교육의 질 개선을 위한 장학이 현실적으로 매우 중요하고 필요하다. 그런데 학교 현장에서 실제적인 교육활동의 개선을 위하여 자율적으로 적용할 실천 가능한 모형이 대체로 부족한 실정이다. 따라서 본 논문은 교내 자율장학의 개념을 근간으로 활성화할 수 있는 실천모형을 개발하는데 목적을 두고 설계되었다. 이를 위해 첫째, 장학의 필요성 및 목적, 연구문제, 연구방법을 통해 자율장학의 중요성을 제시하여 방향을 설정하였고 둘째, 자율장학의 이론적 기초를 정립하기 위해 장학의 개념과 기능, 자율장학의 개념과 필요성, 학교컨설팅과 자율장학의 관...
교육의 질 개선을 위한 장학이 현실적으로 매우 중요하고 필요하다. 그런데 학교 현장에서 실제적인 교육활동의 개선을 위하여 자율적으로 적용할 실천 가능한 모형이 대체로 부족한 실정이다. 따라서 본 논문은 교내 자율장학의 개념을 근간으로 활성화할 수 있는 실천모형을 개발하는데 목적을 두고 설계되었다. 이를 위해 첫째, 장학의 필요성 및 목적, 연구문제, 연구방법을 통해 자율장학의 중요성을 제시하여 방향을 설정하였고 둘째, 자율장학의 이론적 기초를 정립하기 위해 장학의 개념과 기능, 자율장학의 개념과 필요성, 학교컨설팅과 자율장학의 관계로 나누어 자율장학 활성화를 위한 연구 자료를 폭넓게 탐색해 보았으며 셋째, 교내 자율장학의 특성과 영역 및 기본형태를 선행연구 논문의 분석을 통해 깊이 있게 고찰하였고 넷째, 교내 자율장학 실태를 대구광역시교육청 교내 자율장학 우수보고서를 분석하여 교내 자율장학의 형태, 실천여건, 교내 자율장학의 현황과 문제점을 알아본 후, 교내 자율장학의 문제점과 시사점을 제시해 보았으며 다섯째, 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형 개발에 중점을 두고 먼저 교내 자율장학 활성화 전제조건과 지원체제를 탐색하여 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형을 4단계로 나누어 개발하였다. 이상의 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 장학은 학교 교육활동의 개선을 위한 제반 지도·조언 활동이며, 교수·학습의 효율화를 목적으로 교사의 전문성의 신장, 교육과정의 운영, 학교 경영의 합리화를 위해 제공되는 지도·조언·정보제공·자원봉사 등 전문적·기술적 활동이다. 이러한 장학활동은 교사의 성장·발달을 돕는 기능과 교육과정 운영의 효율화를 돕는 기능 및 학교경영의 합리화를 돕는 기능으로 구분할 수 있다. 따라서 이러한 3가지 기능은 실제적으로 학교 교육활동의 개선을 위해 효율적이며 체계적으로 활성화될 필요가 있다. 둘째, 교내 자율장학의 특성들은 학교중심성, 자율성, 협력성, 다양성, 계속성 등이 존재한다. 그런데 이들 간에는 서로 유기적인 관계를 가지고 있음을 알 수 있다. 이 중에서 가장 중심적인 특성은 학교중심성과 자율성이다. 교내 자율장학의 기본형태도 자율성에 바탕을 두고 운영한다면 자율장학의 효과를 더욱 극대화 할 수 있을 것이다. 셋째, 교내 자율장학의 실태 분석 결과 현장에서는 교수·학습 방법 개선과 교사의 전문적 발달을 도모하며, 교원의 자아실현의 기회부여, 조직풍토의 협동적 변화 등을 통하여 학생들의 자기주도적 학습력과 창의력을 신장하는데 자율장학의 필요성을 두고 있는 것은 매우 긍정적이라고 할 수 있다. 따라서 교내 자율장학은 자율적 의미의 내용으로 실천하겠다는 것을 나타내고 있는 것은 매우 긍정적이라 볼 수 있다. 그러나 모든 단위학교로 확대 실시하는 문제점과 발전적 방향 제시가 미흡하여 활성화할 필요성을 가진다. 넷째, 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형을 4단계로 구분해서 개발하였다. 실천모형의 구체적 활동을 기초·환경장학 단계, 협력·보충장학 단계, 전문성 신장장학단계, 평가·환류장학 단계로 구분하였다. 기초·환경장학 단계에서는 교사들이 기본적인 수업의 기술을 배우고, 수업에 대한 전체적인 기능을 연마하기 위한 연수 단계이다. 협력·보충장학 단계는 교장, 교감, 장학담당자 등 우수한 전문적 장학 기술이 절대 필요한 대상자를 중심으로 수업의 기초를 다져가는 장학 단계이다. 전문성 신장장학 단계는 협력·보충장학 단계를 넘어서 교사 개인의 전문적 발달을 위하여 체계적인 계획을 세우고 실천하는 과정이다. 평가·환류장학 단계는 수업관찰에 대한 면밀한 분석을 토대로 사후 협의회를 통해 환류 단계이다. 이와 같이 4단계로 구분하여 개발한 실천모형은 교내 자율장학이 활성화할 수 있는데 기여할 것이다.
교육의 질 개선을 위한 장학이 현실적으로 매우 중요하고 필요하다. 그런데 학교 현장에서 실제적인 교육활동의 개선을 위하여 자율적으로 적용할 실천 가능한 모형이 대체로 부족한 실정이다. 따라서 본 논문은 교내 자율장학의 개념을 근간으로 활성화할 수 있는 실천모형을 개발하는데 목적을 두고 설계되었다. 이를 위해 첫째, 장학의 필요성 및 목적, 연구문제, 연구방법을 통해 자율장학의 중요성을 제시하여 방향을 설정하였고 둘째, 자율장학의 이론적 기초를 정립하기 위해 장학의 개념과 기능, 자율장학의 개념과 필요성, 학교컨설팅과 자율장학의 관계로 나누어 자율장학 활성화를 위한 연구 자료를 폭넓게 탐색해 보았으며 셋째, 교내 자율장학의 특성과 영역 및 기본형태를 선행연구 논문의 분석을 통해 깊이 있게 고찰하였고 넷째, 교내 자율장학 실태를 대구광역시교육청 교내 자율장학 우수보고서를 분석하여 교내 자율장학의 형태, 실천여건, 교내 자율장학의 현황과 문제점을 알아본 후, 교내 자율장학의 문제점과 시사점을 제시해 보았으며 다섯째, 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형 개발에 중점을 두고 먼저 교내 자율장학 활성화 전제조건과 지원체제를 탐색하여 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형을 4단계로 나누어 개발하였다. 