노인들은 과거 국가와 민족의 번영과 발전에 기여해 온 주역들로서 그들의 지식과 경험은 국가사회의 자원으로서 사회발전에 최대한 활용되어야 하며, 노후생활은 안락하고 보람되게 국가, 지역사회, 가정으로부터 보호받아야만 마땅하다. 그러나 현재 우리나라의 노인인구는 급속한 증가추세에 있고 이러한 노인인구의 급증은 자연스럽게 노인의 부양문제를 야기 시키게 되었다. 노인부양문제는 산업화, 도시화, 핵가족화, 여성의 사회참여, 부모부양에 관한 전통적인 가치...
노인들은 과거 국가와 민족의 번영과 발전에 기여해 온 주역들로서 그들의 지식과 경험은 국가사회의 자원으로서 사회발전에 최대한 활용되어야 하며, 노후생활은 안락하고 보람되게 국가, 지역사회, 가정으로부터 보호받아야만 마땅하다. 그러나 현재 우리나라의 노인인구는 급속한 증가추세에 있고 이러한 노인인구의 급증은 자연스럽게 노인의 부양문제를 야기 시키게 되었다. 노인부양문제는 산업화, 도시화, 핵가족화, 여성의 사회참여, 부모부양에 관한 전통적인 가치관 변화 등의 다양한 사회여건의 변화로 인하여 자칫 심각한 가정문제, 나아가 사회문제로 전개될 가능성을 가지고 있다. 우리나라의 노인복지서비스는 그동안 부양가족이 없는 노인들의 보호를 위한 시설중심으로 추진해 온 관계로 재가노인복지서비스는 아직 초보단계에 불과하다. 하지만 이제는 새로운 복지수요와 복지여건에 대응할 수 있는 양적이고 질적인 개선이 필요하다. 이러한 시점에서 본 연구는 재가노인복지서비스를 노인개인의 보호에만 중점을 두지 않고 노인부양가족전체의 복지에 관심을 가지고 현황과 실태분석을 통하여다음과 같이 개선방안을 제시함으로서 재가노인복지 및 부양가족복지 증진에 필요한 기초자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 결과, 재가노인복지서비스의 실태와 문제점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 일반적으로 다른 예산 기준에 비하여 노인복지예산이 너무 부족하다. 둘째, 재가노인복지서비스 기관의 부족과 지역적 편중의 문제이다. 셋째, 재가노인복지서비스의 전문성의 결여이다. 넷째, 거동이 불편한 재가노인들을 위한 주거환경의 서비스가 전혀 시행되지 않고 있으며, 주간보호시설 및 단기보호시설의 경우 일반노인들과 치매노인들의 분리보호가 제도화되어 있지 않아 운영상의 어려움을 안고 있다. 다섯째, 재가노인과 가족을 위한 교육서비스와 문화생활서비스(여가활동)의 부재이다. 여섯째, 서비스기관의 활성화를 위한 홍보부족을 들 수 있다. 본 연구를 위하여 수집된 자료의 분석을 통하여 도출된 문제점들에 대한 개선방안과 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 노인가정 주거환경 및 재가노인보호시설의 환경 개선이 시급한 문제이다. 재가노인복지서비스 수혜대상노인 대부분이 거동이 불편하거나 치매환자이기 때문에 이들의 안전과 가족보호를 위한 주택보수가 시급한 실정이며 재가노인보호시설에도 효과적인 보호를 위한 전문시스템설치가 필요하다. 둘째, 노인가정의 소득지원을 위한 정부의 재정지원이 현실적으로 이루어져야 한다. 앞으로 고령화 사회가 초래될 것을 대비하여 대폭적으로 정부예산을 확대하여 재가노인복지기관(시설), 이용대상자, 서비스종류 등이 확대?제공되어야 한다. 또한 부모부양을 위해 휴직을 할 경우 유급휴직제도가 적용되어야 할 것이다. 셋째, 의료서비스를 비롯한 재가노인복지서비스가 전문적이고 지속적으로 제공되어야 한다. 전문적인 의료교육을 받은 유급간병원(봉사원)제도를 통하여 간병서비스를 확대?실시하여야 하며 대상노인의 일상생활수행 능력과 수단적 일상생활능력에 따라 담당 인력 및 사업내용이 전문적으로 분화되어야 한다. 넷째, 재가노인 및 가족을 대상으로 노인의 심리 및 질환의 특성에 대한 정보와 지식을 제공하는 교육서비스를 정기적으로 실시하여 재가노인들과 가족들에게 정신적?심리적인 지지체계를 마련하여야 한다. 다섯째, 재가노인들의 문화생활 및 여가활동, 그리고 재가노인 수발자들을 위한 문화프로그램 확보도 필요하다. 여섯째, 재가복지서비스에 관한 일반노인 및 부양가족의 인지도와 이용도를 높이기 위하여 대대적인 홍보가 필요하며, 부족한 재가노인복지시설을 확충하되 현재 대도시 중심으로 편중되어 있는 시설을 이제는 농어촌 중심으로 확대되어야 할 것이다. 재가노인복지서비스는 노인자신이 살고 있는 곳에서 가족과 일가친척, 또는 이웃과 더불어 편안한 생활을 할 수 있도록 하는 복지서비스이다. 그러므로 지역사회와 국가가 그 몫을 나누어 부담해야 할 것이며, 정부의 책임 있는 대안수립과 개선점이 실천될 수 있도록 사회적 노력이 필요할 것이다.
