아들러의 개인심리학에 근거한 격려 집단상담 프로그램 개발 및 효과분석 (The) Development and Effect of the Encouragement Group Counseling Program based on the Adler's Individual Psychology원문보기
본 연구의 목적은 아들러의 개인심리학 이론에 근거한 격려집단상담 프로그램을 개발하고 그 프로그램의 효과를 검증하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 아들러의 개인심리학 이론과 개인심리학자들의 격려 치료 및 격려프로그램을 검토하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였으며, 도출된 구성요소를 중심으로 격려집단상담 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 내용은 열등감 이해하기, 생활양식 이해하기, 자신의 긍정적 이미지 만들기, 자신의 능력 신뢰하기, 낙담하게 하는 신념에 도전하기, 사적 논리와 대안적 사고 개발하기, 숨겨진 목표 탐색과 새로운 행동목표 세우기, 그리고 자기 격려와 타인 격려 등의 활동으로 구성하였다. 본 프로그램은 고등학교 1학년을 연구대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단에 배정한 후, 실험집단을 대상으로 1회기에 2시간씩 총 8회기의 격려집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단의 집단원들에게는 어떠한 처치도 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 청소년들에 대해 ...
본 연구의 목적은 아들러의 개인심리학 이론에 근거한 격려집단상담 프로그램을 개발하고 그 프로그램의 효과를 검증하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 아들러의 개인심리학 이론과 개인심리학자들의 격려 치료 및 격려프로그램을 검토하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였으며, 도출된 구성요소를 중심으로 격려집단상담 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 내용은 열등감 이해하기, 생활양식 이해하기, 자신의 긍정적 이미지 만들기, 자신의 능력 신뢰하기, 낙담하게 하는 신념에 도전하기, 사적 논리와 대안적 사고 개발하기, 숨겨진 목표 탐색과 새로운 행동목표 세우기, 그리고 자기 격려와 타인 격려 등의 활동으로 구성하였다. 본 프로그램은 고등학교 1학년을 연구대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단에 배정한 후, 실험집단을 대상으로 1회기에 2시간씩 총 8회기의 격려집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단의 집단원들에게는 어떠한 처치도 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 청소년들에 대해 자기존중감, 내·외통제, 사회적 관심에 대해 사전-사후 평가를 하고 그 평가치는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 공변량분석(ANCOVA)을 통해 비교하였다. 그 결과 격려집단상담은 자기존중감, 내적통제, 사회적 관심의 증진에 효과가 있음이 확인되었다. 프로그램의 내용타당도를 검증하기 위해 실험집단 청소년들이 프로그램 진행 중에 작성한 활동시트와 매 회기를 마치면서 작성한 경험보고서, 그리고 전체 프로그램을 마친 후 작성한 프로그램 평가서를 통해 수집된 자료가 분석되었다. 그 결과 참가자들의 프로그램의 내용에 대한 만족도는 높은 편이었으며, 자신에 대해서 알 수 있는 기회가 되었다는 점과 자신의 인간적인 가치를 찾고 삶의 방향을 세우는데 도움이 되었다는 점에서 프로그램이 매우 유익했던 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 아들러의 개인심리학 이론에 근거한 격려집단상담 프로그램을 개발하고 그 프로그램의 효과를 검증하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 아들러의 개인심리학 이론과 개인심리학자들의 격려 치료 및 격려프로그램을 검토하여 본 연구의 프로그램을 구성하기 위한 요소들을 도출하였으며, 도출된 구성요소를 중심으로 격려집단상담 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 내용은 열등감 이해하기, 생활양식 이해하기, 자신의 긍정적 이미지 만들기, 자신의 능력 신뢰하기, 낙담하게 하는 신념에 도전하기, 사적 논리와 대안적 사고 개발하기, 숨겨진 목표 탐색과 새로운 행동목표 세우기, 그리고 자기 격려와 타인 격려 등의 활동으로 구성하였다. 본 프로그램은 고등학교 1학년을 연구대상으로 선정하여 실험집단과 통제집단에 배정한 후, 실험집단을 대상으로 1회기에 2시간씩 총 8회기의 격려집단상담 프로그램을 실시하였으며, 통제집단의 집단원들에게는 어떠한 처치도 가하지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 청소년들에 대해 자기존중감, 내·외통제, 사회적 관심에 대해 사전-사후 평가를 하고 그 평가치는 SPSS 12.0 프로그램을 사용하여 공변량분석(ANCOVA)을 통해 비교하였다. 그 결과 격려집단상담은 자기존중감, 내적통제, 사회적 관심의 증진에 효과가 있음이 확인되었다. 프로그램의 내용타당도를 검증하기 위해 실험집단 청소년들이 프로그램 진행 중에 작성한 활동시트와 매 회기를 마치면서 작성한 경험보고서, 그리고 전체 프로그램을 마친 후 작성한 프로그램 평가서를 통해 수집된 자료가 분석되었다. 그 결과 참가자들의 프로그램의 내용에 대한 만족도는 높은 편이었으며, 자신에 대해서 알 수 있는 기회가 되었다는 점과 자신의 인간적인 가치를 찾고 삶의 방향을 세우는데 도움이 되었다는 점에서 프로그램이 매우 유익했던 것으로 나타났다.
The purpose of this paper is to develop encouragement group counseling program based on Adler's Individual psychology theory and to prove its effect. In order to do so, this paper reviewed encouragement therapy and programs by Adler's Individual psychology theory and Individual psychologists, then e...
