본 연구는 6시그마를 도입한 K사를 대상으로 성공적인 6시그마를 추진하기 위하여 내부고객인 사원들의 의식을 파악할 수 있는 설문지를 설계하고 새로운 분석방법을 통해 6시그마를 활성화 할 수 있는 방향을 제시해 보았다. 먼저 설문지는 많은 기업들이 실시하고 있는 6시그마 활동의 성과측정을 위한 설문지를 기존의 설계방법 즉, 문헌조사를 통한 설계의 방법에서 벗어나 6시그마 활동의 설문지에 관한 문헌자료나 기존 설문지의 분석을 통해 설문지의 구성 및 특성에 대해 알아보고 벤치마킹하여 본 연구의 방향 및 방법을 결정하여 연구의 모형을 설계하였으며 인터뷰, Brainstorming을 통한 설문 문항 데이터 수집으로 설문 문항을 작성하여 신뢰성 및 타당성 검사를 통해 기존의 설문지의 한계를 극복할 수 있는 설문지를 제시해 보았다. 다음으로 분석방법에서는 설문조사를 통해 얻어진 데이터를 가지고 가설검증으로 끝나는 기존 논문의 분석방법과는 달리 기초분석과 원인분석을 하였으며 기초분석에서는 평균집계와 x^(2)분석을 통해 현상 파악을 해보았고 원인분석에서는 CS-Portfolio분석을 통해 각 카테고리별로 알고자 하는 중점항목을 선정하고 ...
본 연구는 6시그마를 도입한 K사를 대상으로 성공적인 6시그마를 추진하기 위하여 내부고객인 사원들의 의식을 파악할 수 있는 설문지를 설계하고 새로운 분석방법을 통해 6시그마를 활성화 할 수 있는 방향을 제시해 보았다. 먼저 설문지는 많은 기업들이 실시하고 있는 6시그마 활동의 성과측정을 위한 설문지를 기존의 설계방법 즉, 문헌조사를 통한 설계의 방법에서 벗어나 6시그마 활동의 설문지에 관한 문헌자료나 기존 설문지의 분석을 통해 설문지의 구성 및 특성에 대해 알아보고 벤치마킹하여 본 연구의 방향 및 방법을 결정하여 연구의 모형을 설계하였으며 인터뷰, Brainstorming을 통한 설문 문항 데이터 수집으로 설문 문항을 작성하여 신뢰성 및 타당성 검사를 통해 기존의 설문지의 한계를 극복할 수 있는 설문지를 제시해 보았다. 다음으로 분석방법에서는 설문조사를 통해 얻어진 데이터를 가지고 가설검증으로 끝나는 기존 논문의 분석방법과는 달리 기초분석과 원인분석을 하였으며 기초분석에서는 평균집계와 x^(2)분석을 통해 현상 파악을 해보았고 원인분석에서는 CS-Portfolio분석을 통해 각 카테고리별로 알고자 하는 중점항목을 선정하고 회귀분석을 통해 중점항목에 대해 유의한 항목을 선정하여 6시그마를 활성화 시킬 수 있는 방향을 제시해 보았다.
본 연구는 6시그마를 도입한 K사를 대상으로 성공적인 6시그마를 추진하기 위하여 내부고객인 사원들의 의식을 파악할 수 있는 설문지를 설계하고 새로운 분석방법을 통해 6시그마를 활성화 할 수 있는 방향을 제시해 보았다. 먼저 설문지는 많은 기업들이 실시하고 있는 6시그마 활동의 성과측정을 위한 설문지를 기존의 설계방법 즉, 문헌조사를 통한 설계의 방법에서 벗어나 6시그마 활동의 설문지에 관한 문헌자료나 기존 설문지의 분석을 통해 설문지의 구성 및 특성에 대해 알아보고 벤치마킹하여 본 연구의 방향 및 방법을 결정하여 연구의 모형을 설계하였으며 인터뷰, Brainstorming을 통한 설문 문항 데이터 수집으로 설문 문항을 작성하여 신뢰성 및 타당성 검사를 통해 기존의 설문지의 한계를 극복할 수 있는 설문지를 제시해 보았다. 다음으로 분석방법에서는 설문조사를 통해 얻어진 데이터를 가지고 가설검증으로 끝나는 기존 논문의 분석방법과는 달리 기초분석과 원인분석을 하였으며 기초분석에서는 평균집계와 x^(2)분석을 통해 현상 파악을 해보았고 원인분석에서는 CS-Portfolio분석을 통해 각 카테고리별로 알고자 하는 중점항목을 선정하고 회귀분석을 통해 중점항목에 대해 유의한 항목을 선정하여 6시그마를 활성화 시킬 수 있는 방향을 제시해 보았다.
In this thesis, we suggest questionnaire which is designed to understand of what employees include executive think about 6 sigma management movement and to find important factor for strategic of success 6 sigma management movement of K. Corporation. This thesis is composed of 2 parts, one is questio...
In this thesis, we suggest questionnaire which is designed to understand of what employees include executive think about 6 sigma management movement and to find important factor for strategic of success 6 sigma management movement of K. Corporation. This thesis is composed of 2 parts, one is questionnaire design and the other is questionnaire analysis. Firstly, we design questionnaire by step, (1) survey questionnaire literature, in which we study questionnaire structure, (2) interview with employee include executive of K. Co., we design question items, (3) brainstorming with expert of questionnaire and 6 sigma team, we complete questionnaire. Our questionnaire distinct with existing questionnaire, which has drive factors and results factors question items, which can obtain general statistic information and factor effects information for strategic of success 6 sigma management movement. Secondly, we analysis questionnaire. We give general statistical information each question items by using graphic views and average and stand variation. We find important factor for strategic of success 6 sigma management movement of K. Corporation by using correlation and regression analysis, which results very useful and great help for K's Co. In questionnaire analysis, we use by minitab package version 13.2.
In this thesis, we suggest questionnaire which is designed to understand of what employees include executive think about 6 sigma management movement and to find important factor for strategic of success 6 sigma management movement of K. Corporation. This thesis is composed of 2 parts, one is questionnaire design and the other is questionnaire analysis. Firstly, we design questionnaire by step, (1) survey questionnaire literature, in which we study questionnaire structure, (2) interview with employee include executive of K. Co., we design question items, (3) brainstorming with expert of questionnaire and 6 sigma team, we complete questionnaire. Our questionnaire distinct with existing questionnaire, which has drive factors and results factors question items, which can obtain general statistic information and factor effects information for strategic of success 6 sigma management movement. Secondly, we analysis questionnaire. We give general statistical information each question items by using graphic views and average and stand variation. We find important factor for strategic of success 6 sigma management movement of K. Corporation by using correlation and regression analysis, which results very useful and great help for K's Co. In questionnaire analysis, we use by minitab package version 13.2.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.