노인들은 과거 국가와 민족의 번영과 발전에 기여해 온 주역들로서 그들의 지식과 경험은 국가사회의 자원으로서 사회발전에 최대한 활용되어야 하며, 노후생활은 안락하고 보람되게 국가, 지역사회, 가정으로부터 보호받아야만 마땅하다. 그러나 현재 우리나라의 노인인구는 급속한 증가추세에 있고 이러한 노인인구의 급증은 자연스럽게 노인의 부양문제를 야기 시키게 되었다. 노인부양문제는 산업화, 도시화, 핵가족화, 여성의 사회참여, 부모부양에 관한 전통적인 가치관 변화 등의 다양한 사회여건의 변화로 인하여 자칫 심각한 가정문제, 나아가 사회문제로 전개될 가능성을 가지고 있다. 우리나라의 노인복지서비스는 그동안 부양가족이 없는 노인들의 보호를 위한 시설중심으로 추진해 온 관계로 재가노인복지서비스는 아직 초보단계에 불과하다. 하지만 이제는 새로운 복지수요와 복지여건에 대응할 수 있는 양적이고 질적인 개선이 필요하다. 이러한 시점에서 본 연구는 재가노인복지서비스를 노인개인의 보호에만 중점을 두지 않고 노인부양가족전체의 복지에 관심을 가지고 현황과 실태분석을 통하여다음과 같이 개선방안을 제시함으로서 재가노인복지 및 부양가족복지 증진에 필요한 기초자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 결과, 재가노인복지서비스의 실태와 문제점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 일반적으로 다른 예산 기준에 비하여 노인복지예산이 너무 부족하다. 둘째, 재가노인복지서비스 기관의 부족과 지역적 편중의 문제이다. 셋째, 재가노인복지서비스의 전문성의 결여이다. 넷째, 거동이 불편한 재가노인들을 위한 주거환경의 서비스가 전혀 시행되지 않고 있으며, 주간보호시설 및 단기보호시설의 경우 일반노인들과 치매노인들의 분리보호가 제도화되어 있지 않아 운영상의 어려움을 안고 있다. 다섯째, 재가노인과 가족을 위한 교육서비스와 문화생활서비스(여가활동)의 부재이다. 여섯째, 서비스기관의 활성화를 위한 홍보부족을 들 수 있다. 본 연구를 위하여 수집된 자료의 분석을 통하여 도출된 문제점들에 대한 개선방안과 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 노인가정 주거환경 및 재가노인보호시설의 환경 개선이 시급한 문제이다. 재가노인복지서비스 수혜대상노인 대부분이 거동이 불편하거나 치매환자이기 때문에 이들의 안전과 가족보호를 위한 주택보수가 시급한 실정이며 재가노인보호시설에도 효과적인 보호를 위한 전문시스템설치가 필요하다. 둘째, 노인가정의 소득지원을 위한 정부의 재정지원이 현실적으로 이루어져야 한다. 앞으로 고령화 사회가 초래될 것을 대비하여 대폭적으로 정부예산을 확대하여 재가노인복지기관(시설), 이용대상자, 서비스종류 등이 확대?제공되어야 한다. 또한 부모부양을 위해 휴직을 할 경우 유급휴직제도가 적용되어야 할 것이다. 셋째, 의료서비스를 비롯한 재가노인복지서비스가 전문적이고 지속적으로 제공되어야 한다. 전문적인 의료교육을 받은 유급간병원(봉사원)제도를 통하여 간병서비스를 확대?실시하여야 하며 대상노인의 일상생활수행 능력과 수단적 일상생활능력에 따라 담당 인력 및 사업내용이 전문적으로 분화되어야 한다. 넷째, 재가노인 및 가족을 대상으로 노인의 심리 및 질환의 특성에 대한 정보와 지식을 제공하는 교육서비스를 정기적으로 실시하여 재가노인들과 가족들에게 정신적?심리적인 지지체계를 마련하여야 한다. 다섯째, 재가노인들의 문화생활 및 여가활동, 그리고 재가노인 수발자들을 위한 문화프로그램 확보도 필요하다. 여섯째, 재가복지서비스에 관한 일반노인 및 부양가족의 인지도와 이용도를 높이기 위하여 대대적인 홍보가 필요하며, 부족한 재가노인복지시설을 확충하되 현재 대도시 중심으로 편중되어 있는 시설을 이제는 농어촌 중심으로 확대되어야 할 것이다. 재가노인복지서비스는 노인자신이 살고 있는 곳에서 가족과 일가친척, 또는 이웃과 더불어 편안한 생활을 할 수 있도록 하는 복지서비스이다. 그러므로 지역사회와 국가가 그 몫을 나누어 부담해야 할 것이며, 정부의 책임 있는 대안수립과 개선점이 실천될 수 있도록 사회적 노력이 필요할 것이다.
The knowledge and experience of the elderly must be used highly for social development as resources of the nation and society. They were the leading parts which contributed to the prosperity and progress of the nation in the past, therefore their old age life must be protected comfortably and worthi...
The knowledge and experience of the elderly must be used highly for social development as resources of the nation and society. They were the leading parts which contributed to the prosperity and progress of the nation in the past, therefore their old age life must be protected comfortably and worthily in nation, local community and home. Now the population of the elderly is increasing rapidly. This increase of the population of the elderly caused a supporting problem for the elderly. A supporting problem for the elderly has a possibility to be followed by serious home problem and in advance social problem because of various changes of social condition such as industrialization, urbanization, being a nuclear family, women's social participation and the change of the value for parents supporting. In the meantime Elderly Welfare in our country has been advanced centering around facilities for the elderly who have no supporting family, so we are in the first step of the Home-Stay Elderly Welfare Service. But now we need an improvement in quantity and quality which can meet new welfare need and welfare condition. At this point of time this study suggests basic data for an improvement of Home-Stay Elderly Welfare and Supporting Family welfare