The purpose of this paper is to develop encouragement group counseling program based on Adler's Individual psychology theory and to prove its effect. In order to do so, this paper reviewed encouragement therapy and programs by Adler's Individual psychology theory and Individual psychologists, then extracted components for the program in the paper, and developed encouragement group counseling program focused on the extracted components. The program includes understanding inferiority complex and life styles, positive image making, trusting own ability, challenging against discouragement, developing private logic and alternative thinking, exploring hidden goals, establishing new goals, self encouragement and encouraging others. High school freshmen students were selected as study subjects, who were later divided into experimental group and control group. 8 encouragement group counseling sessions were done for 2 hours each to experimental group, and no treatment was done to control group. To prove the effect of the program, pre and post-evaluation on self-esteem, internal external control and social interest were done to students in experimental group and control group and the results were compared through ANCOVA using SPSS 12.0. The results confirmed that encouragement group counseling increased self-esteem, internal external control and social interest. To prove the validity of the program, sources collected through activity sheets created by students during the process of the program, reports on each session and program evaluation created after completion of the whole program were analyzed. The satisfaction on the program was high, and the program was evaluated very beneficial in terms of providing an opportunity to find out about oneself and helping to find one's value and direction of life.
The purpose of this paper is to develop encouragement group counseling program based on Adler's Individual psychology theory and to prove its effect. In order to do so, this paper reviewed encouragement therapy and programs by Adler's Individual psychology theory and Individual psychologists, then extracted components for the program in the paper, and developed encouragement group counseling program focused on the extracted components. The program includes understanding inferiority complex and life styles, positive image making, trusting own ability, challenging against discouragement, developing private logic and alternative thinking, exploring hidden goals, establishing new goals, self encouragement and encouraging others. High school freshmen students were selected as study subjects, who were later divided into experimental group and control group. 8 encouragement group counseling sessions were done for 2 hours each to experimental group, and no treatment was done to control group. To prove the effect of the program, pre and post-evaluation on self-esteem, internal external control and social interest were done to students in experimental group and control group and the results were compared through ANCOVA using SPSS 12.0. The results confirmed that encouragement group counseling increased self-esteem, internal external control and social interest. To prove the validity of the program, sources collected through activity sheets created by students during the process of the program, reports on each session and program evaluation created after completion of the whole program were analyzed. The satisfaction on the program was high, and the program was evaluated very beneficial in terms of providing an opportunity to find out about oneself and helping to find one's value and direction of life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.