유아체육 교사와 어린이집 교사가 인식한 유아체육 프로그램 만족도 (The) Satisfaction of Young Children Physical Programs Preceived by Young Children Physical Education Teachers and Day Care Center Teachers원문보기
이 연구의 목적은 어린이집교사와 유아체육 교사가 인식한 어린이집에서의 유아체육 프로그램 만족도와 프로그램 시행현황과 발전방향에 대하여 규명하는 것이며 선행연구와 이론적 배경을 근거로 하였다. 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시, 안양시에 소재해 있는 어린이집에서 유아체육을 담당하고 있는 어린이집 교사와 유아체육교사로부터 수집한 236명의 자료가 이용되었고 조사도구로는 설문지를 사용하였으며 자료 처리는 t-test와 명목척도를 통해 0.05 수준에서 검증 되었다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다....
이 연구의 목적은 어린이집교사와 유아체육 교사가 인식한 어린이집에서의 유아체육 프로그램 만족도와 프로그램 시행현황과 발전방향에 대하여 규명하는 것이며 선행연구와 이론적 배경을 근거로 하였다. 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시, 안양시에 소재해 있는 어린이집에서 유아체육을 담당하고 있는 어린이집 교사와 유아체육교사로부터 수집한 236명의 자료가 이용되었고 조사도구로는 설문지를 사용하였으며 자료 처리는 t-test와 명목척도를 통해 0.05 수준에서 검증 되었다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 어린이집 교사와 유아체육 교사 두 집단 모두 유아체육 프로그램이 필요하다고 하였다. 2) 두 집단 모두 유아체육 수업을 오전 중에 한다는 답이 많았으며 유아체육 수업의 관심이 높다는 것을 알 수 있다. 3) 두 집단의 유아체육 수업의 교수형태에는 유아체육교사는 신체의 발달과 운동기능에 관심이 많았던 반면 어린이집교사는 심리적인 측면이 강조된 손 유희와 율동이 높게 나타났다. 4) 두 집단의 유아체육의 발전방향에 대해서는 다양한 답변이 나왔다. 이상의 결과를 종합하면 유아체육 프로그램 개발과 연구가 필요하며, 어린이집교사와 유아체육 교사가 체계적인 협력, 통합 방안을 세우면 서로의 전문 영역의 극대화로 발전하는 유아체육이 될 수 있다.
이 연구의 목적은 어린이집교사와 유아체육 교사가 인식한 어린이집에서의 유아체육 프로그램 만족도와 프로그램 시행현황과 발전방향에 대하여 규명하는 것이며 선행연구와 이론적 배경을 근거로 하였다. 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시, 안양시에 소재해 있는 어린이집에서 유아체육을 담당하고 있는 어린이집 교사와 유아체육교사로부터 수집한 236명의 자료가 이용되었고 조사도구로는 설문지를 사용하였으며 자료 처리는 t-test와 명목척도를 통해 0.05 수준에서 검증 되었다. 이와 같은 연구방법 및 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 1) 어린이집 교사와 유아체육 교사 두 집단 모두 유아체육 프로그램이 필요하다고 하였다. 2) 두 집단 모두 유아체육 수업을 오전 중에 한다는 답이 많았으며 유아체육 수업의 관심이 높다는 것을 알 수 있다. 3) 두 집단의 유아체육 수업의 교수형태에는 유아체육교사는 신체의 발달과 운동기능에 관심이 많았던 반면 어린이집교사는 심리적인 측면이 강조된 손 유희와 율동이 높게 나타났다. 4) 두 집단의 유아체육의 발전방향에 대해서는 다양한 답변이 나왔다. 이상의 결과를 종합하면 유아체육 프로그램 개발과 연구가 필요하며, 어린이집교사와 유아체육 교사가 체계적인 협력, 통합 방안을 세우면 서로의 전문 영역의 극대화로 발전하는 유아체육이 될 수 있다.
This study made a survey on 236 young children physical education teachers and day care center teachers who are in charge of young children physical education in day care center located in Seoul city and Anyang city for the purpose of examining into the satisfaction, enforcement realties and develop...
This study made a survey on 236 young children physical education teachers and day care center teachers who are in charge of young children physical education in day care center located in Seoul city and Anyang city for the purpose of examining into the satisfaction, enforcement realties and developmental direction of young children physical programs perceived by young children physical education teachers and day care center teachers based on the preceding studies and theoretical background. Data of 236 teachers are verified by t-test and nominal scale. The results are as follows. First, it showed that two group (young children physical education teachers and day care center teachers) are all in need of young children physical programs. Second, it showed that many of them teach physical lessons during the morning, resulting in high concern of young children physical lessons. Third, it showed that young children physical education teachers take a great interest in the physical development and function of exercise, while day care center teachers take a great interest in the hand play and hand rhythm that stress the psychological side. Fourth, it showed that they make a various answer to developmental direction of young children physical education. According to above results, it is necessary that should develop and study young children physical programs. And systematic cooperation and unification plans between young children physical education teachers and day care center teachers will be young children physical education that develop into the maximization of expert field each other.
This study made a survey on 236 young children physical education teachers and day care center teachers who are in charge of young children physical education in day care center located in Seoul city and Anyang city for the purpose of examining into the satisfaction, enforcement realties and developmental direction of young children physical programs perceived by young children physical education teachers and day care center teachers based on the preceding studies and theoretical background. Data of 236 teachers are verified by t-test and nominal scale. The results are as follows. First, it showed that two group (young children physical education teachers and day care center teachers) are all in need of young children physical programs. Second, it showed that many of them teach physical lessons during the morning, resulting in high concern of young children physical lessons. Third, it showed that young children physical education teachers take a great interest in the physical development and function of exercise, while day care center teachers take a great interest in the hand play and hand rhythm that stress the psychological side. Fourth, it showed that they make a various answer to developmental direction of young children physical education. According to above results, it is necessary that should develop and study young children physical programs. And systematic cooperation and unification plans between young children physical education teachers and day care center teachers will be young children physical education that develop into the maximization of expert field each other.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.