by giving next several improvement methods. We don't focus on Home-Stay Welfare Service only for themselves but we were concerned with the whole elderly supporting family welfare and analyzed present situation and actual condition. As a result of this study, the real conditions and problems of Home-stay elderly services are proposed as following; Firstly, budgets for elderly welfare is insufficient, with comparison to other budgets. Secondly, there are problems of institution insufficiency and area preponderousness of elderly welfare services. Thirdly, there are scanty professionalism in home-stay elderly welfare ervices. Fourthly, there are no execution in home environmental services for home-stay disabled elders, and there are some operating difficulties because there are not systems for separate cares between healthy elders and dementia elders in day-care and short-term care institution. Fifthly, there are not education service and cultural life service(leisure activity) for home-stay elders and their family. Lastly, there are scanty of public notice for activation of service institutions. Through the analysis of data collected for this study, some improvement plans and proposals are followings; First, the environmental improvement of the elderly home residence environment and the Home-Stay Elderly protecting facilities is an urgent problem. The house repairing for their safety and their families' is urgent, because the elderly who needs the Home-Stay Elderly Welfare Service are mostly handicapped and Altzheimer's disease patients. Also we need to set a professional system for an effective protection in the Home-Stay Elderly protecting facilities. Second, the government has to support financially for the income of the elderly home. They must prepare for the aging society by enlarging a budget for the elderly. They must build more Home-Stay Elderly Welfare facilities so that more people can use those facilities. They must improve various kinds of service for them, too. And when the children have temporary retirement from office for the support of their parents, a paid vacation must be guaranteed. Third, the Home-Stay Elderly Welfare Service as well as medical service must be provided professionally and continually. They must extend nursing service through paid volunteer worker who received professional medical education. According to the ability for daily accomplishment and using device daily life, the charging workers and the business content must be specialized professionally. Fourth, they must perform educational service regularly about psychology of the elderly and characteristics of disease for the Home-Stay Elderly and their family. By doing this they can provide mental psychological supporting system. Fifth, they must supply cultural life and leisure activities for the Home-Stay Elderly, cultural program for the Home-Stay Elderly Helpers. Sixth, they need to strengthen publicity activities on the Home-Stay Welfare Service to raise the percentage of recognition and utility. They have to expand and improve the Home-Stay Elderly Welfare facilities. The facilities which are laiden disproportionate emphasis on big cities must be expanded to agrarian and fishing villages. The Home-Stay Welfare service is the one that enables for the elderly themselves to live a comfortable life with their family, relatives and neighbors in where they live. Therefore local community and the nation must charge the share by helping each other. To be performed proposal plan which the government has responsibility of improvement, social effort will be needed.
