최근 들어 차량이 고급화 되고 고속화됨에 따라 차량의 진동을 감소시켜서 승차감을 향상 시키는 문제가 증요시 되고 있다. 차량에 있어서 승차감과 조종 안정성은 필수적인 요소이다.[13] 현가장치(Supension System)란, 자동차가 주행중 각종의 진동이나 충격을 받을 때 이것을 완화시키기 위하여 바퀴에 타이어를 사용하고 프레임 또는 차체 사이에 완충장치로써 스프링이나 충격흡수 가능을 사용하는데, 이러한 완충장치와 ...
최근 들어 차량이 고급화 되고 고속화됨에 따라 차량의 진동을 감소시켜서 승차감을 향상 시키는 문제가 증요시 되고 있다. 차량에 있어서 승차감과 조종 안정성은 필수적인 요소이다.[13] 현가장치(Supension System)란, 자동차가 주행중 각종의 진동이나 충격을 받을 때 이것을 완화시키기 위하여 바퀴에 타이어를 사용하고 프레임 또는 차체 사이에 완충장치로써 스프링이나 충격흡수 가능을 사용하는데, 이러한 완충장치와 액슬과 프레임 또는 차체를 연결하는 기구를 말한다. 즉,차축과 차체를 연결하여 주행할 때 차축이 노면에 받는 진동이나 충격을 차체에 직접 전달되지 않도록 함으로써 차체나 하물의 손상을 방지하고 승차감이나 안정성을 향상시키는 장치이다.[3] 현가장치는 차의 특성 및 용도에 따라 그 형식이 결정되며 전,후의 현가장치 배열도 승차감 및 조종 안정성 또는 진동 및 소음의 성능에 영향을 미치고 있다.[8] 현가장치중에서 후륜 현가장치로 많이 사용되는 트레일링 암 형식은 횡강성이 높고 요동축이 차륜의 전방에 배치되어 있는 것으로 일반적으로 구조가 간단하고 공간을 축소시킬 수 있기 때문에 소형차에 널리 사용되는 방식이다.[4] 본 연구에서는 부품의 플랜지 및 홀 형상 변경에 따른 좌굴강도에 미치는 영향성을 평가하여 적절한 형상의 최적화를 위해 향후 설계에 고려하기 위해 리어 트레일링 암의 최적설계에 관한 연구를 수행하였다.[8] 즉, 차량의 리어 트레일링 암의 유한요소해석에 기초한 좌굴해석을 수행하여 좌굴강도를 평가하였다. 해석 대상으로 리어 트레일링 암에 대하여 형상을 변경하여 해석을 수행함으로써 적용 가능성을 검증하였다. 또한 실험을 통해 이를 검증하였다.
최근 들어 차량이 고급화 되고 고속화됨에 따라 차량의 진동을 감소시켜서 승차감을 향상 시키는 문제가 증요시 되고 있다. 차량에 있어서 승차감과 조종 안정성은 필수적인 요소이다.[13] 현가장치(Supension System)란, 자동차가 주행중 각종의 진동이나 충격을 받을 때 이것을 완화시키기 위하여 바퀴에 타이어를 사용하고 프레임 또는 차체 사이에 완충장치로써 스프링이나 충격흡수 가능을 사용하는데, 이러한 완충장치와 액슬과 프레임 또는 차체를 연결하는 기구를 말한다. 즉,차축과 차체를 연결하여 주행할 때 차축이 노면에 받는 진동이나 충격을 차체에 직접 전달되지 않도록 함으로써 차체나 하물의 손상을 방지하고 승차감이나 안정성을 향상시키는 장치이다.[3] 현가장치는 차의 특성 및 용도에 따라 그 형식이 결정되며 전,후의 현가장치 배열도 승차감 및 조종 안정성 또는 진동 및 소음의 성능에 영향을 미치고 있다.[8] 현가장치중에서 후륜 현가장치로 많이 사용되는 트레일링 암 형식은 횡강성이 높고 요동축이 차륜의 전방에 배치되어 있는 것으로 일반적으로 구조가 간단하고 공간을 축소시킬 수 있기 때문에 소형차에 널리 사용되는 방식이다.[4] 본 연구에서는 부품의 플랜지 및 홀 형상 변경에 따른 좌굴강도에 미치는 영향성을 평가하여 적절한 형상의 최적화를 위해 향후 설계에 고려하기 위해 리어 트레일링 암의 최적설계에 관한 연구를 수행하였다.[8] 즉, 차량의 리어 트레일링 암의 유한요소해석에 기초한 좌굴해석을 수행하여 좌굴강도를 평가하였다. 해석 대상으로 리어 트레일링 암에 대하여 형상을 변경하여 해석을 수행함으로써 적용 가능성을 검증하였다. 또한 실험을 통해 이를 검증하였다.
Abstract Bukling Strength Analysis and Shape Optimization of Vehicle Rear Trailing Arm Name : Jong-min Jang Department : Mechanical Engineering Thesis Advisor : Jin-Moo Park Recently, It is very important to reduce noise and vibration for improving ride comfort in a passenger car as it is being adva...
Abstract Bukling Strength Analysis and Shape Optimization of Vehicle Rear Trailing Arm Name : Jong-min Jang Department : Mechanical Engineering Thesis Advisor : Jin-Moo Park Recently, It is very important to reduce noise and vibration for improving ride comfort in a passenger car as it is being advanced. Noise and vibration generated in a passenger car are a major factor which reduces ride comfort. The riding in a car feeling and stability are essential element from the vehicle. When we consider suspension as a dynamical component, it absorbs the unbalance vibration of road and has the characteristics of spring which interacts with underspring mass. In a practical suspension system, the wheel is connected to the body through various links ; these permit an approximately vertical motion of the wheel relative to the body, controlled by the spring and damper. These reduce the transmission of noise, vibration and harshness into the passenger compartment. The trailing will be one element of rear suspension system and it will receive a compression mainly and the buckling will be able to occur. In This study, it evaluates the effect which receives buckling strength it follows in flange shape form and hole shape change of the parts. Therefore, the applied flange shape and hole shape of the model was obtained by using FEM method and it approached the optimization of the trailing arm's shape. It compares an actual test result and an analysis result to be approximate prove.
Abstract Bukling Strength Analysis and Shape Optimization of Vehicle Rear Trailing Arm Name : Jong-min Jang Department : Mechanical Engineering Thesis Advisor : Jin-Moo Park Recently, It is very important to reduce noise and vibration for improving ride comfort in a passenger car as it is being advanced. Noise and vibration generated in a passenger car are a major factor which reduces ride comfort. The riding in a car feeling and stability are essential element from the vehicle. When we consider suspension as a dynamical component, it absorbs the unbalance vibration of road and has the characteristics of spring which interacts with underspring mass. In a practical suspension system, the wheel is connected to the body through various links ; these permit an approximately vertical motion of the wheel relative to the body, controlled by the spring and damper. These reduce the transmission of noise, vibration and harshness into the passenger compartment. The trailing will be one element of rear suspension system and it will receive a compression mainly and the buckling will be able to occur. In This study, it evaluates the effect which receives buckling strength it follows in flange shape form and hole shape change of the parts. Therefore, the applied flange shape and hole shape of the model was obtained by using FEM method and it approached the optimization of the trailing arm's shape. It compares an actual test result and an analysis result to be approximate prove.
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