예술가들은 자기의 작품을 전시공간이란 곳에서 전시를 하고 전시가 끝나면 자기의 소중한 작품이 어디에서 어떻게, 어떤 환경에서 보관이 되고 보존이 되는지 자세한 사항을 알기란 극히 힘들다. 하나의 작품이 탄생되기 위해서 작품에 쏟아 부은 작가의 정신은 혼열을 기울여서 작품을 완성하는데, 그러한 작품들을 수장고에 보존 하는 곳의 설계 또한 작가의 정신을 살려 작품이 손상되지 않고, 원형 그대로 보존 되도록 설계하는 것이 건축가의 중요한 과제이다.작품은 전시 및 외부로의 대출 등 일부기간을 제외한 연중 대부분의 시간을 수장고(收藏庫)에...
예술가들은 자기의 작품을 전시공간이란 곳에서 전시를 하고 전시가 끝나면 자기의 소중한 작품이 어디에서 어떻게, 어떤 환경에서 보관이 되고 보존이 되는지 자세한 사항을 알기란 극히 힘들다. 하나의 작품이 탄생되기 위해서 작품에 쏟아 부은 작가의 정신은 혼열을 기울여서 작품을 완성하는데, 그러한 작품들을 수장고에 보존 하는 곳의 설계 또한 작가의 정신을 살려 작품이 손상되지 않고, 원형 그대로 보존 되도록 설계하는 것이 건축가의 중요한 과제이다.작품은 전시 및 외부로의 대출 등 일부기간을 제외한 연중 대부분의 시간을 수장고(收藏庫)에서 보내게 되며, 총 수장 자료 중 극히 일부의 작품들이 전시실에 전시되는 것이 일반적이기 때문에 수장고의 기능 및 역할은 대단히 중요 하다.건축가들은 미술관 설계 시 건물의 외관 디자인과 전시실 디자인에 치중되고, 관리부문과 수장영역 부문은 상대적으로 소홀히 취급 되고 있다. 특히 수장영역 부문은 마치 창고의 개념으로 인식 되고 있으며, 설계에 관한 자료 부족 및 경험 부족으로 설계에 많은 오류가 있다.작가들의 작품의 양(量)은 갈수록 늘어나고 다양하여 미술관 수장고 보존 환경 설계는 매우 중요하다.따라서 수장고 내부 마감 재료의 성능분석은 자재 생산자의 연구과제로 남기고, 건축가들이 미술관 수장고 설계 시 수장고는 어떠한 조건을 갖추어야 하며, 어떻게 설계 하여야 하는지 그 설계방법론을 실 사례를 통하여 제시하여 보다 더 안전 하고 수장고 환경 조건에 맞는 설계가 되어, 건축가의 수장고 설계 잘못으로 인한 작품 손상이 없도록 하여 작품들이 최적의 조건에서 보존 될 수 있도록 설계 하여야 한다.
예술가들은 자기의 작품을 전시공간이란 곳에서 전시를 하고 전시가 끝나면 자기의 소중한 작품이 어디에서 어떻게, 어떤 환경에서 보관이 되고 보존이 되는지 자세한 사항을 알기란 극히 힘들다. 하나의 작품이 탄생되기 위해서 작품에 쏟아 부은 작가의 정신은 혼열을 기울여서 작품을 완성하는데, 그러한 작품들을 수장고에 보존 하는 곳의 설계 또한 작가의 정신을 살려 작품이 손상되지 않고, 원형 그대로 보존 되도록 설계하는 것이 건축가의 중요한 과제이다.작품은 전시 및 외부로의 대출 등 일부기간을 제외한 연중 대부분의 시간을 수장고(收藏庫)에서 보내게 되며, 총 수장 자료 중 극히 일부의 작품들이 전시실에 전시되는 것이 일반적이기 때문에 수장고의 기능 및 역할은 대단히 중요 하다.건축가들은 미술관 설계 시 건물의 외관 디자인과 전시실 디자인에 치중되고, 관리부문과 수장영역 부문은 상대적으로 소홀히 취급 되고 있다. 특히 수장영역 부문은 마치 창고의 개념으로 인식 되고 있으며, 설계에 관한 자료 부족 및 경험 부족으로 설계에 많은 오류가 있다.작가들의 작품의 양(量)은 갈수록 늘어나고 다양하여 미술관 수장고 보존 환경 설계는 매우 중요하다.따라서 수장고 내부 마감 재료의 성능분석은 자재 생산자의 연구과제로 남기고, 건축가들이 미술관 수장고 설계 시 수장고는 어떠한 조건을 갖추어야 하며, 어떻게 설계 하여야 하는지 그 설계방법론을 실 사례를 통하여 제시하여 보다 더 안전 하고 수장고 환경 조건에 맞는 설계가 되어, 건축가의 수장고 설계 잘못으로 인한 작품 손상이 없도록 하여 작품들이 최적의 조건에서 보존 될 수 있도록 설계 하여야 한다.
It is extremely difficult for artists to know well about where and how their precious works will be collected and preserved after they are shown in a space called 'exhibition'. Any artist pour all his or her energy into a work until it is produced, so it may be an important challenge for architects ...
It is extremely difficult for artists to know well about where and how their precious works will be collected and preserved after they are shown in a space called 'exhibition'. Any artist pour all his or her energy into a work until it is produced, so it may be an important challenge for architects to design the art gallery collection storage in such a way that art works can be well preserved not to defame artists' spirit of art.Except for some period of time when art works are exhibited or retrieved outside, art works remain in the collection storage most of the time. Since only a small portion of the art collections are displayed at the exhibition rooms, it is very important to maintain roles and functions of storage.When designing a gallery, architects tend to focus on design of its exterior design and exhibition space, relatively neglecting management and storage. In particular, storage is perceived as warehouse, while it is not effectively designed due to lack of design data and experiences.On the other hand, as more and more diversified art works are being produced, it is essential to design the art gallery storage from an environmental perspective.Since performance of the materials finishing the interior of art gallery storage may well be analyzed by their producers, architects are obliged to suggest error-free design approaches ensuring a safer and comfortable environment for art work collection storage in consideration of how the storage should be conditioned and designed.
It is extremely difficult for artists to know well about where and how their precious works will be collected and preserved after they are shown in a space called 'exhibition'. Any artist pour all his or her energy into a work until it is produced, so it may be an important challenge for architects to design the art gallery collection storage in such a way that art works can be well preserved not to defame artists' spirit of art.Except for some period of time when art works are exhibited or retrieved outside, art works remain in the collection storage most of the time. Since only a small portion of the art collections are displayed at the exhibition rooms, it is very important to maintain roles and functions of storage.When designing a gallery, architects tend to focus on design of its exterior design and exhibition space, relatively neglecting management and storage. In particular, storage is perceived as warehouse, while it is not effectively designed due to lack of design data and experiences.On the other hand, as more and more diversified art works are being produced, it is essential to design the art gallery storage from an environmental perspective.Since performance of the materials finishing the interior of art gallery storage may well be analyzed by their producers, architects are obliged to suggest error-free design approaches ensuring a safer and comfortable environment for art work collection storage in consideration of how the storage should be conditioned and designed.
주제어
#미술품의 보존 관리
#미술관 수장고 설계지침
#랙 설계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.