The knowledge and experience of the elderly must be used highly for social development as resources of the nation and society. They were the leading parts which contributed to the prosperity and progress of the nation in the past, therefore their old age life must be protected comfortably and worthily in nation, local community and home. Now the population of the elderly is increasing rapidly. This increase of the population of the elderly caused a supporting problem for the elderly. A supporting problem for the elderly has a possibility to be followed by serious home problem and in advance social problem because of various changes of social condition such as industrialization, urbanization, being a nuclear family, women's social participation and the change of the value for parents supporting. In the meantime Elderly Welfare in our country has been advanced centering around facilities for the elderly who have no supporting family, so we are in the first step of the Home-Stay Elderly Welfare Service. But now we need an improvement in quantity and quality which can meet new welfare need and welfare condition. At this point of time this study suggests basic data for an improvement of Home-Stay Elderly Welfare and Supporting Family welfare by giving next several improvement methods. We don't focus on Home-Stay Welfare Service only for themselves but we were concerned with the whole elderly supporting family welfare and analyzed present situation and actual condition. As a result of this study, the real conditions and problems of Home-stay elderly services are proposed as following; Firstly, budgets for elderly welfare is insufficient, with comparison to other budgets. Secondly, there are problems of institution insufficiency and area preponderousness of elderly welfare services. Thirdly, there are scanty professionalism in home-stay elderly welfare ervices. Fourthly, there are no execution in home environmental services for home-stay disabled elders, and there are some operating difficulties because there are not systems for separate cares between healthy elders and dementia elders in day-care and short-term care institution. Fifthly, there are not education service and cultural life service(leisure activity) for home-stay elders and their family. Lastly, there are scanty of public notice for activation of service institutions. Through the analysis of data collected for this study, some improvement plans and proposals are followings; First, the environmental improvement of the elderly home residence environment and the Home-Stay Elderly protecting facilities is an urgent problem. The house repairing for their safety and their families' is urgent, because the elderly who needs the Home-Stay Elderly Welfare Service are mostly handicapped and Altzheimer's disease patients. Also we need to set a professional system for an effective protection in the Home-Stay Elderly protecting facilities. Second, the government has to support financially for the income of the elderly home. They must prepare for the aging society by enlarging a budget for the elderly. They must build more Home-Stay Elderly Welfare facilities so that more people can use those facilities. They must improve various kinds of service for them, too. And when the children have temporary retirement from office for the support of their parents, a paid vacation must be guaranteed. Third, the Home-Stay Elderly Welfare Service as well as medical service must be provided professionally and continually. They must extend nursing service through paid volunteer worker who received professional medical education. According to the ability for daily accomplishment and using device daily life, the charging workers and the business content must be specialized professionally. Fourth, they must perform educational service regularly about psychology of the elderly and characteristics of disease for the Home-Stay Elderly and their family. By doing this they can provide mental psychological supporting system. Fifth, they must supply cultural life and leisure activities for the Home-Stay Elderly, cultural program for the Home-Stay Elderly Helpers. Sixth, they need to strengthen publicity activities on the Home-Stay Welfare Service to raise the percentage of recognition and utility. They have to expand and improve the Home-Stay Elderly Welfare facilities. The facilities which are laiden disproportionate emphasis on big cities must be expanded to agrarian and fishing villages. The Home-Stay Welfare service is the one that enables for the elderly themselves to live a comfortable life with their family, relatives and neighbors in where they live. Therefore local community and the nation must charge the share by helping each other. To be performed proposal plan which the government has responsibility of improvement, social effort will be needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.