학습부진아를 고려한 STAD(Student TeamsAchievement Divisions) 협동학습 설계 및 구현 (A) study on design and implementation of STAD (Student Teams Achievement Divisions) in consideration of the retarded learners원문보기
교육인적자원부에 의하면 초·중등학교에서 발생하는 학습부진아는 지속적으로 증가추세에 있으며 이와 함께 학습부진아의 학습부진 고착화 현상이 발생하고 있다. 이 같은 상황에도 불구하고 현재 일선 학교에서 시행되고 있는 학습부진아 예방 및 처방프로그램은 매우 미약한 형편이다.학습부진아의 지도방법으로는 학생들 개개인의 수준에 맞는 학습 자료를 제시하고 학습자에게 적절한 속도로 수업을 진행하는 일대일 개별화 수업이 학업 성취에 가장 효과적일 것이다. 하지만, 현재 학교의 다인수 학급에서 개별화 수업을 진행한다는 것은 불가능한 일이다.그에 대한 대안으로 ...
교육인적자원부에 의하면 초·중등학교에서 발생하는 학습부진아는 지속적으로 증가추세에 있으며 이와 함께 학습부진아의 학습부진 고착화 현상이 발생하고 있다. 이 같은 상황에도 불구하고 현재 일선 학교에서 시행되고 있는 학습부진아 예방 및 처방프로그램은 매우 미약한 형편이다.학습부진아의 지도방법으로는 학생들 개개인의 수준에 맞는 학습 자료를 제시하고 학습자에게 적절한 속도로 수업을 진행하는 일대일 개별화 수업이 학업 성취에 가장 효과적일 것이다. 하지만, 현재 학교의 다인수 학급에서 개별화 수업을 진행한다는 것은 불가능한 일이다.그에 대한 대안으로 협동학습은 이질적 모둠을 구성하여 모둠 동료와의 상호 교수에 기초한 상호작용을 활발하게 하고, 교사는 프로그램 관리에 시간을 빼앗기지 않으므로 모둠별 지도 및 개별 지도를 할 여유가 있다. 협동학습은 경쟁학습과 개별학습의 약점을 보완하고 학습자들의 상호의존성과 자기 주도적 학습 능력을 강조하여 학업 성취를 증대하기 위한 학습방법이다. 그러므로 개별화 수업이 가지고 있는 본질적 한계인 혼자 학습하거나 이질적 동료와의 상호작용이 없음으로 인한 인지적, 정의적 상승효과의 한계를 극복하고, 협동 학습에 의한 동료 교수의 효과도 기대할 수 있다.본 연구에서는 학습부진아의 특성을 고려한 협동학습을 학습모델로 설계 및 구현하여 학습부진아 교육에 대한 새로운 방안을 제시하고자 한다. 학습부진아의 침체된 학습 동기를 유발하여 자기 주도적 학습 능력을 키워주기 위한 방법으로 협동학습을 도입하고, 여러 협동학습 모형들 중에서 STAD(Student Teams Achievement Divisions) 모형을 채택하여 시스템을 설계 및 구현한다.웹을 기반으로 한 STAD 협동학습 시스템을 통해 교사는 보다 편리하게 협동학습을 진행 및 관리할 수 있도록 하고, 학습부진아는 시·공간의 제약에서 벗어나 협동학습을 통해 보다 효율적인 학업성취를 이루도록 한다.본 시스템은 학습자의 선수학습 진단 결과를 바탕으로 이질적 학습 모둠을 생성할 수 있는 평가 시스템과 웹 기반 협동학습 사이트를 구현함으로서 기존 학습부진아 연구와 차별성을 갖는 STAD 협동학습 시스템을 제안하고 있다.학습 모둠 생성 시 타 시스템에서는 교사가 임의로 선정하거나, 다른 결과자료를 바탕으로 오프라인 상에서 교사가 모둠을 구성하여 학습자에게 알려주는 형태로 구성되어 있는 반면, 본 연구에서 제안하는 시스템은 평가시스템을 통해 구현된 교사모듈과 학생 모듈을 통해 선수학습을 진단하고 그 결과를 바탕으로 자동으로 모둠을 생성해준다.컴퓨터를 통한 진단평가의 결과를 토대로 이질 모둠을 형성하여 협동학습을 진행함으로서 구성원간의 상호보완적인 교수-학습형태가 일어날 수 있도록 하고, 교사는 기존의 협동학습을 위한 모둠 구성에 필요한 수고 없이 보다 편리하게 협동학습을 진행할 수 있다.향후 협동학습과 더불어 학습부진아에 대한 교사의 개별학습 지도방안을 추가 보완하여 보다 효과적인 학습부진아 지도가 될 수 있도록 한다. 또한, 보다 효과적인 협동학습을 하기 위해 모둠 생성 시 개별 학습자의 성향 및 다양한 학습자의 기호를 반영하여 자동으로 모둠을 생성할 수 있는 기능을 추가한 시스템을 개발하는 것이 필요하다.