이상의 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 장학은 학교 교육활동의 개선을 위한 제반 지도·조언 활동이며, 교수·학습의 효율화를 목적으로 교사의 전문성의 신장, 교육과정의 운영, 학교 경영의 합리화를 위해 제공되는 지도·조언·정보제공·자원봉사 등 전문적·기술적 활동이다. 이러한 장학활동은 교사의 성장·발달을 돕는 기능과 교육과정 운영의 효율화를 돕는 기능 및 학교경영의 합리화를 돕는 기능으로 구분할 수 있다. 따라서 이러한 3가지 기능은 실제적으로 학교 교육활동의 개선을 위해 효율적이며 체계적으로 활성화될 필요가 있다. 둘째, 교내 자율장학의 특성들은 학교중심성, 자율성, 협력성, 다양성, 계속성 등이 존재한다. 그런데 이들 간에는 서로 유기적인 관계를 가지고 있음을 알 수 있다. 이 중에서 가장 중심적인 특성은 학교중심성과 자율성이다. 교내 자율장학의 기본형태도 자율성에 바탕을 두고 운영한다면 자율장학의 효과를 더욱 극대화 할 수 있을 것이다. 셋째, 교내 자율장학의 실태 분석 결과 현장에서는 교수·학습 방법 개선과 교사의 전문적 발달을 도모하며, 교원의 자아실현의 기회부여, 조직풍토의 협동적 변화 등을 통하여 학생들의 자기주도적 학습력과 창의력을 신장하는데 자율장학의 필요성을 두고 있는 것은 매우 긍정적이라고 할 수 있다. 따라서 교내 자율장학은 자율적 의미의 내용으로 실천하겠다는 것을 나타내고 있는 것은 매우 긍정적이라 볼 수 있다. 그러나 모든 단위학교로 확대 실시하는 문제점과 발전적 방향 제시가 미흡하여 활성화할 필요성을 가진다. 넷째, 교내 자율장학 활성화를 위한 실천모형을 4단계로 구분해서 개발하였다. 실천모형의 구체적 활동을 기초·환경장학 단계, 협력·보충장학 단계, 전문성 신장장학단계, 평가·환류장학 단계로 구분하였다. 기초·환경장학 단계에서는 교사들이 기본적인 수업의 기술을 배우고, 수업에 대한 전체적인 기능을 연마하기 위한 연수 단계이다. 협력·보충장학 단계는 교장, 교감, 장학담당자 등 우수한 전문적 장학 기술이 절대 필요한 대상자를 중심으로 수업의 기초를 다져가는 장학 단계이다. 전문성 신장장학 단계는 협력·보충장학 단계를 넘어서 교사 개인의 전문적 발달을 위하여 체계적인 계획을 세우고 실천하는 과정이다. 평가·환류장학 단계는 수업관찰에 대한 면밀한 분석을 토대로 사후 협의회를 통해 환류 단계이다. 이와 같이 4단계로 구분하여 개발한 실천모형은 교내 자율장학이 활성화할 수 있는데 기여할 것이다.
Supervision is of great importance as a practical way to improve the quality of education. But there aren't plenty of feasible supervision models that could be applicable to schools. The purpose of this study was to develop an internal self-supervision practice model. After the necessity and object ...
Supervision is of great importance as a practical way to improve the quality of education. But there aren't plenty of feasible supervision models that could be applicable to schools. The purpose of this study was to develop an internal self-supervision practice model. After the necessity and object of supervision were discussed first, the importance of self-supervision was described to determine the right directions for this study. Secondly, the concept and function of supervision, the concept and necessity of self-supervision, and the relationship of school consulting to self-supervision were explored to lay the theoretical foundation for the study. Thirdly, earlier studies were analyzed to identify the characteristics, range and fundamental forms of internal self-supervision. Fourthly, report released by Daegu Metropolitan Office of Education about excellent internal self-supervision cases was analyzed to find out the form, given conditions and state of internal self- supervision and problems with it, and what implications its problems had was presented. Fifthly, a four-stage internal self-supervision practice model was developed after what prerequisites should