways;First, the researcher reviewed the conditions facing children's missionary centers for a better understanding of them, and examined their origins or Jewish synagogue education, Sunday school campaigns and our earlier everyday schools. In addition, the researcher reviewed characteristics of children's missionary centers and their relationships with church, their problems and current curriculum.Second, the researcher reviewed philosophical, Biblical and developmental psychological theories for pre-school education and then, described concept and types of curriculum as well as history of the Christian education curriculum.Third, the researcher reilluminated goals, contents and methods of Christian children's education and its teachers' traits and roles.As methodology of research, this study aimed to review philosophical, Biblical and developmental psychological theories or the base for understanding of children's missionary centers and Christian children's education in order to approach children's missionary education. This study focused on 'children's missionary centers' because it was conceived that they have grown on the basis of church growth.Based on the results of this study, the following suggestions were put forwards;First, it is deemed necessary to change the name 'children's missionary centers' into a new one.Second, religious order, churches and ministers are obliged to be more concerned about the centers, not sparing their supports for them.Third, it is also required of the government to authorize children's missionary centers as formal pre-school education institutes for their survival.Fourth, Christian children's teachers should be more professional.Fifth, it is essential for the Christian pre-school education institutes to continue to develop Christian education programs and suggest a model curriculum.Lastly, every church is obliged to operate children's missionary centers like Sunday schools, to be conducive to community.Although the children's missionary centers which had provided for a ground for growth of Korean churches during 70's and 80's are being recessed due to the government subsides in favor of children's houses, indifference on the part of churches and lack of Christian pre-school education programs, they would prosper again if they should be supported by some systematic curriculum and financial subsidies as well.
주제어
#교육 프로그램
#종교 프로그램
#어린이 선교원과 교회
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학위논문 정보
저자
최윤정
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
종교교육전공
지도교수
김현숙
발행연도
2006
총페이지
v, 99장
키워드
교육 프로그램,
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어린이 선교원과 교회,
Alta Vista 교육 프로그램,
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