교육인적자원부에 의하면 초·중등학교에서 발생하는 학습부진아는 지속적으로 증가추세에 있으며 이와 함께 학습부진아의 학습부진 고착화 현상이 발생하고 있다. 이 같은 상황에도 불구하고 현재 일선 학교에서 시행되고 있는 학습부진아 예방 및 처방프로그램은 매우 미약한 형편이다.학습부진아의 지도방법으로는 학생들 개개인의 수준에 맞는 학습 자료를 제시하고 학습자에게 적절한 속도로 수업을 진행하는 일대일 개별화 수업이 학업 성취에 가장 효과적일 것이다. 하지만, 현재 학교의 다인수 학급에서 개별화 수업을 진행한다는 것은 불가능한 일이다.그에 대한 대안으로 협동학습은 이질적 모둠을 구성하여 모둠 동료와의 상호 교수에 기초한 상호작용을 활발하게 하고, 교사는 프로그램 관리에 시간을 빼앗기지 않으므로 모둠별 지도 및 개별 지도를 할 여유가 있다. 협동학습은 경쟁학습과 개별학습의 약점을 보완하고 학습자들의 상호의존성과 자기 주도적 학습 능력을 강조하여 학업 성취를 증대하기 위한 학습방법이다. 그러므로 개별화 수업이 가지고 있는 본질적 한계인 혼자 학습하거나 이질적 동료와의 상호작용이 없음으로 인한 인지적, 정의적 상승효과의 한계를 극복하고, 협동 학습에 의한 동료 교수의 효과도 기대할 수 있다.본 연구에서는 학습부진아의 특성을 고려한 협동학습을 학습모델로 설계 및 구현하여 학습부진아 교육에 대한 새로운 방안을 제시하고자 한다. 학습부진아의 침체된 학습 동기를 유발하여 자기 주도적 학습 능력을 키워주기 위한 방법으로 협동학습을 도입하고, 여러 협동학습 모형들 중에서 STAD(Student Teams Achievement Divisions) 모형을 채택하여 시스템을 설계 및 구현한다.웹을 기반으로 한 STAD 협동학습 시스템을 통해 교사는 보다 편리하게 협동학습을 진행 및 관리할 수 있도록 하고, 학습부진아는 시·공간의 제약에서 벗어나 협동학습을 통해 보다 효율적인 학업성취를 이루도록 한다.본 시스템은 학습자의 선수학습 진단 결과를 바탕으로 이질적 학습 모둠을 생성할 수 있는 평가 시스템과 웹 기반 협동학습 사이트를 구현함으로서 기존 학습부진아 연구와 차별성을 갖는 STAD 협동학습 시스템을 제안하고 있다.학습 모둠 생성 시 타 시스템에서는 교사가 임의로 선정하거나, 다른 결과자료를 바탕으로 오프라인 상에서 교사가 모둠을 구성하여 학습자에게 알려주는 형태로 구성되어 있는 반면, 본 연구에서 제안하는 시스템은 평가시스템을 통해 구현된 교사모듈과 학생 모듈을 통해 선수학습을 진단하고 그 결과를 바탕으로 자동으로 모둠을 생성해준다.컴퓨터를 통한 진단평가의 결과를 토대로 이질 모둠을 형성하여 협동학습을 진행함으로서 구성원간의 상호보완적인 교수-학습형태가 일어날 수 있도록 하고, 교사는 기존의 협동학습을 위한 모둠 구성에 필요한 수고 없이 보다 편리하게 협동학습을 진행할 수 있다.향후 협동학습과 더불어 학습부진아에 대한 교사의 개별학습 지도방안을 추가 보완하여 보다 효과적인 학습부진아 지도가 될 수 있도록 한다. 또한, 보다 효과적인 협동학습을 하기 위해 모둠 생성 시 개별 학습자의 성향 및 다양한 학습자의 기호를 반영하여 자동으로 모둠을 생성할 수 있는 기능을 추가한 시스템을 개발하는 것이 필요하다.
According to the Ministry of Education & Human Resources, the number of the retarded learners in elementary and secondary schools continues to increase, while most of them show signs of a permanent learning retardation. Nevertheless, the programs being operated currently by schools for prevention an...