be satisfied to make internal self-supervision prevailing, and what backing system was required were investigated. The findings of the study were as follows: First, supervision was all sorts of guiding and advisory activities to enhance school education. That was a series of professional and technical activities, including guidance, advice, information supplying and volunteer work, which were provided to raise the efficiency of teaching and learning, to improve the expertise of teachers and to ensure the rational management of curriculum and school. There were largely three different sorts of supervisory activities. One was to help facilitate the growth of teachers, and another was to help boost the efficiency of curriculum management. The third was to help ensure a rational school management. All the activities should be coordinated in an efficient and systematic manner. Second, internal self-supervision was characterized by school- centeredness, autonomy, cooperativeness, diversity and continuity. And there was an organic connection among those characteristics of it. The most pivotal features are school-centeredness and autonomy. The autonomous fulfillment of internal self-supervision would produce the best effects. Third, as for the state of internal self-supervision, each school approved its necessary as a means to improve teaching-learning methods, to facilitate the professional development of teachers, to give them a chance for self-realization, to create a collaborative organizational climate, and ultimately to boost the self-directed learning capabilities and creativity of students. That was a very encouraging phenomenon, which indicated that they intended to fulfill internal self-supervision autonomously. However, it's needed to boost internal self-supervision in a more productive way. Fourth, a four-stage internal self-supervision practice model was developed. The four stages included basic/environmental supervision, collaborative/supplementary supervision, supervision for the improvement of expertise, and evaluating/feedback supervision. In the basic/environmental supervision stage, teachers learn fundamental teaching knowhow and get training in overall teaching skills. In the collaborative/supplementary supervision stage, principals, assistant principals and supervisors who are absolutely in want of excellent and professional supervision skills refine their basic abilities. In the supervision stage for the improvement of expertise, systematic plans are mapped out and carried out to expedite the professional growth of individual teachers. In the evaluating/feedback supervision stage, a close analysis of instruction and post-discussion are made to get a feedback. The four-stage practice model is expected to make a contribution to the development of internal self-supervision.
Supervision is of great importance as a practical way to improve the quality of education. But there aren't plenty of feasible supervision models that could be applicable to schools. The purpose of this study was to develop an internal self-supervision practice model. After the necessity and object of supervision were discussed first, the importance of self-supervision was described to determine the right directions for this study. Secondly, the concept and function of supervision, the concept and necessity of self-supervision, and the relationship of school consulting to self-supervision were explored to lay the theoretical foundation for the study. Thirdly, earlier studies were analyzed to identify the characteristics, range and fundamental forms of internal self-supervision. Fourthly, report released by Daegu Metropolitan Office of Education about excellent internal self-supervision cases was analyzed to find out the form, given conditions and state of internal self- supervision and problems with it, and what implications its problems had was presented. Fifthly, a four-stage internal self-supervision practice model was developed after what prerequisites should be satisfied to make internal self-supervision prevailing, and what backing system was required were investigated. The findings of the study were as follows: First, supervision was all sorts of guiding and advisory activities to enhance school education. That was a series of professional and technical activities, including guidance, advice, information supplying and volunteer work, which were provided to raise the efficiency of teaching and learning, to improve the expertise of teachers and to ensure the rational management of curriculum and school. There were largely three different sorts of supervisory activities. One was to help facilitate the growth of teachers, and another was to help boost the efficiency of curriculum management. The third was to help ensure a rational school management. All the activities should be coordinated in an efficient and systematic manner. Second, internal self-supervision was characterized by school- centeredness, autonomy, cooperativeness, diversity and continuity. And there was an organic connection among those characteristics of it. The most pivotal features are school-centeredness and autonomy. The autonomous fulfillment of internal self-supervision would produce the best effects. Third, as for the state of internal self-supervision, each school approved its necessary as a means to improve teaching-learning methods, to facilitate the professional development of teachers, to give them a chance for self-realization, to create a collaborative organizational climate, and ultimately to boost the self-directed learning capabilities and creativity of students. That was a very encouraging phenomenon, which indicated that they intended to fulfill internal self-supervision autonomously. However, it's needed to boost internal self-supervision in a more productive way. Fourth, a four-stage internal self-supervision practice model was developed. The four stages included basic/environmental supervision, collaborative/supplementary supervision, supervision for the improvement of expertise, and evaluating/feedback supervision. In the basic/environmental supervision stage, teachers learn fundamental teaching knowhow and get training in overall teaching skills. In the collaborative/supplementary supervision stage, principals, assistant principals and supervisors who are absolutely in want of excellent and professional supervision skills refine their basic abilities. In the supervision stage for the improvement of expertise, systematic plans are mapped out and carried out to expedite the professional growth of individual teachers. In the evaluating/feedback supervision stage, a close analysis of instruction and post-discussion are made to get a feedback. The four-stage practice model is expected to make a contribution to the development of internal self-supervision.
주제어
#자율장학 교내자율장학 장학
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.