According to the Ministry of Education & Human Resources, the number of the retarded learners in elementary and secondary schools continues to increase, while most of them show signs of a permanent learning retardation. Nevertheless, the programs being operated currently by schools for prevention and treatment of retarded learners seem to be too ineffective.An effective pedagogics for retarded learners may be a face-to-face teaching where each student is presented with the learning materials and at a proper speed both suitable to his or her learning level. However, it is almost impossible to operate such an individualized teach program in the crowded classrooms.Another alternative may be to form an heterogeneous group and thereby, promote the interactions between excellent and retarded learners, while the teacher much free from program management can guide the group or its members individually. Such a cooperative learning may well be effective in improving learning achievements, focused on learners' mutual dependency and their self-initiated learning ability. Namely, such a pedagogics may help to surmount such fundamental problems involving independent learning as lack of a symbiotic cognitive and affectionate effect due to lack of interactions among peers, while increasing the effect of cooperative learning or peers' learning assistance.With such basic conceptions in mind, this study was aimed at designing and implementing a cooperative learning model in consideration of retarded learners' characteristics and thereby, suggesting a new alternative for education of them. Specifically, the researcher reviewed the cooperative learning models designed to motivate retarded learners and enhance their self-initiated learning ability, and adopted the STAD (Student Teams Achievement Division) model among them and thereby, designed and implemented it.The web-based STAD cooperative learning system is expected to help teachers to progress and manage the cooperative learning more conveniently, while the retarded learners, being free from the temporal and spatial constraints, can effect a better learning achievement through the cooperative learning.This study suggested the STAD cooperative learning system differentiated from the conventional ones by combining a test system identifying heterogeneous learning groups based on individual learners' learning achievements and a web-based cooperative learning site.While the conventional grouping systems are designed to allow teachers to organize the groups arbitrarily or based on some off-line data, this system diagnoses individual students' learning achievements through teacher's module and students' and thereupon, creates the groups automatically.In addition, since the cooperative learning progresses by the heterogeneous group formed automatically based on computerized test results, mutually complementary teaching-learning activities occur among members, while teachers can monitor the learning progress without being obsessed with organization of the cooperative learning groups.It is hoped that this study will be followed by future studies which will complement the system of this study by intensifying teachers' individualized tutoring of retarded learners and at the same time, reflecting individual learners' attributes and preferences on the automatic generation of the heterogeneous learning groups.
According to the Ministry of Education & Human Resources, the number of the retarded learners in elementary and secondary schools continues to increase, while most of them show signs of a permanent learning retardation. Nevertheless, the programs being operated currently by schools for prevention and treatment of retarded learners seem to be too ineffective.An effective pedagogics for retarded learners may be a face-to-face teaching where each student is presented with the learning materials and at a proper speed both suitable to his or her learning level. However, it is almost impossible to operate such an individualized teach program in the crowded classrooms.Another alternative may be to form an heterogeneous group and thereby, promote the interactions between excellent and retarded learners, while the teacher much free from program management can guide the group or its members individually. Such a cooperative learning may well be effective in improving learning achievements, focused on learners' mutual dependency and their self-initiated learning ability. Namely, such a pedagogics may help to surmount such fundamental problems involving independent learning as lack of a symbiotic cognitive and affectionate effect due to lack of interactions among peers, while increasing the effect of cooperative learning or peers' learning assistance.With such basic conceptions in mind, this study was aimed at designing and implementing a cooperative learning model in consideration of retarded learners' characteristics and thereby, suggesting a new alternative for education of them. Specifically, the researcher reviewed the cooperative learning models designed to motivate retarded learners and enhance their self-initiated learning ability, and adopted the STAD (Student Teams Achievement Division) model among them and thereby, designed and implemented it.The web-based STAD cooperative learning system is expected to help teachers to progress and manage the cooperative learning more conveniently, while the retarded learners, being free from the temporal and spatial constraints, can effect a better learning achievement through the cooperative learning.This study suggested the STAD cooperative learning system differentiated from the conventional ones by combining a test system identifying heterogeneous learning groups based on individual learners' learning achievements and a web-based cooperative learning site.While the conventional grouping systems are designed to allow teachers to organize the groups arbitrarily or based on some off-line data, this system diagnoses individual students' learning achievements through teacher's module and students' and thereupon, creates the groups automatically.In addition, since the cooperative learning progresses by the heterogeneous group formed automatically based on computerized test results, mutually complementary teaching-learning activities occur among members, while teachers can monitor the learning progress without being obsessed with organization of the cooperative learning groups.It is hoped that this study will be followed by future studies which will complement the system of this study by intensifying teachers' individualized tutoring of retarded learners and at the same time, reflecting individual learners' attributes and preferences on the automatic generation of the heterogeneous learning groups.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.